Skip to main content

Ομιλος Μασούτη: Αντιμετωπίζει την κρίση με επενδύσεις 75 εκατ. ευρω

ΜΑΣΟΥΤΗΣ: διαθέτει σήμερα 202 σούπερ μάρκετ σε Βόρεια Ελλάδα, Ήπειρο, Θεσσαλία.

Με επενδύσεις 75εκατ. ευρώ τη διετία 2009-2010, που αφορούν σε 35 νέα καταστήματα, εξαγορές και δημιουργία ενός υπερσύγχρονου logistics center αντιμετωπίζει την κρίση  ο μεγαλύτερος όμιλος σούπερ μάρκετ της Βορείου Ελλάδος "ΜΑΣΟΥΤΗΣ". Η κρίση άγγιξε ανώδυνα τον όμιλο Μασούτη, καθώς  οι πωλήσεις σημείωσαν  οριακή μείωση  μόνο τους μήνες Μάρτιο -2,26% και Μάιο -0,08%, ενώ ο μέσος όρος αυξήθηκε κατά 3,63% το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου, ενώ ο Σεπτέμβριος τρέχει με αύξηση 7,22% μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Διαμαντής Μασούτης, στην εφ΄όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στην οικονομική ηλεκτρονική εφημερίδα της Βορείου Ελλάδος, Voria. Για το σύνολο του έτους προβλέπει αύξηση 5%.

Όσον αφορά τις πρόωρες εθνικές εκλογές της 4 Οκτωβρίου πιστεύει οτι  θα "φρενάρουν" λίγο την κίνηση στην αγορά, λόγω μετακίνησης των πολιτών. Βέβαια ο ίδιος δεν θεωρεί ότι οι εκλογές είναι ότι καλύτερο για την ελληνική οικονομία. Ευελπιστεί να προκύψει αυτοδύναμη κυβέρνηση, η οποία να φροντίσει για όλες τις διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτούνται για την εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας και το καλό του τόπου. Ο κ. Μασούτης πιστεύει οτι είναι αναγκαίο για σοβαρά θέματα που απασχολούν τον τόπο να υπάρχει εθνική συναίνεση όλων των πολιτικών δυνάμεων. "Τα πολιτικά κόμματα πρέπει να αναπτύξουν εποικοδομητικό διάλογο για τα μείζονα προβλήματα της χώρας", τονίζει.

Σχετικά με την κρίση ο κ. Μασούτης συστήνει προς μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις ψυχραιμία, αντιμετώπιση των προβλημάτων στη ρίζα τους, προσεκτικά βήματα ανάπτυξης και διατήρηση των θέσεων εργασίας.

Διαβλέπει η κρίση στον κλάδο να εγείρει νέο κύκλο εξαγορών, με τις μεγάλες αλυσίδες να απορροφούν μικρές επιχειρήσεις που δέχονται ασφυκτικές πιέσεις, λόγω της οικονομικής κρίσης. Εξηγεί ότι οι μικρές  επιχειρήσεις είναι πιο ευάλωτες στην έλλειψη ρευστότητας και στις ακάλυπτες επιταγές, καθώς  δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ώστε να αντιμετωπίσουν τον ασφυκτικό κλοιό των τραπεζών. Και έτσι οι ιδιοκτήτες  μικρών επιχειρήσεων αναγκάζονται να καταφύγουν στην επιλογή πώλησης των εταιριών τους. Την τάση των εξαγορών στον κλάδο ο κ. Μασούτης την εφαρμόζει συνεχώς, αλλά και εν μέσω κρίσης, καθώς πρόσφατα εξαγόρασε στην Κατερίνη τη μικρή αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πασχαλίδης με 7 καταστήματα, έναντι 15εκατ. ευρώ, αυξάνοντας έτσι τα καταστήματα σούπερ μάρκετ της αλυσίδας του ομίλου Μασούτη σε 202 σήμερα, ενώ μέχρι τέλος του χρόνου προβλέπεται ο αριθμός τους να ανέλθει σε 207 κρίκους.
Παράλληλα, ο κ. Μασούτης προέβη και σε μια ακόμη εξαγορά , μιας μικρής αλυσίδας στο Βόλο με την επωνυμία "Γεωργάκος" με τρία καταστήματα, έναντι 1εκατ. ευρώ.


Τα αναπτυξιακά σχέδια του ομίλου Μασούτη για το 2009 προβλέπουν τη δημιουργία 25 καταστημάτων, συμπεριλαμβανομένων και των εξαγορασθέντων καταστημάτων μέχρι σήμερα, επενδύοντας συνολικά 40εκατ. ευρώ. Από αυτά υπολείπεται η δημιουργία πέντε καταστημάτων, τα οποία θα προστεθούν στην αλυσίδα μέχρι τέλος του χρόνου, ενώ έχουν ολοκληρωθεί τα 10 νέα καταστήματα και τα  7 από εξαγορές. Πάντως στη Θεσσαλονίκη, που είναι το εφαλτήριο του ομίλου Μασούτη λειτουργούν ήδη 100 σούπερ μάρκετ ή Grand Μασούτης και Cash & Carry. Μάλιστα τo 100ο κατάστημα στην έδρα της εταιρίας  εγκαινιάστηκε πρόσφατα. Σήμερα ο όμιλος κατέχει μερίδιο αγοράς στη Βόρεια Ελλάδα 37% και πανελλήνια 10%, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο κ. Μασούτης.

Στο Καβαλάρι το νέο Logistics Center

Για το 2010 θα πάρει "σάρκα και οστά" το μεγαλεπήβολο σχέδιο του για τη δημιουργία του πλέον σύγχρονου Logistics Center στο Καβαλάρι Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ. Το νέο logistics center θα δημιουργηθεί σε 145 στρέμματα, ενώ ο στεγασμένος χώρος θα ανέλθει σε 58.500τ.μ.. Όπως αναφέρει ο κ. Μασούτης το όλο project είναι στο στάδιο αδειοδότησης από την πολεοδομία, ενώ προβλέπεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του ίδιου έτους. Το συγκεκριμένο έργο, ήταν προγραμματισμένο για τις αρχές του 2009, ωστόσο, όπως ομολογεί η έντονη φημολογία περί των επιπτώσεων της κρίσης, τον οδήγησαν να αναστείλει για λίγο την επένδυση αυτή. Παραδέχεται ότι η επιφύλαξη του, ήταν ανυπόστατη και ότι επηρεάστηκε από την περιρρέουσα αρνητική ατμόσφαιρα που επικρατούσε εκείνη την περίοδο, η οποία όμως δεν αποτυπώθηκε στον όμιλο του.

Επίσης προγραμματίζει τη δημιουργία άλλων πέντε νέων καταστημάτων. Τα δυο από αυτά θα λειτουργήσουν σε νέα εμπορικά κέντρα που κατασκευάζονται σε Λάρισα και Ιωάννινα, ενώ τα υπόλοιπα θα δημιουργηθούν στην Κατερίνη, στο Ασβεστοχώρι και στον Εύοσμο. Βέβαια ο κ. Μασούτης δεν αποκλείει να προβεί και σε κάποια νέα εξαγορά κάποιας μικρότερης αλυσίδας, καθώς «η κρίση δημιουργεί πάντα επενδυτικές ευκαιρίες», τονίζει. Σε αντίθεση με το τι συμβαίνει σε άλλες επιχειρήσεις, ο όμιλος Μασούτης, έχει αυξήσει τις θέσεις εργασίας κατά 500-600 και εκτιμά μέχρι το ερχόμενο Πάσχα να ανέλθουν σε 5.500 εργαζόμενους από τους οποίους οι 2.500 έχουν part time απασχόληση.

Συμμετέχει στον "πόλεμο" κατά της ακρίβειας

Ο Διαμαντής Μασούτης αναγνωρίζει ότι η κρίση το τελευταίο 8μηνο του 2008 προκάλεσε πτώση της κατανάλωσης κατά 1% στα καταστήματα τα παλιά που έχουν κάνει τον κύκλο τους. Αυτό όμως δεν επηρέασε το συνολικό τζίρο του ομίλου, που για το 2009 εκτιμά ότι θα ανέλθει σε 610εκατ. ευρώ, έναντι 576εκατ. ευρώ το 2008. Για τα κέρδη προ φόρων, φέτος προβλέπει ότι θα είναι οριακά μειωμένα σε σχέση με το 2008, που είχαν ανέλθει σε 17,5εκατ. ευρώ. Αναγνωρίζει ότι το πρώτο δίμηνο του 2009 η κατανάλωση ήταν καλή, με φθίνουσα όμως πορεία λόγω ακρίβειας και έτσι ο όμιλος αποφάσισε να μειώσει τις τιμές σε 1000 προϊόντα, το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου το 2009, επιβαρύνοντας την επιχείρηση με 3,6 εκατ. ευρώ, συμβάλλοντας όμως παράλληλα στη στήριξη των οικονομικά αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων. Υπογραμμίζει ότι φέτος, λόγω της οικονομικής κρίσης, οι ρυθμοί ανάπτυξης για τον όμιλο θα είναι λίγο πιο αργοί, αλλά πιστεύει ότι θα φορτσάρει στο τέλος του χρόνου.

Επιπλέον, πιστεύει ότι ο όμιλος με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας,( private label), που παράγει από το 1998 με την επωνυμία Mr Grand, συμβάλλει κατά της ακρίβειας και στηρίζει τους οικονομικά αδύναμους. Επισημαίνει ότι η ζήτηση είναι αυξανόμενη στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, γιατί η τιμή τους είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική και η ποιότητα τους υψηλή. Πάντως και στον τομέα αυτό επενδύει συνεχώς, αυξάνοντας τη γκάμα των 800 κωδικών περίπου,(απορρυπαντικά, καλλυντικά, χαρτικά,κλπ), που παράγει σήμερα.

Παράλληλα ο όμιλος παρουσιάζει έντονο κοινωνικό έργο αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες και ενέργειες, οι οποίες έχουν φιλανθρωπικό χαρακτήρα και συμβάλλουν συχνά στην ανακούφιση ομάδων του κοινωνικού συνόλου.
Η κάθοδος του ομίλου Μασούτη στην αγορά των Αθηνών επιχειρήθηκε μέσω συνεργασίας με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη, αλλά δεν ευοδώθηκε το συγκεκριμένο deal. Ο κ. Μασούτης είναι πάντα σε εγρήγορση, εάν παρουσιαστεί κάποια καλή ευκαιρία για συνεργασία, που θα συμβάλλει στην εδραίωση της στο νομό Αττικής. Επίσης ο όμιλος σχεδίαζε την είσοδο του στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αλλά ανέστειλε για αργότερα το όλο εγχείρημα, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, καθώς η καθοδική πορεία του γενικού δείκτη διέγραψε κάθε ελκυστικότητα για μια τέτοια επιχειρηματική κίνηση.

Ο Αυτοδημιούργητος

Η πορεία του ομίλου Μασούτη, θεωρείται άκρως επιτυχημένη, καθώς ξεκίνησε το 1976 με τη δημιουργία του πρώτου καταστήματος στην πλατεία Αντιγονιδών επί της οδού Κ. Κρυστάλλη 4 για να μετεξελιχθεί σήμερα σε μια δυναμική αλυσίδα σούπερ μάρκετ με 202 καταστήματα και ένα πολυσχιδή όμιλο που έχει κατακτήσει την αγορά της Βορείου Ελλάδος, της Ηπείρου και της Θεσσαλίας και διευρύνεται συνεχώς.

Ο ίδιος, αυτοδημιούργητος, επιτυχημένος επιχειρηματίας, ομολογεί στη Voria , ότι όταν πρωτοξεκίνησε δεν φανταζόταν την αναπτυξιακή πορεία, που διέγραψε ο όμιλος ούτε στα πιο φιλόδοξα όνειρά του.
Μετά την πολύχρονη εμπειρία του στον επιχειρηματικό στίβο και έχοντας αυτογνωσία για τη δυναμική πορεία που διάνυσε, αναγνωρίζει ως μυστικό της επιτυχίας του, ένα βασικό στοιχείο του χαρακτήρα του, που είναι το χάρισμα του να ακούει τον συνομιλητή του, να αξιολογεί  με διορατικότητα τα δεδομένα που συνιστούν ευκαιρία, την οποία αξιοποιεί πάραυτα.

Αυτή τη διαδικασία ακολούθησε ο κ. Μασούτης στην επαγγελματική του σταδιοδρομία, η οποία ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη  το 1964, ως πωλητής του υγρού απορρυπαντικού Τρίλετ. Το μεράκι του για τη δουλειά και προφανώς τα έμφυτο ταλέντο του στις πωλήσεις, τον οδήγησαν το 1969 να μεταπηδήσει στο χονδρεμπόριο ως πλασιέ των προϊόντων της εταιρίας Παπουτσάνης για να επεκταθεί στο γενικό εμπόριο. Ετσι λοιπόν , όπως μας εκμυστηρεύεται με δανεικά λεφτά αγοράζει ένα μεταχειρισμένο κλειστό φορτηγάκι opel πλιτς με 55.000δρχ. Διασχίζει όλη τη Βόρεια Ελλάδα , δεν αφήνει χωριό για χωριό και πόλη για πόλη. Συνεργάζεται με δυο άλλους καλούς πωλητές, αποκτούν προσωπικό 7 ατόμων και μια αποθήκη στην Πλατεία Αντιγονιδών –αν και η καρδιά του χονδρεμπορίου ήταν στα Λαδάδικα- και σαρώνουν τη Βόρεια Ελλάδα για πέντε χρόνια. Η πολυεθνική εταιρία καταναλωτικών αγαθών στους τομείς τροφίμων, απορρυπαντικών και προϊόντων ατομικής φροντίδας Unilever ήταν από τους βασικούς προμηθευτές τους, "αλλά χάναμε πελάτες γιατί έδιναν κάποια κουπόνια στα μπακάλικα", θυμάται. Στη Θεσσαλονίκη έρχεται ο υπεύθυνος Ευρώπης της Unilever και ο οποίος στην κουβέντα που είχαν τους εξηγεί ποια είναι η παγκόσμια τάση στον τομέα της λιανικής πώλησης στις ανεπτυγμένες χώρες. Ο κ. Μασούτης οσμίστηκε την ευκαιρία, σκέφτηκε επισταμένως τις πληροφορίες που του έδωσε ο επικεφαλής της Unilever και αποφάσισε να αξιοποιήσει τη γνώση αυτή, επενδύοντας τις οικονομίες που αποταμίευσε από τη μέχρι τότε δουλειά του, στη δημιουργία του πρώτου καταστήματος επί της οδού Κ. Κρυστάλλη 4, το 1976, έκτασης 420τ.μ. και πατάρι 210τ.μ, απέναντι από το 4ο Γυμνάσιο Αρρένων. Σε 33 χρόνια σταθερής ανοδικής πορείας με συνεχείς επενδύσεις και εξαγορές, δημιούργησε την πρώτη και πιο δυναμική αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη Βόρεια Ελλάδα. Στόχος του για το μέλλον να συνεχίσει την πρωτοπορία του ομίλου του με συνοδοιπόρους τα παιδιά του, στα οποία έχει μεταλαμπαδεύσει το μεράκι του για τον συγκεκριμένο κλάδο, αλλά και για πολύ και δημιουργική δουλειά.
 

Business Story
Off