Skip to main content

Οι 340 εκατ. τουρίστες στη Μεσόγειο και οι ευκαιρίες της Θεσσαλονίκης

Συνέδριο Destination Thessaloniki: Η τουριστική ανάπτυξη της Βαρκελώνης και του Τελ Αβίβ ως παραδείγματα για τη Θεσσαλονίκη.

Η Μεσόγειος, με πάνω από 340 εκατ. τουρίστες ετησίως και έσοδα σχεδόν 250 δισ. ευρώ, αποτελεί τα τελευταία χρόνια τον κορυφαίο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως. Πόλεις όπως η Βαρκελώνη, το Τορίνο, το Μπιλμπάο κα έχουν καταφέρει, μέσω στοχευμένων επενδύσεων και δράσεων προβολής, να προσελκύσουν εκατομμύρια τουρίστες, αποκομίζοντας σημαντική προστιθέμενη αξία στις τοπικές οικονομίες.

Για τη Θεσσαλονίκη, που μόλις τα τελευταία χρόνια με τις συντονισμένες δράσεις του δήμου έχει πάρει μια μικρή θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, ο δρόμος είναι μεγάλος. Ωστόσο, αν αντιγράψει τις βέλτιστες πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε άλλες πόλεις, μπορεί να γίνει πράξη το μέχρι στιγμής «όνειρο» κυβέρνησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης να καταστεί κορυφαίος city break προορισμός των Βαλκανίων (περισσότερα εδώ).

Μεσόγειος: 10 εκατ. τουρίστες επιπλέον κάθε χρόνο μέχρι το 2030

Οι 29 χώρες της Μεσογείου υποδέχθηκαν το 2014 343 εκατ. διεθνείς τουριστικές αφίξεις, βάζοντας στα ταμεία τους 247 δισ. ευρώ, τόνισε η Esencan Terzibasoglou, programme director destination management & quality του γραφείου του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού στην Ισπανία, μιλώντας στο συνέδριο «Destination Thessaloniki: 365 days of Μeetings, Studies, Sports, Cruises and Health», που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού Philoxenia, στη ΔΕΘ-Helexpo.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, η τουριστική κίνηση στη Μεσόγειο παρουσίασε το 2013 αύξηση 3,7%, και το 2014 4,5%. Όπως είπε, εάν ο εισερχόμενος τουρισμός παραμείνει στα ίδια επίπεδα, τότε μέχρι το 2030 και κάθε χρόνο οι τουρίστες που επισκέπτονται τη Μεσόγειο θα αυξάνονται κατά 10 εκατομμύρια.

Όπως είπε η κ. Terzibasoglou, το μερίδιο της Μεσογείου στην παγκόσμια τουριστική αγορά είναι σήμερα 32%, που είναι και το μεγαλύτερο στον κόσμο. Από τον εισερχόμενο τουρισμό της Μεσογείου το 46% επιλέγει το δίπτυχο sun and beach (αύξηση 31% την τελευταία 5ετία), ενώ το 15% τον αστικό τουρισμό (+72% τα τελευταία 5 χρόνια).

Το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας του εισερχόμενου τουρισμού στο Μεσόγειο απολαμβάνει η Γαλλία με 84 εκατ. τουρίστες και ακολουθούν: η Ισπανία με 66 εκατ. τουρίστες, η Ιταλία με 49 εκατ. τουρίστες, η Ελλάδα με 22 εκατ. τουρίστες και η Πορτογαλία με 9 εκατ. τουρίστες.

Καν' το όπως η Βαρκελώνη

Η πρωτεύουσα της Καταλονίας, με περίπου 1,6 εκατ. κατοίκους (όσους και η Θεσσαλονίκη) και ιστορία 2.000 και πλέον ετών, έχει κατορθώσει να προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, οι οποίοι προσφέρουν στην τοπική οικονομία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Πώς το έκανε; Το κράτος (κυβέρνηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση) άφησε τους επαγγελματίες του κλάδου να κάνουν τη δουλειά τους.

Τα παραπάνω επεσήμανε από το βήμα του ίδιου συνεδρίου η κ. Elena Altemir, international promotion manager του Barcelona Convention Bureau. «Η Βαρκελώνη, όπως και η Θεσσαλονίκη, δεν είναι πρωτεύουσα της χώρας, και για να πουλήσουμε το τουριστικό μας προϊόν έπρεπε να γίνουμε δημιουργικοί», ανέφερε, σημειώνοντας πως το έναυσμα για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1992.

Έναν χρόνο αργότερα, το 1993, συστάθηκε το Barcelona Consortium, μια σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με σκοπό την αύξηση της τουριστικής κίνησης. Το Barcelona Consortium είχε το 1994 budget 4,1 εκατ. ευρώ και σήμερα τα κεφάλαιά του ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ.

Μέσω διαφορετικών προγραμμάτων το Barcelona Consortium έφτιαξε και προώθησε πακέτα που αφορούν όλο σχεδόν το φάσμα του τουρισμού (πολιτισμός, υγεία, αθλητισμός, αγορές, ειδικές εμπειρίες, συνέδρια). «Το μυστικό είναι να δίνεις σημασία σε αυτό που θέλουν οι πελάτες-τουρίστες. Αν τους ακούσεις προσεκτικά θα μάθεις ακριβώς τι θέλουν και δεν έχεις παρά να τους το προσφέρεις», είπε η κ. Altemir.

Το τεχνολογικό-τουριστικό θαύμα του Τελ Αβίβ

Ένα ιδιαίτερο παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής στον τομέα του τουρισμού που παρουσιάστηκε στο συνέδριο Destination Thessaloniki είναι αυτό του Τελ Αβίβ, γνωστής και ως «πόλη της τεχνολογίας».

Η περίπτωση του Τελ Αβίβ παρουσιάστηκε από την κ. Sharon Landes Fischer, αρμόδια για θέματα τουρισμού του δήμου Τελ Αβίβ. Όπως είπε, η πόλη είναι το μεγαλύτερο «σπίτι» παγκοσμίως για start up επιχειρήσεις, καθώς στο Τελ Αβίβ δραστηριοποιούνται σήμερα 1.500 καινοτόμες τεχνολογικές επιχειρήσεις και 19 νεοφυείς επιχειρήσεις αντιστοιχούν σε κάθε τετραγωνικό χιλιόμετρο της πόλης. Αυτές με τη σειρά τους φέρνουν εκατομμύρια τουρίστες-λάτρεις της τεχνολογίας, κυρίως νέους ηλικιακά.

Όπως είπε, χάρη στα τρία «Τ»: Τalent (ταλέντο), Τechnology (τεχνολογία) και Tolerance (ανοχή) ευημερεί η πόλη του Τελ Αβίβ. Σύμφωνα με την Sharon Landes Fischer, επικεφαλής τουριστικών υπηρεσιών του οργανισμού Tel Aviv Global & Tourism. Ήταν θέμα χρόνου λοιπόν η βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας να διοχετεύσει την καινοτομία της και στον τουρισμό, με το Τελ Αβίβ να δημιουργεί πρωτοβουλίες ψηφιακού ταξιδιού που βοηθούν τους ταξιδιώτες να σπάσουν τα... σύνορα.

Η ίδια σημείωσε πως το όραμα της δημοτικής αρχής είναι να γίνει η πόλη ένας από τους 20 κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς παγκοσμίως.

Αναφορά στην ελληνική κρίση έκανε την ομιλία του το μέλος του δ.σ. του European Cities Marketing (EMC), κ. Pier Paolo Mariotti, τονίζοντας πως η κρίση πέρα από πρόβλημα, σημαίνει επίσης... αποφάσεις μετά το πρόβλημα και νέες κατευθύνσεις. Ο ίδιος σημείωσε πως οι πόλεις είναι  assets διαρκείας, συχνά πιο πολύ και από τις χώρες στις οποίες βρίσκονται. Ανέφερε δε πως περί το 50% του παγκόσμιου τουρισμού κατευθύνεται στην Ευρώπη και τις ευρωπαϊκές πόλεις, γεγονός που αναδεικνύει τον δυναμισμό της αγοράς αυτής. Σύμφωνα με τον κ. Mariotti, στόχος του ECM είναι να βοηθήσει στη δημιουργία ελκυστικών πόλεων-προορισμών, κάτι που απαιτεί όμως την ύπαρξη υποδομών.