Skip to main content

Πώς η Food Expo έγινε η μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων στη ΝΑ Ευρώπη

Συνέντευξη του Νίκου Χουδαλάκη στη Voria.gr - Πώς η Food Expo, σε πέντε μόλις χρόνια, αναπτύχθηκε στη μεγαλύτερη περιφερειακή έκθεση του κλάδου της.

Σε εκθεσιακή πρωτεύουσα της χώρας εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια η Αττική. Μια θέση την οποία κρατούσε παραδοσιακά επί δεκαετίες η Θεσσαλονίκη αλλάζει χέρια, αφενός χάρη στην ενίσχυση των υποδομών της με το σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo, στην περιοχή του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», και αφετέρου εξαιτίας της δραστηριότητας επιχειρηματιών, οι οποίοι πιστεύουν στην εμπορική αξία των εκθεσιακών δραστηριοτήτων, τις οποίες ασκούν με σύγχρονο δημιουργικό τρόπο. 

Ανάμεσά τους συμπεριλαμβάνεται ο κ. Νίκος Χουδαλάκης της εταιρείας Forum AE, που κάθε χρόνο διοργανώνει τις εκθέσεις HORECA (εξοπλισμοί χώρων εστίασης και ξενοδοχείων), ARΤΟΖΑ (αρτοποιία, ζαχαροπλαστική, παγωτό, σοκολάτα), ATHENS COFFEE FESTIVAL (κουλτούρα του καφέ), ΧENIA (ξενοδοχεία), καθώς και FOOD EXPO (τρόφιμα και ποτά) και OENOTELIA (επώνυμο ελληνικό κρασί και αποστάγματα). Ειδικά η FOOD EXPO –σε λίγες ημέρες, στις 10 – 12 Μαρτίου πραγματοποιείται η 5η διοργάνωση- εξελίχθηκε σε πέντε μόλις χρόνια με ταχύτατους ρυθμούς στη μεγαλύτερη περιφερειακή έκθεση του κλάδου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με δεδομένο ότι ο κλάδος τροφίμων και ποτών ενδιαφέρει άμεσα τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη Βόρεια Ελλάδα, όπου δραστηριοποιείται ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός παραγωγικών επιχειρήσεων, η Voria.gr μίλησε με τον κ. Χουδαλάκη με στόχο να αποκρυπτογραφήσει τα μυστικά αυτής της επιτυχίας.

Κύριε Χουδαλάκη, πού οφείλεται η εκρηκτική άνοδος της FOOD EXPO σε λίγα χρόνια και μέσα στην ύφεση;

Είδαμε την κρίση σαν ευκαιρία. Θελήσαμε να δώσουμε διέξοδο στην επιθυμία για εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών. Θεωρούμε τη FOOD EXPO σχολείο για τις εξαγωγές. Θυμάμαι στην πρώτη διοργάνωση, πριν από πέντε χρόνια, ένας Έλληνας πλησίασε έναν αμερικανό εκπρόσωπο 70 αλυσίδων σούπερ μάρκετ, έχοντας το προϊόν του σε μία... χαρτοπετσέτα. Φυσικά πήρε το μάθημα του για το πώς γίνονται αυτές οι δουλειές, χωρίς να του στοιχίσει χιλιάδες ευρώ, όπως θα συνέβαινε εάν αποφάσιζε ελλείψει άλλης διεξόδου να πάει σε μια μεγάλη έκθεση του εξωτερικού.

Πώς ακριβώς οργανώσατε τη συγκεκριμένη έκθεση για να φτάσει στη μεγάλη αποδοχή;

Δουλέψαμε συστηματικά για να φέρουμε αγοραστές από το εξωτερικό. Επενδύσαμε σε αυτό. Μόνο φέτος διαθέτουμε πάνω από 500.000 ευρώ για να προσελκύσουμε 3.500 food traders από μεγάλες αγορές στόχους στην Ευρώπη, στην Ασία, στην Αμερική, στην Αφρική και στην Αυστραλία. Συνολικά από περίπου 70 χώρες. Από αυτούς οι 800 πιο σημαντικοί έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Hosted Buyer» της έκθεσης. Ποτέ στην Ελλάδα δεν είχαμε τέτοιους αριθμούς. Στόχος είναι να πραγματοποιηθούν πάνω από 15.000 ιδιαίτερες συναντήσεις με τους 1.275 εκθέτες. Από αυτούς οι 250 προέρχονται από 21 χώρες του εξωτερικού κι έχουν στόχο να αξιοποιήσουν την οργάνωση μας και να πουλήσουν σε όλο τον κόσμο από τις επαφές που θα κάνουν στην Ελλάδα. Επίσης, η FOOD EXPO απευθύνεται και στην ελληνική αγορά, αφού από τα σούπερ μάρκετς μέχρι τα συνοικιακά παντοπωλεία, τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια μπορούν να δουν ένα πλήρες πανόραμα της ελληνικής παραγωγής.

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που εμφανίστηκαν στην πορεία;

Επί πέντε χρόνια ψάχναμε μέσω των θεσμικών φορέων λίστες με αγοραστές ελληνικών προϊόντων. Δεν υπήρχε τίποτα. Έτσι τις δημιουργήσαμε μόνοι μας. Πήραμε στοιχεία από τα γραφεία Εμπορικών και Οικονομικών Υποθέσεων που λειτουργούν στις ελληνικές πρεσβείες ανά τον κόσμο, αγοράσαμε βάσεις δεδομένων και συμμετέχουμε σε εκθέσεις τροφίμων και ποτών ανά τον κόσμο εμπλουτίζοντας διαρκώς τις λίστες μας. Από εκεί και πέρα καλούμε τους πιο αξιόπιστους καλύπτοντας τα έξοδά τους. Συνεχίζουμε να κτίζουμε το brand name της έκθεσης εκδίδοντας ένα περιοδικό, το οποίο αποστέλλεται με ηλεκτρικό τρόπο σε 50.000 παραλήπτες και σε άλλους 5.000 σε τυπωμένο χαρτί. Μόνο τα ταχυδρομικά της τελευταίας μας αποστολής ήταν 17.600 ευρώ. Δεν ήταν εύκολο, ούτε οικονομικό από 300 εκθέτες την πρώτη χρονιά να φτάσουμε φέτος στους 1.275.

Πέρα από το ότι προσκαλείτε τους αγοραστές, ποια άλλα στοιχεία τους κινητοποιούν;

Το ότι μέσω της έκθεσης έρχονται σε επαφή με μια συνολική εικόνα της ελληνικής παραγωγής τροφίμων και ποτών. Έτσι αλλάζει η σχέση τους με την ελληνική παραγωγή, τις διατροφικές συνήθειες και τη γαστρονομία της χώρας μας. Η συγκυρία είναι ευνοϊκή, διότι οι καταναλωτές σε πολλά μέρη του κόσμου αναζητούν τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας, προφίλ που έχουν τα ελληνικά.

Τι περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του ελληνικού κλάδου τροφίμων και ποτών εκτιμάται ότι υπάρχουν;

Πολύ μεγάλα. Στόχος μου είναι κάποια στιγμή τα επόμενα χρόνια οι αγοραστές που θα έρχονται στη FOOD EXPO να είναι πολλές χιλιάδες. Χώρες με ανάλογη έκταση και πληθυσμό με την Ελλάδα –όπως η Ολλανδία και το Ισραήλ- έχουν πενταπλάσια έσοδα από τις πωλήσεις τροφίμων και ποτών. Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα 17.500 παραγωγικές επιχειρήσεις σε αυτό τον κλάδο, από τις οποίες μόνο οι 1.500 είναι πραγματικά οργανωμένες. Οι υπόλοιπες πρέπει να οργανωθούν, ενώ παράλληλα πρέπει να εντατικοποιηθεί η ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας, δηλαδή να αυξηθεί η αγροτική παραγωγή, ώστε να υπάρχει η απαιτούμενη πρώτη ύλη.

Τι ακριβώς είναι η εκδήλωση FOOD EXPO SUMMIT, την οποία συνδιοργανώνετε στο πλαίσιο της έκθεσης με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος;

Κατ’ αρχήν θα αναλυθούν ορισμένα τεχνικά θέματα για τις εξαγωγές, που είναι απαραίτητο να τα γνωρίζει μια επιχείρηση που θέλει να πουλήσει στο εξωτερικό. Στο δεύτερο μέρος θα αναφερθούμε με πρακτικό τρόπο στην προοπτική εξαγωγών ελληνικών τροφίμων στην Ινδία. Είναι κρίμα η μεγάλη αυτή χώρα με πληθυσμό άνω του 1,2 δισεκατομμυρίων ανθρώπων να εισάγει κατ’ έτος τρόφιμα αξίας 17,5 δισ. δολαρίων και το μερίδιο της Ελλάδας να είναι πάρα πολύ μικρό. Γι’ αυτό θα έχουμε μαζί μας 26 Ινδούς αγοραστές και τον επικεφαλής του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Νέο Δελχί. Πρέπει να καταλάβουμε ότι για να γίνουν εξαγωγές δεν αρκεί να υπάρχουν καλά προϊόντα, κάτι που από μόνο του φαίνεται στους ξένους συμπαθητικό, αλλά όχι επαρκές. Χρειάζεται οργάνωση στον τρόπο διείσδυσης στις αγορές, χρειάζονται οι απαραίτητες πιστοποιήσεις, χρειάζονται καινοτομίες.

Υπάρχουν άλλοι τομείς της ελληνικής οικονομίας που μπορούν να αξιοποιηθούν με τη διεθνοποίηση και την αναβάθμιση των εκθεσιακών διοργανώσεων;

Ασφαλώς τα τρόφιμα και τα ποτά είναι για την Ελληνική παραγωγή προνομιακός κλάδος. Όπως επίσης ο τουρισμός (ξενοδοχεία κ.λπ.), τα σκάφη αναψυχής και η ναυτιλία. Για να υπάρξουν μεγάλες κλαδικές εκθέσεις είναι απαραίτητο να λειτουργεί μια κρίσιμη μάζα επιχειρήσεων –άρα και εκθετών- στον κλάδο.

Ποιαp είναι τα σχέδια σας για τη FORUM;

Θέλω να δημιουργήσω συνέργειες με ηγετικές δυνάμεις στην διεθνή εκθεσιακή αγορά, ώστε να μετεξελιχθεί η Ελλάδα εκθεσιακό hub. Το προσπαθούμε συνεχώς. Δεν είναι εύκολο, αλλά δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση.