Skip to main content

Η νέα αναπτυξιακή πρόταση του ΣΕΒΕ

Την ίδρυση ενός νέου συντονιστικού οργάνου υπό τη μορφή Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας υπό τον πρωθυπουργό προτείνει ο ΣΕΒΕ, με στόχο τη άρδην αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας, ώστε να με
Την ίδρυση ενός νέου συντονιστικού οργάνου υπό τη μορφή Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας υπό τον πρωθυπουργό προτείνει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), με στόχο τη άρδην  αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας, ώστε από φοβισμένη καταναλωτική οικονομία να μετατραπεί σε μια αισιόδοξη παραγωγική που βασίζεται στην εξωστρέφεια.

Την πρόταση αυτή διατύπωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ κ. Δημήτρης Λακασάς στη συνέντευξη τύπου κατά την οποία παρουσίασε το εθνικό στρατηγικό σχέδιο δράσης που εκπόνησε για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών στο πλαίσιο της Συμφωνίας Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής πολιτικής της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με στόχο να ξεπεραστούν οι αδυναμίες που εντοπίστηκαν στο υφιστάμενο  σύστημα στήριξης των εξαγωγών.

Οι αδυναμίες αυτές εντοπίζονται από τον ΣΕΒΕ στην έλλειψη εθνικής στρατηγικής, στόχων και κατευθύνσεων για τις εξαγωγές, στην έλλειψη πλαισίου στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, στον μη ενεργό ρόλο των φορέων εξωστρέφειας και στην έλλειψη συνάφειας και συντονισμού των εθνικών προσπαθειών ενίσχυσης της εξωστρέφειας.

Την πρότασή του αυτή ο ΣΕΒΕ θα την αποστείλει σήμερα κιόλας στον πρωθυπουργό, ενώ αύριο θα συναντηθεί στην Αθήνα με την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας κυρία Κατσέλη.

Ωστόσο, ο κ. Λακασάς εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι η κυβέρνηση παρά τη δέσμευσή της να παρουσιάσει μέτρα για την εξωστρέφεια μέχρι στιγμής δεν έκανε τίποτε, ενώ το περιβάλλον είναι δυσμενές για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς τους θερινούς μήνες Ιούνιο-Αύγουστο από τον ΣΕΒΕ διαγράφηκαν 21 εταιρίες, λόγω αδράνειας δραστηριότητας και εγγράφηκαν 17 νέες επιχειρήσεις, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2009 διαγράφηκαν 15 και εγγράφηκαν 11 νέες επιχειρήσεις. Ανέφερε, δε, ότι φέτος οι 15 από τις 21 ήταν από τον κλωστοϋφαντουργικού κλάδο και οι υπόλοιπες από διάφορους, μεταλλουργικό, πλαστικών κλπ.

Ο κ. Λακασάς προέβλεψε ότι, αν συνεχίσει η φορολογική επιβάρυνση των εξαγωγικών επιχειρήσεων και δεν αποδίδεται στις επιχειρήσεις το σύνολο της επιστροφής του ΦΠΑ, γιατί στερούνται έτσι από πολύτιμη ρευστότητα, που είναι σήμερα το μείζον πρόβλημά τους, τότε πιθανόν κάποιες θα οδηγηθούν σε κλείσιμο και θα συνεχιστεί η απώλεια θέσεων εργασίας.

Βέβαια, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ δεν θέλει να είναι απαισιόδοξος ούτε να ενισχύει την αρνητική ψυχολογία στην αγορά και γι΄ αυτό πιστεύει ότι η κυβέρνηση και οι επιχειρήσεις πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειες για την ανάκαμψη. Ωστόσο ο ίδιος προβλέπει ότι σημάδια ανάκαμψης θα προκύψουν από το β’ εξάμηνο του 2011.

Σήμερα εκτιμά ότι η κρίση της Ελλάδας έχει σχήμα V και βρισκόμαστε ακόμη στον κατήφορο. Ωστόσο ο ίδιος δεν άφησε να δημιουργηθεί αισιοδοξία για το μέλλον, εκτιμώντας ότι και η Ελλάδα τελικά θα ακολουθήσει το μοντέλο των ΗΠΑ που η κρίση της είναι W, δηλαδή ακολούθησε και δεύτερη φάση ύφεσης. Το ζητούμενο, κατά τη γνώμη του, είναι ότι η διπλή  διαφαινόμενη κρίση θα εντείνει το κλίμα απαισιοδοξίας τόσο στο επιχειρείν όσο και στην κοινωνία.

Κατά τον ίδιο το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών που προτείνει ο ΣΕΒΕ μπορεί να συμβάλλει, ώστε οι εξαγωγές να συμμετάσχουν με με 10% στο ΑΕΠ μέχρι το 2012 και με 15% το 2014. Για να επιτευχθεί όμως αυτό, σημειώνει, πρέπει να συγκροτηθεί η Γενική Γραμματεία Εξωστρέφειας, για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της οποίας προτείνει να διαθέτει τακτικό προϋπολογισμό, εποπτεύοντας όλα υπουργεία και τους εποπτευόμενους φορείς , που σήμερα ασχολούνται με την εξωστρέφεια.

Ο κ. Λακασάς προτείνει «όλες οι δράσεις και οι σχετικές δαπάνες θα υπόκεινται στην έγκριση της ΓΓΕξ και θα εντάσσονται στο ετήσιο πρόγραμμα δράσεων, το οποίο και θα παρακολουθείται ανά τρίμηνο. Σήμερα, σχολίασε, 4 υπουργεία ασχολούνται αναποτελεσματικά με τις εξαγωγές, με συνέπεια να γίνεται μόνο κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος.

Ερωτηθείς αν ο ΣΕΒΕ προτείνει απλώς ακόμη ένα φορέα, ο κ. Λακασάς υπεραμύνθηκε της πρότασης υποστηρίζοντας οτι η διάχυση και η αλληλοκάλυψη αρμοδιοτήτων από τα 4 υπουργεία δεν συνέβαλαν στη χάραξη της εθνικής στρατηγικής εξαγωγών με στοχοποιημένες δράσεις. Επεσήμανε οτι με το σωστό συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων θα γίνει εξοικονόμηση πόρων.
 
Κεντρικοί στόχοι της ΓΓΕξ θα είναι: α) η χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, β) η συγκρότηση προτάσεων για πολιτικές και δράσεις στήριξης των εξαγωγών, γ) ο ετήσιος έλεγχος και αξιολόγηση των εφαρμοστέων δράσεων εξωστρέφειας, ενώ η Γραμματεία θα στηρίζει τη λειτουργία της σε τρεις βασικές αρχές: 1) σαφείς κατευθύνσεις, 2) συντονισμός και παρακολούθηση, 3) εξοικονόμηση πόρων. Η σύσταση της Γραμματείας αποτελεί το πρώτο σημαντικό τμήμα του προτεινόμενου Σχεδίου Δράσης. Χωρίς την απευθείας υπαγόμενη στον Πρωθυπουργό συντονιστική αυτή νέα Γραμματεία, οποιαδήποτε προσπάθεια θα φέρει μικρότερα του αναμενόμενου αποτελέσματα.
 
Πέραν αυτού, για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας του Σχεδίου Δράσης για τη Δημιουργία Ενιαίας Εθνικής Στρατηγικής Ενίσχυσης της εξωστρέφειας, κρίνεται από τον ΣΕΒΕ αναγκαία η εφαρμογή και των παρακάτω μέτρων:
 
1. Ταμείο Εξωστρέφειας (ExtroversionFund). Στο πλαίσιο της Γραμματείας προτείνεται να λειτουργήσει και ένα “Ταμείο Εξωστρέφειας” (“Extroversion Fund”) για τη χρηματοπιστωτική στήριξη των νέων ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται διεθνώς.
 
2. Άνοιγμα Νέων Αγορών – Αξιοποίηση Δικτύου Γραφείων ΟΕΥ. Βασική επιδίωξη της προτεινόμενης δράσης είναι η ενίσχυση, η αναδιάρθρωση και ο καλύτερος συντονισμός του Συστήματος Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) αναφορικά με τη δικτύωση, την προώθηση–προβολή και την πληροφόρηση, έτσι ώστε τα Γραφεία να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους και να μπορούν να παρέχουν έγκυρη, επικαιροποιημένη και αξιοποιήσιμη πληροφόρηση όλο το χρόνο, εικοσιτέσσερις ώρες τη μέρα, επτά μέρες την εβδομάδα (24/7).
 
3. CountryRe-Branding / Ενέργειες Προώθησης – Προβολής. Η δράση στοχεύει στην αναβάθμιση και αποκατάσταση του πλήγματος που έχει υποστεί το Βrand Name «Ελλάδα» με την παράλληλη προβολή & προώθηση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, αξιοποιώντας έτσι τις οικονομίες κλίμακας που δημιουργούνται κατά περίπτωση από την παράλληλη προώθηση ελληνικών προϊόντων και ελληνικού Brand Name.
 
4. Ενεργοποίηση Νέων και Δυνητικά «Εξωστρεφών» Επιχειρήσεων. Δράσεις Προώθησης / Ανάδειξης Εταιριών με Εξωστρεφή χαρακτηριστικά.
 
5. Ενίσχυση Συλλογικών Φορέων στήριξης της Εξωστρέφειας/ “e-Διεθνής Συλλογικός Φορέας Εξαγωγών”

6. Kαλύτερη πρόσβαση σε Διεθνείς Διαγωνισμούς Προμηθειών

7. Συνεχείς Έρευνες Αγορών

8. Ενεργοποίηση δράσεων Εξωστρέφειας στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΕΞΑΓΩ»

9. Ηλεκτρονική Πλατφόρμα/ Βάση Δεδομένων για τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις

10. Παρατηρητήριο Εξαγωγών μετρήσιμοι δείκτες

11. Αξιοποίηση πράσινης ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας

12. Καινοτομία
 
13. Αξιοποίηση της θαλάσσιας Οικονομίας (προϊόντα – υπηρεσίες ναυτιλίας) ως μέσο ανάπτυξης των εξαγωγών
 
14. Αποτελεσματική αντιμετώπιση των εξαγωγικών αντικινήτρων (ενδεικτικά) όπως:

•    Έλλειψη ρευστότητας των εξαγωγικών επιχειρήσεων λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης που έχει φθάσει στο «μη περαιτέρω», κλονίζοντας τη βιωσιμότητά τους

•    Καθυστερήσεις στην επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις

•    Καθυστερήσεις στην επιστροφή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων σε δικαιούχους εξαγωγείς

•    Καθυστερήσεις στην έγκριση επενδύσεων του ισχύοντος αναπτυξιακού νόμου και μη συμπερίληψη σε αυτόν κριτηρίου εξωστρέφειας και άυλων δαπανών στήριξης της εξωστρέφειας – Καθυστερήσεις στις δράσεις εξωστρέφειας του ΕΣΠΑ 2007-2013

•    Δυσμενής φορολογική αντιμετώπιση των εταιριών, που δημιουργεί αρνητικό επιχειρηματικό κλίμα στην χώρα μας, σε σχέση με το φορολογικό καθεστώς γειτονικών χωρών (υψηλοί φορολογικοί συντελεστές κ.λπ.)

•    Γραφειοκρατία στη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών και καθυστέρηση εφαρμογής του ηλεκτρονικού τελωνείου (e-customs).

•    Χαμηλή αναγνωρισιμότητα των σημάτων συμμόρφωσης ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό και ταυτόχρονα παρουσία μη συμμορφούμενων, με τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές, προϊόντων τρίτων χωρών (λόγω ελλιπούς εποπτείας της αγοράς), με αποτέλεσμα τη δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού από αυτά στην Ελληνική αγορά.

•    Παρουσία Μη Εμπορικών Εμποδίων (NonTradeBarriers) στις διεθνείς αγορές, τα οποία οδηγούν σε αποκλεισμούς ή και καθυστερήσεις και επιβαρύνσεις στις εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων, πλήττοντας την ανταγωνιστικότητά τους.

•    Ανεπαρκής αξιοποίηση Αντισταθμιστικών Οφελών (offsets) στην αμυντική βιομηχανία και σε άλλες διμερείς συμφωνίες, που προβλέπουν ανταγορές ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.

•    Ανταποδοτικά τέλη στις εξαγωγές/ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγροτικών προϊόντων.

Υπό τις υφιστάμενες απαιτητικές συνθήκες της οικονομικής κρίσης και του εντεινόμενου ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ΣΕΒΕ εκτιμά ότι το συμφέρον των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, αλλά και της ελληνικής οικονομίας εν γένει, άπτεται της μεγιστοποίησης της συνάφειας και της βελτιστοποίησης του συντονισμού όλων των εθνικών προσπαθειών ενίσχυσης της εξωστρέφειας, προερχόμενες είτε από τον Δημόσιο είτε από τον Ιδιωτικό Τομέα.

Καταλήγοντας, καλεί όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, τους δημόσιους φορείς και ιδιωτικούς επιχειρηματικούς φορείς για την έναρξη ενός ουσιαστικού και εποικοδομητικού διαλόγου και το σχεδιασμό δράσεων για την ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών, που θα ενισχύσουν καθοριστικά την εξωστρέφεια της χώρας μας στις διεθνείς αγορές.