Skip to main content

Μετέωρα τα έργα στο ρέμα της Μαλακοπής - Κραυγή αγωνίας των κατοίκων

Αγανακτούν οι κάτοικοι και ζητούν λύση, εντός ή εκτός ΕΣΠΑ. Η περιοχή κινδυνεύει με πλημμύρες και με κατάρρευση οικισμάτων.

Στο βούρκο των ρεμάτων, με τον κίνδυνο πλημμύρας και κατάρρευσης πολυκατοικιών να ελλοχεύει, παραμένουν οι κάτοικοι της Μαλακοπής, αφού τα απαιτούμενα έργα πνίγονται στη γραφειοκρατία επί τουλάχιστον... εννέα συνεχόμενα έτη.

Το περίφημο «ρέμα Σταγειρίτη», μήκους περίπου 750 μέτρων, που ξεκινά από την οδό Λαμπράκη και εκβάλλει στην Περιφερειακή Τάφρο, προκαλεί σοβαρά προβλήματα στους κατοίκους της οδού Αγίου Χριστοφόρου, καθώς και στην περιοχή της συμβολής των οδών Μεγάλου Αλεξάνδρου και Βεργίνας, πλησίον της εκβολής του. Τα ύδατα σε συγκεκριμένες προεκτάσεις του ρέματος προκαλούν κατολισθήσεις και υποχώρηση του εδάφους, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να καταρρεύσουν οικοδομές, ενώ παράλληλα παραμένει ο κίνδυνος πλημμύρας της περιοχής σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης.

Τα πρώτα προβλήματα με την υποχώρηση του εδάφους καταγράφηκαν το 2008. Τότε, όπως εξηγεί στη Voria.gr ο Φώτης Γούναρης, ένας από τους ιδιοκτήτες οικοδομής επίφοβης για κατάρρευση, ομάδα κατοίκων που πλήττονταν από το ρέμα ξεκίνησαν τις αντιδράσεις, απευθυνόμενοι στον -τότε- δήμο Πανοράματος.

Όπως είναι φυσικό, τα έντονα καιρικά φαινόμενα του φετινού χειμώνα έχουν επιδεινώσει κατά πολύ την κατάσταση. Μάλιστα, σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Κατοίκων Τούμπας αναφέρει ότι το ζήτημα αφορά κυρίως τους κατοίκους δύο πολυκατοικιών που βρίσκονται πίσω από την Εκκλησία του Άγιου Χριστοφόρου, αποδίδει ευθύνες για ολιγωρία στο δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη και ζητά οριστική λύση στο πρόβλημα.

«Το αίτημα των πολιτών είναι σωστό και δίκαιο, αλλά τα ρέματα δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της δημοτικής αρχής. Σε κάθε περίπτωση, μόνο αδιαφορία δεν υπάρχει από το δήμο», τονίζει στη Voria.gr ο δήμαρχος Πυλαίας - Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης εξηγώντας πως δημοτική αρχή έχει εκτελέσει μελέτες και έχει ζητήσει πολλάκις από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να επωμιστούν την ευθύνη για την εκτέλεση των απαραίτητων έργων.

Το ζήτημα φαινόταν πως είχε μπει σε δρόμο επίλυσης, καθώς το έργο με προϋπολογισμό 2,03 εκατ.ευρώ για τη «Διευθέτηση ρέματος Σταγειρίτη από το σημείο κατάντη της οδού Γρηγορίου Λαμπράκη μέχρι την Περιφερειακή Τάφρο» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη» στις 19 Φεβρουαρίου 2014. Περιελάμβανε συγκεκριμένα:

α) την κατασκευή ανοικτής ορθογωνικής τάφρου από συρματοκιβώτια, καταβαθμών και τεχνικών καταστροφής ενέργειας,

β) την κατασκευή των απαραίτητων έργων αντιστήριξης των πρανών της κοίτης του ρέματος στη θέση του Ιερού Ναού Αγίου Χριστοφόρου με τα απαραίτητα έργα διαμόρφωσης,

γ) το τεχνικό διάβασης της οδού Τσάμη (πλακοσκεπής ορθογωνικός οχετός),

δ) τον καθαρισμό της κοίτης και των πρανών των ρεμάτων Σταγειρίτη, Ελαιορέματος και της Περιφερειακής Τάφρου από τη χορτολιβαδική παραρεμάτια βλάστηση.

Μάλιστα, μόνο για την οδό Αγίου Χριστοφόρου είχε γίνει ξεχωριστεί μελέτη από ιδιώτη για λογαριασμό του (καλλικρατικού πλέον) δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη. Όπως ανέφερε σχετικό έγγραφο της δημοτικής αρχής, «στην οδό Αγίου Χριστοφόρου και σε μήκος 50 μέτρων, το ανατολικό πρανές παρουσιάζει καταπτώσεις που οφείλονται σε υποσκαφές στον πόδα του από τη διέλευση του ρέματος, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί το πλάτος της οδού και να είναι απροσπέλαστη από όχημα και επικίνδυνη για τη διέλευση των περιοίκων».  Όλα ήταν έτοιμα ούτως ώστε το έργο να προκηρυχθεί, να δημοπρατηθεί, να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και, τελικώς, να εκτελεστεί, από την ΕΥΔΕ Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, το έργο δεν δημοπρατήθηκε ποτέ, αφού, σύμφωνα με έγγραφο της δημοτικής αρχής, με ημερομηνία 17/09/2015 «δεν ήταν εφικτή η χορήγηση προέγκρισης τευχών δημοπράτησης, λόγω της αναστολής ανάληψης νέων νομικών δεσμεύσεων από τη Γ.Γ. Δημοσίων Επενδύσεων». Όπως εξήγησε στη Voria.gr o προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών της ΠΚΜ, Απόστολος Γιάντσης, στο διάστημα που μεσολάβησε η ΕΥΔΕ Θεσσαλονίκης διαλύθηκε από την κυβέρνηση. Η διαδικασία δεν προχώρησε μέχρι τις 31/12/2015, με αποτέλεσμα την απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ.

Έκτοτε, οι πολίτες και η δημοτική αρχή πιέζουν την Περιφέρεια να προωθήσει την επανένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, κάτι για το οποίο η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όμως αδυνατεί, διότι το σχετικό φάκελο του έργου που πρέπει να προκηρυχθεί, διαχειρίζεται πλέον  το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει ζητήσει συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό, Χρήστο Σπίρτζη ώστε να συζητηθεί και να ξεμπλοκάρει το θέμα, χωρίς να έχει λάβει, μέχρι στιγμής, απάντηση.

Μέχρι τότε, η περιοχή παραμένει στον αέρα και ο κίνδυνος κατάρρευσης των οικισμάτων ολοένα και αυξάνεται. Τωρινή βούληση των πολιτών, όπως είπε στη Voria.gr ο κ. Γούναρης, είναι κάποιος φορέας να προχωρήσει άμεσα έστω και στα υποτυπώδη έργα, ανεξαρτήτως της ένταξης στο ΕΣΠΑ, καθώς δεν υπάρχει άλλο περιθώριο χρονοτριβής.