Skip to main content

Γιατί η νέα ελεγχόμενη στάθμευση θα βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη

Άρθρο του συμβούλου του δημάρχου Θεσσαλονίκης για το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που ισχύει εδώ και λίγες ημέρες στην πόλη.

του Σταύρου Κωνσταντινίδη*

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα εμφανίζεται σε κάθε πόλη με δύο κύρια προσωπεία την συμφόρηση και την έλλειψη δυνατότητας στάθμευσης. Η αδυναμία στάθμευσης οξύνει με τη σειρά του τις περισσότερες φορές περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά , και δημιουργεί δυσλειτουργίες, εκνευρισμούς και την γνωστή αφιλόξενη αίσθηση.  Η στάθμευση στο κέντρο μίας πόλης είναι ένα πρόβλημα χωρικό και χρονικό ταυτόχρονα. Αυτή η χωροχρονική διάσταση είναι το κλειδί. Δηλαδή ποιούς πρέπει να εξυπηρετήσω, σε ποιον ακριβώς χρόνο, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η άνεση, η ελκυστικότητα, η διαλειτουργικότητα της πόλης, με δεδομένο πως δεν υπάρχει άπειρος δημόσιος  χώρος, να μπορεί την ίδια χρονική στιγμή να εξυπηρετήσει το σύνολο των επιθυμιών των ανθρώπων. Έτσι εκ' των πραγμάτων το πρόβλημα προσεγγίζεται μόνο με στοχαστικά μοντέλα και έξυπνες χρονοθυρίδες για τους αντίστοιχους  χρήστες, τα οποία στην πραγματικότητα επιδιώκουν την μέγιστη δυνατή εξυπηρέτηση μέσα στους δεδομένους χωροταξικούς περιορισμούς. Έτσι γίνεται στο σύνολο του σύγχρονου κόσμου και κυρίως στις Ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις.

Ταυτόχρονα ο χώρος που καταλαμβάνει η στάθμευση παρά την οδό, είναι πολύτιμος δημόσιος χώρος, δηλαδή δημόσιο αγαθό. Άρα πρέπει να το κατανείμουμε με ενάργεια, δωρεάν στους μόνιμους κατοίκους του κέντρου, και με λογικό αντίτιμο στους επισκέπτες. Σε αυτό συντείνει εξάλλου, με τρόπο απόλυτο και απερίφραστο τόσο η επιστήμη του Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού, όσο και μία δίκαιη κοινωνική πολιτική .  

Το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης της Θεσσαλονίκης, εκπονήθηκε απο έναν έγκριτο δημόσιο φορέα για θέματα κυκλοφορίας που διαθέτει η χώρα, το Ινστιτούτο Μεταφορών που εδρεύει μάλιστα στην πόλη μας.  Το νέο λοιπόν έργο που εγκαινιάζεται σε μία πρώτη πιλοτική περίοδο, έως ότου γίνει φιλικό και εύχρηστο σε όλους του πολίτες,  είναι ίσως η πρώτη προσπάθεια διαχείρισης αυτού του δύσκολου προβλήματος με την μέθοδο της Σύπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) .  Τι επιδιώκεται με αυτήν την νέα προσπάθεια;

Πρωταρχικά οι κάτοικοι του κέντρου να έχουν τις αποκλειστικά δικές τους θέσεις, τις οποίες δεν θα μπορεί κανείς άλλος να χρησιμοποιήσει. Σε αντίθεση με οτι συνέβαινε μέχρι σήμερα οπου ο διατιθέμενος αριθμός θέσεων μακροχρόνιας στάθμευσης μοιράζονταν ως δικαίωμα μεταξύ επισκεπτών και κατοίκων. Έτσι η προσφορά αυτών των θέσεων κατοίκων αυξάνεται και δεν μειώνεται όπως νομίζουν ορισμένοι .  Κατά δεύτερον να μπορεί ο επισκέπτης του κέντρου, να βρει με μεγαλύτερη  πιθανότητα μια διαθέσιμη θέση στάθμευσης και ταυτόχρονα αυτή να πρέπει να είναι λελογισμένη για το χρόνο που επιθυμεί να εξυπηρετηθεί για πιθανές αγορές ή την επίσκεψη του ιστορικού- εμπορικού κέντρου. Δηλαδή αποφεύγεται η κατάχρηση της κατάληψης των θέσεων. Με τον τρόπο αυτό μία θέση στάθμευσης θα εξυπηρετεί πέντε και έξι οχήματα την ημέρα. Ετσι στο ίδιο χώρο θα εξυπηρετούνται περισσότερες ανάγκες τόσο των κατοίκων, όσων και των επισκεπτών. Με άλλα λόγια το νέο σύστημα ορθολογικοποιεί όλες τις παραμέτρους του σύνθετου αυτού ζητήματος  . Οι πρόσθετες, παράλληλες ωφέλειες θα μπορούσαν να συνοψιστούν και στα εξής:  

1. Η εφαρμογή του συστήματος θα επιτρέψει στο Δήμο, να προβεί σε πολλές παράλληλες και συμπληρωματικές κυκλοφοριακές  παρεμβάσεις, οπως η αποτροπή της παράνομης στάθμευσης είτε σε μεγάλους οδικούς άξονες οπως η Τσιμισκή ειτε στις περιπτώσεις του διπλοπαρκαρίσματος

2. Οι επισκέπτες του κέντρου θα μπορούν να προγραμματίσουν απο απόσταση την κάθοδό τους, συμπεριλαμβάνοντας και την παράμετρο της εξασφάλισης στάθμευσης, κάνοντας χρήση, των έξυπνων τεχνολογικών εφαρμογών

3. Ενόψει και σχεδόν παράλληλα με σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης θα ενεργοποιηθούν το νέο ωράριο και σχέδιο φορτοεκφόρτωσης και η επαναχωροθέτηση των ΤΑΧΙ

4. Με διαχωριστές κυκλοφορίας, και στη συνέχεια με μόνιμες παρεμβάσεις  θα αποκατασταθούν  πολλά προβληματικά σημεία στην κυκλοφορία, κατά το πρότυπο των επιτυχημένων παρεμβάσεων στην Ερμού, στην Λέοντος Σοφού κτλ

*Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης είναι πολιτικός μηχανικός, συγκοινωνιολόγος, σύμβουλος δημάρχου Θεσσαλονίκης