Skip to main content

Κέντρο διακίνησης των φρέσκων φρούτων και λαχανικών η Θεσσαλονίκη

Από τις 23 έως τις 25 Απριλίου η Freskon φέρνει τη Θεσσαλονίκη μπροστά στη μεγάλη εθνική προσπάθεια για την αύξηση των εξαγωγών σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
της Άννης Καρολίδου
 
Η Θεσσαλονίκη μπορεί να αποτελέσει στρατηγικό σημείο στη συγκέντρωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών από όλη την Ελλάδα αλλά και από χώρες όπως το Ισραήλ και η Αίγυπτος και, τη διακίνησή τους από εδώ προς τις διεθνείς αγορές, εάν και εφόσον εξασφαλιστούν οι κατάλληλες υποδομές στη κεντρική λαχαναγορά αλλά και στο λιμάνι. 
 
Το παραπάνω μήνυμα στάλθηκε στη διάρκεια της συνέντευξης για την πρώτη Freskon, την ειδική διεθνή έκθεση για τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά που θα πραγματοποιηθεί στο εκθεσιακό κέντρο της Θεσσαλονίκης στις 23-25 Απριλίου και, με την οποία, συμπληρώνονται οι κλαδικές διοργανώσεις της ΔΕΘ – Helexpo που αφορούν στα τρόφιμα και γενικότερα στον αγροτοδιατροφικό τομέα. 
 
Παρούσα στη συνέντευξη Τύπου ήταν η υφυπουργός Μακεδονίας- Θράκης Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά, που τόνισε σε ό,τι αφορά στον συνεχιζόμενο ρωσικό εμπάργκο, πως η ελληνική πλευρά δεν μπορεί να περιμένει την άρση του αλλά, ειδικά «σε πείσμα της αντίδρασης που εκδηλώνεται ειδικά από το εσωτερικό» οφείλει να καταβάλλει προσπάθειες για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων. 
 
Η Freskon είναι μία έκθεση καθαρώς εξαγωγικού χαρακτήρα, τόνισε ο πρόεδρος της ΔΕΘ – Helexpo Tάσος Τζήκας, επισημαίνοντας το μεγάλο ενδιαφέρον που προσελκύει αφού μέχρι ως και σήμερα εγγράφονταν νέοι εκθέτες που φθάνουν πλέον στους 198 και οι οποίοι προέρχονται από όλες τις περιοχές της χώρας. Στους εκθέτες, εκτός των Ελλήνων,  περιλαμβάνονται και άμεσοι από Ιταλία, Ρουμανία, Ισπανία, Τουρκία και Ουκρανία.
 
Στη συνέχεια ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ- Helexpo Kυριάκος Ποζρικίδης, τόνισε ότι η Freskon είναι η μόνο έκθεση με αυτό το αντικείμενο στα Βαλκάνια, απαντάει σε ανάγκες της προσφοράς και της ζήτησης , γι’ αυτό άλλωστε έχουν προγραμματιστεί 2.500 επιχειρηματικές συναντήσεις , μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων και παραγωγών και, των ξένων προσκεκλημένων εμπορικών επισκεπτών που προέρχονται από 21 χώρες. 
 
Πολύ σημαντικό είναι ότι η Freskon τράβηξε το ενδιαφέρον 18 μεγάλων αλυσίδων λιανικής από την Ευρώπη(πολλές από τα Βαλκάνια) αλλά και την Ελλάδα, που θα μετέχουν στην ειδική ενότητα, την FresCon Market, που αφορά τις λιανεμπορικές.  Σε αυτές τις 18 αλυσίδες περιλαμβάνεται και η πολύ μεγάλη βρετανική TESCO, με παρουσία σε 12 χώρες εκτός Μεγάλης Βρετανίας. 
 
Για την προοπτική της Θεσσαλονίκης σαν πύλη και κέντρο διακίνησης φρέσκων φρούτων και λαχανικών, μίλησε ο εκδότης της «Φρουτανέα», Παναγιώτης Ορφανός και μέλος δ.σ. του Συνδέσμου Συσκευαστών Διακινητών Φρέσκων Φρούτων και Λαχανικών. Ο κ. Ορφανός τόνισε ότι η πόλη χρειάζεται μία νέα, σύγχρονη κεντρική λαχαναγορά και τακτικά δρομολόγια για την εξαγωγή των φρέσκων, εάν στόχος είναι να δημιουργηθεί στο πόλη ένα hub του είδους για παράδειγμα, του Περπινιάν στη Γαλλία. 
 
Ο κ. Ορφανός τόνισε ότι η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα στην παραγωγή φρέσκων φρούτων και λαχανικών , αλλά θα πρέπει για πιο επιτυχημένα αποτελέσματα, τόσο η παραγωγή όσο και η τυποποίηση και διάθεση, να οργανωθούν μέσα από συλλογικότητες. 
 
Χρειάζεται οργάνωση αλλά απαιτούνται και έλεγχοι, για να σταματήσει η πληγή της διάθεσης, συχνότατα με «μαύρο χρήμα», μη τυποποιημένων προϊόντων. «Δεν μπορεί ο κάθε Βαλκάνιος να παζαρεύει προϊόντα στο χωράφι, έχουν ευθύνη και οι παραγωγοί. Πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι  και για τα προϊόντα εισαγωγής που πωλούνται στην αγορά σαν ελληνικά», σημείωσε ο κ.Ορφανός.
 
Το φαινόμενο των πωλήσεων ατυποποίητων προϊόντων, από το χωράφι,  είναι πολύ συχνό στη Βόρεια Ελλάδα, στα ροδάκινα μα και σε άλλα φρούτα, αλλά και στα πορτοκάλια. Βούλγαροι πηγαίνουν μέχρι τη Σκάλα Λακωνίας και αγοράζουν πορτοκάλια που κανονικά θα πήγαιναν για χυμοποίηση, τα οποία στη συνέχεια τα πουλάνε στη χώρα τους σαν επιτραπέζια. 
 
Τα ελληνικά φρούτα, λόγω ποιότητας αλλά και των επενδύσεων που έχουν γίνει στην παραγωγή την τελευταία δεκαετία, έχουν τεράστιες προοπτικές. Γι’ αυτό επιλέχθηκε στη διάρκεια της Freskon να πραγματοποιηθεί το 1ο Διεθνές Συνέδριο Κερασιού , με πολύ σημαντικές συμμετοχές από Ιταλία, Ισραήλ, Κροατία, Αγγλία, Νορβηγία, Τουρκία. 
 
«Έχουν γίνει πολλά την τελευταία δεκαετία για το κεράσι και σήμερα μπορούμε να κοιτάμε τους Τούρκους στα μάτια» , είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ορφανός.  Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές κερασιών το 2009 ήταν σε αξία 13,6 εκατ. ευρώ μόλις και το 2013 ανήλθαν σε 37,3 εκατ. ευρώ. 
 
Ένα ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσει ο κλάδος στην Ελλάδα, έχει να κάνει με τις αγορές στις οποίες κατευθύνονται τα προϊόντα. Οι πρώτες σε εισαγωγές ελληνικών φρούτων και λαχανικών είναι αγορές βαλκανικές και κεντροευρωπαϊκές, που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Υπάρχει λοιπόν ανάγκη διείσδυσης με τα premium προϊόντα σε αγορές υψηλοτέρων εισοδημάτων. 
 
Τα στοιχεία της έκθεσης έδωσε η υπεύθυνη της διοργάνωσης Τόνια Νικολαΐδη, ενώ ο αναπληρωτής γεν. διευθυντής Αλέξης Τσαξιρλής, μίλησε για το πρόγραμμα εκθέσεων και εκδηλώσεων του επόμενου διμήνου.