Skip to main content

Οι τρούφες και η «κουτοπονηριά» στη μεγαλύτερη επένδυση της Β. Ελλάδας

Οι «πονηροί» βορειοελλαδίτες καλλιεργητές που διεκδικούν αυξημένες αποζημιώσεις για απίθανες καλλιέργειες πάνω στη χάραξη του αγωγού TAP.

Το τελευταίο διάστημα κύριο θέμα συζήτησης σε πολλούς νομούς της βόρειας Ελλάδας είναι ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ. Αιτία η έναρξη των αποζημιώσεων, που είναι σε εξέλιξη και αφορά σε 10.170 γεωτεμάχια σε όλη την περιοχή. Με το που άρχισαν πάντως οι αποζημιώσεις, αποκαλύφθηκε γι' ακόμη μια φορά και το ελληνικό δαιμόνιο, καθώς εξελίσσονται τραγελαφικές καταστάσεις...

Οι περισσότεροι δέχτηκαν με χαρά τη διέλευση του αγωγού ΤΑΡ από την Ελλάδα, καθώς σκέφτηκαν αφενός τα κέρδη από το φυσικό αέριο και τα κέρδη από τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται μέσω μιας σοβαρής επένδυσης (από τις μετρημένες στα δάχτυλα που γίνονται στη χώρα), αφετέρου τα γεωστρατηγικά και πολιτικά οφέλη της χώρας, την αναπτυξιακή διαδικασία και την ένταξη της Ελλάδας (της βόρειας Ελλάδας) στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη.

Υπάρχουν όμως και κάποιοι, οι οποίοι αντέδρασαν για τη διέλευση ενός αγωγού που κατά γνώμη τους έχει ορισμένες αρνητικές επιπτώσεις. Θεμιτές και οι δυο σκέψεις. Αυτά άλλωστε έχουν συζητηθεί κατ' επανάληψη και καθένας έχει σχηματίσει την άποψή του.

Υπάρχει όμως και μια ενδιάμεση κατηγορία. Η κατηγορία των ανθρώπων, που την ώρα που οι δυο προαναφερθείσες πλευρές ήταν σε διάλογο αντιπαραβάλλοντας τα επιχειρήματά τους, οι οποίοι κοιτούσαν την τσέπη τους. Πώς δηλαδή θα καρπωθούν ίδιον όφελος από τη διέλευση του μεγάλου αυτού έργου από τη χώρα μας.

Έτσι ενώ εδώ και πολύ καιρό οι αρμόδιοι του ΤΑΡ έχουν προσδιορίσει τόσο τη διαδικασία των αποζημιώσεων των ακινήτων από τα οποία θα περάσει ο αγωγός ή όπου θα δημιουργηθούν εγκαταστάσεις του, όσο και το ύψος της αποζημίωσης ακόμη και στις καλλιέργειες φουντουκιών, λεύκας, λωτού, μούρου και μούσμουλου, ορισμένοι κατάφεραν να φυτέψουν και να καλλιεργήσουν στη χάραξη του αγωγού (να φανταστώ όλως τυχαίως...) τις πιο απίθανες (για την περιοχή μας) καλλιέργειες.

Μαθαίνω ότι πρέπει να αποζημιωθούν, εκτός από τις ακακίες, τα μπιζέλια, τα σαλιγκάρια, τους ηλίανθους και το βίκο, κάποιες πολύ κοστοβόρες καλλιέργειες, όπως οι τρούφες και τα αμερικανικά μήλα, με τιμή πολλαπλάσια των κλασικών ποικιλιών μήλων...

Θεωρώ πως όλοι οι καλλιεργητές που φύτεψαν και καλλιεργούν εδώ και δυο χρόνια τέτοιου είδους «εξαντρίκ» καλλιέργειες δεν ανήκουν στην κατηγορία εκείνων που φύτεψαν τις ίδιες καλλιέργειες κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού για να θησαυρίσουν άκοπα, μιας και ο αγωγός πληρώνει καλά και είναι και συνεπής...

Όμως δεν μπορώ να φανταστώ ότι όλοι όσοι έχουν τέτοιες καλλιέργειες για τις οποίες βγαίνουν τιμές αποζημίωσης «τρελές» και θα τα τσεπώσουν χοντρά είναι τόσο αθώοι, που απλώς τους έτυχε το Θείο δώρο της διέλευσης του αγωγού από τα χωράφια τους. Χωράφια που με τις ίδιες καλλιέργειες μόνο... χρυσοφόρα δεν τα χαρακτηρίζεις.

Μια απλή μέθοδος αποκάλυψης των πραγματικών καλλιεργητών με εκείνους που έκαναν αυτό που κάνουν πάρα πολλοί στην Ελλάδα με τους υπό κατασκευή μεγάλους δρόμους (για παράδειγμα το έκαναν στην Εγνατία Οδό, το κάνουν και στις κάθετες του αυτοκινητοδρόμου) είναι να ελεγχθούν οι δηλώσεις εισοδήματος, που κατέθεσαν στην εφορία. Όχι τίποτα άλλο, αλλά για να δούμε μήπως αποδίδει τρελά λεφτά η καλλιέργεια τρούφας και αμερικανικού μήλου και σωθούν χιλιάδες αγρότες που επιμένουν να καλλιεργούν τριφύλλι, στάρι, καλαμπόκι και μποστάνια...

Επειδή οι πληροφορίες μου περί «εξαντρίκ» καλλιεργειών είναι ασφαλείς και διασταυρωμένες, είπα να ρωτήσω τους αρμόδιους του αγωγού ΤΑΡ. Και πήρα απαντήσεις. Όχι επί της ουσίας, επειδή φαντάζομαι οι άνθρωποι θέλουν να προχωρήσει το έργο κι ας δώσουν και κάποια ευρώ παραπάνω, παρά να καθυστερήσει σε άγονες και χρονοβόρες (άρα εξαιρετικά δαπανηρές) δικαστικές διαδικασίες. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι κάποιοι πρέπει ντε και καλά να θησαυρίσουν με δόλιες μεθόδους...

Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση από τα αρμόδια στελέχη, Ο TAP θα χρειαστεί να δεσμεύσει εκτάσεις γης κατά μήκος της προβλεπόμενης διαδρομής του αγωγού προκειμένου να καταστεί δυνατή η κατασκευή και η λειτουργία του αγωγού και των συναφών υποδομών. Η σχετική διαδικασία, η οποία είναι γνωστή ως διαδικασία απόκτησης γης και δουλείας (LEA), διεξάγεται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ). Το έργο θα επηρεάσει περίπου 10.170 γεωτεμάχια στην Ελλάδα.

Ο TAP αγόρασε κάποιες εκτάσεις γης από τους ιδιοκτήτες τους για την κατασκευή μόνιμων εγκαταστάσεων, όπως σταθμοί συμπίεσης και βαλβιδοστάσια, ενώ τις περισσότερες εκτάσεις τις ενοικιάζει για προσωρινή χρήση για διάστημα δύο ετών τουλάχιστον και, όπως επισημαίνεται, αφού τις επαναφέρει στην αρχική τους κατάσταση, θα τις επιστρέψει στους ιδιοκτήτες τους.

Όπως ενημερώνουν τα ίδια στελέχη, ο TAP επιδιώκει, όπου είναι δυνατό, να έρθει σε συμφωνία με τους επηρεαζόμενους ιδιοκτήτες και χρήστες. Για τις περιπτώσεις που δεν είναι εφικτή η σύναψη συμφωνιών, ο TAP δύναται να καταφύγει στη διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ή δουλείας, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία.

Περισσότερες πληροφορίες για την πολιτική αποζημιώσεων και τις τρέχουσες τιμές αποκατάστασης γης και καλλιεργειών και τον υπολογισμό των αποζημιώσεων από τον TAP είναι διαθέσιμες στον επισυναπτόμενο οδηγό και στην ιστοσελίδα του ΤΑΡ https://www.tap-ag.gr/Δέσμευση-γης.

Αξίζει για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα να επισκεφτούν την παραπάνω ιστοσελίδα. Έχει λεπτομερώς όλες τις αποζημιώσεις όσων είχαν την τύχη να έχουν γη ή οποιοδήποτε άλλο περιουσιακό στοιχείο στη χάραξη του αγωγού.

Όσο για τις τρούφες και τα αμερικανικά μήλα (που δεν περιλαμβάνονται στις λίστες με τις καλλιέργειες), καλοφάγωτα...