Skip to main content

Μετρό: Ποιες ανατροπές φέρνουν στον σταθμό «Αγία Σοφία» τα αρχαία

Από το ΚΑΣ ζήτησαν τον χώρο της βόρειας εισόδου του σταθμού «Αγία Σοφία» για να εκτεθούν οι αρχαιότητες, που ήρθαν στο φως.

Νέες ανατροπές φέρνει στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης η νέα «φουρνιά» των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο εργατάξιο του σταθμού «Αγία Σοφία». Μπορεί, ευτυχώς, η μεγάλη βυζαντινή πλατεία που αποκαλύφθηκε να είναι εκτός του κελύφους του σταθμού, πράγμα που σημαίνει ότι αυτός μπορεί να κατασκευαστεί, όμως υπάρχει θέμα με τις προσβάσεις, με τις εισόδους σε έναν σταθμό που είναι από τους κεντρικούς της βασικής γραμμής.

«Προκειμένου να συζητήσουμε καλύτερα το θέμα, είναι σημαντικό να προχωρήσουμε σε αυτοψία, κατά την οποία μπορεί να γίνει και επιτόπου συζήτηση με την Αττικό Μετρό, που δεν έχει ακόμα καταθέσει τη μελέτη διαμόρφωσης των δυο εισόδων του σταθμού, ενώ και η Εφορεία Αρχαιοτήτων θα μπορεί να πει την άποψή της», ανέφερε στο ΚΑΣ, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, η γγ του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, τονίζοντας την αναγκαιότητα της επιτόπου παρουσίας της Ολομέλειας του Συμβουλίου, η οποία αποφασίστηκε να γίνει την Παρασκευή, 17 Μαρτίου. Στη συνέχεια, την ερχόμενη Τρίτη τα μέλη του ΚΑΣ θα αποφασίσουν για το τι μέλλει γενέσθαι.

Ωστόσο, πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν τροποποιήσεις στο έργο. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, ήδη από το ΚΑΣ ζήτησαν τον χώρο της βόρειας εισόδου του σταθμού(σ.σ προς την οδό Πλάτωνος) για να εκτεθούν οι αρχαιότητες ενώ υπάρχει η εκτίμηση ότι μάλλον τείνουν στην απόσπαση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο νότιο τμήμα.

Ευτυχώς οι αρχαιότητες που βρέθηκαν και μάλιστα σε μεγάλη έκταση, είναι εκτός κελύφους σταθμού, αλλά για να είναι λειτουργικός ο σταθμός, σαν κεντρικός του Μετρό, χρειάζεται οπωσδήποτε δύο εισόδους που θα πληρούν, εννοείται, όλους τους όρους ασφαλούς χρήσης.

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος τόνισε στη Voria.gr ότι πράγματι έχει εξετασθεί το ενδεχόμενο της μετατόπισης της βόρειας εισόδου. Έτσι η πρόταση της Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι η μετατόπιση διαγωνίως και με νοτιο-ανατολική κατεύθυνση της εισόδου που κανονικά έχει χωροθετηθεί στην κάθοδο της Πλάτωνος. Πιο συγκεκριμένα, η είσοδος αυτή, μικρότερη σε μέγεθος, θα μπορούσε να κατασκευαστεί κάπου στη συμβολή των οδών Εγνατίας με Αγίας Σοφίας, αλλά με την δεύτερη μεγαλύτερη είσοδο, την νότια, να παραμένει εκεί που έχει σχεδιαστεί, δηλαδή στο παρκάκι κοντά στην οδό Καστριτσίου.

Έτσι, μετά τον σταθμό «Βενιζέλου» και τα θέματα που ανέκυψαν με τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν εκεί και την αξιοποίησή τους, έχουμε νέα ζητήματα στο σταθμό «Αγίας Σοφίας».

Τουλάχιστον εάν υπάρξει συνεννόηση στα τεχνικά θέματα, με δεδομένο ότι ο σταθμός πρέπει να έχει δύο προσβάσεις, η αλλαγή θέσης της βόρειας εισόδου δεν συνεπάγεται ούτε καθυστερήσεις χρονικές, ούτε μεγαλύτερα κόστη σε ό,τι αφορά στο έργο του Μετρό.

Βεβαίως, το πώς το υπ. Πολιτισμού, το ελληνικό κράτος θα αξιοποιήσει τις αρχαιότητες που βρέθηκαν, είναι άλλο ζήτημα και η σχετική δαπάνη δεν θα καλυφθεί από τα κονδύλια του Μετρό Θεσσαλονίκης.