Skip to main content

Μεγάλη τιμή το κόκκινο γιλέκο

Ο Νίκος Σδούγγος έγινε «Πωλητής για μία ώρα» της Σχεδίας και μεταφέρει στη Voria.gr την πολύτιμη εμπειρία του

Είμαι εθελοντής από 16 χρονών. ΧΑΝΘ, διάσωση, αιμοδοσίες, εθελοντής δότης οργάνων, ερασιτεχνικά σωματεία καλαθοσφαίρισης και πολλά άλλα. Ποτέ δεν διέπρεψα στα σπορ, ειδικά στα ατομικά –ούτε στα ομαδικά εδώ που τα λέμε-.

Όμως ανέκαθεν μου άρεσαν οι ομάδες. Και ειδικά οι ομάδες με ένα σκοπό. Όταν ο σκοπός είναι ιερός τότε τις αγαπάω λίγο παραπάνω.

Τυχαία διάβασα Σχεδία πριν από χρόνια. Αργότερα αντιλήφθηκα τον σκοπό της. Έγινα αναγνώστης όμως όχι τακτικός.

Κάθε φορά όμως που έβλεπα τους ανθρώπους με τα κόκκινα γιλέκα θεωρούσα ότι αυτό που κάνουν είναι μια προσπάθεια να ξεφύγουν από την θλίψη που δημιουργεί η φτώχια και οι κοινωνικές ανισότητες. Είναι ένα restart με δίψα για ζωή, μακριά από την παραίτηση.

Η Σχεδία είναι το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου και μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων Δρόμου (International Network of Street Papers-INSP),ενός δικτύου με 122 περιοδικά δρόμου, σε 41 χώρες, με 14.000 πωλητές και 6.000.000 αναγνώστες σε όλο τον κόσμο.

Την Σχεδία, όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του κόσμου, δεν θα την βρείτε στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου, όπως τα περίπτερα, αλλά αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους μέσα στις πόλεις από διαπιστευμένους πωλητές.

Οι πωλητές, οι άνθρωποι με τα κόκκινα γιλέκα, προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικά πληθυσμιακές ομάδες, άστεγους, άνεργους και γενικώς ανθρώπους που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Από τα 4,00€, που είναι η τιμή διάθεσης του περιοδικού, τα 2,50€ (ήτοι το 62,5% επί της τιμής πώλησης) αφορούν απευθείας τον άνθρωπο με το κόκκινο γιλέκο, εκ των οποίων το 1,52€ είναι καθαρό έσοδο. Τα 0,39€ αφορούν τον ΕΦΚΑ, ενώ 0,59€ είναι η παρακράτηση φόρου (20%) και το χαρτόσημο (3,6%). Είκοσι τέσσερα λεπτά είναι ο ΦΠΑ (6%). Το υπόλοιπο 1,26€ αξιοποιείται για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας του οργανισμού (με τη δαπάνη για την εκτύπωση του περιοδικού να έχει τη μερίδα του λέοντος), την υποστήριξη υφιστάμενων (όπως το «Γκολ στη Φτώχεια») και την ανάπτυξη νέων κοινωνικών προγραμμάτων και λύσεων, όπως είναι, βεβαίως, και το «σχεδία αρτ».

Αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο, αξιοπρεπές εισόδημα, αλλά και μέσο απεγκλωβισμού από το φαύλο κύκλο της κοινωνικής απομόνωσης και του αποκλεισμού. Αποτελεί επίσης ένα επιπλέον κίνητρο να κάνουν ένα κοινωνικό restart.

Κάθε πωλητής από τη στιγμή που ενταχθεί στο δίκτυο πωλητών της «σχεδίας» θα του δοθούν δωρεάν δέκα (10) αντίτυπα. Είναι το αρχικό του κεφάλαιο. Ο ενδιαφερόμενος/αναγνώστης με τα 4,00 ευρώ αγοράζει ένα προϊόν, στην προκειμένη περίπτωση ένα αξιόλογο δημοσιογραφικό περιοδικό ποικίλης ύλης με σαφή κοινωνικό προσανατολισμό. Επιτελεί ταυτόχρονα και μια πράξη αλληλεγγύης.

Η δράση «Πωλητής για μία ώρα» πραγματοποιείται κάθε χρόνο την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου και είναι αφιερωμένη στους ανά τον κόσμο πωλητές των περιοδικών δρόμου (Διεθνής Εβδομάδα Πωλητών Περιοδικών Δρόμου).

Αυτό θελήσαμε να κάνουμε και με την ΔΕΠΘΕ (TV100, FM100, FM100.6), να υψώσουμε την φωνή μας, μαζί τους πωλητές της Σχεδίας. Διότι η καθημερινή λειτουργία των δημοτικών ΜΜΕ έχει και ένα ιδιαίτερα έντονο κοινωνικό αποτύπωμα. Από την καθημερινή προβολή όλων των δημιουργικών δυνάμεων της πόλης μέχρι συμμετοχή σε δράσεις όπως αυτήν με τη Σχεδία. Τα δημοτικά μέσα της Θεσσαλονίκης παραδειγματίζουν με τις δράσεις τους πέρα από τις κοινοτοπίες του Corporate Social Responsibility, και στέκονται αρωγοί σε προσπάθειες κοινωνικών ομάδων που αγωνίζονται να σταθούν στα πόδια τους.

Στην μέχρι σήμερα ενήλικη ζωή μου, έχω φορέσει πολλών ειδών «φανέλες» για να παίξω σε διάφορα «γήπεδα». Θεωρώ όμως μεγάλη τιμή, να έχω φορέσει το κόκκινο γιλέκο.

Νίκος Σδούγγος είναι πολιτικός επιστήμονας, μέλος του ΔΣ της Δημοτικής Εταιρείας Πληροφόρησης Θεάματος και Επικοινωνίας

Image