Skip to main content

Κουράκης: Και σταθμός στη Βενιζέλου και ανάδειξη των αρχαιοτήτων

Ποια τεχνική λύση προτείνει ο δημοτικός σύμβουλος μηχανικός Ανδρέας Κουράκης για την κατασκευή σταθμού στη Βενιζέλου, με τις αρχαιότητες in situ.

Ο σταθμός "Βενιζέλου" μπορεί να κατασκευαστεί ως την άνοιξη του 2020, δηλαδή στον ίδιο χρόνο με τη βασική του Μετρό Θεσσαλονίκης, χωρίς ουσιαστική πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση και χωρίς να υπάρξουν προβλήματα για τις κατασκευές της γύρω περιοχής, υποστήριξε στη Voria.gr ο δημοτικός σύμβουλος, αρχιτέκτονας, Ανδρέας Κουράκης.

Ο κ. Κουράκης, ο οποίος ενεπλάκη ως ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη, στο συγκεκριμένο θέμα, μετά την απόφαση του υπ. Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά για διατήρηση των αρχαιοτήτων in situ, υποστηρίζει την κατασκευή σταθμού μετρό στη Βενιζέλου, εκεί που είναι χωροθετημένος, κάτι που όπως λέει είναι δυνατόν με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώραν "εάν δούμε το έργο έξω από το κουτί και εννοώ τόσο το κέλυφος του σταθμού, όσο και την προσέγγιση που έχουμε για την τεχνική λύση στο ζήτημα".

"Προσωπικά είμαι υπέρ και της κατασκευής του σταθμού και της δημιουργίας αρχαιολογικής πλάζα. Πιστεύω ότι τα αρχαία θα αναδειχθούν και θα τύχουν της προσοχής που αξίζουν, αν κατασκευαστεί ο σταθμός. Έχω πειστεί ότι τεχνικά μπορούν να συνυπάρξουν τα δύο", τόνισε.

Ο σταθμός μπορεί εύκολα να κατασκευαστεί, με πρόσθετο κόστος που δε θα ξεπερνάει τα 10 εκατ. ευρώ, αν οι εργασίες "βγούνε και εκτός κελύφους". Πιο συγκεκριμένα, εάν δημιουργηθούν δύο φρέατα, ένθεν και ένθεν της Εγνατίας οδού, ένα στο παρκάκι του Καπνεργάτη και ένα στο παρκάκι δίπλα στο Χαμζά Μπέη Τζαμί. Από τα φρέατα αυτά θα προσεγγισθεί ο χώρος του σταθμού και θα δημιουργηθεί ένα δάπεδο, κάτω από τα αρχαία, το οποίο θα αποτελεί βάση στήριξης.

"Γνωρίζουμε ότι υπάρχει τρόπος με τσιμεντενέσεις να σταθεροποιηθεί το έδαφος πάνω στο οποίο "πατάνε" οι αρχαιότητες. Από τη στιγμή που θα γίνει αυτό, τότε, κατά την εφαρμοζόμενη μέθοδο, δηλαδή από επάνω προς τα κάτω, θα προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού. Με τον τρόπο αυτό, προσεγγίζοντας από τα πλάγια, δε θα χρειαστεί να αποσπαστούν αρχαιότητες από το εσωτερικό του κελύφους, όπως υποστηρίζεται, για να εξασφαλιστεί ο εξαερισμός των σηράγγων ή για ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα", πρόσθεσε ο κ. Κουράκης.

Την παραπάνω λύση παρουσίασε ο Ανδρέας Κουράκης στο υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, στην πρόσφατη συνάντηση που είχε μαζί του ο Γιάννης Μπουτάρης.

"Ο υπουργός κατανόησε τη πρόταση που κάνουμε. Βεβαίως η ιδέα αυτή πρέπει να μελετηθεί από την Αττικό Μετρό ΑΕ, η οποία για το σκοπό αυτό θα πρέπει να συνεργαστεί με την Αρχαιολογική Υπηρεσία και την ομάδα Αλεξοπούλου που έχει την πρόταση αξιοποίησης των αρχαιοτήτων".

Ο κ. Κουράκης τόνισε η πρόταση Αλεξοπούλου δεν αντιμετώπισε καθόλου το θέμα του σταθμού επειδή ακριβώς ασχολήθηκε μόνο με την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, φτάνοντας σε βάθος μόλις έξι μέτρων.

"Δεν μπορούμε και δεν πρέπει να αγνοήσουμε το γεγονός ότι στη περιοχή είναι χωροθετημένος ένας σταθμός του μετρό και μάλιστα στο κέντρο της πόλης. Πρέπει και μπορούν να γίνουν και τα δύο" επανέλαβε ο κ. Κουράκης.

Αυτό που περιμένει ο Δήμος, για να λήξει επιτέλους αυτό το ζήτημα που έχει διχάσει την πόλη, "μετρό ή αρχαία, αρχαία ή σταθμός", είναι, να συμπεριληφθεί στη συμφωνία του Υπουργείου με τον ανάδοχο, μία πρόταση που καθαρά θα προβλέπει την κατασκευή σταθμού στη Βενιζέλου, βάσει των όσων επιτάσσει η απόφαση Μπαλτά.

Κυριακή κοντή γιορτή λοιπόν αφού ως το τέλος Νοεμβρίου, ο κ. Σπίρτζης έχει υποσχεθεί να έρθει στη Θεσσαλονίκη, με τη συμφωνία στα χέρια.

Τι θα γίνει όμως με τις αρχαιότητες που βέβαιο είναι ότι θα αποκαλυφθούν, εκεί που θα σκαφτούν τα φρέατα; Ποιά θα είναι η αντίδραση των αρχαιολόγων και τι θα γίνει αν και πάλι κολλήσει το έργο;

"Δεσμεύτηκαν οι αρχαιολόγοι που σήκωσαν τη σημαία μη απόσπασης των αρχαιοτήτων από τη "Βενιζέλου", ότι δεν θα δημιουργήσουν κωλύματα για τυχόν νέα ευρήματα. Αυτά θα αποσπασθούν, θα συντηρηθούν και ίσως εκτεθούν στους χώρους του σταθμού", διαβεβαίωσε ο κ. Κουράκης.

Το έργο του μετρό, αφού κλείσει η συμφωνία υπουργείου με τον ανάδοχο, θα μπορέσει να προχωρήσει με τον τρόπο που περιγράφηκε παραπάνω, ανεξάρτητα από τις αρχαιότητες αφού, Δήμος και υπουργείο Πολιτισμού θα αναλάβουν, πιθανότατα μέσω του ΕΣΠΑ, να βρούνε τους πόρους για τη δημιουργία της αρχαιολογικής πλάζα.

Ωστόσο, υπάρχει περίπτωση η διερεύνηση της τεχνικής λύσης που προτείνει ο κ. Κουράκης και κατ' επέκταση ο Δήμος, να καταλήξει σε αρνητικό συμπέρασμα. Τότε θα έχουμε μεν αρχαία, αλλά δεν θα έχει η πόλη το σταθμό "Βενιζέλου", μετά από χρόνια ταλαιπωρίας στη πέριξ περιοχή.

"Εάν η πόλη έχει και σταθμό μετρό στη Βενιζέλου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων και μάλιστα ως το 2020, που έχει παραταθεί η χρηματοδότηση του έργου, τότε θα αποδειχθεί ότι ο Δήμος σωστά παρενέβη. Αν δεν μπορεί να κατασκευαστεί ο σταθμός, τότε αναπόφευκτα θα χρεωθούμε το κόστος", αναγνώρισε ο κ. Κουράκης ο οποίος κλείνοντας έκανε και μία πολιτική παρέμβαση σε ό,τι αφορά στη διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε.

"Το δήλωσα και παρουσία του υπουργού, ότι η διοίκηση η οποία οδήγησε το έργο του μετρό σε αδιέξοδο, δεν μπορεί να δώσει λύση με τα νέα δεδομένα" κάτι, που ασφαλώς σημαίνει ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης ζητάει την αλλαγή της διοίκησης της Αττικό Μετρό ΑΕ, προφανώς και του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου, κ. Χρήστου Τσίτουρα.