Skip to main content

ΝΔ: Γιατί η ηγεσία δεν μπορεί να φέρει την ανανέωση

Δυστυχώς για τη Νέα Δημοκρατία, η ηγεσία της αποφεύγει την ανάληψη των ευθυνών της για την πορεία του κόμματος. Γράφει ο Ιωάννης Τσιτσόπουλος.

Του Ιωάννη Τσιτσόπουλου*

Tρεις μήνες μετά την απώλεια της εξουσίας, η ΝΔ συνεχίζει να βρίσκεται σε πλήρες πολιτικό αδιέξοδο. Δυστυχώς για την «πρώην» μεγάλη κεντροδεξιά φιλελεύθερη παράταξη, η αποδυναμωμένη ηγεσία της συνεχίζει να αποφεύγει την ανάληψη των ευθυνών της για την πορεία του κόμματος. Πόσο μάλλον, που έχει την αποκλειστική ευθύνη για την ανυπαρξία ουσιαστικής συζήτησης για τα αίτια της ήττας στις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές.

Ένα σοβαρό κόμμα θα έπρεπε, ήδη να έχει ολοκληρώσει τη σχετική συζήτηση και να είχε αποφασίσει τους βασικούς άξονες στρατηγικής του.  Με τακτικισμούς και προσπάθειες ενδυνάμωσης του αποδυναμωμένου αρχηγού, αποτέλεσμα δεν έρχεται. Ακόμη και οι «ασφαλείς» προσυνεδριακές συνδιασκέψεις, που αποτελούν στην ουσία ένα αρχηγικό μονόλογο, δεν πρόκειται να γιατρέψουν τις πληγές.

Ανέκαθεν, το πρόβλημα της ΝΔ πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, ειδικά τα τελευταία χρόνια, ήταν ότι δεν υπήρχε ζωντανός και ουσιαστικός εσωτερικός διάλογος σε όλο το φάσμα των κομματικών της διαδικασιών και διεργασιών.

Η ηγετική ομάδα της ΝΔ αποτελούμενη από στελέχη που ποτέ δεν είχαν τη δυναμική, τη στρατηγική αλλά και τη γνώση διοίκησης ενός μεγάλου κόμματος, ποτέ δεν κατάλαβε το αποτέλεσμα του Μαϊου 2012 που αποτελούσε ένα ηχηρό καμπανάκι προς αυτήν.  Το μετέπειτα αποτέλεσμα του Ιουνίου 2012 ερμηνεύτηκε αποκλειστικά ως ανάληψη της εξουσίας παραγνωρίζοντας το γεγονός, ότι η νίκη επήλθε λόγω του φόβου των πολιτών για την έξοδο της χώρας από το ευρώ και την αντιφατικότητα που εξέπνεε ο Σύριζα για το συγκεκριμένο θέμα (άραγε ο Σύριζα ήθελε τότε τη νίκη;). Ωστόσο, η κούραση των πολιτών από τα δύο μεγάλα κόμματα ήταν γεγονός.

Κανείς δεν έκανε προσπάθεια για τη ανασυγκρότηση της ΝΔ πάνω στα νέα κοινωνικά και πολιτικά δεδομένα. Και είναι τουλάχιστον αστείο, ανώτατα στελέχη του κόμματος, τα οποία ανέβηκαν μέσω καθοδηγούμενης εκλογής, στην ηγετική του ομάδα, να προσπαθούν να αποφύγουν τη συμμετοχή τους στην καθοδική πορεία του κόμματος, καταθέτοντας μάλιστα και προτάσεις στις οποίες θεωρούν ότι πρέπει να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο. Πρόσφατα μάλιστα τα στελέχη αυτά μίλησαν για την ανάγκη η ΝΔ να προχωρήσει σε rebranding(!-επανακαθορισμός ταυτότητας) παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι για να προχωρήσεις σε rebranding  πρέπει πρώτα να έχεις, και πρωτίστως να γνωρίζεις άριστα το branding, κοινώς το πολιτικό σου προϊόν. Τι έκαναν όμως οι ίδιοι για αυτό από το 2012; Eίχαν την ικανότητα για Market analysis (ανάλυση αγοράς); Πόσο μάλλον που θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η ΝΔ μαζί με το rebranding θέλει repositioning (επανατοποθέτηση)  και reengineering(επανασχεδιασμό) σε όλες τις διαδικασίες και διεργασίες της. Κοινώς Refresh (ανανέωση) πατώντας F5 στo  www.nd.gr. Oταν δε γνωρίζεις την επιστήμη του marketing μην προσπαθείς να τη χρησιμοποιήσεις για να δείξεις ότι κάτι ξέρεις ή στην προσπάθειά σου να σώσεις την καρέκλα σου.

Όμως με φθαρμένα υλικά δεν μπορείς να ξαναχτίσεις κάτι στέρεο που να αντέχει στο χρόνο. Εκτός αν έχεις ως στρατηγική το μικρό και ευέλικτο κόμμα, καθώς αυτές είναι οι καταβολές της σημερινής κλειστής ηγετικής ομάδας η οποία έχει καταφέρει το ισχυρό target group της παράταξης να είναι άνω των 65 ετών!! Είναι αυτή η ομάδα που κατάφερε να διεξάγει τη χειρότερη προεκλογική εκστρατεία της μεταπολίτευσης και η οποία πρέπει να διδάσκεται ως παράδειγμα αποφυγής στις σχολές διαφήμισης και επικοινωνίας.

Όπως επίσης, ένα κόμμα που ζει με ανέκδοτα επιστροφών, και προσκολλημένο σε αναμνήσεις του παρελθόντος είναι καταδικασμένο στη στασιμότητα. Απαιτούνται πρωτοβουλίες, υπευθυνότητα, αυτογνωσία γενναία αυτοκριτική και ριζική ανανέωση χωρίς βαρώνους, βαρωνέτους και επαγγελματίες εξουσιαστές.

Απαιτείται άμεσα η ΝΔ να ξεκαθαρίσει τη στρατηγική της και τη στάση της έναντι της κυβέρνησης. Κυρίως να αποφασίσει εάν θέλει να είναι ένα δεξιό κόμμα ακραίων αντιλήψεων με ελάχιστες κεντρώες και φιλελεύθερες απόψεις ή ένα σύγχρονο κεντροδεξιό κόμμα με έμφαση στην ελεύθερη οικονομία, στην ανθρώπινη δημιουργία, στην επιχειρηματικότητα και στην κοινωνική δικαιοσύνη με σταθερό προσανατολισμό στην ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας.

Είναι πασιφανές ότι η πολυπόθητη συμφωνία όπως και να βαπτισθεί, έχει πολλά κοινά σημεία με τους κεντρικούς στόχους της πολιτικής της προηγούμενης κυβέρνησης της ΝΔ. Μόνο που οι πολίτες στηρίζουν τον τρόπο και τις πολιτικές με τις οποίες αυτή θα εφαρμοσθεί. Είναι μεγάλο στρατηγικό λάθος να επενδύεις στην αποτυχία. Αυτό πληρώνει σε σημαντικό βαθμό και η σημερινή κυβέρνηση. Πόσο μάλλον να επενδύεις στα σενάρια της αριστερής παρένθεσης. Με τα πραγματικά σενάρια της δεξιάς παρένθεσης(1991-1993, 2007-2009, 2012-2014) θα ασχοληθεί κανείς;   

Το να ψάχνεις την προσωπική σου δικαίωση είναι θεμιτό. Το να την αναγάγεις σε στρατηγική του κόμματος που ηγείσαι, είναι πρόβλημα. Το λέει ο κόσμος σε όλες τις έρευνες. Αντί οι συνεργάτες σου να διαρρέουν το παράδειγμα του Σαρκοζί, είναι προτιμότερο καθώς ταιριάζει γάντι στην περίπτωση, να ακολουθήσεις το παράδειγμα των Μίλιμπαντ και Κλεγκ  στη Βρετανία.

Καληνύχτα κύριε Σαμαρά!

*Ο Ιωάννης Τσιτσόπουλος είναι Διπλ. Αγρ. Τοπ. Μηχανικός