Skip to main content

Αποκλειστικό: Οι προτάσεις του master plan για το Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Αποκλειστικές πληροφορίες της Voria.gr για το Σχέδιο Ανάπτυξης, το master plan, του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε βάθος 25ετίας.

Στα χέρια της διοίκησης της ΟΛΘ Α.Ε, βρίσκεται το νέο master plan για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που με ορίζοντα το 2040 θέτει τους αναπτυξιακούς στόχους που επιβεβαιώνουν τις προηγούμενες στρατηγικές επιλογές και επενδυτικά σχέδια.

Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που έχει μπει σε ρότα πώλησης, για να αξιοποιήσει τη γεωγραφική του θέση και να αυξήσει τo capacity που έχει στην υποδοχή και διακίνηση φορτίων, θα πρέπει να ρίξει το βάρος των επενδύσεων στην 6η προβλήτα, τόσο για τα containers στο κρηπίδωμα '26', όσο και για τα χύδην φορτία, στο κρηπίδωμα '24΄.

Οι μελετητές θέλουν το βάθος των κρηπιδωμάτων να πάει στα -16 μέτρα και βλέπουν το ΣΕΜΠΟ να γίνεται κόμβος (hub) για transit containers, κάτι που θυμίζει την πρόταση που είχε κάνει η αγγλική Ocean Consultants, στη μελέτη ανάπτυξης που είχε εκπονήσει για τον ΟΛΘ την περίοδο 2007-2008, σε μία περίοδο με διαφορετικά δεδομένα για τις μεταφορές, θαλάσσιες και συνδυασμένες.

Όπως είχε προαναγγείλει σε προηγούμενες δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΟΛΘ, Γιάννης Παντής, το master plan θα ολοκληρωνόταν από τη μελετητική κοινοπραξία (βάσει των απαιτήσεων του λεγόμενου νόμου Μουσουρούλη), στα τέλη Οκτωβρίου. Αυτό το master plan, προβλέπει και τη δημιουργία terminal κρουαζιέρας στην προβλήτα '2'.

Μια από τις πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις, που κυρίως θα αφορά στην εξυπηρέτηση γενικού φορτίου, είναι η ενοποίηση των προβλητών '4' και '5'. Σε αυτό τον νέο προβλήτα θα λειτουργεί ένας πολυχρηστικός τερματικός σταθμός.

Βεβαίως, το Σχέδιο προβλέπει και τη δημιουργία υδατοδρομίου όπως και αξιοποίηση των χερσαίων χώρου του λιμένα.

Όπως είναι γνωστό η ΟΛΘ ΑΕ, είναι σε διαδικασία πώλησης με το διαγωνισμό που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ με στόχο το 51% της εταιρείας να έχει περάσει σε ιδιώτη επενδυτή τον Απρίλιο του 2016.

Όπως τόνισε ο κ.Παντής μιλώντας στο «Πρακτορείο 104,9 FM», η διοίκηση του ΟΛΘ θα στείλει το ολοκληρωμένο master plan, με τις ενσωματωμένες προτάσεις των φορέων, στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιο Πιτσιόρλα και στη συνέχεια η πολιτική ηγεσία θα αποφασίσει για την εφαρμογή των δεσμευτικών αυτών προτάσεων. 

Τα θέματα που συνδέονται με την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, έχουν πολυκαιρίσει. Ο ΟΛΘ, προ εισαγωγής του στο Χρηματιστήριο, όπως και μετά, ήταν και παραμένει ελεγχόμενος από το ελληνικό δημόσιο. Το δημόσιο ήταν ο ιδιοκτήτης που τόσα χρόνια δεν κατόρθωσε να αξιοποιήσει, πραγματοποιώντας τις απαραίτητες μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές για την ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης.

Σήμερα πλέον, το κράτος - μεγαλομέτοχος, έχει εξαντλήσει τα χρονικά περιθώρια που είχε, για να δώσει νέα αναπτυξιακή δυναμική στο λιμάνι, πνεύμονα ζωής για τη Θεσσαλονίκη και την οικονομία της ευρύτερης περιοχής. Ο ΟΛΘ, πρέπει να γυρίσει σελίδα.

Στο πλαίσιο αυτό, τους παραγωγικούς φορείς δεν απασχολεί πρώτιστα το τίμημα της πώλησης(αυτό ενδιαφέρει τα κρατικά ταμεία και τις γνωστές μαύρες τρύπες) αλλά οι επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν στο λιμάνι και το χρονοδιάγραμμα βάσει των οποίων θα υλοποιηθούν.

Επίσης, πολύ σημαντική για μία τόσο καίρια υποδομή, είναι η δημιουργία του Port Authority και, των αρμοδιοτήτων που αυτή η Αρχή θα έχει για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, την προάσπιστη του ανταγωνισμού και την ευρύτερη αναπτυξιακή λειτουργία του Λιμένα.