Skip to main content

Οι καθυστερήσεις στην «Έξυπνη μεταποίηση», η επέλαση της... αμερικανιάς, τα φαντάσματα και η οπτασία του ΦΚΘ

Γιατί καθυστερούν τόσο οι διαδικασίες όσο και οι πληρωμές σε προγράμματα του ΕΣΠΑ με τις επιχειρήσεις να περιμένουν; Ποια είναι τα φαντάσματα και ποια η οπτασία του 64ου ΦΚΘ; Και ποια είναι η νέα… αμερικανιά που επελαύνει στην Ευρώπη και στην Ελλάδα;  

Η χθεσινή βροχή, αλλά και οι βροχές που θα ακολουθήσουν το Σαββατοκύριακο, θεωρούνται από τους μετεωρολόγους απολύτως φυσιολογικές. Άλλωστε ο Νοέμβριος είναι ο πιο βροχερός μήνας στη Θεσσαλονίκη. Με αυτόν τον… υγρό τρόπο η πόλη περνάει από το καλοκαίρι στο χειμώνα. Ακόμη και όσοι δεν συμβιβάζονται με τον χειμώνα, αλλά και το στρίμωγμα σε κλειστούς χώρους, το κρύο, τα μπουφάν και τα μποτάκια που φέρνει μαζί του, θα… προσγειωθούν στην πραγματικότητα. Βέβαια τα φαινόμενα θα είναι παροδικά, αφού ο καιρός θα φτιάξει στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή από τις αρχές της επόμενης εβδομάδας. Τι πιθανότερο σενάριο είναι ότι ο… πραγματικός Νοέμβρης θα έρθει να μας συναντήσει κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερό του.  

Τα λεφτά του ΕΣΠΑ   

Στένωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που φθάνει μέχρι και σε αδυναμία καταβολής των επιχορηγήσεων στις επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί σε προγράμματα επιχειρηματικότητας του ΕΣΠΑ 2014-2020 εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα. Ήδη έχει τεθεί το ζήτημα στους αρμοδίους προκαλώντας προβληματισμό για την επιτάχυνση απορρόφησης των ευρωπαϊκών πόρων. Φταίνε οι πλημμύρες που δεσμεύουν πολλά ή η ανάγκη για επίτευξη πλεονάσματος στα τέλη του έτους; Άλλωστε και την περσινή χρονιά εμφανίστηκε το συγκεκριμένο ζήτημα ιδιαίτερα για τα δημόσια κατασκευαστικά έργα, όταν είχαμε εντονότατες διαμαρτυρίες στον τότε αρμόδιο υπουργό Ιωάννη Τσακίρη. Ας ελπίσουμε ότι ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παπαθανάσης θα λύσει το ζήτημα. 

Αθάνατη γραφειοκρατία 

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με τη γραφειοκρατία αλλά και τις ελλείψεις του νέου πληροφοριακού συστήματος της ΑΑΔΕ για την έκδοση ψηφιακής φορολογικής ενημερότητας, που ισχύει από 23/10/2023, καθώς οι… φωστήρες που δημιούργησαν το σύστημα δεν πρόβλεψαν το ζήτημα των παρακρατήσεων στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, με αποτέλεσμα το σύστημα να βγάζει στις τελικές πληρωμές των Δικαιούχων παρακράτηση 100% αντί 30% που λέει ο νόμος 4712/2020, παρ.1α / ΦΕΚ 146/29.07.2020. Τι κάνουνε; Απλά πρέπει να πάνε στην αρμόδια ΔΟΥ για να συνεννοηθούν!

Καθυστερήσεις στην «Έξυπνη μεταποίηση» 

Μιας και ο λόγος για καθυστερήσεις που δεν ανακοινώνονται. Σημειώστε. Πρόγραμμα «Έξυπνη Μεταποίηση» στο Ελλάδα 2.0. Υποβλήθηκαν 507 αιτήσεις με προϋπολογισμό αιτούμενης επιχορήγησης 707,72 εκατ. ευρώ ενώ τα διαθέσιμα είναι 73,3 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για ανταγωνιστική… σφαγή. Η υποβολή των αιτήσεων ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2023. Όμως το ΤΕΕ, που είναι υπεύθυνο με το Οικονομικό Επιμελητήριο, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει αξιολογήσεις. Απειρία; Μη ικανότητα γνώσης διαχείρισης προγραμμάτων; Γιατί άραγε επιλέχθηκε το ΤΕΕ; Μήπως να το δει και αυτό ο κ. Παπαθανάσης; Διότι πανηγυρίζουμε για απορρόφηση, αλλά στο επιχειρηματικό κομμάτι του Ελλάδα 2.0 υπάρχουν δράσεις -όπως αυτή- με μελανά σημεία.

Update: Αρμόδιες πηγές μάς ενημέρωσαν ότι έχουν ήδη αξιολογηθεί 200 προτάσεις. Δεχόμαστε τη διευκρίνιση αλλά η καθυστέρηση είναι και πάλι υπαρκτή. Ας ελπίσουμε μέχρι το τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Τα φαντάσματα και η οπτασία 

Άνοιξε χθες το βράδυ η αυλαία του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης -το φεστιβάλ ξεκινάει παραδοσιακά την πρώτη Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου- και οι σινεφίλ έχουν ήδη χαθεί στον μακρύ κατάλογο των 270 ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους, των αφιερωμάτων, των παράλληλων εκδηλώσεων. Με αδημονία αναμένεται η ερχόμενη Πέμπτη, καθώς εκείνη την ημέρα τούς χώρους του Φεστιβάλ θα λαμπρύνει με την παρουσία της η Μόνικα Μπελούτσι - χωρίς άλλα σχόλια, γιατί ό,τι και να πούμε περιττεύει. Από το πρόγραμμα ξεχωρίσαμε το μεγάλο αφιέρωμα στα... φαντάσματα, το οποίο προβάλλει πάνω από 30 ταινίες τρόμου, όλες τους με ξεχωριστή θέση στο μωσαϊκό του είδους. Από το «Βαμπίρ» (Vampyr) του 1932 ως τους «Κυνηγούς» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Το Vampyr του Δανού σκηνοθέτη Καρλ Ντράγιερ, ο οποίος είναι παγκοσμίως γνωστός για το πάθος και τη συμπόνια στα φιλμ του, αποτελεί μια από τις πρώτες ταινίες στην ιστορία του σινεμά που πραγματεύονται τη μυθολογία των βαμπίρ και αποκαλείται «ένας από τους μεγαλύτερους εφιάλτες του κινηματογράφου». Από την άλλη οι «Κυνηγοί» του 1977 είναι ένα από τα πλέον εμβληματικά έργα της φιλμογραφίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Θέτει αντιμέτωπα όλα αυτά τα φαντάσματα, ακόμη και αυτό του κινηματογράφου. Ίσως γιατί στον πυρήνα της ιστορίας, της πολιτικής, της ιδεολογίας, της επανάστασης, των ονείρων, υπάρχουν κατά βάση εικόνες. Και ο κινηματογράφος με αυτές φτιάχνει τον κόσμο του.

Η τελετή έναρξης

H χθεσινή τελετή έναρξης του φεστιβάλ, που έγινε όπως και κάθε χρόνο στο Ολύμπιον, δεν επεφύλασσε πολλές εκπλήξεις. Ως είθισται, στην τελετή έναρξης χαιρετισμούς απευθύνουν εκπρόσωποι της πολιτείας και της αυτοδιοίκησης. Έτσι και έγινε αλλά με μια μικρή εξαίρεση. Ενώ στην πρώτη θέση καθόταν ο απερχόμενος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, δεν σηκώθηκε στο βήμα για να μιλήσει για το Φεστιβάλ. Την ίδια στιγμή, λίγο παραδίπλα του καθόταν ο εκλεγμένος δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, -άλλοτε νομικός σύμβουλος στην ΕΡΤ3- ο οποίος συνομιλούσε για ώρα με τον νυν γενικό διευθυντή της, Φίλιο Στάγκο. Άλλη μία σκηνή που έπιασε ο φακός είναι πως λίγο πριν την έναρξη της τελετής η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, έτρεξε να αγκαλιάσει την εκπρόσωπο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτή Β Θεσσαλονίκης, Δώρα Αυγέρη. Η κ. Πατουλίδου μάλιστα όταν ανέβηκε στη σκηνή φρόντισε να φτιάξει και το... πέτο του μοναδικού Δημήτρη Πιατά που παρουσίαζε την τελετή.

Η επέλαση της… αμερικανιάς

Λίγες ημέρες μετά τον εορτασμό του Halloween -στις 31 Οκτωβρίου- ένα είναι σίγουρο: η Θεσσαλονίκη έγινε πιο... πορτοκαλί, οι βιτρίνες της γέμισαν κολοκύθες, τα παιδιά μεταμφιέστηκαν, ενώ τα μαγαζιά γιόρτασαν με ειδικά-spooky πάρτι. Και να που σε λίγα χρόνια θα ακούμε το κουδούνι της πόρτας μας και ντυμένα φαντασματάκια και μάγοι θα μας ρωτάνε «trick or treat (φάρσα ή κέρασμα)». Φέτος, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, η Θεσσαλονίκη χόρεψε -όσο γίνεται- σε ρυθμούς Halloween με πρωταγωνιστές τα ζαχαροπλαστεία που δημιούργησαν ειδικά κέικ με χέρια – σκελετούς, ενώ το πορτοκαλί -το χρώμα της κολοκύθας- μονοπώλησε σε πολλές βιτρίνες. Η γιορτή που θυμίζει καρναβάλι και κάλαντα μαζί, και στην οποία ο φόβος δύσκολα ξεχωρίζει από το γέλιο, συμβαίνει κυρίως σε ΗΠΑ και Καναδά. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε την Ευρώπη -και την Ελλάδα- να βαδίζει δειλά δειλά στα βήματα αυτά. Η επέλαση της… αμερικανιάς σε ένα ακόμη επίπεδο. 

Image