Skip to main content

Πυρ ομαδόν κατά Μπουτάρη από τους φορείς για τον σταθμό Βενιζέλου

Οι φορείς ασκούν ανοικτή κριτική στον δήμο Θεσσαλονίκης και απαιτούν κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

Η κυβέρνηση ψάχνει να βρει αποδιοπομπαίο τράγο για τις χρόνιες κακοδαιμονίες του Μετρό Θεσσαλονίκης και τον βλέπει στο πρόσωπο του δήμου Θεσσαλονίκης, είπε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης στη σύντομη εισαγωγή του στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης με θέμα τη δημοτική πρόταση για τις αρχαιότητες στη περιοχή του σταθμού "Βενιζέλου".

Ο δήμαρχος, μίλησε για "ανόητη κινδυνολογία" όσων υποστηρίζουν ότι ο Δήμος φταίει που κινδυνεύει να μη γίνει το Μετρό.

Από νωρίς στη διαδικασία, κριτική επίθεση στο Γιάννη Μπουτάρη, άρχισε ο Σταύρος Καλαφάτης, βουλευτής και επικεφαλής της αντιπολιτευτικής παράταξης "Εντάξει", ζητώντας από το δήμαρχο να αιτιολογήσει τις κατηγορίες του Δημάρχου κατά τις Αττικό Μετρο ΑΕ.

Μπίλλιας: Nα δοθεί ολιστική λύση

Η σκληρότερη κριτική όλων, όμως, ασκήθηκε από τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλλια, ο οποίος αρνήθηκε να σχολιάσει την "λύση" του δήμου γιατί " λίγο απέχει από ζωγραφική". "Είναι  μια προ- προ καταρκτική πρόταση που έγινε από αρχιτέκτονες όταν "για ένα τόσο σύνθετο έργο απαιτείται η συνεργασία πολλών ειδικοτήτων".

"Η κατάργηση της "Βενιζέλου" βάζει σε κίνδυνο το έργο. Αν δεν δοθεί ολιστική λύση για το μετρό, θα κάνουμε τα πάντα για να εμποδίσουμε τη μερική εκτέλεση", τόνισε ο ίδιος, γιατί όπως εξήγησε και βάσει τεχνικών στοιχείων και αναλύσεων, δυναμιτίζει το όλο έργο της βασικής γραμμής

Μπουτάρης: Όχι στα διχαστικά διλήμματα

"Ο Δήμος", είπε ο κ. Μπουτάρης ανοίγοντας την εισήγησή του, "θα παλέψει για να γίνει ο σταθμός "Βενιζέλου", ο οποίος υπογράμμισε ότι ποτέ δε ρωτήθηκε για το έργο του Μετρό, λέγοντας ότι δουλειά του Δήμου είναι να προστατεύσει τις αρχαιότητες και τα μνημεία της πόλης.  

Ο κ. Μπουτάρης, μίλησε για την πρώτη απόφαση Τζαβάρα, πρώην υπουργού Πολιτισμού, μίλησε για την επόμενη απόφαση Παναγιωτόπουλου που χαρακτήρισε "διφορούμενη" και, στη συνέχεια, για την απόφαση Τασιούλα, που ισχύει ως και σήμερα για την κατασκευή του σταθμού "Βενιζέλου".

Η πρόταση του Δήμου, η τελευταία, αυτή που πέρασε στις 15 Σεπτεμβρίου από το ΚΑΣ, αποκλείει το "διχαστικό δίλημμα ή αρχαία ή μετρό", ενώ παράλληλα "απελευθερώνει το έργο κατασκευής του Μετρό", υποστήριξε ο κ. Μπουτάρης.

Τα αρχαία δεν εμποδίζουν την κατασκευή του έργου, η έλλειψη χρημάτων ευθύνεται για τη μη κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, τόνισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.  

"Η πρότασή μας", αυτή δηλαδή που συζητήθηκε, τελευταία, στο ΚΑΣ, "αποτελεί μεταβατική λύση για το "σταθμό", όσο δε για το που θα βρεθούν τα χρήματα για τη δημιουργία της αρχαιολογικής πλάζα, ο κ. Μπουτάρης είπε ότι "αυτό είναι μια άλλη υπόθεση".

Την πρόταση παρουσίασε, από την ομάδα μελετητών, η καθ. Αλέκα Αλεξοπούλου, η οποία είπε ότι οι στόχοι ήταν : Η ανάδειξη των αρχαιοτήτων, η ένταξη και σύνδεση , μέσω ενός αρχαιολογικού περιπάτου, στα μνημεία της .ευρύτερης περιοχής και, τέλος, η επισκεψιμότητα των μνημείων στη συμβολή των οδών Βενιζέλου και Εγνατίας, με προσβάσεις από τις δύο πλατείες, ένθεν και ένθεν της οδού Εγνατίας ( πλατεία Καπνεργάτη και πλατεία Αλκαζάρ).

Το λόγο πήρε ο δημοτικός σύμβουλος και υπεύθυνος για την παρακολούθηση του έργου του Μετρό Ανδρέας Κουράκης ο οποίος είπε ότι μέχρι τέλος του 2015 θα πρέπει να λυθεί το οικονομικό και διοικητικό σκέλος της υπόθεσης. Οι ευρωβουλευτές που πρόσφατα επισκέφθηκαν το έργο ( σ.σ Επιτροπής Ελέγχου Προϋπολογισμού) δήλωσαν ότι αν το έργο δεν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2017 μπαίνει stop στη χρηματοδότηση κι' ίσως ζητηθεί η επιστροφή κονδυλίων.  Οι ευρωβουλευτές, ζητούν "να τα βρούμε, παρά τις διαφορές που υπάρχουν"

Ο κ. Κουράκης υποστήριξε ότι "τεχνικά μπορούμε να πάμε χαμηλότερα, κάτω από τα 12-14 μέτρα , για να γίνει ο σταθμός χωρίς να αποσπαστούν τα αρχαία .   Να βρει το Μετρό τη λύση την τεχνική αλλά και οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες, να διαβεβαιώσουν ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις αν βρεθούν κι' άλλες αρχαιότητες εκτός του "κουτιού" του σταθμού.

Ζητήθηκε, από το διευθυντή του Μετρό Θεσσαλονικης, να τοποθετηθεί στα παραπάνω ζητήματα. O κ. Κωνσταντινίδης είπε ότι η μέθοδος κατασκευής του σταθμού, στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Κουράκης, θεωρητικά  υπάρχει και μάλιστα παρουσιάστηκε στο δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη, στις 8/12/2014. Ωστόσο, υπάρχουν κρίσιμοι παράμετροι για την υϊοθέτησή της, που είναι το κόστος, ο χρόνος και οι επιπτώσεις των τεχνικών αλλαγών. Με αυτά τα δεδομένα δε, σε πραγματικούς όρους, ο σταθμός δεν μπορεί να γίνει αν τα αρχαία δεν αποσπαστούν προσωρινά.  

Όσον αφορά τη δημιουργία της αρχαιολογικής πλάζα και την παρουσίαση της πρότασης του Δήμου, ο κ. Κωνσταντινίδης είπε ότι το θέμα δεν αφορά την Αττικό Μετρό ΑΕ γιατί η εταιρεία κατασκευάζει μετρό.


Καλαφάτης: Εγκαλούμε τη δημοτική αρχή


Ο κ. Καλαφάτης ανέβηκε στο βήμα και είπε πρώτα απ' όλα ότι "εγκαλούμε τη δημοτική αρχή για το χειρισμό της υπόθεσης, παρά τα όσα είχαν αποφασιστεί στο δημοτικό συμβούλιο"

Ο κ. Καλαφάτης πήρε ένα προς ένα τα επιχειρήματα που έθεσε ο δήμαρχος στο ΚΑΣ, όταν συζητήθηκε η πρόταση του δήμου, για να αποδείξει ότι πραγματική επιδίωξη του κ. Μπουτάρη είναι η κατάργηση του σταθμού "Βενιζέλου".

Επίσης, είπε ότι σε βάρος της ανάδειξης των αρχαιοτήτων είναι η δήλωση Μπουτάρη ότι η πρόταση του δήμου αποδεσμεύει το Μετρό από την ανάδειξη των ευρημάτων.

"Σας κατηγορώ πολιτικά ότι δεν κάνετε όσα μπορείτε και πρέπει για να γίνει το έργο ολοκληρωμένο", κατέληξε ο κ. Καλαφάτης.

Από τις τοποθετήσεις θα πρέπει να σημειωθεί και αυτ'η του βουλευτή Β' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, μηχανικού Σωκράτη Φάμελλου, ο οποίος μίλησε για μία πρόταση που δεν μπορεί να συζητηθεί, σαν αρχική και ατελής που είναι. Ο κ. Φάμελλος υπογράμμισε ότι δεν μπορούν σε ό,τι αφορά στο έργο του μετρό να γίνονται αποσπασματικές ενέργειες και ζήτησε , αν όχι σήμερα, τουλάχιστον ως το τέλος του 2015 να υπάρχει μία ενιαία θέση από όλους τους φορείς, που θα λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους για το έργο. "Να διαμορφωθεί μία ενιαία κοινή θέση και στάση την οποία εμείς, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε στους αρμόδιους υπουργούς".  

Η Ρία Καλφακάκου, επικεφαλής της παράταξης "Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη", τόνισε ότι επιτέλους είναι θετικό πως όλοι αναγνωρίζουν ότι "η πόλη χρειάζεται και το μετρό και τα αρχαία". Αν θέλουμε πραγματικά να γίνει το έργο, θα πρέπει να μη γίνεται πολιτική εκμετάλλευσή του.

"Ήρθαμε σήμερα χωρίς καλά- καλά να ξέρουμε τι έχει συμβεί. Ο δήμαρχος δεν μας ενημέρωσε για την πρωτοβουλία που ανέλαβε, παραμερίζοντας το δημοτικό συμβούλιο", πρόσθεσε η κ. Καλφακάκου σημειώνοντας ότι ο "σταθμός Βενιζέλου πρέπει να γίνει, για την εξυπηρέτηση της κίνησης αλλά και για να αναδειχθούν τα αρχαία και να τα γνωρίσει ο κόσμος".

Ο κ. Γιάννης Δελλής, επικεφαλής της "Λαϊκής Συσπείρωσης" , δήλωσε ανοιχτά ότι είναι υπέρ της συνύπαρξης σταθμού "Βενιζέλου" και αρχαιοτήτων και αμφισβήτησε την ειλικρίνεια των προθέσεων της δημοτικής πλειοψηφίας. "Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το κόστος της τεχνικής λύσης που θα επιλεγεί".

Η Ελεάννα Ιωαννίδου των Γειτονιών σε Δράση είπε ότι το έργο μάλλον δεν μπορεί να γίνει και δεν θα ολοκληρωθεί, όταν το δημοτικό συμβούλιο ασχολείται με το θέμα του σταθμού "Βενιζέλου".

"Όσο να αποφασιστεί το εάν θα γίνει το έργο, να φύγουν οι λαμαρίνες για να συνεχιστεί το δυνατόν ομαλά η ζωή της πόλης", πρόσθεσε η κ. Ιωαννίδου.

Για την παράταξη "Μένουμε Θεσσαλονίκη", ο Γιώργος Ρακκάς είπε ότι είναι επόμενο να υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης απέναντι στην Αττικό Μετρό ΑΕ, λόγω των πολλών προβλημάτων ενός έργου που μάλιστα τηλεδιοικείται από την Αθήνα.


Οι φορείς θέλουν συνέχιση του έργου


Οι αρμόδιοι , όλοι, να συνεισφέρουν στην εξεύρεση μίας ρεαλιστικής και εφαρμόσιμης λύσης για το σταθμό "Βενιζέλου", τόνισε ο μηχανικός Κώστας Γιουτίκας , περιφερειακός σύμβουλος και εκπρόσωπος του περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας.

"Θέλουμε συναινετική λύση με επαννεκίνηση εργασιών, με επαναπρόσληψη εργαζομένων, με οριστικό χρονοδιάγραμμα και αφού συμφωνηθεί μεταξύ Αττικό Μετρό ΑΕ και κοινοπραξίας, το ύψος πρόσθετης αποζημίωσης.

Ο επιχειρηματικός κόσμος θα αντιδράσει, αν προκύψει νέο πρόβλημα με το έργο, εξ' αιτίας της κίνησης του Δήμου, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου κ. Παντελής Φιλιππίδης ο οποίος και κατέθεσε υπόμνημα που υπογράφουν 21 φορείς.

Για τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου, Νίκο Βαλλεργάκη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα πρέπει να συνεργαστεί για να προχωρήσει το έργο, ενώ ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ κ. Βλαχογιάννης είπε ότι όσοι δημιουργούν νέα ζητήματα, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι οδηγούν το έργο σε απένταξη και κατάργηση. 

Το ΓΕΩΤΕΕ, συστρατεύθηκε με το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ενώ ο πρόεδρός του Θανάσης Σαρόπουλος τόνισε ότι η πρόταση του Δήμου, προσεγγίζει το θέμα μόνο αρχιτεκτονικά. Αν μάλιστα προχωρήσει, ο σταθμός οδηγείται σε περιπέτειες και σε κατάργηση για οικονομικούς λόγους αλλά και εξεύρεσης και άλλων αρχαιοτήτων.

Επίσης, ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης είπε ότι ο Δήμος, από εκεί που όλοι είχαν συμφωνήσει στην προηγούμενη απόφαση ΚΑΣ και ΥΠΠΟ( σ.σ για απόσπαση, κατασκευή του σταθμού και επανατοποθέτηση), εγείρει νέο θέμα όταν σε αυτή τη φάση προέχει το ένα και βασικό θέμα, δηλαδή της συμφωνίας με τον ανάδοχο για την επανεκκίνηση της κατασκευής που έχει παγώσει. "Ετσι, γίνεται με τα έργα της Θεσσαλονίκης και τα κονδύλια αξιοποιούνται στην Αθήνα κι' αλλού", συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΕΚΘ.

Από την κυβερνητική πλειοψηφία παρόντες ήταν ο υφ. Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, οι βουλευτές της συμπολίτευσης Τριαντάφυλλος Μηταφίδης,  Σωκράτης Φάμελλος και  Τάσος Κουράκης, ενώ παρούσα ήταν επίσης η βουλευτής της ΝΔ Έλενα Ράπτη αλλά και του ΚΚΕ, Σάκης Βαρδαλής.

Από πλευράς αυτοδιοικητικών φορέων, παρών ήταν ο δήμαρχος Νεάπολης- Συκεών Σίμος Δανιηλίδης και ο περιφερειακός σύμβουλος Κ. Μακεδονίας Κώστας Γιουτίκας. Παρόντες επίσης ήταν ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρις Μπίλλιας, ο πρόεδρος του  Δικηγορικού Συλλόγου Νίκος Βαλεργάκης, ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Παντελής Φιλιππίδης και ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Μανώλης Βλαχογιάννης. Από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο παρών ήταν ο γ.γ. Χρήστος Νικολόπουλος. Παρόντες ήταν ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης, στελέχη της εταιρείας όπως και εκπρόσωποι των Σωματείων Εργαζομένων στο Μετρό.