Skip to main content

Πάνω από 3,3 δισ. ευρώ τα πρόστιμα για τα αυθαίρετα (πίνακες)

Συνολικά 938.121 τα αυθαίρετα κτίσματα σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία του ΤΕΕ - Ένα στα τέσσερα αυθαίρετα χωρίς καμία οικοδομική άδεια

Ξεπερνούν τα 3,3 δισ. ευρώ τα καταχωρημένα πρόστιμα για τα 938.121 αυθαίρετα κτίσματα σε όλη τη χώρα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), με αφορμή την επικείμενη προθεσμία της 8ης Φεβρουαρίου 2017 για τις δηλώσεις αυθαιρέτων και πληρωμές των αντίστοιχων προστίμων, αλλά και των εξαγγελιών του ΥΠΕΝ για παράταση των ρυθμίσεων του Ν.4178 που αναμένεται να δημοσιευτούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα οποία προέκυψαν από στατιστική επεξεργασία των δηλώσεων που καταθέτουν οι μηχανικοί για τα αυθαίρετα κτίσματα και τα κτίσματα με αυθαιρεσίες, ώς το τέλος του 2016, τα αθροιστικά έσοδα του νόμου 4014 ανέρχονταν στο ποσό των 1.001.969.025 ευρώ και του νόμου 4178 στα 789.420.091 ευρώ. Σύμφωνα με το ΤΕΕ, ο νόμος 4014 έχει εξαντλήσει την απόδοση εσόδων, τα οποία πλέον, σχεδόν αποκλειστικά, προέρχονται από τον νόμο 4178.

Μεταξύ άλλων, από την έκθεση προκύπτει μερική επιτάχυνση δηλώσεων και πληρωμών σε περιόδους λήξης προθεσμιών, αλλά και σχετική κάμψη σε περιόδους που επηρεάζονται από συναφείς εξελίξεις (περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, συζητήσεις νέων ρυθμίσεων κλπ).

Όσον αφορά στην επιλογή του τρόπου πληρωμής η κατάθεση μετρητών σε κατάστημα τραπεζικού ιδρύματος είναι περίπου 87,5% ενώ το υπόλοιπο 12,5% διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά με web banking. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές είχαν ελαφρώς αυξητική τάση αλλά το διάστημα μετά την επιβολή των περιορισμών στις τραπεζικές συναλλαγές αυξήθηκαν σημαντικά έτσι ώστε  οι πληρωμές μέσω web banking να ανέρχονται στο 23,7%.

Ένα στα τέσσερα αυθαίρετα χωρίς καμία οικοδομική άδεια

Από τη στατιστική επεξεργασία των δηλώσεων προκύπτει ότι το 25% αφορά ακίνητα χωρίς καμία οικοδομική άδεια ενώ το 75% αφορά αυθαιρεσίες σε κτίσματα με οικοδομική άδεια. Λόγω της πρόβλεψης του Νόμου να επιβαρύνονται όσα αυθαίρετα δεν έχουν καμία προηγούμενη έκδοση αδείας τα αντίστοιχα ποσοστά επιβαρύνουν περισσότερο τις αντίστοιχες δηλώσεις, οπότε σε κτίσματα χωρίς οικοδομική άδεια αντιστοιχεί το 28% των προστίμων, ενώ σε κτίσματα με οικοδομική άδεια το 72% των προστίμων.

Από το σύνολο των στοιχείων προκύπτει ότι το 29% των δηλώσεων αυθαιρέτων αφορά ακίνητα εκτός σχεδίου και το 71% ακίνητα εντός σχεδίου. Λόγω της πρόβλεψης του Νόμου τα πρόστιμα σε εκτός σχεδίου είναι σημαντικά υψηλότερα οπότε στην κατανομή των προστίμων παρουσιάζεται η εικόνα το 51% των προστίμων να αφορά ακίνητα εκτός σχεδίου και το 49% των προστίμων αφορά ακίνητα εντός σχεδίου.

Μόλις 1/5 οι κύριες - μοναδικές κατοικίες

Όσον αφορά τις χρήσεις των δηλούμενων ακινήτων, κύρια και μοναδική κατοικία χαρακτηρίζεται το 20% των δηλώσεων, άλλη κατοικία (δευτευρεύουσα, εξοχική κλπ) χαρακτηρίζεται το 62% των δηλώσεων, επαγγελματικά κτίρια υπηρεσιών το 13% των δηλώσεων, κτίρια τουρισμού – βιομηχανίας το 3% των δηλώσεων και κτίρια μεταποίησης πρωτογενούς τομέα (αγροτικού, κτηνοτροφικού κλπ) το 2% των δηλώσεων.

Αντίστοιχα, η κατανομή των προστίμων ανά χρήση αφορά κύρια και μοναδική κατοικία χαρακτηρίζεται το 13% των προστίμων, άλλη κατοικία (δευτευρεύουσα, εξοχική κλπ) χαρακτηρίζεται το 54% των προστίμων, επαγγελματικά κτίρια υπηρεσιών το 18% των προστίμων, κτίρια τουρισμού – βιομηχανίας το 14% των προστίμων και κτίρια μεταποίησης πρωτογενούς τομέα (αγροτικού, κτηνοτροφικού κλπ) το 1% των προστίμων.

Συνοπτικά, όπως αναφέρει το Επιμελητήριο, το σύνολο των ενεργών δηλώσεων έχει ως εξής:

 

Άκυρες

Σε επεξεργασία

Αρχική υποβολή

Υπαγωγή

Οριστική υπαγωγή

Σύνολο Αυθαιρέτων

Δηλώσεις Ν.4178/2013

141

191059

47094

124969

187517

550780

Δηλώσεις Ν 4178 από μεταφορά του Ν4014

175

3

78992

97807

122006

298983

Δηλώσεις Ν4014/2011

104

0

27689

19558

41007

88358

Σύνολο

420

191.062

153.775

242.334

350.530

938.121



Σημειώνεται ότι οι δηλώσεις «Σε επεξεργασία» δεν έχουν υποβληθεί ακόμα και δεν έχουν προκύψει για αυτές οι αντίστοιχες εντολές πληρωμής παραβόλου και ειδικού προστίμου. Εκ της διαφοράς οι δηλώσεις για τις οποίες έχει υποβληθεί παράβολο είναι 623.128 του ν.4178 και 55.100 του ν. 4014 που δεν έχουν μεταφερθεί.

Τα μεγέθη των προστίμων και των χώρων υπέρβασης ανά κατηγορία δήλωσης είναι τα ακόλουθα.

Κατάσταση Δηλώσεων (3/1/2017)

Αρθμός Δηλώσεων

Καταχωρημένα Πρόστιμα

Εμβαδό Κυρίων χώρων

Εμβαδό χώρων με μειωτικό συντ.

Άκυρες

144

624.941

14.272

2.512

Σε επεξεργασία

192.475

1.497.628.794

14.444.980

6.167.794

 

Αρχική υποβολή

47.165

138.765.404

4.618.705

1.483.173

Προσωρινή υπαγωγή

125.470

673.721.835

10.217.415

4.104.724

Ολοκληρωμένη υπαγωγή

189.081

450.450.233

11.133.454

3.987.114

Σύνολο

554.191

2.760.566.267

40.414.554

15.742.805

 

 

Κατάσταση Δηλώσεων (3/1/2017)

Αριθμός Δηλωσεων

Μέσο Πρόστιμο ανά Δήλωση

Μέση Επιφάνεια Κυρίων Χώρων ανά Δήλωση

Μέση Επιφάνεια Βοηθητικών Χώρων ανά Δήλωση

Άκυρες

144

4.340

99

17

Σε επεξεργασία

192.475

7.781

75

32

Αρχική υποβολή

47.165

2.942

98

31

Προσωρινή υπαγωγή

125.470

5.370

81

33

Ολοκληρωμένη υπαγωγή

189.081

2.382

59

21

Σύνολο

554.191

4.981

73

28



Δηλώσεις Ν 4014 που έχουν μεταφερθεί στον Ν 4178

Κατάσταση Δηλώσεων (19/7/2016)

Αριθμός Δηλώσεων

Καταχωρημένα Πρόστιμα

Εμβαδό Κυρίων χώρων

Εμβαδό χώρων με μειωτικό συντ.

Άκυρες

175

1.967.212

15.048

11.593

Αρχική υποβολή

3

25.439

157

38

Προσωρινή υπαγωγή

78.573

285.585.711

3.810.486

2.376.634

Ολοκληρωμένη υπαγωγή

97.765

765.420.709

7.390.310

4.330.682

Σύνολο

122.728

597.856.178

7.541.431

3.976.834

 

Κατάσταση Δηλώσεων (19/7/2016)

Αρθμός Δηλώσεων

Μέσο Πρόστιμο ανά Δήλωση

Μέση Επιφάνεια Κυρίων Χώρων ανά Δήλωση

Μέση Επιφάνεια Βοηθητικών Χώρων ανά Δήλωση

Άκυρες

175

11.241

86

66

Αρχική υποβολή

3

8.480

52

13

Προσωρινή υπαγωγή

78.573

3.635

48

30

Ολοκληρωμένη υπαγωγή

97.765

7.829

76

44

Σύνολο

122.728

4.871

61

32


Εισαγωγή δικαιολογητικών

Η πληρότητα αρχείων για κάθε δήλωση προέρχεται από συνδυασμό συνθηκών (είδη φύλλων καταγραφής, χρήσεις, ειδικές συνθήκες μείωσης προστίμων, παλαιότερες πληρωμές, παλαιότερες άδειες, εγκρίσεις επιτροπών κλπ). Για κάθε δήλωση ξεχωριστά το πληροφοριακό σύστημα δίνει στο μηχανικό ή στην Υ.Δομ. ποια αρχεία έχουν υποβληθεί και ποια υπολείπονται. Σήμερα έχουν καταχωρηθεί περίπου 3,7 εκατ. αρχεία.

Στοιχεία Εξυπηρέτησης Μηχανικών και Κοινού

Το ΤΕΕ, συνεχίζει η ανακοίνωση, τόσο ως διαχειριστής του πληροφοριακού συστήματος όσο και εκ του θεσμικού του ρόλου ως Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας έχει στηρίξει τη διαδικασία της υπαγωγής των αυθαίρετων κατασκευών διαδοχικά στους ν. 4014/2011 και 4178/2013 παρέχοντας συνολική υποστήριξη πέρα από την υλοποίηση και λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων. Εξασφαλίστηκε η λειτουργία των πληροφορικών συστημάτων με διαθεσιμότητα μεγαλύτερη του 99,9% και ολοκληρώνονται αυθημερόν όλες οι ηλεκτρονικές οικονομικές συναλλαγές (~4.1 εκατ. συναλλαγές). Σημειώνεται ότι από το ΤΕΕ, όπως αναφέρεται σχετικά, παρέχεται καθημερινή υποστήριξη των μηχανικών καθώς και των πολιτών σε ερωτήματα σχετικά με τη διαδικασία των αυθαιρέτων. Υπολογίζοντας μόνο τον αριθμό των θεσμοθετημένων από το Επιμελητήριο μεθόδων επικοινωνίας για τη διεκπεραίωση αιτημάτων (μέσω ηλεκτρονικού συστήματος, μέσω πρωτοκόλλου και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), χωρίς τον συνυπολογισμό της τηλεφωνικής υποστήριξης ή της επιτόπου επίσκεψης, το ΤΕΕ έχει διαχειριστεί υποστηρικτικά περίπου 220.000 περιπτώσεις μηχανικών και πολιτών. Σημειώνεται ότι στις δηλώσεις αυθαιρέτων έχουν συμμετάσχει περίπου 36.000 Διπλωματούχοι και Πτυχιούχοι Μηχανικοί εξυπηρετώντας αντίστοιχα περίπου 1.064.862 ιδιοκτήτες. Πρόσθετα στα ανωτέρω το ΤΕΕ έχει προμηθεύσει περίπου 800 στελέχη Υ.Δομ. με κωδικούς πρόσβασης που τους παρέχουν δυνατότητα πλήρους αναζήτησης σε δηλώσεις αυθαίρετων κατασκευών της αρμοδιότητάς τους.

Κατανομές Είδους Δηλώσεων, Μεγεθών Χώρων Υπέρβασης, Ύψους Προστίμων

Από τη στατιστική επεξεργασία των δηλώσεων προκύπτει ότι το 25% αφορά ακίνητα χωρίς καμία οικοδομική άδεια ενώ το 75% αφορά αυθαιρεσίες σε κτίσματα με οικοδομική άδεια. Λόγω της πρόβλεψης του Νόμου να επιβαρύνονται όσα αυθαίρετα δεν έχουν καμία προηγούμενη έκδοση αδείας τα αντίστοιχα ποσοστά επιβαρύνουν περισσότερο τις αντίστοιχες δηλώσεις, οπότε σε κτίσματα χωρίς οικοδομική άδεια αντιστοιχεί το 28% των προστίμων, ενώ σε κτίσματα με οικοδομική άδεια το 72% των προστίμων.

Από το σύνολο των στοιχείων προκύπτει ότι το 29% των δηλώσεων αυθαιρέτων αφορά ακίνητα εκτός σχεδίου και το 71% ακίνητα εντός σχεδίου. Λόγω της πρόβλεψης του Νόμου τα πρόστιμα σε εκτός σχεδίου είναι σημαντικά υψηλότερα οπότε στην κατανομή των προστίμων παρουσιάζεται η εικόνα το 51% των προστίμων να αφορά ακίνητα εκτός σχεδίου και το 49% των προστίμων αφορά ακίνητα εντός σχεδίου.

Στον πίνακα που ακολουθεί δίνονται οι κύριοι δείκτες (πλήθος, πρόστιμα, επιφάνειες και μέσες τιμές) σε συνδυασμό των κριτηρίων εντός-εκτός σχεδίου και με-χωρίς οικοδομική άδεια. Φαίνεται ότι μεγάλο ποσοστό των δηλώσεων είναι εντός σχεδίου και με οικοδομική άδεια. Αντίθετα τα πρόστιμα είναι σημαντικά αυξημένα, εκφράζοντας την αντίστοιχη περιβαλλοντική επιβάρυνση, στις δηλώσεις εκτός σχεδίου και χωρίς οικοδομική άδεια.

Κατανομή Δηλώσεων ν. 4178 (νέες δηλώσεις και δηλώσεις από μεταφορά από Ν4014) σε εντός/εκτος σχεδίου και με/χωρίς οικοδομική άδεια

Εντός/Εκτός Σχεδίου

Με/Χωρίς Άδεια

Αριθμός Δηλώσεων
Ν. 4187

Ποσοστιαία Κατανομή Αριθμού Δηλώσεων

Συνολικό Πρόστιμο
(€)

Ποσοστιαία Κατανομή Συνολικών Προστίμων

Μέσο Πρόστιμο
(€)

Συνολική Επιφάνεια
(τμ)

Ποσοστιαία Κατανομή Συνολικής Επιφάνειας

Μέση Επιφάνεια
(τμ)

Εκτός Σχεδίου

Χωρίς άδεια

115.838

14,3%

854.432.611

19,4%

7.377

16.554.742

19,3%

142,5

Εκτός Σχεδίου

Με αδεια

103.296

12,7%

1.234.492.750

28,0%

11.952

21.931.500

25,6%

213,8

Εντός Σχεδίου

Χωρίς άδεια

78.634

9,7%

422.213.430

9,6%

5.369

10.827.872

12,6%

140,6

Εντός Σχεδίου

Με αδεια

513.898

63,3%

1.898.506.400

43,1%

3.695

36.320.391

42,4%

71,4

 

Σύνολο

811.666

 

4.409.645.191

 

 

85.634.504

 

 


Όσον αφορά τις χρήσεις των δηλούμενων ακινήτων, κύρια και μοναδική κατοικία χαρακτηρίζεται το 20% των δηλώσεων, άλλη κατοικία (δευτευρεύουσα, εξοχική κλπ) χαρακτηρίζεται το 62% των δηλώσεων, επαγγελματικά κτίρια υπηρεσιών το 13% των δηλώσεων, κτίρια τουρισμού – βιομηχανίας το 3% των δηλώσεων και κτίρια μεταποίησης πρωτογενούς τομέα (αγροτικού, κτηνοτροφικού κλπ) το 2% των δηλώσεων.

Αντίστοιχα, η κατανομή των προστίμων ανά χρήση αφορά κύρια και μοναδική κατοικία χαρακτηρίζεται το 13% των προστίμων, άλλη κατοικία (δευτευρεύουσα, εξοχική κλπ) χαρακτηρίζεται το 54% των προστίμων, επαγγελματικά κτίρια υπηρεσιών το 18% των προστίμων, κτίρια τουρισμού – βιομηχανίας το 14% των προστίμων και κτίρια μεταποίησης πρωτογενούς τομέα (αγροτικού, κτηνοτροφικού κλπ) το 1% των προστίμων.

Κατανομή των μεγεθών ανά επικρατούσα χρήση

Είδος Χρήσης

Αριθμός

Ποσοστό

Συνολικό Πρόστιμο

Ποσοσστό προστίμων

Σύνολο επιφάνειας υπέρβασης

Ποσοσστό Επιφανείας

Μέση Επιφάνεια Υπέρβασης

Κύρια και μοναδική κατοικία

154.441

19,0

700.433.659

15,9

13.385.618

15,6

87,7

Άλλη κατοικία

503.839

62,1

2.293.751.648

52,0

36.745.993

42,9

73,6

Τουρισμός, βιομηχανία

26.822

3,3

611.049.781

13,9

12.651.286

14,8

477,4

Υπηρεσίες

111.834

13,8

761.355.277

17,3

16.696.884

19,5

152,8

Μεταποίηση πρωτογενούς τομέα

14.953

1,8

44.065.725

1,0

6.169.956

7,2

413,1





Παλαιότητα Αυθαίρετων Κατασκευών


Στον επόμενο πίνακα δίνονται τα μεγέθη ανά κατηγορία παλαιότητας που προβλέπει ο ν. 4178

 

Παλαιότητα

Αρθμός Δηλώσεων

Εμβαδό Κυρίων χώρων

Εμβαδό χώρων με μειωτικό συντ.

Σύνολο λοιπών παραβάσεων

Προ της 9/6/1975

82.531

5.802.726

1.367.708

33.996

Μέχρι 31/12/1982

178.909

13.043.434

4.476.818

70.987

Από 1/1/1983 μέχρι 31/12/2003

355.219

23.301.683

11.404.199

187.653

από 1/1/2004 μέχρι 28/7/2011

398.752

17.091.948

9.210.488

367.591



Χρήση Ειδικών Συνθηκών

Ο ν. 4178 προβλέπει την εφαρμογή συντελεστών μείωσης των προστίμων σύμφωνα με κοινωνικές συνθήκες. Η κατανομή χρήσης αυτών των συντελεστών δίνεται στον επόμενο πίνακα.

Μεγέθη ανά ειδικές συνθήκες μειωτικών συντελεστών (σύνολο 4178)

 

Αρθμός Δηλώσεων

Εμβαδό Κυρίων χώρων

Εμβαδό χώρων με μειωτικό συντ.

Σύνολο λοιπών παραβάσεων

 

783.325

56.249.298,60

25.458.149,72

630.867

Άτομα με αναπηρία 80% και άνω

9.150

775.302,53

242.208,15

8.490

Παλιννοστούντες/Μον. Κάτοικοι Θράκης

9.644

837.126,07

280.944,45

8.154

Γονική παροχή σε τέκνα παλιννοστούντων

298

22.221,08

3.911,62

124

Πολύτεκνοι για κύρια κατοικία

3.488

282.941,08

101.499,36

2.449

Τρίτεκνοι

6.198

438.171,32

183.152,56

4.052

Μακροχρόνια Άνεργοι

2.656

164.093,07

61.147,72

1.577

ΑΜΕΑ με ποσοστό μεγαλύτερο του 67%

4.760

348.436,09

101.919,88

3.455

Πολύτεκνοι για Β' κατοικία

2.194

132.991,16

39.143,56

1.154



Γεωγραφική Κατανομή

Από τα αναλυτικά στοιχεία των δηλώσεων του Ν. 4178 ανά Περιφέρεια και Περιφερειακή Ενότητα τόσο ως προς το σύνολο των δηλώσεων όσο και σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό της απογραφής, προκύπτει ότι οι περισσότερες δηλώσεις αφορούν ακίνητα στην Περιφέρεια Αττικής (251.428 ακίνητα ή ποσοστό 35,66% του συνόλου των δηλώσεων) και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (121.614 δηλώσεις ή ποσοστό 17% του συνόλου των δηλώσεων). Η Ποσοστιαία Κατανομή των δηλώσεων Ν 4178 και των μεγεθών ανά Περιφέρεια και Περιφερειακά Ενότητα (περιλαμβάνονται μόνο οι δηλώσεις σε υποβολή και σε αρχικό στάδιο που έχουν γεωγραφικό εντοπισμό ) έχει ως εξής:

Περιφερειακή Ενότητα/Περιφέρεια

Ποσοστό Πληθυσμού επί Συνόλου Επικράτειας

Ποσοστό Δηλώσεων επί Συνόλου Επικράτειας

Ποσοστό Προστίμων επί Συνόλου Επικράτειας

Ποσοστό Κυρίων Χώρων επί Συνόλου Επικράτειας

Ποσοστό Βοηθητικών Χώρων επί Συνόλου Επικράτειας

Π.Ε. Δράμας

0,93

0,55

0,24

0,74

0,71

 

Π.Ε. Έβρου

1,37

1,09

0,48

1,16

0,86

 

Π.Ε. Θάσου

0,12

0,38

0,41

0,28

0,32

 

Π.Ε. Καβάλας

1,17

1,44

0,98

1,17

1,15

 

Π.Ε. Ξάνθης

0,94

0,74

0,48

0,92

0,84

 

Π.Ε. Ροδόπης

1,02

0,56

0,24

0,54

0,38

 

Σύνολο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

5,55

4,76

2,82

4,80

4,26

 

Π.Ε. Ημαθίας

1,30

1,15

0,67

1,15

1,19

 

Π.Ε. Θεσσαλονίκης

9,91

8,47

7,01

8,15

8,35

 

Π.Ε. Κιλκίς

0,79

0,60

0,28

1,07

0,79

 

Π.Ε. Πέλλας

1,32

0,82

0,42

1,03

0,91

 

Π.Ε. Πιερίας

1,16

1,55

1,60

1,83

1,64

 

Π.Ε. Σερρών

1,78

0,79

0,36

1,27

1,00

 

Π.Ε. Χαλκιδικής

0,89

3,61

3,93

2,81

3,03

 

Σύνολο Κεντρικής Μακεδονίας

17,14

17,00

14,27

17,32

16,90

 

Π.Ε. Γρεβενών

0,30

0,35

0,19

0,44

0,43

 

Π.Ε. Καστοριάς

0,49

0,32

0,17

0,38

0,43

 

Π.Ε. Κοζάνης

1,41

0,86

0,36

2,44

1,06

 

Π.Ε. Φλώρινας

0,49

0,26

0,13

0,83

0,53

 

Σύνολο Δυτικής Μακεδονίας

2,69

1,80

0,84

4,08

2,45

 

Π.Ε. Καρδίτσας

1,10

0,80

0,35

0,81

0,85

 

Π.Ε. Λάρισας

2,58

2,41

1,67

3,23

2,01

 

Π.Ε. Μαγνησίας

1,76

1,46

0,79

1,47

1,37

 

Π.Ε. Σποράδων

0,12

0,29

0,58

0,39

0,34

 

Π.Ε. Τρικάλων

1,21

0,86

0,41

1,08

0,92

 

Σύνολο Θεσσαλίας

6,77

5,81

3,79

6,98

5,49

 

Π.Ε. Άρτας

0,67

0,43

0,19

0,52

0,29

 

Π.Ε. Θεσπρωτίας

0,40

0,44

0,30

0,48

0,57

 

Π.Ε. Ιωαννίνων

1,47

1,25

0,78

1,55

1,39

 

Π.Ε. Πρέβεζας

0,53

0,51

0,37

0,47

0,54

 

Σύνολο Ηπείρου

3,08

2,63

1,63

3,01

2,79

 

Π.Ε. Ζακύνθου

0,36

0,57

0,99

0,82

0,90

 

Π.Ε. Κέρκυρας

1,02

1,12

1,84

1,11

1,29

 

Π.Ε. Κεφαλληνίας

0,32

0,59

0,70

0,53

0,88

 

Π.Ε. Ιθάκης

0,03

0,05

0,04

0,03

0,05

 

Π.Ε. Λευκάδας

0,20

0,38

0,42

0,29

0,34

 

Σύνολο Ιονίων νήσων

1,92

2,70

3,99

2,78

3,45

 

Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας

1,98

1,51

0,67

2,23

1,17

 

Π.Ε. Αχαΐας

2,96

1,95

1,04

1,44

1,67

 

Π.Ε. Ηλείας

1,68

0,98

0,59

1,20

1,03

 

Σύνολο Δυτικής Ελλάδος

6,62

4,44

2,30

4,88

3,86

 

Π.Ε. Βοιωτίας

1,13

1,13

1,26

1,63

1,33

 

Π.Ε. Ευβοίας

1,90

3,15

2,94

3,63

2,96

 

Π.Ε. Ευρυτανίας

0,18

0,13

0,07

0,09

0,12

 

Π.Ε. Φθιώτιδας

1,55

1,11

0,72

1,32

1,01

 

Π.Ε. Φωκίδας

0,35

0,41

0,32

0,69

0,64

 

Σύνολο Στερεάς Ελλάδος

5,10

5,93

5,31

7,37

6,05

 

Π.Ε. Αργολίδας

0,94

1,29

1,32

1,27

1,57

 

Π.Ε. Αρκαδίας

0,84

0,71

0,33

0,89

0,67

 

Π.Ε. Κορινθίας

1,32

2,20

1,77

2,29

2,06

 

Π.Ε. Λακωνίας

0,85

0,96

0,54

0,71

0,73

 

Π.Ε. Μεσσηνίας

1,52

1,61

1,11

1,27

1,41

 

Σύνολο Πελοποννήσου

5,47

6,77

5,07

6,44

6,43

 

Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών

10,78

6,44

4,23

3,41

4,76

 

Π.Ε. Βορείου Τομέα Αθηνών

5,34

5,21

7,03

2,71

5,57

 

Π.Ε. Δυτικού Τομέα Αθηνών

4,57

3,29

1,93

2,14

1,88

 

Π.Ε. Νοτίου Τομέα Αθηνών

4,96

4,02

3,82

2,01

2,80

 

Π.Ε. Πειραιώς

4,41

2,61

1,27

1,60

1,16

 

Π.Ε. Ανατολικής Αττικής

3,53

10,37

16,33

9,99

12,88

 

Π.Ε. Δυτικής Αττικής

1,37

1,95

2,43

3,04

2,14

 

Π.Ε. Νήσων

0,65

1,77

1,53

1,40

1,16

 

Σύνολο Αττικής

35,62

35,66

38,58

26,29

32,35

 

Π.Ε. Ηρακλείου

2,67

2,10

4,18

4,37

2,32

 

Π.Ε. Λασιθίου

0,70

0,71

0,81

0,83

0,73

 

Π.Ε. Ρεθύμνης

0,72

0,83

1,03

0,97

1,04

 

Π.Ε. Χανίων

1,36

1,62

2,65

2,45

1,92

 

Σύνολο Κρήτης

5,44

5,25

8,68

8,62

6,02

 

Π.Ε. Άνδρου

0,08

0,20

0,22

0,20

0,23

 

Π.Ε. Θήρας

0,15

0,52

1,43

0,54

1,02

 

Π.Ε. Καλύμνου

0,27

0,37

0,22

0,26

0,32

 

Π.Ε. Καρπάθου

0,07

0,08

0,06

0,05

0,07

 

Π.Ε. Κω

0,29

0,36

0,87

0,77

0,87

 

Π.Ε. Μήλου

0,09

0,31

0,25

0,21

0,32

 

Π.Ε. Μυκόνου

0,08

0,64

3,80

0,80

1,65

 

Π.Ε. Νάξου

0,18

0,45

0,46

0,33

0,58

 

Π.Ε. Πάρου

0,12

0,52

0,78

0,37

0,85

 

Π.Ε. Ρόδου

1,09

1,27

2,61

2,07

1,77

 

Π.Ε. Σύρου

0,21

0,55

0,51

0,32

0,55

 

Π.Ε. Τήνου

0,07

0,23

0,22

0,13

0,24

 

Σύνολο Νοτίου Αιγαίου

2,73

5,49

11,43

6,05

8,46

 

Π.Ε. Ικαρίας

0,09

0,08

0,04

0,05

0,05

 

Π.Ε. Λέσβου

0,83

0,54

0,35

0,47

0,37

 

Π.Ε. Λήμνου

0,16

0,18

0,16

0,19

0,14

 

Π.Ε. Σάμου

0,31

0,32

0,27

0,24

0,35

 

Π.Ε. Χίου

0,49

0,64

0,46

0,42

0,56

 

Σύνολο Βορείου Αιγαίου

1,88

1,76

1,28

1,38

1,48

 

Σχετικά με το θέμα, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός δήλωσε: «Ο νόμος 4178 δίνει διέξοδο τακτοποίησης σε όλες σχεδόν τις αυθαίρετες κατασκευές και ως εκ τούτου αποτελεί ευκαιρία οριστικής λύσης για τους πολίτες ώστε να αποκτήσουν αδέσμευτη χρήση των ακινήτων τους και να μην επαπειλούνται με την υποβολή δυσβάκτακτων προστίμων. Ήδη περισσότερα από 938 χιλιάδες ακίνητα με αυθαιρεσίες έχουν δηλωθεί και για περισσότερα από 678 χιλιάδες έχει ξεκινήσει η διαδικασία, ενώ έχουν εκδοθεί βεβαιώσεις μεταβίβασης για περίπου 1,1 εκατομμύρια ακίνητα. Οι πολίτες πρέπει με την συμβολή ενός Μηχανικού της επιλογής τους, από τους δεκάδες χιλιάδες διαθέσιμους, να καταγράψουν τις αυθαιρεσίες τους και να επιλέξουν ένα από τα διαθέσιμα σχήματα αποπληρωμής των προστίμων, τα οποία προσφέρουν, σε περιπτώσεις προκαταβολών, σημαντικά υψηλές εκπτώσεις αλλά και δυνατότητα για συμψηφισμό του 50% των προστίμων για τα αυθαίρετα με εργασίες και υλικά  ενεργειακής αναβάθμισης και στατικής επάρκειας.

» Τονίζω ότι το ΤΕΕ είναι μπροστάρης στην πορεία της χώρας προς ένα καλύτερο μέλλον, χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος. Δημιουργήσαμε και λειτουργούμε την πρώτη συστηματική βάση δεδομένων στην οποία καταγράφονται όλες οι αυθαίρετες κατασκευές. Ήδη περισσότερα από 3,7 εκατομμύρια ηλεκτρονικά αρχεία για τα ακίνητα των νόμων 4014 και 4178 έχουν καταχωρηθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ. Σημειώνω ότι οι επιλογές της δομής της βάσης δεδομένων σε συνδυασμό με το σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού, την εργασία των Μηχανικών σε κάθε ένα συγκεκριμένο ακίνητο και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο αποτέλεσαν τη βάση στήριξης της συνταγματικότητας του Ν.4178/2013. Αποτελούν το μόνο ουσιαστικό όπλο σήμερα για την προστασία του περιβάλλοντος από την αυθαίρετη δόμηση και για τη μείωση των συνεπειών στο φυσικό περιβάλλον.

» Το ΤΕΕ και οι μηχανικοί κάνουν τη δουλειά τους για να γυρίσει η χώρα σελίδα στο θέμα των αυθαιρέτων και της οικοδομής γενικότερα. Ήρθε η ώρα – και έχει καθυστερήσει πολύ – να κάνει και η Πολιτεία τη δική της. Οφείλει να προχωρήσει άμεσα την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, που αφορά τα νομίμως υφιστάμενα κτίρια, και την Ηλεκτρονική Έκδοση Αδειών Δόμησης, που αφορά τα νέα κτίρια. Με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλιστεί επιτέλους η έμπρακτη καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης, η νομιμότητα όλων των κατασκευών, θα βελτιωθεί η ασφάλεια των κατασκευών. Μόνο έτσι θα προωθηθεί ουσιαστικά η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, η διαφάνεια και η ασφάλεια δικαίου στις συναλλαγές ακινήτων, θα βελτιωθεί η εξυπηρέτηση πολιτών και μηχανικών. Το ΤΕΕ είναι έτοιμο να υποστηρίξει ηλεκτρονικά όλες αυτές τις υπηρεσίες. Ήρθε η ώρα η Πολιτεία να εφαρμόσει όσα υπόσχεται για χρόνια».