Skip to main content

Καμπανάκι ΝΔ: Χάσαμε το τρένο της εμπροσθοβαρούς χρηματοδότησης ΕΣΠΑ

Ερώτηση σχετικά με την απορρόφηφη της εμπροσθοβαρούς χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ κατέθεσε στη βουλή ο αν. τομεάρχης Ανάπτυξης της ΝΔ, Χρίστος Δήμας.

Τον κίνδυνο να μην αξιοποιήσει πλήρως το 1 δις ευρώ εμπροσθοβαρούς χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ αντιμετωπίζει η χώρα μας, σύμφωνα με τον αναπληρωτή Τομεάρχη Ανάπτυξης της Νέας Δημοκρατίας κ. Χρίστου Δήμα.

Με σχετική ερώτηση που κατέθεσε στη βουλή, ο κ. Δήμας επισημαίνει ότι απομένουν μόλις τέσσερις ημέρες για την εκπνοή της προθεσμίας για την αξιοποίηση του συνόλου του ποσού.

Με την ερώτηση, η κυβέρνηση καλείται να δώσει στη δημοσιότητα τις απορροφήσεις ανά τομεακό και περιφερειακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για την εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση της Ελλάδος.

Παράλληλα, όμως, η Κομισιόν, απαντώντας σε ερώτηση της ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας κυρίας Μαρίας Σπυράκη, αποκαλύπτει ότι έως τις 21/12/2016 είχαν δεσμευθεί από την Ελλάδα μόλις 353.500.000 ευρώ από το 1 δις που είναι διαθέσιμο και πως δεν πρόκειται να δοθεί παράταση στην εμπροσθοβαρή χρηματοδότηση πέραν της 31/12/2016.

Μάλιστα, αυτά συμβαίνουν «σε μια περίοδο που η ελληνική αγορά έχει στερέψει από ρευστότητα και χρειάζονται επενδύσεις, η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι απαραίτητες για την ανάκαμψη της οικονομίας και την ανάπτυξη της χώρας», υποστηρίζει ο κ. Δήμας.

«Ωστόσο, η Κυβέρνηση φαίνεται πως έχασε και το τρένο της εμπροσθοβαρούς χρηματοδότησης», τονίζει ο βουλευτής και προσθέτει:

«Η εξαίρεση για χρηματοδότηση με 7% των συνολικών πόρων του ΕΣΠΑ μόνο για το έτος 2016 δόθηκε ειδικά στην Ελλάδα με αλλαγή του Κανονισμού. Τα χρήματα εφόσον δεν απορροφούνται, επιστρέφονται στον προϋπολογισμό του ΕΣΠΑ, που αναλογεί στη χώρα.

Η απώλεια της ευκαιρίας να διοχευτεί στην οικονομία επιπλέον ρευστότητα σε μια πολύ δύσκολη στιγμή, είναι ευθύνη της Κυβέρνησης».

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Χρίστου Δήμα έχει ως εξής:

«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Σε μια περίοδο που η ελληνική αγορά έχει στερέψει από ρευστότητα και χρειάζονται επενδύσεις, η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι απαραίτητες για την ανάκαμψη της οικονομίας και την ανάπτυξη της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο είναι αναγκαία η παρακολούθηση της πορείας αξιοποίησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, αλλά και του αναπτυξιακού νόμου που ψηφίστηκε πριν λίγους μήνες στη Βουλή, προκειμένου να διαπιστωθεί η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα χορήγησης των διαθέσιμων πόρων προς τους ενδιαφερόμενους.

Λαμβάνοντας υπόψη:

την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2017 (σελ.85), όπου ο ετήσιος στόχος για εισροές από το ΕΣΠΑ 2014 - 2020 για το 2016 ανέρχεται σε 2.28 δις ευρώ.

το στόχο για απορρόφηση πόρων του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020 μεγέθους 7% για το 2016.

6 μήνες μετά την ψήφιση του Αναπτυξιακού Νόμου και 2 μετά την επίσημη έναρξη του, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ηλεκτρονικού Τύπου, μέχρι την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου είχαν υποβληθεί προς ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο μόλις 98 επενδυτικά σχέδια, ενώ αρχικό ενδιαφέρον – μερίδα - στο πληροφοριακό σύστημα είχαν “ανοίξει” 1.388 ενδιαφερόμενοι επενδυτές.

Ερωτάσθε:

α) Ποια είναι η απορροφητικότητα σε κάθε Τομεακό και Περιφερειακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014 – 2020; (παρακαλώ να κατατεθούν αναλυτικοί πίνακες).

β) Σε ποια από αυτά και πόσο πετυχαίνουμε ή δεν πετυχαίνουμε το στόχο του 7%; (παρακαλώ να κατατεθούν αναλυτικοί πίνακες).

γ) Σύμφωνα με το γενικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις κατευθυντήριες γραμμές για το κλείσιμο του ΕΣΠΑ 2007 – 2013, ορίζεται ότι “ένα έργο θεωρείται ολοκληρωμένο εάν το φυσικό οικονομικό αντικείμενο αυτού έχει ολοκληρωθεί και το έργο βρίσκεται σε χρήση κατά την ημερομηνία υποβολής των εγγράφων κλεισίματος του επιχειρησιακού προγράμματος, ήτοι την 31η Μαρτίου 2017”. Πόσα είναι τα έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί; ποια είναι αυτά; (παρακαλώ να κατατεθούν αναλυτικοί πίνακες), πως σκέφτεται η Κυβέρνηση να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό; και πόσο υπολογίζεται το κόστος αυτό;

δ) Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο μεγαλύτερα Προγράμματα δηλαδή το ΕΠΑΝΕΚ (Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία) και το Πρόγραμμα ”Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη” παρουσιάζουν μέχρι σήμερα 22.12.2016 πάρα πολύ χαμηλή απορροφητικότητα, πολύ κάτω από το 7%. Το δεδομένο αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ιονία Οδός και η Ολυμπία Οδός θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31/3/17, οπότε αποστέλλονται και οι εκθέσεις κλεισίματος της Περιόδου 2007 – 2013, δημιουργούν σημαντικά ζητήματα στην εξέλιξη των έργων στους μεγάλους οδικούς άξονες.

Για να αποφευχθεί η διακοπή των εργασιών, τι πρόβλεψη υπάρχει για τη χρηματοδότηση των μεγάλων οδικών έργων και συγκεκριμένα της Ιονίας και της Ολυμπίας Οδού, τα οποία δε θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017;

ε) Πόσες αιτήσεις υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα “Γενική Επιχειρηματικότητα”, ”Νέες Ανεξάρτητες Μ.Μ.Ε.” (τα οποία αρχικά έληγαν στις 20 Δεκεμβρίου 2016), ”Ενισχύσεις Μηχανολογικού Εξοπλισμού” και ”Επενδύσεις Μείζονος Μεγέθους” έχουν υποβληθεί μέχρι αυτή τη στιγμή; Ισχύει ότι η παράταση στις προθεσμίες δόθηκε λόγω χαμηλού ενδιαφέροντος; (παρακαλώ να κατατεθούν αναλυτικοί πίνακες).

στ) Το 2013, χρειάστηκαν 5 μήνες από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων μέσω ΕΣΠΑ μέχρι την έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων. Σήμερα, ενώ η προθεσμία υποβολής αίτησης ένταξης στις δράσεις ”Αναβάθμιση πολύ μικρών & μικρών επιχειρήσεων για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές” και ”Ενίσχυση Τουριστικών Μ.Μ.Ε. για τον εκσυγχρονισμό τους και την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών” ήταν στις 09.06.2016 και 04.07.2016 αντίστοιχα, παρατηρείται καθυστέρηση στη διαδικασία. Σε μια εποχή που η ρευστότητα των επιχειρήσεων βρίσκεται στο ναδίρ και η χώρα έχει ανάγκη από νέες θέσεις εργασίας, πως αιτιολογείται αυτή η καθυστέρηση;».