Skip to main content

Ναυτικοί πράκτορες: Καμπανάκι για ελλείψεις στην αγορά τα Χριστούγεννα

Στο δίμηνο της κινητοποίησης των τελωνειακών εγκατέλειψαν τον ΟΛΘ επτά πλοία. Τεράστιο το κόστος για τις ναυτιλιακές και εμπορικές επιχειρήσεις.

Οι ναυτιλιακές γραμμές αλλάζουν ρότα και αφήνουν τη Θεσσαλονίκη για άλλα λιμάνια, εξαιτίας της κατάργησης της νυκτερινής βάρδιας από τους τελωνειακούς, στην Πύλη 16 του ΟΛΘ.

«Οι ναυτιλιακές γραμμές κόβουν όλο και περισσότερα πλοία από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Σε αυτό το δίμηνο της κινητοποίησης των τελωνειακών, είχαν αλλάξει ρότα τέσσερα πλοία και ως σήμερα έφυγαν συνολικά επτά. Ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης ενός container ship από δυόμισι ημέρες κατά μέσο όρο, υπερδιπλασιάστηκε κι έφτασε στις πέντε ως και τις επτά. Οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες, το επιπλέον κόστος τεράστιο για ναυτιλιακές εταιρείες, τις εμπορικές επιχειρήσεις και σε τελική ανάλυση, για τον καταναλωτή, ενώ είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν ελλείψεις στην αγορά την περίοδο των Γιορτών των Χριστουγέννων», τόνισε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος του Συλλόγους Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης κ. Βασίλης Καμπάκης, δηλώνοντας ότι η «κεντρική διοίκηση με το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών δεν παρεμβαίνει δραστικά και αφήνει το λιμάνι να δυσφημίζεται, να χάνει πλοία και τον επιχειρηματικό κόσμο να ζημιώνεται».

«Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι φορτώσεις πλοίων που γίνονται από τις 10 το βράδυ και ως τις 6 το πρωί, δηλαδή στη διάρκεια της βάρδιας που καταργήθηκε από τους τελωνειακούς, έχουν μειωθεί κατά τα 2/3», είπε ο διευθυντής του Γραφείου της Cosco στη Θεσσαλονίκη κ. Γιώργος Κορνηλάκης και αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων.

Σε αυτή τη νυκτερινή βάρδια δεν περνάει από την Πύλη 16 ούτε ένα container, πλην των transit, με αποτέλεσμα όλη η κίνηση να έχει συμπιεστεί στη διάρκεια της ημέρες και μέχρι τις 10 μ.μ. Αλλά τα φορτία είναι πολλά, δεν προλαβαίνουν να περάσουν για εναπόθεση στο λιμάνι, πριν κλείσει η Πύλη και έτσι έχουν μειωθεί οι φορτώσεις κατά 2/3.

Ο κ. Απόστολος Δεμερτζής, πρώην πρόεδρος του Συλλόγου και τώρα μέλος δ.σ., επικεφαλής του γραφείου της Ναυτιλιακής Evergreen, υποστήριξε ότι οι τελωνειακοί δεν τηρούν ουσιαστικά την εντολή του διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Πιτσιλή, για να εργάζονται δύο υπάλληλοι στις βάρδιες που εκτελούνται.

Δίνοντας συγκεκριμένο παράδειγμα για τις επιπτώσεις στην κίνηση των πλοίων ο κ. Δεμερτζής ανέφερε πως από τα τέσσερα πλοία της Evergreen που έπιαναν στον ΟΛΘ, τώρα έρχονται μόνο τα δύο, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων.

Όπως επισήμαναν οι ναυτικοί πράκτορες, το θέμα της έγκαιρης εναπόθεσης εντός του λιμένα, των προς εξαγωγή εμπορευματοκιβωτίων έπρεπε να έχει λυθεί από τον ΟΛΘ πριν από πολλά χρόνια.

Αλλά όπως επισήμανε ο κ. Καμπάκης, επίσης από χρόνια και παρά την παραπάνω κατάσταση, οι τελωνειακοί δούλευαν στην νυκτερινή βάρδια χωρίς ποτέ στα προς εξαγωγή να έχουν προκύψει προβλήματα λαθρεμπορίας.

«Οι τελωνειακοί βρήκαν την αχίλλειο πτέρνα του ΟΛΘ για να πιέσουν για τα δικά τους αιτήματα», είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου ενώ ο κ. Δεμερτζής πρόσθεσε πως τα όσα οι τελωνειακοί προβάλλουν ως αιτίες για την κατάργηση της νυκτερινής βάρδιας δεν είναι παρά προφάσεις, γιατί οι πραγματικοί λόγοι αφορούν οικονομικά τους αιτήματα και κυρίως το αίτημα τροποποίησης συγκεκριμένου άρθρου του Τελωνειακού Κώδικα που αφορά τις ποινικές ευθύνες.

«Η συνδικαλιστική ηγεσία των Τελωνειακών χρησιμοποιεί την Πύλη 16 του ΟΛΘ για τα δικά τους συμφέροντα», υπογράμμισε ο κ. Δεμερτζής.

Να σημειωθεί ότι αυτές τις ημέρες συνεχίζεται η δίκη των τελωνειακών που έχουν παραπεμφθεί για υπόθεσεις λαθρεμπορίας (σ.σ. πετρελεύσεων).

Ο κ. Κορνηλάκης εξήγησε ότι τα μεγάλα πλοία που εκτελούν ευρωπαϊκές γραμμές δεν μπορούν να καθυστερούν στη Θεσσαλονίκη, έτσι πιάνουν σε άλλα λιμάνια. Εάν πιάσουνε σε ξένο λιμάνι, τότε με μικρότερα πλοία, τα feeders, τα φορτία έρχονται από Κωνσταντινούπολη ή Μάλτα στη Θεσσαλονίκη. Αν η διακίνηση γίνει από Πειραιά ή Καβάλα, οδικώς, η επιβάρυνση για τον παραλήπτη είναι 1.000 ή 600 ευρώ αντίστοιχα, ανά container.

«Μέχρι τώρα, το έξτρα κόστος της θαλάσσιας διακίνησης το επιβαρύνονται οι ναυτιλιακές εταιρείες αλλά είναι βέβαιο ότι θα χρεώσουν επίναυλο, που θα μετακυλιστεί στη συνέχεια στην επιχείρηση και τον Έλληνα καταναλωτή», πρόσθεσε ο κ. Καμπάκης.

Αυτό που τόνισαν οι εκπρόσωποι των ναυτικών πρακτόρων είναι, ότι το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης χρησιμοποιήθηκε από τους Τελωνειακούς, για να ασκήσουν πιέσεις για δικά τους αιτήματα, σε μία μεταβατική περίοδο καθώς είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες μεταβίβασής του στην κοινοπραξία των ιδιωτών επενδυτών.

«Η νέα διοίκηση, όταν αναλάβει τη διαχείριση, θα λύσει το πολύ εντός τριμήνου το πρόβλημα, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα για να έχει το προσωπικό και τα μηχανήματα που χρειάζεται ο ΟΛΘ για τα προς εξαγωγή φορτία, κάτι που είχε δηλώσει άλλωστε ο συντονιστής της Κοινοπραξίας κ. Θεοφάνης», κατέληξαν οι εκπρόσωποι των ναυτικών πρακτόρων.