Skip to main content

Οι εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ εκπέμπουν SOS προς κυβέρνηση για νέες παραγγελίες

Μίνι business plan καταθέτει η διοίκηση της ΕΛΒΟ με στόχο την είσοδό της σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά, σύμφωνα με όσα δηλώνει στη Voria.gr ο διευθύνων σύμβουλος Φώτης Σπυράκος.
Στη νέα κυβέρνηση εναποθέτουν τις ελπίδες τους οι εργαζόμενοι και η διοίκηση για να σταματήσει η φθίνουσα πορεία της ΕΛΒΟ και να αναδειχθεί ο ρόλος της ως μιας εθνικής αμυντικής βιομηχανίας για τη χώρα με την ανάθεση παραγγελιών, που  θα της εξασφαλίζουν μια μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία.

Ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων της ΕΛΒΟ κ. Μαυρομάτης καταγγέλλει στη Voria.gr ότι η προηγούμενη κυβέρνηση απαξίωσε πλήρως την ΕΛΒΟ, καθώς δεν ανέθεσε κάποιο σημαντικό εξοπλιστικό πρόγραμμα που θα εξασφάλιζε μια κερδοφόρα πορεία στη βιομηχανία. Έτσι, η ΕΛΒΟ σήμερα βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού και περιμένει η νέα ηγεσία του υπουργείου Αμύνης να προσφέρει τη «σανίδα σωτηρίας» στην ΕΛΒΟ, καθώς διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία στο αντικείμενο της και να μην οδηγηθεί στο κλείσιμο μια ιστορική βιομηχανία της Θεσσαλονίκης, που απασχολεί 600 εργαζόμενους.

Τη δυσμενή θέση της ΕΛΒΟ , που περιγράφει ο κ. Μαυρομάτης, επιβεβαιώνουν τα στοιχεία που έδωσε στη Voria.gr, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ κ. Φώτης Σπυράκος , καθώς το 2008 η βιομηχανία κατέγραψε ζημίες 15 εκατ. ευρώ και τζίρο 40 εκατ. ευρώ. Για το 2009 προβλέπει οι ζημίες να ανέλθουν σε 17-18 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα λειτουργίας ανέρχονται σε 45 εκατ. ευρώ το χρόνο. Με βάση αυτά τα μεγέθη, δανεισμό 80 εκατ. ευρώ, προβλήματα ρευστότητας και ανεκτέλεστο έργο μηδενικό για το 2010 οποιαδήποτε άλλη βιομηχανία θα είχε κλείσει, υπογραμμίζει ο κ. Σπυράκος.

Ωστόσο η διοίκηση που ασκείται από τον όμιλο Μυτιληναίου, ο οποίος κατέχει το 43% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΒΟ προγραμματίζει να καταθέσει σειρά προτάσεων ή ένα μίνι business plan στον υπουργό Άμυνας κ. Βενιζέλο, αλλά και στους συναρμόδιους υπουργούς για το τι ύψους παραγγελίες απαιτούνται από τον ελληνικό στρατό, ώστε η ΕΛΒΟ να τεθεί εκ νέου σε υγιή αναπτυξιακή τροχιά.

Η πρόταση της διοίκησης εξηγεί, θα συνδυάζει άμεσες παραγγελίες  και με το ελάχιστο δυνατό κόστος, αλλά και προτάσεις για μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Κατά τη γνώμη του απαιτούνται κατεπειγόντως αναθέσεις παραγγελιών, προκειμένου να έχει αντικείμενο εργασίας η βιομηχανία το 2010.

Επισημαίνει ότι η ΕΛΒΟ είχε εγκαταλειφθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ωστόσο η διοίκηση στηρίζει την ΕΛΒΟ στην πολύ δύσκολη περίοδο που διανύει και  ευελπιστεί  με την  ανάθεση νέων παραγγελιών από τη νέα κυβέρνηση να ξεκινήσει μια νέα εποχή για την ΕΛΒΟ. Εκτιμά ότι κάποιες παραγγελίες πρέπει να έχουν τη μορφή κατεπείγοντος, προκειμένου οι εργαζόμενοι να έχουν αντικείμενο εργασίας. Και αυτό γιατί μέχρι τέλος του τρέχοντος έτους, όπως αναφέρει θα ολοκληρωθούν οι παραγγελίες που εκτελούνται και προέρχονται από  διαγωνισμούς και είναι 10 απορριμματοφόρα, 10 λεωφορεία του ΓΕΣ, 40 λεωφορεία του ΟΑΣΘ και 40 πυροσβεστικά. Τα περισσότερα προγράμματα που ολοκληρώνονται  προέρχονται από πολιτικά προγράμματα και όχι στρατιωτικά, σημειώνει. Η ΕΛΒΟ συμμετέχει επίσης σε διαγωνισμό για την προμήθεια 309 φορτηγών για τον στρατό της Κύπρου, ύψους 35 εκατ. ευρώ. Το μεγάλο πρόγραμμα για την ΕΛΒΟ ίσως ήταν η υλοποίηση του προσυμφώνου που έχει υπογραφεί μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας από τους κ.κ. Καραμανλή και Πούτιν για την παραγωγή του ρωσικού οχήματος μάχης ΒΜΡ3 προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ αλλά κανείς δεν γνωρίζει τις προθέσεις της νέας κυβέρνησης. Εξάλλου η νέα κυβέρνηση δήλωσε ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα θα εξεταστούν από μηδενική βάση.

Ο κ. Σπυράκος πάντως, αναφέρει ότι στο business plan που θα καταθέσει προς την κυβέρνηση θα υπάρχει πρόταση και για την παραγγελία από το ρωσικό στρατό, αλλά δεν θέλησε να δώσει περισσότερα στοιχεία. Ωστόσο είπε ότι οι διαπραγματεύσεις της ΕΛΒΟ με τη Ρωσία σταμάτησαν το καλοκαίρι γιατί η ρωσική πλευρά έδινε ένα πολύ μικρό μέρος από το σύνολο της μεγάλης παραγγελίας στην ελληνική βιομηχανία.
Ο κ. Σπυράκος επισημαίνει στη Voria.gr ότι το προσωπικό δεν πρόκειται να μειωθεί, αντίθετα, λόγω συνταξιοδότησης θα αποχωρήσουν ορισμένοι και ίσως χρειαστεί να γίνουν προσλήψεις εάν η νέα κυβέρνηση εκφράσει τη βούληση να στηρίξει την ΕΛΒΟ.      

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων κ. Μαυρομάτης αναφέρει ότι το σωματείο εργαζομένων ζήτησε ήδη συνάντηση με τον νέο υπουργό Αμύνης κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και αναμένουν να οριστεί κάποιο ραντεβού, προκειμένου να τον ενημερώσουν για τη δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται η ΕΛΒΟ.

Από τη νέα κυβέρνηση προσδοκά να προκύψουν μεγάλης αξίας παραγγελίες, αλλά παράλληλα να υπάρχει και ένα πρόγραμμα συντήρησης και επισκευής των τζιπ, των τεθωρακισμένων και των φορτηγών του ελληνικού στρατού. Εξηγεί ότι όλα αυτά που  κατασκεύασε η ΕΛΒΟ για τον ελληνικό στρατό πριν 30 χρόνια, χρειάζονται επισκευή και συντήρηση. Ο κ. Μαυρομάτης υπενθυμίζει ότι το δημόσιο είναι ο βασικός μέτοχος της ΕΛΒΟ κατά 51% και πρέπει να μεριμνήσει ως βασικός μέτοχος για τη βιωσιμότητα της εταιρίας.
 
Κατηγορεί την πρώην κυβέρνηση γιατί «κορόιδευε» τη διοίκηση και τους εργαζόμενους, καθώς «υπόσχονταν» διάφορα, αλλά επί της ουσίας δεν υπήρξε καμία σοβαρή παραγγελία. Ο κ. Μαυρομάτης εκπέμπει SOS προς την κυβέρνηση και ζητεί να στηρίξει την ΕΛΒΟ και να σταματήσει η «ελεύθερη πτώση» στην οποία βρίσκεται η βιομηχανία. Οι εργαζόμενοι εναποθέτουν τις ελπίδες τους στη νέα κυβέρνηση, προκειμένου να αντιστρέψει αυτή τη φθίνουσα πορεία στην οποία βρίσκεται η ΕΛΒΟ τα τελευταία χρόνια, τονίζει καταλήγοντας.

Πάντως η ΕΛΒΟ κατασκευάζει αστικά λεωφορεία, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία Neoplan, υπεραστικά λεωφορεία, τεθωρακισμένο όχημα μάχης Κένταυρος AIFV, Oχήματα παντοδαπούς εδάφους Mercedes Benz GD 290 σε 240GD/24 (0,25 τόνοι) και σε 290GD/28 (1,5 τόνοι)Hummer HMMWV (4X4) 1114 GR, Φορτηγό Γενικής Χρήσης, Λεόπαρντ, ΤΟΜΑ κλπ.