Skip to main content

Μαγκριώτης: Στη Δυτική Θεσσαλονίκη περισσεύουν τα προβλήματα

Στην συνάντηση ο δήμαρχος Μενεμένης αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες των δυτικών συνοικιών.

Συνάντηση με τον Λάζαρο Κυρίζογλου, πρόεδρο της  Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχο του δήμου Μενεμένης-Αμπελοκήπων, είχε ο Συντονιστής της Κίνησης Προοδευτικοί Πολίτες για την ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας, Γιάννης Μαγκριώτης.

Στην συνάντηση ο δήμαρχος αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες των δυτικών συνοικιών και τις διαρκείς και ανεκπλήρωτες υποσχέσεις για την επίλυση τους, των κυβερνητικών αξιωματούχων.

Η συζήτηση, πέραν των καυτών προβλημάτων της ανεργίας, της κρίσης στην τοπική  αγορά και της καθημερινότητας των πολιτών, εστιάστηκε σε τέσσερα σημαντικά θέματα (Η επέκταση του Μετρό δυτικά, η αξιοποίηση των ανενεργών στρατοπέδων, οι ανισόπεδοι κόμβοι στην δυτική Περιφερειακή και η ανάπλαση και αξιοποίηση του παράκτιου μετώπου), που μπορούν να αλλάξουν την δύσκολη πραγματικότητα των πολιτών.

Για τα θέματα αυτά ο Συντονιστής της Κίνησης Προοδευτικοί Πολίτες Γιάννης Μαγκριώτης τόνισε:

1) Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΔΥΤΙΚΑ

Οι συνεχείς ανακοινώσεις και συναντήσεις των κυβερνητικών αξιωματούχων με τους δημάρχους των δυτικών συνοικιών για την επέκταση του Μετρό, δεν μπορούν να καλύψουν την έλλειψη κάθε προόδου για την μελέτη και κατασκευή του έργου.

Ο χρόνος, για τα ουσιαστικά πρακτικά βήματα, έχει σταματήσει στο 2012, τόσο για τη γραμμή (Πλατεία Δημοκρατίας- Ευκαρπία-Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), όσο και για τη γραμμή (Σιδηροδρομικός σταθμός-Αμπελόκηποι-Εύοσμος-Κορδελιό).

Για την πρώτη γραμμή το 2012 είχαν ολοκληρωθεί οι τοπογραφήσεις, οι γεωτεχνικές έρευνες και η χάραξη μέχρι την Ευκαρπία, καθώς και ο προκαταρτικός σχεδιασμός μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και είχε προγραμματιστεί ο διαγωνισμός για τις οριστικές μελέτες του έργου.

Ο προϋπολογισμός των μελετών και του έργου ανερχόταν σε 650 εκ. ευρώ και είχε προγραμματιστεί να ενταθεί στο Δ’ ΕΣΠΑ (2014-2020).

Για τη δεύτερη γραμμή υπήρχε η προκαταρκτική χάραξη του έργου, είχαν προχωρήσει μερικές πρόδρομες εργασίες και ο προϋπολογισμός του έργου είχε εκτιμηθεί σε 440 εκ ευρώ.
Πέρασαν 6 χρόνια και κανένα ουσιαστικό βήμα δεν έγινε μέχρι σήμερα και οι περίφημες εξαγγελίες για οριακές αλλαγές στη χωροθέτηση κάποιων σταθμών και της ενοποίησης των δύο γραμμών, θυμίζουν τις αλλαγές των ονομάτων στους μετροπόντικες της κεντρικής γραμμής της Θεσσαλονίκης από τον κ. Σουφλιά, ο οποίος για να καλύψει την διετή καθυστέρηση έναρξης της κατασκευής των σηράγγων άλλαξε τα ονόματα τους από «Φίλιππο και Αλέξανδρο» σε «Κωστίκα και Γιωρίκα».

Τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση, όσο και η σημερινή δεν διασφάλισαν πόρους ούτε για τις μελέτες, ούτε για την κατασκευή των δύο γραμμών δυτικά.

Το περίεργο είναι ότι στις δηλώσεις των κυβερνητικών αξιωματούχων του προηγούμενου μήνα αναφέρεται ότι απαιτούνται περίπου 1.5-1.6 δις ευρώ για την κατασκευή των δύο γραμμών και της επέκτασης με μια ελαφρά και χαμηλού κόστους κατασκευή, από τη Μίκρα στο Αεροδρόμιο, στις δηλώσεις αυτού του μήνα μιλούν για 1 δις ευρώ για την κυκλική γραμμή δυτικά που είναι κατά 1,5 χιλιόμετρα μεγαλύτερη των δύο γραμμών μαζί.

Ταχυδακτυλουργίες, εκτός και αν αναφέρονται μόνο στην κατασκευή των σταθμών και των σηράγγων, χωρίς τα συστήματα ασφαλείας και τους συρμούς.

Αυτό δηλαδή που συμβαίνει στην γραμμή της Καλαμαριάς, η οποία θα ολοκληρωθεί με τρία χρόνια καθυστέρηση χωρίς καμία εξήγηση από τους αρμοδίους και το χειρότερο, ακόμη δεν έχουν δημοπρατήσει τον διαγωνισμό για τα συστήματα ασφαλείας, που έπρεπε να είχε γίνει το 2014 και δεν απαντούν γιατί, ούτε διευκρινίζουν αν έχουν τους πόρους, περίπου 160 εκ. ευρώ, ή τους έχουν μεταφέρει σε αλλά έργα, όπως τα 650 εκ. ευρώ της γραμμής προς Ευκαρπία, που τα μετέφεραν στην Αθηνά για την γραμμή 4 του Μετρό.

Το ασφαλές συμπέρασμα είναι, ότι τα έξι χαμένα χρόνια για τις μελέτες και την κατασκευή της πρώτης γραμμής δυτικά και της ωρίμανσης της δεύτερης, με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις και με οποιαδήποτε κυβέρνηση, δεν θα επιτρέψουν την έναρξη κατασκευής της γραμμής το νωρίτερο το 2025, αν υπάρχουν κοινοτικοί πόροι.

2) Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΩΝ

α ) Στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, αφού η κυβέρνηση ακύρωσε την συμφωνία παραχώρησης της ιδιοκτησίας του στρατοπέδου, που είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση με την προηγούμενη δημοτική αρχή, με εξαίρεση περίπου 40 στρέμματα, παραχώρησε κατά χρήση στον δήμο το σύνολο του στρατοπέδου έκτος από 20 περίπου στρέμματα που παραχώρησε στη μητρόπολη της περιοχής, με αντάλλαγμα 83 διαμερίσματα του δήμου στην περιοχή της Νικόπολης που προορίζονταν για την κοινωνική πολιτική του δήμου.

Καμιά διασφάλιση πόρων για τις μελέτες της ανάπλασης και φυσικά για την ανάπλαση και τη δημιουργία των μουσείων που εξήγγειλε η κυβέρνηση, συνολικού κόστους περίπου 100 εκ. ευρώ και με άγνωστο το καθεστώς του φορέα διαχείρισης και φυσικά τις δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης.

β ) Το στρατόπεδο Καρατάσου, όπως φάνηκε και από την τελευταία απόφαση του υπουργείου, άρχισε να παραχωρείται τμηματικά και για ψηφοθηρικούς λόγους σε ιδιωτικούς φορείς για κερδοσκοπική εκμετάλλευση.

γ ) Για το στρατόπεδο του Μεγάλου Αλέξανδρου δεν δέχεται καμία συζήτηση.

δ ) Το στρατόπεδο Ζιάκα, χωρίς καμιά διαβούλευση με τους δήμους της περιοχής, ανακοίνωσε ότι θα παραχωρηθεί στην Κεντρική Λαχαναγορά για την κατασκευή αποθηκών Logistics. Μια αναγκαία υποδομή που μπορεί να γίνει στο παρακείμενο στρατόπεδο Γκόνου, ή μπορεί να βρεθεί μια συναινετική λύση για την ανάπτυξη του πάρκου στο στρατόπεδο Ζιάκα και την αξιοποίηση ενός μέρους του στρατοπέδου για τις ανάγκες ανάπτυξης της Λαχαναγοράς.

3) ΟΙ ΚΟΜΒΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ

Τα σημαντικά αυτά έργα δημοπρατήθηκαν το 2011 και έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί το 2015 το αργότερο. Όμως δεν πρόκειται να δοθούν πριν το 2019 και μερικά τμήματα ημιτελή. Δυστυχώς δεν έχουν μελετηθεί μέχρι τώρα και δεν έχουν διασφαλιστεί οι πόροι για την κατασκευή των δύο τελευταίων κόμβων, τον πρώτο στην διασταύρωση της περιφερειακής με την οδό Μοναστηρίου και τον δεύτερο στην διασταύρωση της Λαχαναγοράς που έχει και πυκνή κίνηση φορτηγών.
Δηλαδή από τον Φοίνικα μέχρι την διασταύρωση της Μοναστηρίου θα έχουμε απρόσκοπτη ροή και «Πράσινο κύμα» και στα επόμενα 200 μέτρα μέχρι τον ΠΑΘΕ, θα έχουμε συνεχή μποτιλιαρίσματα με δύο φανάρια.

4) Η ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΑΡΑΚΤΙΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ

Το απολύτως αναγκαίο αυτό έργο για την προστασία των ακτών από την διάβρωση, την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής και την ήπια παραγωγική του αξιοποίηση, όπου οι συνθήκες προστασίας του βιότοπου το επιτρέπουν, είναι μνημείο διαρκών εξαγγελιών από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την κυβέρνηση.

Μια έκθεση ιδεών μιας ομάδας καθηγητών του ΑΠΘ που χρηματοδοτήθηκε από το διασυνοριακό πρόγραμμα Interreg, χρησιμοποιείται για την πραγματοποίηση συνεχών συσκέψεων στην περιοχή και κάθε είδους εξαγγελιών χωρίς πρακτικό αντίκρισμα, αφού οι περιορισμένοι πόροι που έχει δεσμεύσει η ηγεσία της Περιφέρειας δεν αρκούν για σημαντικές παρεμβάσεις, αλλά και αυτοί κινδυνεύουν να χαθούν, αν άμεσα δεν προκηρυχτούν οι αναγκαίες μελέτες.

Η Κίνηση Προοδευτικοί Πολίτες εγκαίρως έχουν προτείνει την δημιουργία μιας εταιρείας, όπως η Εγνατία ΑΕ, ή την ανάθεση του δύσκολου αυτού έργου στην Εγνατία την ίδια.

Η κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση αυτή με πρόσχημα την Τρόικα, αλλά στην Αθήνα για έργα αναπλάσεων δημιούργησε μια αντίστοιχη εταιρεία την προηγούμενη εβδομάδα, δείγμα αδιαφορίας για την ανάπλαση και την αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου από τις αλυκές του Κίτρους μέχρι την Επανομή.