Skip to main content

ΟΛΘ: H απεργία στην «Πύλη 16» και το κέρδος των ανταγωνιστών

Καμπανάκι κινδύνου από τον πρόεδρο των ναυτικών πρακτόρων Βασίλη Καμπάκη - Η πρόταση στους τελωνειακούς για τη λύση του προβλήματος.

Νέο κτύπημα, σε μία ευαίσθητη, μεταβατική περίοδο, δέχεται το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λίγους μήνες πριν περάσει στη διοίκηση του ιδιώτη επενδυτή, με την ιδιαίτερη «μεταχείριση» που του επιφυλάσσουν οι τελωνειακοί υπάλληλοι, καταργώντας την νυκτερινή βάρδια στην «Πύλη 16».

Τα παραπάνω καταγγέλλει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης αλλά και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος κ. Βασίλειος Καμπάκης, τονίζοντας ότι η απόφαση της Ομοσπονδίας των Τελωνειακών (ΟΤΥΕ) για λειτουργία της Πύλη «16» του Α΄ Τελωνείου Θεσσαλονίκης από τις 6 το πρωΐ έως τις 10 το βράδυ και, όχι επί 24ωρου βάσεως στη εξής, αποτελεί μεροληπτική μεταχείριση σε βάρος του ΟΛΘ, των βορειελλαδικών εξαγωγικών επιχειρήσεων ενώ νέα προβλήματα θα προστεθούν στην εξυπηρέτηση των ναυτιλιακών εταιρειών, που θα δώσουν πόντους στα λιμάνια, ξένα και ελληνικά, που ανταγωνίζονται για φορτία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

«Στα λιμάνι της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας οι τελωνειακοί εργάζονται, με βάρδιες, σε 24ωρη βάση. Γιατί ειδικά στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να αλλάξει και να περιοριστεί ο χρόνος λειτουργίας του Τελωνείου στο Λιμάνι και, δεν αναφέρομαι στον Πειραιά γιατί η Ελεύθερη Ζώνη του ΟΛΠ, είναι Τύπου ΙΙ και όχι Τύπου Ι όπως του ΟΛΘ, λειτουργεί διαφορετικά», τόνισε ο κ. Καμπάκης προσθέτοντας:

«Αναγνωρίζουμε ότι η Τελωνειακή Υπηρεσία έχει ελλείψεις σε προσωπικό αλλά ακριβώς για να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα, έστω σε ένα βαθμό, υποστηρίξαμε και έγινε η συνένωση των Τελωνείων Α και Β ( σ.σ το Τελωνείο Β ήταν στην Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης) και μάλιστα συνδράμαμε τόσο οι ναυτικοί πράκτορες, όσο και οι εκτελωνιστές.

«Παρά ταύτα διαπιστώνουμε ότι το Λιμάνι, ο ΟΛΘ, οι χρήστες του λιμανιού και όσοι εξυπηρετούνται από αυτό βρίσκονται άθελά τους στο μέσο της αντιπαράθεσης Τελωνειακών και Υπουργείου, για ζητήματα που αφορούν τον κλάδο των τελωνειακών και τα οποία προφανώς πρέπει να επιλυθούν από τους αρμοδίους. Αλλά το παράδοξο είναι, ότι στο στόχαστρο μπαίνει ειδικά ο ΟΛΘ».

Oι ναυτικοί  πράκτορες, υπογράμμισε ο κ. Καμπάκης, θέλουν να τηρούνται κατά γράμμα οι διαδικασίες εισαγωγής και εξαγωγής κοινοτικών και μη κοινοτικών  εμπορευμάτων. Από χρόνια ζητούν να γίνεται η απόθεση εντός του ΟΛΘ, των εμπορευμάτων που πρόκειται να εξαχθούν, κάτι που συζητείται τουλάχιστον για 20 χρόνια και ακόμη δεν έχει υλοποιηθεί.

Πρόταση για λύση του προβλήματος

«Σε συνάντηση που είχε ο Σύλλογος με τους επικεφαλής του ΟΛΘ και του Τελωνείου, προτείναμε, αφού υπάρχει έλλειψη υπαλλήλων, να κρατούνται για να ελεγχθούν μόνο τα containers που ούτως ή άλλως υποδεικνύονται από το ηλεκτρονικό σύστημα risk analysis. H απάντηση που λάβαμε ήταν ότι θα εξέταζαν την  πρότασή μας και, στη συνέχεια εκδόθηκε η ανακοίνωση της ΟΤΥΕ για την κατάργηση της νυκτερινής βάρδιας», αποκαλύπτει ο κ. Καμπάκης.

O πρόεδρος των ναυτικών πρακτόρων υποστηρίζει ότι έγινε αγώνας για να επιστρέψουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης φορτία που χάθηκαν για άλλα λιμάνια, στο πρόσφατο παρελθόν, λόγω κυρίως των απεργιών. Εάν, όπως έχει ανακοινωθεί, σταματήσει από 16ης  Σεπτεμβρίου η τρίτη, η νυκτερινή βάρδια στην «Πύλη 16», υπάρχει μεγάλη πιθανότητα και πάλι να φύγουν φορτία προς ανταγωνιστικά λιμάνια, είτε αυτό είναι το Mπουργκάς, είτε το Δυρράχιο, είτε και ο Πειραιάς.

«Ήδη οι ναυτιλιακές εταιρείες ανέχονται καθυστερήσεις στις φορτοεκφορτώσεις λόγω των ελλείψεων στα τεχνικά και μηχανικά μέσα που διαθέτει το λιμάνι. Όταν, με τους σημερινούς όρους, από τις τέσσερις γερανογέφυρες που σηκώνουν containers, λειτουργούν συνήθως μόνο οι δύο, μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί ότι με την κατάργηση της βραδινής βάρδιας στην «Πύλη 16», τα πλοία θα πρέπει να μένουν παραπάνω στη ράδα. Ποιος θα χάσει από μία τέτοια αρνητική επίπτωση;», διερωτάται.

Σημειώνεται ότι από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διακινούν φορτία οι ναυτιλιακές Maersk, CMA, Cosco, ΖΙΜ, MSE, ΑRKAS και Σαμοθρακίτης. 

Καθυστερήσεις και προβλήματα όμως θα υπάρξουν και για όσους μεταφέρουν φορτία με φορτηγά που έρχονται από τα σύνορα, από τους Ευζώνους και τους Κήπους του Έβρου, τα οποία εντός συγκεκριμένου χρόνου που τους ορίζεται από τις αρχές, πρέπει να μπούνε στην Ελεύθερη Ζώνη και να περάσουν από τελωνειακό έλεγχο.

Οι τελωνειακοί έχουν βάλει εμβόλιμο το θέμα του ΟΛΘ και της λειτουργίας του Τελωνείου, σε μία μακρά σειρά αιτημάτων τους, που αφορούν αξιολογήσεις και μισθούς. Αυτά, κατέληξε ο κ. Καμπάκης, πρέπει να επιλυθούν από το αρμόδιο Υπουργείο. Όσο για το θέμα ελέγχου της εισόδου και εξόδου φορτίων από την Ελεύθερη Ζώνη και της επίβλεψής τους από τελωνειακούς, μπορεί άμεσα να βρεθεί λύση εάν υπάρξει συνεννόηση μεταξύ ΟΛΘ και Τελωνείου.

Είναι πάντως δυσάρεστο το γεγονός ότι επί χρόνια πολλά, τα αιτήματα των ναυτικών πρακτόρων είναι τα ίδια και παραμένουν ανεπίλυτα με ευθύνη του μεγαλομετόχου και των εκάστοτε ηγεσιών των αρμοδίων υπουργείων. Ποια είναι αυτά; Οι εκβαθύνσεις, η επέκταση της 6ης προβλήτας, η προμήθεια σύγχρονων μηχανικών μέσων και επαρκών σε αριθμό, η εξασφάλιση επαρκούς προσωπικού για τις υπηρεσίες που εξυπηρετούν το λιμάνι.

Κάτι πρέπει να σημαίνει το γεγονός ότι αυτά τα ίδια αιτήματα εκφράζουν σταθερά, επί σειρά ετών και οι εκτελωνιστές και οι οικονομικοί φορείς της βόρειας Ελλάδας αλλά και οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ.