Skip to main content

ΟΑΣΘ:Ουρές στις στάσεις, ένταση και αγανάκτηση μέσα στα λεωφορεία(vid)

Σε στάσεις και λεωφορεία η Θεσσαλονίκη... αναστενάζει. Ρεπορτάζ της Voria.gr καταγράφει την Οδύσσεια των επιβατών του ΟΑΣΘ.

Σκηνές απείρου κάλλους με πρωταγωνιστές ταλαιπωρημένους και αγανακτισμένους πολίτες διαδραματίζονται καθημερινά στις στάσεις και στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ κατά τους πρώτους μήνες της λειτουργίας του υπό κρατική διοίκηση και διαχείριση. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια έχουν ως συνέπεια εργαζόμενοι, φοιτητές και σπουδαστές, ηλικιωμένοι και μητέρες να περιμένουν πολλά λεπτά στις στάσεις και στη συνέχεια να στριμώχνονται σε βαθμό ασφυξίας στα λεωφορεία, τα οποία ουκ ολίγες φορές μένουν στα μέσα της διαδρομής εξαιτίας μηχανολογικών προβλημάτων. Βρεθήκαμε στις στάσεις, μετακινηθήκαμε με γεμάτα λεωφορεία και καταγράψαμε την Οδύσσεια των επιβατών του ΟΑΣΘ, που αποτελεί και τον μοναδικό φορέα αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης.

Μεγάλες καθυστερήσεις

Κατά τις ώρες αιχμής, στις κεντρικές στάσεις συγκεντρώνεται πλήθος κόσμου, αφού τα λεωφορεία των πολυσύχναστων γραμμών φτάνουν με μεγάλη καθυστέρηση. Όπως αναφέρουν πολίτες στη Voria.gr, για τις περιοχές της ανατολικής Θεσσαλονίκης, στις γραμμές 5 και 6, μεσημεριανές ώρες χρειάζεται να περιμένουν ακόμη και πάνω από 20 λεπτά μέχρι να περάσει κάποιο λεωφορείο, ενώ σύμφωνα με τα προγραμματισμένα δρομολόγια δεν θα έπρεπε ο χρόνος αναμονής να ξεπερνά τα 10 λεπτά.

Το ίδιο ισχύει και για τη δυτική Θεσσαλονίκη, όπου τα λεωφορεία είναι λίγα τις ώρες αιχμής και πιο πολλά τις ώρες που δεν χρειάζονται.

«Οι ώρες άφιξης που γράφουν οι φωτεινές πινακίδες δεν ισχύουν, αφού τα λεωφορεία δεν φτάνουν αυτές τις ώρες», λέει στη Voria.gr η 21χρονη φοιτήτρια Σμαράγδα Κ. «Χρησιμοποιώ καθημερινά κυρίως τις γραμμές 17 και 37 που περνούν από Τριανδρία. Όταν τα λεωφορεία αργούν, αργούν πολύ...», λέει η ίδια.

Αντίστοιχα και η κυρία Ελένη Μισχοπούλου, που μένει στην Τούμπα και η εργασία της βρίσκεται στην Ανάληψη, διαμαρτύρεται για τις μεγάλες καθυστερήσεις. «Χρησιμοποιώ το 30 ή το 12 κάθε μέρα και έχω πρόβλημα… Έχουν λιγοστέψει κατά πολύ τα δρομολόγια τον τελευταίο καιρό», λέει στη Voria.gr.

Εγκλωβισμένοι επιβάτες και ένταση

Όσο καθυστερούν τα λεωφορεία, τόσο περισσότερος κόσμος συσσωρεύεται στις στάσεις και παλεύει να ανέβει όταν μετά βίας χωράει. Μπαίνοντας σε ένα από τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους ασφυκτικά γεμάτα, το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεται κανείς είναι η αποπνικτική ατμόσφαιρα. Εάν ο επιβάτης στέκεται κοντά στην πόρτα, κινδυνεύει να εγκλωβιστεί κάποιο μέρος του σώματός του, το ρούχο ή η τσάντα του ανάμεσα στα φύλλα της πόρτας. Η 23χρονη Χ.Κ. αναφέρει στη Voria.gr ότι έχει τύχει σε λεωφορείο που είναι γεμάτο να πιαστεί το πόδι της ανάμεσα στην πόρτα και το σκαλί, όπως άνοιξε η πόρτα, επειδή πιεζόταν από τους άλλους επιβάτες. «Πόνεσα πολύ και άρχισα να φωνάζω και οι άλλοι επιβάτες φώναξαν προς τον οδηγό να κλείσει την πόρτα, μέχρι που τελικά το έκανε, αφού ανέβηκε κι άλλος κόσμος», αναφέρει.

«Ο ΟΑΣΘ δεν συνεργάζεται με τον κόσμο, νιώθω πως δεν τους νοιάζει για τους επιβάτες. Γίνεται πανικός και οι οδηγοί συνήθως δεν παίρνουν μέρος όταν συμβαίνει κάτι», λέει ο 21χρονος φοιτητής Κώστας Α..

Παράλληλα, σύμφωνα με τους επιβάτες, η πολυκοσμία διευκολύνει την εγκληματικότητα με τις κλοπές κινητών, πορτοφολιών και άλλων προσωπικών αντικειμένων να είναι συχνό φαινόμενο εντός των λεωφορείων. Την ίδια ώρα, διάφοροι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται το στρίμωγμα για να παρενοχλούν νεαρές κοπέλες. Άλλωστε, με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό παρενόχλησης κοπέλας από ρασοφόρο άνδρα, βγήκαν στην επιφάνεια και άλλα σχετικά συμβάντα που έχουν λάβει χώρα μέσα σε λεωφορεία του ιδιωτικού τότε ΟΑΣΘ .
 
Σε κάθε περίπτωση, μία διαδρομή με το λεωφορείο στη Θεσσαλονίκη συνοδεύεται συνήθως από επεισόδια έντασης και εκνευρισμού. Όπως εξηγούν οι επιβάτες, η «κατάληψη» μιας θέσης προκαλεί διαφωνίες, με όσους είναι προχωρημένης ηλικίας να ζητούν από τους νεότερους να σηκωθούν, πολλές φορές μάλιστα με αγένεια. Για να κατέβει κάποιος σε μια στάση πρέπει να μεριμνήσει από νωρίς και να σπρώξει τους άλλους επιβάτες για να πλησιάσει την πόρτα. Και όλα αυτά τη στιγμή που ο καθένας κινδυνεύει να πέσει εάν δεν κρατιέται από τις χειρολαβές, σε ένα απότομο φρενάρισμα του οδηγού.

Η φωτεινή πινακίδα στην στάση Καμάρα δεν λειτουργεί εδώ και περίπου μία εβδομάδα.

 

Η κατάσταση αποτρέπει τον 66χρονο κύριο Κώστα Πολυχρονίου από το να χρησιμοποιεί λεωφορεία στις ώρες αιχμής, ενώ ο ίδιος προσθέτει ότι το πρόβλημα εντείνεται από το κυκλοφοριακό, καθώς «οι λεωφορειολωρίδες είναι παντού και πάντα γεμάτες και δεν μπορούν τα λεωφορεία να περάσουν με αποτέλεσμα να καθυστερούν πολύ».

Ο 60χρονος Θεόφιλος Βασιλειάδης, που μένει στο Επτάλοφο και χρειάζεται να διανύσει μεγάλη απόσταση αλλάζοντας δύο λεωφορεία, λέει ότι «μαζεύεται πολύς κόσμος επειδή αργούν τα λεωφορεία και γίνεται χαμός». «Επίσης έχουν αραιώσει οι έλεγχοι τον τελευταίο καιρό, παλιότερα ήταν πιο συχνοί», αναφέρει αφήνοντας αιχμές για τη νέα διοίκηση του Οργανισμού.

«Από εκεί που περνούσε το 12 κάθε δέκα λεπτά, τώρα περιμένουμε 20 λεπτά», λέει στη Voria.gr η 37χρονη Μαρία Ιωαννίδου που μένει στο Τρίλοφο και εργάζεται στο κέντρο και συμπληρώνει: «Αυτό μας βγάζει τελείως απ’ το πρόγραμμα, υποχρεώνομαι να ξεκινάω πιο νωρίς για να φτάσω στη δουλειά μου στην ώρα μου».

«Νομίζω ότι έχουν κάνει περικοπές τον τελευταίο καιρό, γιατί βλέπω ότι έχουν μειωθεί τα δρομολόγια», λέει ο 19χρονος φοιτητής Σίμος Μανιάτης, που μένει στην Νεάπολη.

Ο 23χρονος φοιτητής Μανώλης Μουτάφης που κατοικεί σε περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης και χρησιμοποιεί λεωφορείο τέσσερις φορές την ημέρα για να πάει στα μαθήματά του χαρακτηρίζει την κατάσταση ανυπόφορη και προσθέτει: «Χρειάζονται διόρθωση τα δρομολόγια, ειδικά στη δυτική Θεσσαλονίκη, υπάρχει πρόβλημα».