Skip to main content

Γιατί υστερούν τα τουριστικά έσοδα στην Κεντρική Μακεδονία

Το 2016 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσέλκυσε 6,3 εκατ ξένους τουρίστες, αλλά έμεινε ...πίσω σε διανυκτερεύσεις και δαπάνη ανά επίσκεψη.

H Kεντρική Μακεδονία μπορεί το 2016 να τα πήγε καλύτερα από κάθε άλλη περιφέρεια της χώρας όσον αφορά τον αριθμό των τουριστών που προσέλκυσε και να ήρθε πρώτη με 6,3 εκατ τουρίστες, από τα συνολικά 24,799 εκατ που επισκέφθηκαν την Ελλάδα, αλλά δεν τα πήγε τόσο καλά στις διανυκτερεύσεις και στη δαπάνη ανά επίσκεψη, που ήταν  μόλις 264 ευρώ, πολύ χαμηλότερη από την μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στις 13 περιφέρειες της χώρας, που διαμορφώθηκε στα 449 ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, για το 2016, η Κεντρική Μακεδονία μπορεί να ήταν μπροστά σε αριθμό τουριστών αλλά στις διανυκτερεύσεις ήταν τρίτη, μετά από τις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης, ενώ στη δαπάνη ανά επίσκεψη την χωρίζει τεράστια απόσταση από την Κρήτη,  που έχει την μέγιστη με 683 ευρώ,  αλλά και από την  Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (612 ευρώ) και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (600 ευρώ) ενώ όπως σημειώθηκε, είναι και κάτω από τη μέση δαπάνη ανά επίσκεψη σε επίπεδο χώρας.

Χωρίς να υποβαθμίζεται η σημασία του μεγάλου αριθμού των τουριστών, οπωσδήποτε προβληματίζουν οι άλλοι δύο δείκτες που συνδέονται και στενά μεταξύ τους, αφού το ζητούμενο για τους τουριστικούς επιχειρηματίες της Κεντρικής Μακεδονίας, είναι εν κατακλείδι τα έσοδα από τη δραστηριότητά τους, τα περιθώρια κέρδους που έχουν και η βιωσιμότητα και προοπτική των εταιρειών τους.

Ωστόσο, εξηγήσεις σε αυτές τις μεγάλες αποκλίσεις που καταγράφηκαν υπάρχουν, όπως είπαν στη Voria.gr o πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Αριστοτέλης Θωμόπουλος και ο ταμίας της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Ιωάννης Λασπάς.

Ο μικρότερος αριθμός διανυκτερεύσεων στη Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας οφείλεται στο ότι μεγάλο αριθμό ξένων επισκεπτών προσελκύει το αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, με μέσο αριθμό διανυκτερεύσεων 1,9 κατ’ άτομο.

Για να έχουμε καθαρότερη εικόνα για τον τουρισμό που προσελκύει η Περιφέρειά μας, θα πρέπει να διαχωριστεί ο αστικός πελάτης από τον παραθεριστικό. Επίσης, θα έπρεπε να γνωρίζουμε οι πελάτες που έρχονται για leisure στη Θεσσαλονίκη, αν έρχονται κυρίως για ψώνια, όπως συμβαίνει πολύ τακτικά με Σκοπιανούς που κάνουν μία διανυκτέρευση, αν έρχονται για city break, oπότε κάνουν δύο διανυκτερεύσεις, είπε ο κ. Θωμόπουλος, προσθέτοντας ότι είναι μικρός ο αριθμός των Ισραηλινών που κάνουν τέσσερις διανυκτερεύσεις για να περιηγηθούν και στη γύρω περιοχή.

Οπωσδήποτε ο μικρός αριθμός των διανυκτερεύσεων ανά άτομο και η χαμηλή μέση τιμή των δωματίων (έως 70 ευρώ/δίκλινο), επηρεάζουν τον κύκλο εργασιών των ξενοδοχειακών μονάδων, όπως έχει καταδειχθεί στις ετήσιες έρευνες που γίνονται για την Ε.Ξ.Θ.

Στη Χαλκιδική, το μεγαλύτερο παραθεριστικό προορισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ο αριθμός των διανυκτερεύσεων και η δαπάνη ανά επίσκεψη επηρεάζονται από την διάρκεια της τουριστικής σεζόν, που σαφώς είναι μικρότερη απ’ ότι στο Νότιο Αιγαίο και στην Πελοπόννησο, αλλά και από τις πολύ λιγότερες ξενοδοχειακές κλίνες  όπως και τη σύνθεση των τουριστών, όπως είπε ο κ. Λασπάς.

Στη βόρειο Ελλάδα το καλοκαίρι δεν…κρατάει όσο στην Κρήτη ή την Ρόδο, αλλά πέραν αυτού, η Χαλκιδική δεν διαθέτει τα ξενοδοχεία που έχουν οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί της χώρας μας και δη των δύο υψηλοτέρων κατηγοριών. Έτσι, τα 5αστερα ξενοδοχεία στη Χαλκιδική είναι 29, όταν στην Κρήτη είναι 95. Από το γεγονός αυτό φαίνεται και η δυναμική στην προσέλκυση μεγάλου αριθμού ξένων τουριστών και μάλιστα «τουριστών ειδικού οικονομικού βάρους».

Βεβαίως, οι προοπτικές της Χαλκιδικής βελτιώνονται με τις επενδύσεις στον κλάδο και την προσθήκη περίπου 2.500 κλινών σε νέες 5άστερες μονάδες, αλλά οι διαφορές μεταξύ περιφερειών δεν παύουν να είναι μεγάλες. Οι λεγόμενοι «φραγκάτοι» τουρίστες, Αμερικανοί, βορειοευρωπαίοι, Ρώσοι σε μεγάλους αριθμούς, κινούνται προς πιο νότιες Περιφέρειες με μεγάλες δυνατότητες φιλοξενίας.

Το μείγμα των ξένων τουριστών που έρχεται σε Χαλκιδική αλλά και ευρύτερα στην Κεντρική Μακεδονία, βελτιώνεται όσον αφορά την δαπάνη ανά επίσκεψη, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των Δυτικοευρωπαίων, των Σκανδιναβών, ενώ ανοίγουν νέες αγορές όπως  η τουρκική, του Ισραήλ, αλλά και η ιταλική. Εν τούτοις, μεγάλος είναι και ο αριθμός των τουριστών από τα Βαλκάνια, οι οποίοι λόγω χαμηλού εισοδήμος ξοδεύουν, στην πλειονότητά τους, το δυνατόν λιγότερα.

Συνεπώς το στοίχημα για την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας είναι η εμπλουτισμός των τουριστικών πακέτων που προσφέρει, η διαφοροποίηση του μείγματος των ξένων τουριστών και, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στις παραθεριστικές περιοχές αλλά και στα αστικά κέντρα, με διοργανώσεις που θα προσελκύουν επισκέπτες με ειδικά ενδιαφέροντα.