Skip to main content

Ημιτελές μένει το έργο της κατασκευής του κόμβου Κ16

Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας έκανε δεκτή την αίτηση λύσης της σύμβασης που κατέθεσε η ανάδοχος εταιρία, J&P ΑΒΑΞ.

του Δημήτρη Παπανίκου

Να μείνει ημιτελές κινδυνεύει το πολύπαθο έργο της κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου Κ16, στη συμβολή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (ΠΑΘΕ) με την εσωτερική περιφερειακή. Χθες η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας έκανε δεκτή την αίτηση διάλυσης της εργολαβίας την οποία είχε υποβάλει η ανάδοχος εταιρεία J&P ΑΒΑΞ.

Όπως δήλωσε στη Voria.gr ο εκπρόσωπος της J&P ΑΒΑΞ. Κώστας Λυσσαρίδης ο ανάδοχος ζήτησε τη διάλυση της σύμβασης λόγω παρέλευσης της οριακής προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου. Σύμφωνα με τον ίδιο η βασική αιτία όλων των καθυστερήσεων που σημειώθηκαν κατά τα προηγούμενα χρόνια είναι η αδυναμία της διευθύνουσας υπηρεσίας να ολοκληρώσει τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις ώστε να παραδώσει καθαρό το εργοτάξιο για να μπορούν να εκτελεστούν όλες οι προβλεπόμενες εργασίες. «Το πρόβλημα αυτό το αντιμετωπίσαμε από την αρχή ακόμη της εργολαβίας γι’ αυτό και υπήρξαν και τότε σημαντικές καθυστερήσεις οι οποίες για τον ανάδοχο συνεπάγονται αύξηση του κόστους και συνακόλουθα μεγάλες ζημίες», εξηγεί ο κ. Λυσσαρίδης.

Η τελευταία προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ήταν ο Αύγουστος του 2016. Ωστόσο, κάποια τμήματα του εργοταξίου, κυρίως στο βόρειο μέρος του κόμβου, δεν έχουν αποδοθεί ακόμη στον ανάδοχο καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες της απαλλοτρίωσης. Εξηγώντας έτσι τους λόγους που οδήγησαν την J&P ΑΒΑΞ στην υποβολή αίτησης για λύση της σύμβασης ο κ. Λυσσαρίδης αναφέρει ότι «οι διαδικασίες αυτές δεν πρόκειται να τελειώσουν ούτε μέσα στον επόμενο χρόνο. Συνεπώς, θα έπρεπε ο ανάδοχος να μένει εκεί, άπραγος για σχεδόν δύο χρόνια».

Η αίτηση διάλυσης της σύμβασης υπεβλήθη στις 5 Δεκεμβρίου 2016. Αρχικά απορρίφθηκε από τη διευθύνουσα υπηρεσία (Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας). Κατόπιν αυτού ο ανάδοχος έκανε ένσταση την οποία εξέτασε χθες η Οικονομική Επιτροπή της ΠΚΜ την έκανε δεκτή.

Τα προβλήματα που θα υπάρξουν

Όπως δήλωσε στη Voria.gr ο κ. Λυσσαρίδης «ο ανάδοχος δεσμεύτηκε, παρά την απόφαση για λύση της σύμβασης, να ολοκληρώσει τουλάχιστον τον κόμβο Κ16 ώστε να παραδοθεί σε λειτουργία. Αυτό θα γίνει σε περίπου έναν μήνα». Ωστόσο, η πρόσβαση στον κόμβο από κάποια σημεία, κυρίως από το βόρειο τμήμα του θα είναι προβληματική. Πέραν αυτού, θα παραμείνει ανεκτέλεστο περίπου το 10% του έργου. Αυτό αφορά κυρίως κάποιες προσβάσεις προς τον κόμβο, εργασίες για την απορροή των υδάτων οι οποίες είναι απαραίτητες για να μην πλημμυρίζει η περιοχή, αλλά και έργα επί της ΠΑΘΕ (διαπλατύνσεις, κατασκευή νησίδων, οδοστρωσίες κ.λπ.) τα οποία συνδέονται με την ασφάλεια των οδηγών.

Οι πιθανές λύσεις

Δύο είναι οι λύσεις που έχει στη διάθεσή της η ΠΚΜ προκειμένου να λύσει το πρόβλημα που προέκυψε. Η μία είναι η δημοπράτηση του υπολειπόμενου έργου. Η λύση αυτή θεωρείται δύσκολη έως ανέφικτη καθώς θα απαιτηθεί πολύς χρόνος και επιπλέον, είναι υπό συζήτηση εάν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τις κατασκευάστριες εταιρείες. Η δεύτερη λύση προϋποθέτει συνεννόηση με τον νυν ανάδοχο για την υπέρβαση των προβλημάτων. Δηλαδή για την επιτάχυνση της διαδικασίας ολοκλήρωσης των υπολειπόμενων απαλλοτριώσεων αλλά και την καταβολή αποζημίωσης (περίπου 2 εκατ. ευρώ) στον ανάδοχο για τις ζημίες τις οποίες, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει, έχει υποστεί από τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανάδοχος πρόκειται να καταθέσει αύριο στην διευθύνουσα υπηρεσία του έργου πρόταση για άρση της διάλυσης της σύμβασης υπό την προϋπόθεση ότι θα εκπληρωθούν οι δύο ανωτέρω όροι.

Υπενθυμίζεται ότι και στο παρελθόν, ο ανάδοχος είχε ζητήσει τη διάλυση της σύμβασης και, με έγκριση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΚΜ, είχε λάβει ως αποζημίωση περίπου 2 εκατ. ευρώ, λόγω καθυστέρησης στην έναρξη των εργασιών με υπαιτιότητα του κυρίου του έργου, εξαιτίας και πάλι των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις.

Μάλιστα, για την υπόθεση εκείνη ο εισαγγελέας εγκλημάτων διαφθοράς Αχιλλέας Ζήσης είχε ζητήσει και ασκήθηκε ποινική δίωξη εις βάρος του πρώην προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων για το αδίκημα της απιστίας στην υπηρεσία, με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου 1608 περί καταχραστών δημοσίου χρήματος. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο ο κατηγορούμενος φέρεται ότι δεν έκανε καμία ενέργεια για να απομακρυνθούν οι καταπατητές από το χώρο του εργοταξίου ώστε να αποδοθεί στον ανάδοχο και δεν προσέφυγε στα αρμόδια δικαστήρια, για τον ίδιο λόγο. Επιπλέον εισηγήθηκε να καταβληθεί η αποζημίωση στον εργολάβο ο οποίος πληρώθηκε παρά το γεγονός ότι δεν πραγματοποίησε καμία εργασία.

Έπειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2011 και είχε προϋπολογισμό περίπου 90 εκατ. ευρώ τα οποία αντλήθηκαν κυρίως από κοινοτικά κονδύλια.