Skip to main content

Ο δρόμος για το επενδυτικό success story στη Βόρεια Ελλάδα

Οι μεταρρυθμίσεις σε Παιδεία, φορολογικό σύστημα και αυτοδιοίκηση που θα φέρουν την ανάπτυξη στην περιοχή, συζητήθηκαν στο Thessaloniki Summit.

Σε μία εποχή μεγάλης κινητικότητας σπουδαστών και εκπαιδευτών, η Bόρεια Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τα εκπαιδευτικά της ιδρύματα για να προσελκύσει έως και 27.500 ξένους φοιτητές σε διάστημα πενταετίας, ως μέρος των περίπου 110.000 που μπορούν να προσελκύσουν όλα τα ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ, σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, στην οποία αναφέρθηκε η κ. Άννα Διαμαντοπούλου, επικεφαλής του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση, από το βήμα του Thessaloniki Summit 2017.

Διερευνώντας πιθανά σημεία αναζήτησης success stories τη Βόρεια Ελλάδα, η κ. Διαμαντοπούλου υποστήριξε ότι και η Εκπαίδευση μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν βιομηχανία γνώσης, αν επιτραπεί σε κάθε Σχολή να προσφέρει έστω ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην αγγλική, που μάλιστα θα μπορούσαν να υποστηριχθούνε από ιδιωτικές βορειοελλαδικές επιχειρήσεις. Η βόρεια Ελλάδα έχει πέντε πανεπιστήμια, τρία ΤΕΙ και 80 ερευνητικά εργαστήρια να αξιοποιήσει.

«Ας καλέσουμε πολυεθνικές να έρθουν στη χώρα, δίνοντας ειδικά κίνητρα στα στελέχη τους και ας επιτρέψουμε σε ΑΕΙ να συνεργαστούνε με αυτά», πρότεινε η κ. Διαμαντοπούλου.

«Η Βόρεια Ελλάδα θα μπορούσε να έχει τα δικά της success stories αν υπήρχε πραγματικά αποκεντρωμένη λειτουργία των Περιφερειών και αν είχε ανταγωνιστική φορολογία επιχειρήσεων ως προς αυτή των γειτονικών Περιφερειών άλλων κρατών. Με τέτοια διαφορά στα φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη, είναι τρέλα να πιστεύουμε ότι οι βορειοελλαδικές εταιρείες μπορεί να είναι ανταγωνιστικές», τόνισε η ίδια.

Τις προοπτικές του Εκπαιδευτικού Τομέα στην προσπάθεια ενίσχυσης του εθνικού ΑΕΠ, ανέφερε και ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Παγουλάτος, υποστηρίζοντας ότι με την προϋπόθεση υλοποίησης ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει το Βrexit και την έξοδο της Βρετανίας από την Ε.Ε. για να «εισάγει» Τμήματα Αγγλόφωνων Πανεπιστημίων όπως και ξένους φοιτητές, αυξάνοντας κατά 1%- 2% το ΑΕΠ της χώρας στην επόμενη δεκαετία, αντί να εξάγει φοιτητές όπως συμβαίνει μέχρι και σήμερα.  

Επενδύσεις με έμφαση στην καινοτομία

Σκοπός της Ελλάδας πρέπει να είναι η προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων και μάλιστα επενδύσεων στην καινοτομία καθώς στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία είναι ο πλέον σημαντικός συντελεστής ανάπτυξης, όπως τόνισε ο πρόεδρος δ.σ. της τσιμεντοβιομηχανίας «Ηρακλής» κ. Τάκης Αθανασόπουλος, προσθέτοντας ότι η προσέλκυση πολυεθνικών στη χώρα θα προσφέρει- πέραν της τεχνογνωσίας, των γνώσεων, των κεφαλαίων- το πρόσθετο όφελος που θα είναι η εμπέδωση σωστής εταιρικής διακυβέρνησης.

Ελληνικός Χρυσός: Συμμετοχή στο διάλογο με το Υπουργείο

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικός Χρυσός Α.Ε. κ. Δημήτρης Δημητριάδης, δήλωσε ότι η Εταιρεία υπεύθυνα συμμετέχει στο διάλογο με το υπουργείο με σκοπό την υλοποίηση του επενδυτικού της σχεδίου, τονίζοντας ότι « οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου προκάλεσαν υπέρμετρη βλάβη όχι μόνο για την Εταιρεία αλλά και για την εικόνα της χώρας. Όσο η μεγαλύτερη επένδυση στη χώρα δεν προχωράει η Ελλάδα θα παραμένει μία χώρα μη φιλική προς τις επενδύσεις».

Ο κ. Δημητριάδης αναρωτήθηκε ποιο τελικώς είναι το δημόσιο συμφέρον, πώς το εννοούμε, αν δεν αξιοποιούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Τα μεταλλευτικά αποθέματα της Ελλάδας εκτιμώνται σε αξία σε 79 δις. ευρώ και το μεγαλύτερο ποσοστό τους βρίσκεται στη βόρειο Ελλάδα  για να υποστηρίξει ότι η συμμετοχή του κλάδου στο ΑΕΠ μπορεί από ποσοστό 3%-4% να αυξηθεί στο 10%.

Οι βορειοελλαδικές εξαγωγές ένα βήμα μπροστά

Οι βορειολλαδικές επιχειρήσεις βρίσκονται ένα βήμα μπροστά σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, από τις υπόλοιπες επιχειρήσεις της χώρας, όπως προκύπτει από έρευνα της Ipsos Opinion που έγινε για την ΕΥ Greece. Όπως είπε ο εκτελεστικός εταίρος κ. Πάνος Παπάζογλου, στη βόρειο Ελλάδα πάνω από το 59% εξάγει σε πάνω από 20 χώρες, έναντι 47% στο σύνολο του δείγματος. Το 25% διαθέτει παραγωγικές μονάδες στο εξωτερικό έναντι του 20% της επικράτειας, ενώ το 91% εξάγει στα Βαλκάνια, έναντι 89% του συνολικού δείγματος.

Κατά τον κ. Παπάζογλου, η ενίσχυση των εξαγωγικών επιδόσεων των ελληνικών επιχειρήσεων πρέπει να περάσει από τα προϊόντα χαμηλότερης σε υψηλότερης αξίας, από τα commodities στα τελειωμένα ανταγωνιστικά διεθνώς προϊόντα, κάτι που για τις ελληνικές εταιρείες απαιτεί συνένωση δυνάμεων με συμπράξεις, όπως επίσης επενδύσεις σε καινοτομίες και ανθρώπινο δυναμικό.