Skip to main content

Σε 250 εκατ. εκτιμάται ότι θα φθάσουν οι επενδύσεις στον ΟΛΘ

Tην επόμενη εβδομάδα ολοκληρώνεται η μεταβίβαση του 67% του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης στην Κοινοπραξία των ιδιωτών. Αύριο η ψήφιση του νόμου.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ανοίγεται στη θάλασσα της ιδιωτικοποίησης με θετικές προοπτικές καθώς πλέον οι ιδιώτες αναλαμβάνουν με συγκεκριμένες δεσμεύσεις, να υλοποιήσουν, μεταξύ άλλων, το πλέον κρίσιμο έργο, της επέκτασης της 6ης προβλήτας, ένα έργο που το ελληνικό δημόσιο, σαν βασικός μέτοχος, επιχείρησε πρώτη φορά να ξεκινήσει το 2000 και επανειλημμένως καθυστερούσε και ακύρωνε.

Στην τελευταία συνάντηση της απερχόμενης διοίκησης του ως και σήμερα ελεγχόμενου από το δημόσιο ΟΛΘ, με δημοσιογράφους, λέχθηκαν πολλά για τις χαμένες αναπτυξιακές ευκαιρίες του Λιμανιού, λόγω των καθυστερήσεων ακόμη και στις πιο απαραίτητες επενδύσεις, όπως του 6ου προβλήτα, αλλά και για την ολιγωρία των πολιτικών που "αν δεν παρέμβει πρωθυπουργός επιλογές δεν προωθούνται, ακόμη και όταν όλοι συμφωνούνε στις ιδιωτικοποιήσεις".

Σε αυτή τη συνάντηση που βασικά συζητήθηκαν οι προοπτικές του ΟΛΘ, από πλευράς του δ.σ. της Εταιρείας συμμετείχαν ο πρόεδρος κ. Κώστας Μέλλιος, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Δημήτρης Μακρής και ο αντιπρόεδρος κ. Δημήτρης Ρούτος.

Πάνω στη συζήτηση, όπως ήταν αναμενόμενο, αναφορά έγινε και στα διλήμματα που τέθηκαν σε αυτά τα τρία χρόνια των διαπραγματεύσεων και στο πώς "η αγορά αναγνώρισε την αξία του ΟΛΘ, τον οποίο τον Οκτώβριο του 2015 οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ ήθελαν να πουλήσουν με τίμημα 80 εκατ.ευρώ και υποχρεωτικές επενδύσεις μόλις 85 εκατ. Η αγορά, όμως, έκρινε και έδωσε 232 εκατ. για την αγορά του 67% και 180 εκατ. για ελάχιστες επενδύσεις στην επταετία".

Τώρα πλέον, με το  κυρωτικό νομοσχέδιο για την πώληση να ψηφίζεται αύριο το πρωί από την Βουλή, οι γλώσσες λύθηκαν κα δεν διστασαν να υποστηριξουν πως μόνο με ιδιώτη θα γίνουν επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οπως αποδειχθηκε απο τα γεγονοτα.

Σε κάθε περίπτωση, την επόμενη εβδομάδα ολοκληρώνεται η μεταβίβαση του 67% στην κοινοπραξία των ιδιωτών. Αύριο, θα έχουμε την ψήφιση του νόμου, την Παρασκευή πιθανώς τη δημοσίευσή του σε ΦΕΚ οπότε την ερχόμενη Τρίτη ή Τετάρτη θα γίνει και η μεταβίβαση του μετοχικού πακέτου.

Το αν θα μπορούσαν στο πλαίσιο της σύμβασης, να απαιτηθούν περισσότερες επενδύσεις (σ.σ. με βάση το master plan), υψηλότερες διακινήσεις φορτίων και...άλλα είναι θεωρίες, οπως λεχθηκε. Το ζήτημα ήταν να προσελκυστούν μεγάλοι παίκτες στο διαγωνισμό, όπως και έγινε. Οι επενδύσεις και οι απαιτήσεις που προβλέπονται είναι εμπροσθοβαρείς και οι επενδυτές, από τη στιγμή που δίνουν 232 εκατ. τίμημα και 180 εκατ. για επενδύσεις, θα συνεχίσουν αναπτυξιακά, δηλαδή επενδυτικά.

Οι  ιδιώτες έχουν μόνο συμφέρον να επεκτείνουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα για να προσελκύσουν μεγαλύτερα container ships, περισσότερα φορτία και να αναδείξουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε ένα από τα βασικά περιφερειακά λιμάνια με την ακτίνα επιρροής του να εκτείνεται στα 800 χλμ, σε βάθος δεκαετίας, από τα 350 χλμ σήμερα.

Εκτιμήθηκε μάλιστα ότι η κοινοπραξία των ιδιωτών στη δεκαετία θα επενδύσει τουλάχιστον 250 εκατ., "γιατί ο ΟΛΘ, εκτός από την επέκταση του 6ου προβλήτα, χρειάζεται επιστρώσεις, μηχανήματα, θέλει τα πάντα".

Όπως υπογραμμισθηκε, ο ΟΛΘ τα προηγούμενα δέκα χρόνια έχασε έδαφος, γιατί ανταγωνιστικά αναπτύσσονταν το Κόπερ, το Δυρράχιο, η Ριέκα, ωστοσο το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, από τη στιγμή που μπαίνουν γνώστες της λιμενικής βιομηχανίας και έτοιμοι να επενδύσουν θα μπορέσει, να αναδειχθεί σε ισχυρό περιφερειακό λιμάνι, φτάνοντας να έχει μερίδιο των μεταφερόμενων φορτίων, ως και 6%-7% σε ακτίνα 800 χιλιομέτρων και για περιοχές που σήμερα είναι ζήτημα αν διοχετεύει 0,5% των φορτίων.