Skip to main content

Ο συνεταιρισμός που ξεκίνησε από 500 κοτόπουλα και παράγει εκατομμύρια

Τα πρώτα βήματα του συνεταιρισμού έγιναν 60 χρονια πριν όταν επτά αγρότες άρχισαν να εκτρέφουν πουλερικά για να συμπληρώσουν το εισόδημά τους.

του Γιώργου Λαμπίρη

Πολλάκις στην Ελλάδα, οι συνεταιρισμοί έχουν κατηγορηθεί για λάθη αλλά και αμαρτίες στην οικονομική τους διαχείριση.

Ανάμεσά τους όμως μπορεί κανείς να αναζητήσει εξαιρέσεις. Παραδείγματα οργανωμένης επιχειρηματικής διαχείρισης και στρατηγικού σχεδιασμού, όπως συγκεκριμένες περιπτώσεις συνεταιριστικών σχημάτων με πιο χαρακτηριστικές ίσως αυτές της Πίνδου, του συνεταιρισμού αγελαδοτρόφων ΘΕΣγαλα, των κροκοπαραγωγών της Κοζάνης, αλλά και των μαστιπαραγωγών της Xίου.

Οι θυγατρικές

Ερχόμενοι στην Πίνδο, θα δούμε πως η δομή και η λειτουργία του συνεταιρισμού των πτηνοτρόφων έχουν οδηγήσει στη δημιουργία μίας εύρωστης οικονομικής οντότητας με θυγατρικές, οι οποίες εκτός από την εκτροφή, την παραγωγή και την επεξεργασία κοτόπουλου, δραστηριοποιούνται και σε άλλους τομείς.  Τόσο στην εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέσω της Green Πίνδος, όσο και στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών μέσω της Agromark. Επιπλέον, η Πίνδος διαθέτει και μία ακόμα θυγατρική, την Αγροζωή, της οποίας οι παραγωγικές εγκαταστάσεις βρίσκονται στη Νέα Αρτάκη της Εύβοιας και δραστηριοποιείται στην εκτροφή και σφαγή πουλερικών.

Τα πρώτα βήματα

Τα πρώτα βήματα του συνεταιρισμού των Ιωαννίνων έγιναν 60 χρονια πριν. Επτά αγρότες από το νομό με την προτροπή του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών, άρχισαν να εκτρέφουν πουλερικά για να συμπληρώσουν το εισόδημά τους. Ο πτηνοτροφικός συνεταιρισμός ξεκίνησε απασχολώντας 2 άτομα, ενώ η αρχική παραγωγή του ήταν 500 κοτόπουλα την εβδομάδα.

Αυτή τη στιγμή η παραγωγική του δυνατοτητα μεταφράζεται σε περισσότερα από 600.000 κοτόπουλα την εβδομάδα. Στο συνεταιριστικό σχήμα συμμετέχουν περισσότεροι από 500 πτηνοτρόφοι και απασχολούνται τουλάχιστον 900 εργαζόμενοι.

Ανοδικά σε τζίρους – Υγιής και κερδοφόρος

Η πορεία του συνεταιρισμού με βάση τους τζίρους των τελευταίων ετών διατηρείται σταθερά ανοδική. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2015 έκλεισε με κύκλο εργασιών 193,4 εκατ. ευρώ και το 2016 με 209,1 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα τα κέρδη ήταν 3,4 εκατ. ευρώ και 1,3 εκατ. ευρώ.

Η Πίνδος βρίσκεται σε όλα τα ελληνικά σούπερ μάρκετ, ενώ διατηρεί και συνεργασία για την παραγωγή κοτόπουλου ιδιωτικής ετικέτας για την ΑΒ Βασιλόπουλος με την ονομασία «κοτόπουλο από γιαννιώτικες φάρμες». Ταυτόχρονα δραστηριοποιείται και στη διακίνηση κατεψυγμένων προϊόντων, όπως λαχανικά, κρέατα, πατάτες και ψαρικά, ενώ σε συνεργασία με την Πτηνοτροφική Ιωαννίνων Α.Ε. και την Ovo Fresco διακινεί φρέσκα και παστεριωμένα αβγά, νωπά και κατεψυγμένα καθώς και προϊόντα αβγού των συγκεκριμένων εταιρειών.

Η είσοδος στα αλλαντικά

Στη διάρκεια του περασμένου έτους η Πίνδος έκανε ένα ακόμα βήμα με την είσοδό της στον τομέα των αλλαντικών, παράγοντας λουκάνικα Φρανκφούρτης από κοτόπουλο, σαλάμι και παριζάκι από κοτόπουλο, καπνιστό ρολό κοτόπουλο συσκευασμένο, καθώς και φιλέτο κοτόπουλο καπνιστό.

Η παραγωγική δυναμική

Η Πίνδος διαθέτει παραγωγικές εγκαταστάσεις με συνολική έκταση 450.000 τ.μ., οι οποίες περιλαμβάνουν πατρογονικούς πτηθαλάμους, όπου αναπτύσσονται τα αβγά, θαλάμους πάχυνσης σε όλο το νομό Ιωαννίνων και σε υψόμετρο που ξεπερνάει τα 700 μέτρα, αλλά και θαλάμους πάχυνσης ελευθέρας βοσκής σε υψόμετρο, που εξασφαλίζουν την ελεύθερη κυκλοφορία των πτηνών στο εξωτερικό περιβάλλον. Επίσης, ειδικεύεται και στη βιολογική εκτροφή με ειδικούς θαλάμους.

Αυτή τη στιγμή η ετήσια παραγωγή ξεπερνάει τα 22 εκατομμύρια συμβατικά κοτόπουλα, ενώ ετησίως εκκολάπτονται στις εγκαταστάσεις της Πίνδου περισσότερα από 30 εκατομμύρια νεαρά κοτόπουλα.

Ταυτόχρονα, διαθέτει εργοστάσιο παραγωγής ζωοτροφών, το οποίο παράγει 50 τόνους τροφής την ώρα με δυνατότητα λειτουργίας όλο το 24ωρο και σφαγείο με δυνατοτητα σφαγής 8.000 κοτόπουλων την ώρα.

Στον τομέα των εξαγωγών, ο συνεταιρισμός στέλνει τα προϊόντα του στις βαλκανικές χώρες, αλλά και στην Ιταλία, στην Κύπρο, στην Τουρκία και στην Κίνα.

Εκτός όμως από την παρουσία της στην οργανωμένη λιανική, διατηρεί συνεργασίες και με γνωστές αλυσίδες εστίασης, τις οποίες προμηθεύει, όπως είναι η L’Artigiano, αλλά και τα Everest.

Συνολικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, τα προϊόντα της φτάνουν σε περίπου 5.000 σημεία πώλησης, ενώ ο όμιλος διαθέτει πανελλαδικά 15 κέντρα logistics από την Κρήτη έως τη Βόρεια Ελλάδα.