Skip to main content

Μένουμε Θεσσαλονίκη: Κακοτεχνίες στην πλατεία Χρηματιστηρίου (φωτο)

Οι καταγγελίες της δημοτικής παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη» για την ανάπλαση της πλατείας Χρηματιστηρίου. Φωτογραφίες από τον έλεγχο του έργου

Σειρά κακοτεχνιών στην ανάπλαση της πλατείας Χρηματιστηρίου διαπίστωσε κατά τη διάρκεια ελέγχου η δημοτική παράταξη «Μένουμε Θεσσαλονίκη», στο πλαίσιο της διαδικασίας παραλαβής του.

Ο επικεφαλής της παράταξης Γιώργος Ρακκάς είχε κληρωθεί να συμμετάσχει στην Επιτροπή Παραλαβής, από την οποία την περασμένη εβδομάδα τελικά παραιτήθηκε. Ο κ. Ρακκάς υπέβαλε την παραίτησή του στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου μαζί με την έκθεση της ομάδας ελέγχου στην οποία καταγράφονται αναλυτικά όλες οι κακοτεχνίες στο έργο.

Τι έδειξαν οι έλεγχοι κατά την διαδικασία προσωρινής παραλαβής του έργου «Βιοκλιματική Ανάπλαση Πλατείας Χρηματιστηρίου»

Για πολλές αστοχίες της μελέτης και πολλά προβλήματα κάνει λόγο στην έκθεση ελέγχου η δημοτική ομάδα «Μένουμε Θεσσαλονίκη», η οποία έδωσε στη δημοσιότητα σειρά φωτογραφιών. Είχε προηγηθεί ο έλεγχος από την ομάδα 15-20 περίπου ανθρώπων, που έχουν υψηλή θεωρητική και πρακτική εξειδίκευση σε τεχνικά έργα και περιβαλλοντικές επεμβάσεις.  

Τοποθέτηση ακατάλληλων πλακών στις διαβάσεις, που σπάνε συνέχεια, τοποθέτηση ανεμιστήρων αμφιβόλου αποτελεσματικότητας, κακή σχεδίαση και πρόβλεψη χρήσης υλικών για τα σιντριβάνια στην πλατεία Χρηματιστηρίου, με συνέπεια να σημειώνονται ατυχήματα, κακή πρόβλεψη χρήσης υλικών για την επίστρωση του δαπέδου στην πλατεία Εμπορίου, τοπικές μικροκαθιζήσεις του οδοστρώματος, ελλιπή πάκτωση των στύλων ηλεκτροφωτισμού. Είναι μερικά από τα προβλήματα που καταγράφηκαν η ομάδα ελέγχου της δημοτικής παράταξης.

Αναλυτικά:

Νεροκουρτίνες

Η  συντριπτική  πλειοψηφία  των  σωμάτων  βρέθηκε  σε  χείριστη κατάσταση. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι όλες ανεξαιρέτως οι νεροκουρτίνες  έχουν βουλώσει από τα άλατα του νερού και δεν λειτουργούν καθόλου. Παρ’ όλα  αυτά όμως, όπως διαπιστώσαμε, βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία καταναλώνοντας  ηλεκτρικό ρεύμα. Οι  νεροκουρτίνες  τοποθετήθηκαν  σε  σημεία όπου υφίστανται εμπόδια στην κυκλοφορία του αέρα. Για τις 15 νεροκουρτίνες που τοποθετήθηκαν και οι οποίες τη στιγμή αυτήν δεν μπορούν να λειτουργήσουν, το κόστος του Δήμου ανέρχεται –με την έκπτωση του 41%–  στα  39.291,05 ευρώ.


Καταιονιστήρες νερού (μπεκ)

Η μελέτη προβλέπει την εγκατάσταση σειράς εναέριων καταιονιστήρων(μπεκ) κατά το πλάτος μικρών δρόμων(οδός Τύπου, Βίκτωρος Ουγκώ κ.ο.κ.). Πολλοί από τους εκχυτήρες(μπεκ) έχουν ήδη βουλώσει με συνέπεια να μην λειτουργούν κανονικά(στάζουν στον δρόμο). Σε άλλες περιπτώσεις, η ΕΥΑΘ αναγκάστηκε να κλείσει τις σχετικές βάνες καθώς παρατηρήθηκε υπερκατανάλωση νερού (τα αίτια της οποίας  δεν έχουν αποσαφηνιστεί).

Ψυχρές Φωτοκαταλυτικές Επιστρώσεις στην Άσφαλτο
Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι σε πολλά σημεία έχει ήδη παρουσιάσει καθολική φθορά, με  αποτέλεσμα πλέον να παρατηρούνται μόνο μετά δυσκολίας ίχνη της σε ορισμένα σημεία, ιδίως στις άκρες του οδοστρώματος. Σύμφωνα με αναφορές περίοικων, η φθορά της φωτοκαταλυτικής επίστρωσης έγινε σχεδόν αμέσως μετά την κατασκευή του οδοστρώματος και η σχεδόν καθολική απόπλυσή της έγινε με τις πρώτες βροχές.   

Σταθεροποιημένο χώμα (κέντρο πλατείας Εμπορίου)

Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή της μελέτης, στο κέντρο της Πλατείας Εμπορίου προβλέπονταν τοποθέτηση χωμάτινων δαπέδων που βασίζονται στην χρήση ενεργών ουσιών, και οι οποίες λειτουργούν ως συγκολλητικές ύλες φυσικών υλικών. Το εν λόγω δάπεδο βρέθηκε κατά την διάρκεια του ελέγχου να παρουσιάζει σημαντική διάβρωση.   

Συντριβάνι (πλ. Χρηματιστηρίου)

Στην περιοχή της πλατείας Χρηματιστηρίου έχουν κατασκευαστεί σιντριβάνια ‐ πίδακες που χύνονται πάνω στο δάπεδο κυκλοφορίας των πεζών, χωρίς να προβλεφθεί η τοποθέτηση αντιολισθητικού δαπέδου γύρω από τα σιντριβάνια και στην περιοχή που βρέχεται από αυτά. Το αποτέλεσμα είναι, ότι η ανάμειξη του νερού με τη σκόνη, δημιουργεί συνθήκες πολύ μεγάλης ολισθηρότητας, που εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους πτώσης και τραυματισμού των χρηστών.

Ανεμιστήρες

Κατά την διάρκεια ελέγχου βρέθηκε μεγάλος ανεμιστήρας (οδός Ηρώδου Αττικού)  που έχει τοποθετηθεί σε σημείο που φράσσει εντελώς το πεζοδρόμιο, και άρα αποτρέπει την διάβαση σε αυτό. Το ίδιο στέλεχος δεν είναι πακτωμένο, στηρίζεται στα φρένα των τεσσάρων μικρών τροχών που το μετακινούν, καθώς και σε μικρές κλειδαριές(!), περασμένες σε λεπτές λάμες, που βιδώθηκαν  βιαστικά στο πεζοδρόμιο, και που τοποθετήθηκαν για την…φύλαξη του στελέχους. Η τοποθέτηση είναι προφανώς πρόχειρη, και εκθέτει το ακριβό στέλεχος σε κίνδυνο κλοπής.

Ηλεκτροφωτισμός

Πολλοί στύλοι ηλεκτροφωτισμού έχουν ανεπαρκή στερέωση. Πολλοί από αυτούς μάλιστα ταλαντεύονται πολύ, ακόμα και με ελαφριά ώθηση, γεγονός που υποδεικνύει ότι δεν έχει γίνει πάκτωση  αλλά μάλλον απλή τοποθέτηση μέσα σε έναν χαλύβδινο σωλήνα. Αυτό, εκτός από την προφανή ευκολία ενδεχόμενης κλοπής τους, εγκυμονεί πολύ σοβαρό κίνδυνο δημόσιας ασφάλειας, καθώς σε περίπτωση πρόσκρουσης οχήματος πάνω σε στύλο, ο στύλος ενδέχεται να ανατραπεί. Οι περισσότεροι στύλοι με ελλιπή πάκτωση εντοπίστηκαν στην οδό Ολυμπίου Διαμαντή(σχεδόν όλοι), στην Φράγκων, μπροστά στο κτήριο του Χρηματιστηρίου.

Κολωνάκια πεζοδρομίου

Τα μεταλλικά κολωνάκια που έχουν τοποθετηθεί στα πεζοδρόμια(για την παρεμπόδιση της παράνομης στάθμευσης οχημάτων) παρουσιάζουν καθολικά πολύ μεγάλη διάβρωση, ιδιαίτερα στην εσοχή που έχουν κάτω από την κεφαλή τους, όπου λόγω της ύπαρξης οριζόντιας επιφάνειας μαζεύεται και παραμένει το νερό της βροχής, το οποίο μάλιστα από εκεί διεισδύει στο εσωτερικό του  σωλήνα, προκαλώντας διάβρωση στο εσωτερικό του. Το αποτέλεσμα είναι, ότι μόλις έναν χειμώνα μετά την τοποθέτησή τους, η εσοχή της κεφαλής έχει σχεδόν σε όλα τα κολωνάκια σκουριάσει και μάλιστα σε πολλά από αυτά η φθορά έχει οδηγήσει σε  στράβωμα της κεφαλής ή και σε πλήρη αποκόλλησή της.

Σταντ Ποδηλάτων

Οι θέσεις στάθμευσης (σταντ) ποδηλάτων είναι προφανέστατα πολύ ανεπαρκώς  προστατευμένοι έναντι κλοπής, των ίδιων μαζί με τα ενδεχομένως σταθμευμένα ποδήλατα, καθ’ ότι έχουν στερεωθεί στο πεζοδρόμιο με τη βοήθεια κοχλιών πολύ μικρών διαστάσεων, που ενδεχομένως θα μπορούσε κανείς να ξεβιδώσει ακόμα και με το κλειδί που ενδεχομένως έχει στο σπίτι του ή ακόμα και πάνω στο ποδήλατό  του.

Κυβόλιθοι

Κατά την διάρκεια του ελέγχου, διαπιστώθηκε πως δεν ελήφθη σχεδόν καμία πρόνοια αναφορικά με την εφαρμογή κατασκευαστικών λεπτομερειών για επαρκή στερέωση του δαπέδου από πέτρες και την αποφυγή χαλάρωσης και ανοίγματος των αρμών του σε ειδικές θέσεις, όπως π.χ. γύρω από φρεάτια, όπου θα έπρεπε να υλοποιηθούν στεφάνες από σκυρόδεμα, σε απολήξεις σωλήνων από υδρορροές  κτλ.

Ακόμη, λόγω πλημμελούς προετοιμασίας και συμπύκνωσης του υποβάθρου, κατά θέσεις έχουν παρατηρηθεί καθιζήσεις, που οδηγούν σε χαλάρωση του δαπέδου και άνοιγμα των αρμών μεταξύ των λίθων. Η χαλάρωση των αρμών, καθιστά πολύ εύκολη σε σημεία την απόσπαση των κυβόλιθων από τον δρόμο, ακόμα και με το χέρι(παράδειγμα: συμβολή των οδών Βεροίας & Ηρώδου Αττικού).

Μαρμάρινες πλάκες (διαβάσεις)

Στους δρόμους όπου προβλέπεται επίστρωση με λίθους κυβικού σχήματος, οι διαβάσεις έχουν υλοποιηθεί με μαρμάρινες πλάκες. Πολλές από αυτές έχουν σπάσει, λόγω της καταπόνησής τους από την κυκλοφορία των οχημάτων, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή συμπύκνωση–προετοιμασία του υποβάθρου.

Δείτε αναλυτικά την έκθεση εδώ

«Μετά τον έλεγχο που διεξήγαμε επιλέξαμε να παραιτηθούμε από την Επιτροπή, καθώς αποφασίσαμε ότι η αντίθεση που έχουμε με την απόφαση και την επιλογή να κατασκευαστεί ένα τέτοιο έργο, υπερβαίνει τις αρμοδιότητες τις επιτροπής και αυτά που δικαιούμαστε να εκφράσουμε στο πλαίσιό της», τονίζει ο κ. Ρακκάς.

«Παίζουμε ακόμα τους νεόπλουτους με στομφώδεις αναπλάσεις καλλωπισμού, με επενδύσεις καταναλωτικού χαρακτήρα που ξοδεύουν ευρωπαϊκούς πόρους για να αγοράσουν εν τέλει αχρείαστα και ακριβά... ευρωπαϊκά συστήματα επιδιδόμενοι στον «λαϊκισμό της μακέτας»;», διερωτάται, καλώντας τη διοίκηση του δήμου να αναλάβει την πολιτική ευθύνη.

«Εμείς, αρνούμαστε να συμμετάσχουμε πλέον στις διαδικασίες παραλαβής αυτού του έργου, που στα μάτια μας αντιπροσωπεύει ένα μνημείο αυτών ακριβώς των νοοτροπιών που μας οδήγησαν πανεθνικώς σε αυτό το τέλμα. Γι' αυτό και δεν υπογράφουμε τίποτα, ούτε επιθυμούμε να εμπλακούμε περαιτέρω στις διαδικασίες που αφορούν σε αυτό το έργο», υπογραμμίζει.