Skip to main content

Να γίνει η Θεσσαλονίκη "Περιφέρεια πιλότος" ζητά το ΤΕΕ

Την προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση της κεντρικής περιοχής της Θεσσαλονίκης μετά τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ ζητεί το ΤΕΕ/ΤΚΜ
Την προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού, ώστε να αρχίσει από την Κ. Μακεδονία ο σχεδιασμός και η εφαρμογή σειράς καινοτόμων δράσεων, οι οποίες θα αποτελέσουν πιλοτικό σχέδιο για όλη τη χώρα, ζήτησε  το ΤΕΕ/ΤΚΜ, στο φετινό του υπόμνημα προς τον κ. Κ. Καραμανλή, ενόψει της 74ης ΔΕΘ.

Σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ, η Κεντρική Μακεδονία έχει όλα τα εχέγγυα για να γίνει η περιφέρεια «πιλότος» ενός πανελλαδικού σχεδίου, καθώς: συγκεντρώνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες (π,χ, οικοδομή, βιομηχανία έστω φθίνουσα, τουρισμό), αποτελεί μεγάλη περιφέρεια (κεντρική και παραμεθόρια ταυτόχρονα) και περιλαμβάνει  ένα από τα δύο προβλεπόμενα μητροπολιτικά κέντρα της χώρας, το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο καθώς και «τη Ζώνη Καινοτομίας. "Το ΤΕΕ είναι έτοιμο να υποστηρίξει το παραπάνω σχέδιο», τονίζει το ΤΕΕ/ΤΚΜ και προσθέτει: «η  Ζώνη Καινοτομίας θα μπορούσε να δώσει μεγάλη ώθηση (σε αυτό το εγχείρημα) εφόσον δεν περιοριστεί σε μοίρασμα γαιών, κελύφη και οικονομικές ενισχύσεις τρεχουσών δραστηριοτήτων».


 Στο υπόμνημά του προς τον πρωθυπουργό, το ΤΕΕ/ΤΚΜ εστιάζει επίσης στην αναμόρφωση της κεντρικής περιοχής της Θεσσαλονίκης μετά την απομάκρυνση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ και την προώθηση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
 Παράλληλα, καταθέτει πρόταση για χωροθέτηση νέου αεροδρομίου στη Θεσσαλονίκη και επαναλαμβάνει τη θέση του υπέρ της διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα της ΕΥΑΘ. 


Το ΤΕΕ/ΤΚΜ τονίζει ακόμη ότι η δεκαετής απαξίωση της τεχνικής παιδείας έλαβε εσχάτως διαστάσεις εκποίησης και προσθέτει ότι η παιδεία χρειάζεται ειλικρινή δημόσιο διάλογο και κονδύλια, γιατί δεν παράγεται «μέσω σύμβασης παραχώρησης ή ΣΔΙΤ».


 Σε ό,τι αφορά τα μέτρα αντιμετώπισης της διεθνούς κρίσης επισημαίνει ότι αυτά αφορούν μέχρι σήμερα βραχυπρόθεσμη συγκέντρωση κονδυλίων για άρση της δραματικής αναλογίας δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ, χωρίς καμία διαρθρωτική αλλαγή για ανάπτυξη με ουσία και διάρκεια. Τονίζει δε, ότι πρέπει να ενισχυθούν η καινοτομία και ο εκσυγχρονισμός των παραγωγικών μοντέλων στους τομείς οικοδομής, μεταποίησης, τουρισμού και γεωργίας, καθώς τα τρέχοντα είναι πλέον παρωχημένα.


"Η οικοδομή και οι κατασκευές για παράδειγμα, χρειάζεται να υπερβούν το μοντέλο που ναι μεν κινητοποιούσε τόσα χρόνια την εγχώρια οικονομία, αλλά  ευθύνεται για πάσης φύσεως αυθαιρεσίες, την καταπατημένη ύπαιθρο, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την προβληματική ποιότητα των περισσότερων ιδιωτικών έργων, καθώς και των μικρών και μεσαίων δημόσιων. Το Εθνικό χωροταξικό, το ΕΣΠΑ και οι νέες μεγάλες προκλήσεις των Ρυθμιστικών Σχεδίων των δύο Μητροπολιτικών Κέντρων, το ΜΗΚΙΕ και οι αειφόρες πρακτικές (πχ, εξοικονόμησης ενέργειας), μπορούν να συντείνουν προς αυτή την κατεύθυνση", υπογραμμίζει το ΤΕΕ/ΤΚΜ.


Μετεγκατάσταση ΔΕΘ-ανάπλαση κεντρικής περιοχής Θεσσαλονίκης

Την προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση της κεντρικής περιοχής της Θεσσαλονίκης μετά τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, αλλά και τον συντονισμό όλων των διαδικασιών και του διαλόγου για το θέμα μέσω ΥΠΕΧΩΔΕ, ζητά το ΤΕΕ/ΤΚΜ. Επαναφέρει, δε, την πρότασή του για την ίδρυση ειδικής γραμματείας ΥΠΕΧΩΔΕ με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ενώ ζητά και πάλι την προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού, «για να μη χαθεί ένα μέγα στοίχημα σύγχρονου πολεοδομικού σχεδιασμού, πιλότου για τα αστικά κέντρα όλης της επικράτειας». 


«Η κλίμακα της πολεοδομικής παρέμβασης, το μεγάλο περιβαλλοντικό αντίκρισμα του έργου, η ανυπαρξία Μητροπολιτικής διοίκησης [...] και η θεσμική αδυναμία του Οργανισμού Ρυθμιστικού να αναλάβει ουσιαστικό ρόλο λόγω έλλειψης αρμοδιοτήτων, είναι επαρκή επιχειρήματα για αυτή την πρόταση [ίδρυσης ειδικής γραμματείας του ΥΠΕΧΩΔΕ]», αναφέρει το ΤΕΕ/ΤΚΜ. 


Σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ, το εγχείρημα είναι εθνικής σημασίας, καθώς για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια μεγάλη πόλη εξασφαλίζει τόσο ευρεία ελεύθερη έκταση στο κέντρο της. Ωστόσο, εκφράζει φόβους ότι θα ενεργοποιηθούν ισχυρά ιδιωτικά συμφέροντα, αλλά και πελατειακού χαρακτήρα απαιτήσεις/διεκδικήσεις του χώρου από δημόσιους φορείς.

 

Σιδηροδρομική Εγνατία


Το ΤΕΕ/ΤΚΜ ζητεί την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ 2007-2013 για την ταχεία προώθηση του έργου της Σιδηροδρομικής Εγνατίας με δεδομένο ότι το «τέταρτο πακέτο» αποτελεί ίσως την τελευταία ευκαιρία για την υλοποίησή της. Όπως επισημαίνεται στο υπόμνημα του ΤΕΕ/ΤΚΜ, η απογοητευτική συμμετοχή του σιδηροδρόμου στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές (κάτω του 3% και του 2% αντίστοιχα) και η ανεπίτρεπτη συχνότητα δυστυχημάτων, οφείλονται στην έλλειψη/κακή κατάσταση υποδομών. Στη Β. Ελλάδα, παρά τη συσσώρευση των παραπάνω προβλημάτων και ενώ είχαν εξαγγελθεί μελέτες για διασύνδεση Ηπείρου-Δ. Μακεδονίας, το έργο εγκαταλείφθηκε. 


 Ο όρος «Σιδηροδρομική Εγνατία» αναφέρεται σε δίκτυο που εκτείνεται από την Ήπειρο ως την Θράκη, διερχόμενο από Δυτική, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία. «Η Σιδηροδρομική Εγνατία δεν προτείνεται ως ανταγωνιστικό μέσο της αντίστοιχης οδικής, αλλά σαν ένα νέο σημαντικό εργαλείο που θα συνδέσει περιοχές ελάχιστα ή και καθόλου εξυπηρετούμενες από μέσα μαζικής μεταφοράς, με χαμηλό οικονομικό, ενεργειακό και περιβαλλοντικό κόστος», επισημαίνεται στο υπόμνημα.


Για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το ΤΕΕ/ΤΚΜ υπογραμμίζει ότι είναι αναγκαίο να ξεκινήσει άμεσα και να προχωρήσει ταχύτατα η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου του αερολιμένα. Προσθέτει δε, ότι με τη βοήθεια και της αναμόρφωσης του Ρυθμιστικού Σχεδίου, που δίνει τη δυνατότητα προβλέψεων με ρεαλιστικά σενάρια, «μπορούμε να χωροθετήσουμε και να σχεδιάσουμε νέο αεροδρόμιο πριν ο ασφυκτικός εναγκαλισμός αστικού ιστού ακυρώσει τη χρήση του υπάρχοντος. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μέχρι την υλοποίησή του η πόλη θα εξυπηρετείται από τον τριτοκοσμικής κατάστασης υπάρχοντα  αεροσταθμό».


Αμετάβλητα παραμένουν τα αιτήματα του ΤΕΕ/ΤΚΜ σχετικά με τα μεγάλα έργα και δράσεις της Θεσσαλονίκης και της Κ. Μακεδονίας. Σε ό,τι αφορά το μετρό, τονίζει ότι στόχος πρέπει να είναι η απρόσκοπτη ολοκλήρωσή του,  εντός χρονοδιαγράμματος.  Σε σχέση με την υποθαλάσσια αρτηρία, το ΤΕΕ/ΤΚΜ –που είχε ταχθεί υπέρ της κατασκευής της έστω με επιφυλάξεις για τον τρόπο δημοπράτησης και την ωριμότητα των μελετών- σημειώνει: «Πέρυσι οι καθυστερήσεις δημιουργούσαν ερωτήματα για την πορεία του έργου. Φέτος τα ερωτήματα έγιναν βεβαιότητες, αφού ο κατασκευαστικός όμιλος έχει απολύσει το προσωπικό που απασχολούσε στη Θεσσαλονίκη και διεκδικούνται υπέρογκες αποζημιώσεις», τονίζεται στο υπόμνημα. Για το λιμάνι επισημαίνει ότι απαιτούνται άμεση ολοκλήρωση 6ου προβλήτα και σύνδεση με διευρωπαϊκά δίκτυα.

 

Τεχνική παιδεία: Όχι στην απαξίωση

 

Διαστάσεις εκποίησης έχει λάβει εσχάτως η δεκαετής προσπάθεια απαξίωσης της τεχνικής παιδείας στην Ελλάδα, μέσω της προσπάθειας για ταύτιση ΑΕΙ-ΤΕΙ και ανωτατοποίηση των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), υπογραμμίζεται στο υπόμνημα. Κατά το ΤΕΕ/ΤΚΜ η επιχειρούμενη εξίσωση ΑΕΙ-ΤΕΙ αίρει την εξασφάλιση ότι το ανώτατο πεδίο τεχνικής ευθύνης φέρουν οι διπλωματούχοι μηχανικοί. Έτσι, πλήττονται τόσο η ποιότητα των κατασκευών όσο και η αξιοπιστία των τεχνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό.


Παράλληλα, δημιουργείται σημαντικό κενό στην τεχνολογική εκπαίδευση και αντίστοιχα στην επαγγελματική πυραμίδα των τεχνικών, το οποίο καλείται να καλύψει η ίδια η Πολιτεία με τη δημιουργία νέων ΤΕΙ (εκτός αν στόχος είναι η κάλυψη του εν λόγω κενού από επερχόμενα ιδιωτικά μορφώματα). «Εάν η Πολιτεία θεωρεί ότι η αναλογία 1 μηχανικού ανά 100 κατοίκους και 3,6 ΑΕΙ ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους (όταν στις ΗΠΑ είναι 1,6 και στην υπόλοιπη Ε.Ε. 2,4)  δεν επαρκεί, ας κάνει τα ΤΕΙ Πανεπιστήμια, με ό,τι αυτή η διαδικασία απαιτεί σε υψηλής στάθμης διδακτικό προσωπικό, εγκαταστάσεις, δυνατότητες έρευνας, προοπτικές και βεβαίως κονδύλια», τονίζεται.

 

Αναγκαίες οι αλλαγές σε οικοδομή, μεταποίηση, τουρισμό, γεωργία

 

Αναγκαία θεωρεί το ΤΕΕ/ΤΚΜ την ενίσχυση της εισαγωγής καινοτομίας και τον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών δεδομένων στους τομείς οικοδομής, μεταποίησης, τουρισμού και γεωργίας. Όπως επισημαίνει:
-Η οικοδομή και γενικότερα ο κατασκευαστικός τομέας χρειάζεται να υπερβούν το μοντέλο που ναι μεν κινητοποιούσε τόσο χρόνια την εγχώρια οικονομία, αλλά ευθύνεται για σειρά δεινών. Ο όρος υποδομή δεν μπορεί να αναφέρεται μονίμως και αποκλειστικά σε τόνους ασφάλτου.


-Η μεταποίηση δεν μπορεί να ασκείται με όρους προηγούμενων δεκαετιών (πχ, μη αειφόρες πρακτικές, στρεβλή χρήση οικονομικών κινήτρων). Η Κ. Μακεδονία, που πλήττεται από αποβιομηχάνιση-ανεργία, χρειάζεται ορθολογικά κίνητρα για νέους επιχειρηματίες, αλλά και αυστηρότατους ελέγχους των επιχειρήσεων σε όλα τα επίπεδα (πχ, προστασία του περιβάλλοντος, εξασφάλιση και διατήρηση θέσεων εργασίας).


-Ο τουρισμός χρειάζεται να υπερβεί το παρωχημένο μοντέλο του παράκτιου θερινού, με όλα τα συνεπαγόμενα όπως: αυθαίρετα (που με πρόσφατη νομοθεσία νομιμοποιεί μονομερώς ο ΕΟΤ) ή χαμηλής ποιότητας υπηρεσίες.


-Η γεωργία και γενικά ο πρωτογενής τομέας πρέπει να εγκαταλείψουν το τρέχον υδροβόρο και γενικά αντιπεριβαλλοντικό μοντέλο. Ένα μοντέλο που επιβιώνει λόγω των κρατικών επιδοτήσεων και  έχει συμβάλλει, πχ, στην απώλεια της Κορώνειας και στη διαρκή υποβάθμιση του Θερμαϊκού. Η λύση είναι και πάλι, ενημέρωση, κατάλληλα κίνητρα για άρση του κοινωνικού κόστους και αυστηροί έλεγχοι.