Skip to main content

Μαγκριώτης: Όχι στον απόλυτο κρατισμό της Δημόσιας Αρχής Μεταφορών

Τη συγκρότηση Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής, για όλες τις Αστικές Συγκοινωνίες της χώρας προτείνει η κίνηση Προοδευτικοί Πολίτες.

του Γιάννη Μαγκριώτη*

Η κυβέρνηση, δεν φροντίζει να δώσει οριστική λύση, στο πρόβλημα των Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, φροντίζει όμως να δημιουργεί και νέες κρατικές εταιρείες, για την διαχείρησή τους.

Η  πρόταση της επιτροπής, που όρισε ο Υπουργός Μεταφορών, για την διοίκηση των Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζεται από απόλυτο κρατισμό,
 ξεπερασμένο από χρόνια, στις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Η ΔΑΜ (Δημόσια Αρχή Μεταφορών), που προτείνει, είναι,  πιο πίσω και από το θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε, από τον  ιδρυτικό νόμο του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, με το οποίο είχε  συγκροτηθεί , το Συμβούλιο Χωροταξικής και Συγκοινωνιακής πολιτικής, στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, από φορείς της πόλης, με αρμοδιότητες προγραμματισμού και εποπτείας, σε ένα ευρύ φάσμα πολιτικών.

Με την πρόταση της επιτροπής, που αποτελείται από 12 τουλάχιστον στελέχη του υπουργείου και μόνο ένα εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων, από τον σχεδιασμό της Συγκοινωνιακής πολιτικής, τις μελέτες, τις υποδομές τους διαγωνισμούς, τις απαλλοτριώσεις, τις ειδικές λωρίδες λεωφορείων, τους διαγωνισμούς, τα τιμολόγια και ότι βάζει ο νους του ανθρώπου και αφορά τις Αστικές Συγκοινωνίες και την κάθε είδους μεταφορική υπηρεσία, σημερινή και μελλοντική, στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, μεταφέρεται, σε μια νέα κρατική εταιρία.

Αφαιρούνται μάλιστα και αρμοδιότητες, από τους Δήμους και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Τον κρατισμό της η κυβέρνηση, μπορούσε να το αναπτύξει, με πιο πρακτικό σύντομο και λιγότερο κοστοβόρο τρόπο, αν ανέθετε, αυτές τις αρμοδιότητες, στην ανάλογη με την ΔΑΜ που προτείνει, εταιρεία του Δημοσίου ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ  και η οποία, για πολλά από τα αντικείμενα της ΔΑΜ, έχει υψηλή τεχνογνωσία και δυναμικό, που μετά την ιδιωτικοποίηση του Αυτοκινητόδρομου, λόγω Μνημονικών υποχρεώσεων, θα μείνει, χωρίς αντικείμενο εργασίας.
 
Η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε, με μερικές αποσπάσεις συγκοινωνιολόγων, από φορείς του δημοσίου, μπορεί να καλύψει, όλο το φάσμα των προτεινόμενων, από την επιτροπή, για την ΔΑΜ, αρμοδιοτήτων.

Η σύγχρονη όμως, σωστή και αποτελεσματική λύση είναι αυτή που προτείναμε, ως Κίνηση Προοδευτικοί Πολίτες για την ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας, αφού υπενθυμίσω, ότι από το 2019, όπως ορίζει η Κοινοτική Οδηγία, απελευθερώνονται οι Αστικές Συγκοινωνίες και θα πρέπει να προκηρυχθούν διεθνείς διαγωνισμοί, για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου σε Ιδιωτικές εταιρείες Παρόχους, των ανάλογων υπηρεσιών.

α) Συγκρότηση Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής, για όλες τις Αστικές Συγκοινωνίες της χώρας, με δυο τμήματα, ένα στην Αθήνα, για τις Περιφέρειες κάτω από την Θεσσαλία και ένα στην Θεσσαλονίκη, για τις Περιφέρειες, πάνω από την Θεσσαλία, που θα παρακολουθεί την λειτουργία τους και θα αποφασίζει, μετά από προτάσεις των εμπλεκόμενων, για τα σημαντικά θέματα και φυσικά για την πολιτική του κομίστρου. Η Ανεξάρτητη Αρχή, μπορεί να στελεχωθεί με έμπειρα στελέχη, που εργάζονται, σε υπηρεσίες και φορείς του δημοσίου.

β) Συγκρότηση Συμβούλιου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, με την συμμετοχή των τοπικών φορέων της Αυτοδιοίκησης, των εργαζομένων και των παραγωγικών τάξεων, που θα σχεδιάζει την συγκοινωνιακή πολιτική της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και θα εποπτεύει, το σύνολο των μέσων μεταφοράς, σημερινών και μελλοντικών.

Η λύση, πρέπει να παίρνει υπόψιν, τα σύγχρονα μοντέλα, που λειτουργούν στις ανεπτυγμένες χώρες και όχι τα ξεπερασμένα κρατικίστικα.

Οι φορείς της πόλης και της Περιφέρειας, που αγνοήθηκαν, από την κυβέρνηση, πρέπει να καταθέσουν την δική τους πρόταση και πρέπει να το κάνουν τώρα.

Η Θεσσαλονίκη, πρέπει να απαιτήσει, να κρατήσει τα μέχρι τώρα κεκτημένα της αποκέντρωσης και να διεκδικήσει, σύγχρονους θεσμούς, που εγγυώνται την διαφάνεια, το λογικό κόστος και την αποτελεσματικότητα.

Δεν πρέπει να επιτραπεί να αντικατασταθεί, ο ξεπερασμένος και αναποτελεσματικός ΟΑΣΘ, με ακόμη πιο κοστοφόρα συγκεντρωτικά και αναποτελεσματικά, κρατικά μοντέλα.

*Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι συντονιστής της Πρωτοβουλίας για τη Νέα Σοσιαλδημοκρατία και πρώην υφυπουργός Υποδομών του ΠΑΣΟΚ