Skip to main content

Η κρίσιμη 11η Δεκεμβρίου για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Αν η ιστορία γράφεται και με ορόσημα, τότε η Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017 ίσως να αναδειχθεί ως μία πολύ σημαντική μέρα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Αν υποθέσουμε ότι η ιστορία γράφεται και με ορόσημα, τότε η Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017 ίσως να αναδειχθεί ως μία πολύ σημαντική μέρα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το ΤΑΙΠΕΔ και η Γερμανογαλλική κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχει και ο ελληνικός όμιλος του Ιβάν Σαββίδη, έχουν συμφωνήσει να υπογράψουν εκείνη την ημέρα την μεταβίβαση από το δημόσιο στους ιδιώτες του 67% των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ. Αν κάτι δεν αλλάξει στο μεταξύ, καθώς του τελευταίους μήνες οι διαδικασίες προχωρούν εξαιρετικά αργά. Με δεδομένο ότι τα τελευταία «χαρτιά» της κοινοπραξίας βρίσκονται ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο, υπάρχει ο εύλογος χρόνος, ώστε το χρονοδιάγραμμα της 11ης Δεκεμβρίου να τηρηθεί. Άλλωστε η τελευταία ανανέωση των εγγυητικών επιστολών τόσο της πλειοδοτούσας κοινοπραξίας, που αποτελεί προτιμητέο επενδυτή, όσο και της Dubai Ports, που κατέθεσε την δεύτερη καλύτερη προσφορά και παραμένει στη διαδικασία ως επιλαχών, εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου της φετινής χρονιάς, κάτι που σημαίνει ότι η υπογραφές πρέπει να «πέσουν» μέχρι το τέλος του έτους.

Τι σημαίνει, όμως, η υπογραφή της συμφωνίας; Στην ουσία εκείνη την ημέρα, δηλαδή τις 11 Δεκεμβρίου, θα ξεκινήσει η τελευταία φάση της ιδιωτικοποίησης. Θα ακολουθήσουν η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού –πιθανότατα όχι από την ελληνική, αλλά από της Ευρωπαϊκής Ένωσης-, η ψήφιση του νόμου για την παραχώρηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης από το ελληνικό δημόσιο σε ιδιώτη, δύο έκτακτες γενικές συνελεύσεις μετόχων της ΟΛΘ ΑΕ, η καταβολή του τιμήματος των 231,92 εκατ. ευρώ, ώστε κάποια στιγμή από τέλη Μαρτίου έως τέλη Μαϊου να εγκατασταθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η διοίκηση που θα ορίσει η κοινοπραξία της γερμανικής «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», της «Belterra Investments Ltd.» του ομίλου Ιβάν Σαββίδη και της «Terminal Link SAS» του γαλλικού ομίλου CMA CGM, με επικεφαλής –όπως ήδη έχει ανακοινωθεί- τον κ. Σωτήρη Θεοφάνη.

Η αλλαγή σκυτάλης αναμένεται να βρει την ΟΛΘ ΑΕ σε μία μετέωρη φάση. Σε ότι αφορά το 2017 το λιμάνι της Θεσσαλονίκη υποφέρει τις τελευταίες εβδομάδες από την επ’ αόριστον αποχή των τελωνειακών από τη νυχτερινή βάρδια. Λειτουργώντας στην πράξη μόλις στο 66% - 67% του ωφέλιμου χρόνου το λιμάνι χάνει φορτία, ενώ οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στην εξυπηρέτηση των πλοίων είναι μεγάλες. Ήδη σύμφωνα με το Σύλλογο Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης από τα τέλη Σεπτεμβρίου έξι προγραμματισμένα δρομολόγια εμπορικών πλοίων δεν έπιασαν στο λιμάνι, παρακάμπτοντας της Θεσσαλονίκη, ενώ οι καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων είναι πολύωρες –έως και 149 ώρες. Γι’ αυτό το ζήτημα η διοίκηση της ΟΛΘ προσπαθεί από το καλοκαίρι χωρίς αποτέλεσμα να πείσει την πολιτική ηγεσία να λάβει μέτρα, καθώς η ίδια δεν μπορεί να παρέμβει στις σχέσει τελωνειακών – ελληνικού Δημοσίου.

Μεσομακροπρόθεσμα, πάντως, η δουλειά που χρειάζεται να γίνει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε να αναβαθμιστεί, να αντέξει στον ανταγωνισμό και να παίξει ουσιαστικό ρόλο τόσο στην ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας, όσο και στο μεταφορικό τοπίο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, είναι μεγάλη. Το κυριότερο είναι η υλοποίηση επενδύσεων, που δεν έχουν γίνει με ευθύνη του ελληνικού κράτους εδώ και 10 – 15 χρόνια. Η κοινοπραξία που πλειοψήφησε στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση δεσμεύθηκε για επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ, τα επόμενα πέντε έως επτά χρόνια. Πρόκειται κυρίως για την επέκταση της 6ης προβλήτας, την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, τη δημιουργία logistic center, καθώς και έργα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.