Skip to main content

Όλα όσα έγιναν στο ΣτΕ στη συζήτηση για την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ

Τι συζητήθηκε κατά την ακρόαση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, για τις προσφυγές των πρώην μετόχων του ΟΑΣΘ.

Του Νίκου Ηλιάδη

Ολοκληρώθηκε το μεσημέρι η ακρόαση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τις προσφυγές τις οποίες κατέθεσαν 399 πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ, ζητώντας να κηρυχθεί αντισυνταγματικός ο νόμος 4482/2017 με τον οποίο ο Οργανισμός περιήλθε στο δημόσιο. Έξω από το ΣτΕ είχαν συγκεντρωθεί περίπου 100 πρώην μέτοχοι (οι 60 είχαν φτάσει στην Αθήνα από την Θεσσαλονίκη) οι οποίοι με πλακάτ και πανό, διαμαρτύρονταν για την αφαίρεση των μετοχών τους. Μετά το πέρας της ακροαματικής διαδικασίας οι πρώην μέτοχοι έκαναν πορεία ως τη Βουλή όπου επέδωσαν ψήφισμα.

Η διαδικασία άνοιξε με την παρουσίαση της 15σελιδης έκθεσης των δύο εισηγητών (Μάζος, Πικραμένος), στην οποία περιγράφονται ποια είναι τα προς κρίση ζητήματα.

Στη συνέχεια οι νομικοί παραστάτες των δύο πλευρών, παρουσίασαν επί μακρόν τα επιχειρήματά τους. Εκ μέρους του δημοσίου μίλησαν συνολικά τέσσερις νομικοί (εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών, του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη και του ΟΑΣΘ) και εκ μέρους των πρώην μετόχων ο καθηγητής Πάνος Λαζαράτος.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ακρίτα Καϊδατζή, νομικό εκπρόσωπο του ΟΑΣΘ και μέλος του δ.σ. του Οργανισμού ο οποίος μίλησε στη Voria.gr η πλευρά του δημοσίου ζήτησε οι προσφυγές να απορριφθούν ως μη παραδεκτές με το επιχείρημα ότι βάσει του νόμου “όλες τις διαφορές ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και στους πρώην μετόχους, αρμόδιο να τις κρίνει είναι το Εφετείο Αθηνών”. “Συνεπώς, θεωρούμε ότι κακώς οι πρώην μέτοχοι προσέφυγαν στο ΣτΕ”, αναφέρει ο κ. Καϊδατζής. Προσθέτει επίσης ότι το Εφετείο Αθηνών θα είναι εκείνο το οποίο θα κάνει τον τεχνικό έλεγχο επί του τελικού τιμήματος της εξαγοράς των μετοχών.

Όσον αφορά την ουσία της υπόθεσης η πλευρά του δημοσίου ισχυρίστηκε ότι η εξαγορά του ΟΑΣΘ έχει έρεισμα στο άρθρο 106 παρ. 3 του Συντάγματος το οποίο επιτρέπει την κρατικοποίηση μιας ιδιωτικής εταιρείας, όπως ο ΟΑΣΘ, η οποία έχει προνομιακή μονοπωλιακή θέση. Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Καϊδατζή, η κρατικοποίηση εδράζεται και στον κανονισμό 1370/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης σύμφωνα με την οποία το δημόσιο έχει τη δυνατότητα να παράσχει υπηρεσίες μεταφορών. “Αυτό κάνει και ο υπό κρίση νόμος με τον οποίο ιδρύεται η εταιρεία ‘Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης και απλώς, στο ενδιάμεσο, έως τον Δεκέμβριο του 2019, τις υπηρεσίες αυτές θα παράσχει ο υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ”, αναφέρει ο κ. Καϊδατζής.

Σύμφωνα με πληροφορίες στις αγορεύσεις τους ορισμένοι από τους υπολοίπους εκπροσώπους του δημοσίου ανέφεραν ότι η κρατικοποίηση ήταν αναγκαία καθώς οι μέτοχοι είχαν υπερκέρδη με χρήματα του δημοσίου, ενώ υπήρξαν και αναφορές περί “κλοπής” εκ μέρους των πρώην μετόχων αλλά και για “χρυσοτόκο όρνιθα” όπως παρουσίασε τον ΟΑΣΘ ένας εκ των αγορητών – εκπροσώπων του δημοσίου.

Η πλευρά των πρώην μετόχων

Πέντε θεμελιώδη ζητήματα έθεσε στη δική του αγόρευση ο νομικός εκπρόσωπος των πρώην μετόχων, Πάνος Λαζαράτος. Περιληπτικά, όπως τα εξήγησε στη Voria.gr είναι τα εξής:

1. Ο νόμος 4482/2017 θα έπρεπε να έχει γενική ισχύ και να μην είναι “φωτογραφικός” μόνον για τον ΟΑΣΘ.

2. Οι μέτοχοι θα έπρεπε πρώτα να αποζημιωθούν και στη συνέχεια να απολέσουν τη μετοχική τους ιδιότητα και όχι αντιστρόφως, όπως συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση. Συνεπώς, κατά τον κ. Λαζαράτο, οι μέτοχοι δεν θεωρούνται “πρώην” αλλά εν ενεργεία.

3. Η αποζημίωση των μετόχων δεν θα είναι πλήρης καθώς δεν περιλαμβάνει τις εκκρεμούσες απαιτήσεις του ΟΑΣΘ έναντι του δημοσίου.

4. Με τον υπό κρίση νόμο 4482/2017 έγινε επέμβαση σε ισχύουσα σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και του ελληνικού δημοσίου η οποία, με βάση γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους έληγε τον Δεκέμβριο του 2019.

5. Αποκλείστηκε η πλευρά των πρώην μετόχων από το νέο δ.σ. του ΟΑΣΘ.

Πλέον, οι δύο πλευρές έχουν προθεσμία να υποβάλουν τα υπομνήματά τους ως την επόμενη Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου. Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣτΕ θα ορίσει τις ημερομηνίες των διασκέψεων της Ολομέλειας. Η απόφαση αναμένεται τους επόμενους μήνες.

Και νέα προσφυγή

Σύμφωνα με τον κ. Λαζαράτο οι πρώην μέτοχοι του ΟΑΣΘ πρόκειται την προσεχή Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου να καταθέσουν προσφυγή κατά της διακήρυξης του διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου εκκαθαριστή η οποία δημοσιοποιήθηκε στις 24 Ιανουαρίου. Σύμφωνα με τη διακήρυξη την οποία υπογράφει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας, η προθεσμία υποβολής των προσφορών λήγει στις 5 Φεβρουαρίου και ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται περίπου στα 75.000 ευρώ, μαζί με τον ΦΠΑ.