Δευτέρα 21 Αυγούστου 2017
x

«ΜΕΝΟΥΜΕ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΟΑΣΘ

Τι προτείνει η δημοτική παράταξη για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης - Πυρά κατά Μπουτάρη, εργαζομένων και ΥΠΟΜΕΔΙ

Την πρότασή της για δημιουργία μίας μετοχικής εταιρείας των πολιτών της Θεσσαλονίκης, η οποία, χωρίς να αφήσει την τεχνογνωσία του ΟΑΣΘ να πάει χαμένη, θα προέβαινε στον μετασχηματισμό του Οργανισμού, καταθέτει με σημερινή ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη «Μένουμε Θεσσαλονίκη», φέροντας ως παράδειγμα τη Σκυριανή Ναυτιλιακή Εταιρεία (ΣΝΕ), που εξυπηρετεί όλες τις Σποράδες (γραμμή Βόλος-Σποράδες-Εύβοια) και «αποτελεί πρότυπο ανεξάρτητου κοινωνικού οργανισμού».

Αφήνοντας αιχμές για τη στάση του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, στο ζήτημα του ΟΑΣΘ, ο οποίος «διεκδικεί τηλεοπτικό χρόνο "τρολάροντας" πότε τηλεπερσόνες, πότε φιλάθλους και πότε τους ίδιους τους δημότες», η παράταξη σημειώνει πως η διοίκηση του δήμου «θα έπρεπε να βάζει την αγωνία των δημοτών του για οριστική, ποιοτική και οικολογική λύση του ζητήματος των αστικών συγκοινωνιών της πόλης σε πρώτο πλάνο. Να μη συμμετάσχει ως πειθήνιος θεατής σε ένα νέο παζάρι ανάμεσα στο παλιό και το νέο κατεστημένο. Κυρίως, θα έπρεπε να διαθέτει την πολιτική εμβέλεια να καταθέσει μία ολοκληρωμένη, εναλλακτική, πολιτική, ανταγωνιστική και πλειοψηφική πρόταση για τους δημότες της Θεσσαλονίκης».

«Μια τέτοια πρόταση θα μπορούσε να είναι η δημιουργία μιας μετοχικής εταιρείας των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Η οποία, χωρίς να αφήσει την τεχνογνωσία του ΟΑΣΘ να πάει χαμένη, θα προέβαινε στον μετασχηματισμό του οργανισμού. Με κοινωνικά και οικολογικά κριτήρια. Θα ενεργούσε έτσι, ώστε τα κέρδη του μετοχικού οργανισμού να διοχετεύονται μόνο στον εκσυγχρονισμό του στόλου, στην καινοτομία και στην οικολογική του αναβάθμιση. Στην εκπόνηση ολοκληρωμένων και αυτόνομων μελετών αστικής συγκοινωνίας, χωρίς να εγκαταλείψει την ευθύνη εξυπηρέτησης ειδικών κοινωνικών ομάδων ή των κατοίκων στα περίχωρα της πόλης», εξηγεί και προσθέτει:

«Είναι βέβαιο ότι ο υπεύθυνος δημότης – μέτοχος είναι ο μόνος που θα μπορούσε να προκαλέσει τον ουσιαστικό μετασχηματισμό του οργανισμού. Κι όχι, αυτή δεν είναι μια ρομαντική ή απίθανη προσέγγιση. Η λογική της ανάθεσης είτε σε ένα κράτος δεινόσαυρο που περικόπτει δαπάνες ακόμη και από τα νοσοκομεία, είτε σε μια νέα "Λίγκα του Βορρά" είναι απίθανο να λύσει το πρόβλημα. Αμφότεροι έχουν δοκιμαστεί, έχουν χρεοκοπήσει ή κερδοφορήσει σε βάρος μας».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη»:

«Τις προηγούμενες μέρες και με αφορμή την ακινητοποίηση των οχημάτων του ΟΑΣΘ, αρκετοί επέλεξαν να τοποθετηθούν και να δηλώσουν δημόσια τις προθέσεις τους και τις διαθέσεις τους για ένα νέο καθεστώς αστικών συγκοινωνιών εντός και εκτός της Θεσσαλονίκης.

Από την πλευρά μας, κρίνουμε αναγκαίο να τοποθετηθούμε ενώ τα λεωφορεία κινούνται κανονικά. Είναι καιρός να γίνει αντιληπτό ότι η διαβούλευση για το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης δεν θα πρέπει να περιμένει τα «χειρόφρενα».

Καταρχήν, είναι αλήθεια πως ο ΟΑΣΘ δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τον «θεμελιακό» χαρακτήρα του. Ένα καρτέλ μετόχων, ανώτερων αξιωματούχων και τοπικών παραγόντων που επιδίδονταν σε ένα αέναο κυνήγι κερδών. Με αποτέλεσμα να μεταβληθεί ο οργανισμός σε έναν κακό πάροχο υπηρεσιών αστικών συγκοινωνιών Ουδέποτε ο οργανισμός εκπόνησε μία ολοκληρωμένη μελέτη αστικών συγκοινωνιών. Ουδέποτε μερίμνησε για την εφαρμογή πράσινων πολιτικών ή καινοτομιών.

Από την άλλη πλευρά, το Υπουργείο προσπαθεί να οικειοποιηθεί τον ΟΑΣΘ και προχωρώντας σε μία «μνημονιακή» εσωτερική αναδιάρθρωση να τον μετατρέψει σε ελκυστικό προϊόν προς πώληση μέσω του Υπερταμείου. Με αποτέλεσμα, ένα νέο καρτέλ μετόχων, ξένων επενδυτών κάθε λογής, αξιωματούχων και τοπικών παραγόντων να αναλάβουν να συνεχίσουν το κακό έργο της αέναης κερδοφορίας σε βάρος των πολιτών.

Γίνεται αντιληπτό πως ο Δήμος Θεσσαλονίκης μπροστά σε μία τέτοια εξέλιξη θα όφειλε αντί να κρατήσει σιγή ασυρμάτου να σημάνει γενικό συναγερμό. Ο Δήμαρχος έπρεπε να προβάλει σθεναρές πιέσεις απέναντι σε ένα, εντέλει, αδιάφορο αθηνοκεντρικό κράτος. Θα έπρεπε να κινητοποιηθεί με τρόπο τέτοιο ώστε τα πανελλαδικής εμβέλειας ΜΜΕ να έχουν καθημερινά, επί εννιά μέρες, πρώτη είδηση ότι η Θεσσαλονίκη «ζει» δίχως λεωφορεία. Και όχι να διεκδικεί τηλεοπτικό χρόνο «τρολάροντας» πότε τηλεπερσόνες, πότε φιλάθλους και πότε τους ίδιους τους δημότες. Κάτι που μας έχει κουράσει, πια.

Ο Δήμαρχος θα έπρεπε να βάζει την αγωνία των δημοτών του για οριστική, ποιοτική και οικολογική λύση του ζητήματος των αστικών συγκοινωνιών της πόλης σε πρώτο πλάνο. Να μη συμμετάσχει ως πειθήνιος θεατής σε ένα νέο παζάρι ανάμεσα στο παλιό και το νέο κατεστημένο. Κυρίως, θα έπρεπε να διαθέτει την πολιτική εμβέλεια να καταθέσει μία ολοκληρωμένη, εναλλακτική, πολιτική, ανταγωνιστική και πλειοψηφική πρόταση για τους δημότες της Θεσσαλονίκης

Μια τέτοια πρόταση θα μπορούσε να είναι η δημιουργία μιας μετοχικής εταιρείας των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Η οποία, χωρίς να αφήσει την τεχνογνωσία του ΟΑΣΘ να πάει χαμένη, θα προέβαινε στον μετασχηματισμό του οργανισμού. Με κοινωνικά και οικολογικά κριτήρια. Θα ενεργούσε έτσι, ώστε τα κέρδη του μετοχικού οργανισμού να διοχετεύονται μόνο στον εκσυγχρονισμό του στόλου, στην καινοτομία και στην οικολογική του αναβάθμιση. Στην εκπόνηση ολοκληρωμένων και αυτόνομων μελετών αστικής συγκοινωνίας, χωρίς να εγκαταλείψει την ευθύνη εξυπηρέτησης ειδικών κοινωνικών ομάδων ή των κατοίκων στα περίχωρα της πόλης.

Είναι βέβαιο ότι ο υπεύθυνος δημότης – μέτοχος είναι ο μόνος που θα μπορούσε να προκαλέσει τον ουσιαστικό μετασχηματισμό του οργανισμού. Κι όχι, αυτή δεν είναι μια ρομαντική ή απίθανη προσέγγιση. Η λογική της ανάθεσης είτε σε ένα κράτος δεινόσαυρο που περικόπτει δαπάνες ακόμη και από τα νοσοκομεία, είτε σε μια νέα «Λίγκα του Βορρά» είναι απίθανο να λύσει το πρόβλημα. Αμφότεροι έχουν δοκιμαστεί, έχουν χρεοκοπήσει ή κερδοφορήσει σε βάρος μας.

Υ.Γ. 1

Τα «χειρόφρενα» των εργαζομένων μπορεί να ανεβάζουν την ένταση της πίεσης που ασκείται προς τους φορείς. Δεν παύουν όμως να φέρνουν απέναντι τους εργαζόμενους με τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Γι' αυτό και οι πρώτοι, για να μην απομονωθούν εντελώς κοινωνικά στον αγώνα να διατηρήσουν την δουλειά τους, ίσως θα έπρεπε να αναζητήσουν άλλα μέσα πάλης από το να κρατούν στα χέρια τους όμηρο μια ολόκληρη πόλη.

Υ.Γ. 2

Ενημερωτικά, η πρόταση για μετοχική εταιρεία των πολιτών, στηρίζεται σε ένα υπαρκτό παράδειγμα, και όχι σε θεωρία. Η Σκυριανή Ναυτιλιακή Εταιρεία (ΣΝΕ) είναι μια τέτοια εταιρεία, εξυπηρετεί όλες τις Σποράδες (γραμμή Βόλος-Σποράδες-Εύβοια) και αποτελεί πρότυπο ανεξάρτητου κοινωνικού οργανισμού».




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ