Skip to main content

Η επόμενη διετία αλλάζει το οικονομικό προφίλ της Θεσσαλονίκης

Η πορεία του λιμανιού και του αεροδρομίου, αλλά και το «Μοδιάνο πρότζεκτ» μπορούν να συμβάλλουν στην ουσιαστική οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Η επόμενη διετία 2017-2018 ενδέχεται να εξελιχθεί σε κομβικό διάστημα για τη Θεσσαλονίκη. Υπό την απαραίτητη –αλλά καθόλου βέβαιη- προϋπόθεση ότι στην Ελλάδα τα γεγονότα θα ακολουθήσουν μια σχετικώς ομαλή αλληλουχία, χωρίς ακρότητες. Δηλαδή η χώρα δεν θα βρεθεί στο μέσον είτε οικονομικών, είτε εθνικών, είτε πολιτικών κυκλώνων, που θα συμπαρασύρουν στο διάβα τους τα πάντα. Αν, λοιπόν, τα πράγματα εξελιχθούν σε συνθήκες κανονικότητας «κλειδί» των εξελίξεων είναι οι αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Η πορεία του λιμανιού και του αεροδρομίου, αλλά και το «Μοδιάνο πρότζεκτ» μπορούν να συμβάλλουν στην ουσιαστική οικονομική ανάπτυξη της περιοχής με άξονες την παραγωγή, την εξωστρέφεια, το εμπόριο, τις μεταφορές και τον τουρισμό. Τομείς στους οποίους η περιοχή μπορεί να διακριθεί και να ξεπεράσει την κρίση και την υπανάπτυξη. Να διαφοροποιήσει και να εμπλουτίσει τις πηγές παραγωγής πλούτου μιας πόλης, που εδώ και χρόνια –ακόμη και πολύ πριν από την κρίση- βρίσκεται στο περιθώριο, με την αποβιομηχανοποίηση να καλπάζει εδώ και 20 χρόνια, την κατανάλωση να βουλιάζει και την ανεργία να αυξάνεται. Απλώς την εποχή των «παχέων αγελάδων» η κυκλοφορία του χρήματος –κυρίως η ανακύκλωση του χρήματος σε αποχρώσεις γρι και μαύρου- κάλυπταν το πρόβλημα, δημιουργώντας μια λαμπερή βιτρίνα, δίπλα στα μαύρα σκοτάδια. Περίπου όπως συμβαίνει σήμερα με την Τσιμισκή, όπου η εμπορική κίνηση είναι ένατονη, αλλά η εικόνα δεν αντιπροσωπεύει τον μέσο όρο της Θεσσαλονίκης, στη διαμόρφωση του οποίου πρέπει να προστεθεί η ατονία - για παράδειγμα- της Ερμού, της Εγνατίας, της Κασσάνδρου, της Δελφών, των περιφερειακών αγορών στα ανατολικά και στα δυτικά του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Για το λιμάνι το καθοριστικό διάστημα αναμένεται να είναι το πρώτο εννιάμηνο του 2017. Ήδη φαίνεται ότι η αποκρατικοποίηση της ΟΛΘ ΑΕ μπαίνει στην τελική ευθεία και το φθινόπωρο ο ιδιώτης θα έχει εγκατασταθεί στις προβλήτες. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα ο πλειοδοτών επενδυτής –το ΤΑΙΠΕΔ ποντάρει ότι θα υπάρξουν τέσσερις ή πέντε προσφορές για το 67% των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ- θα δεσμευθεί για την ολοκλήρωση της επέκτασης της 6ης προβλήτας, την ενίσχυση του μηχανολογικού εξοπλισμού και τη δημιουργία logistic center.

Πρόκειται για επενδυτικό πλάνο κατ’ ελάχιστον 180 εκατ. ευρώ σε επτά χρόνια, ποσό που είναι βέβαιο ότι στην πορεία θα αυξηθεί εξ’ αντικειμένου. Το επιθυμητό –και ταυτόχρονα ρεαλιστικό- σενάριο προβλέπει τη θεαματική αύξηση των φορτίων που θα διέρχονται από τη Θεσσαλονίκη και σήμερα είναι της τάξεως των 300 - 350 χιλ. TEU’s. Όπως σημειώνει η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ για να αναβαθμιστεί επί της ουσίας το λιμάνι θα πρέπει να διπλασιαστεί η εμβέλεια του προς Βορράν, από 300 χλμ. που είναι σήμερα στα 600 χλμ. Δηλαδή να μπορεί να εξυπηρετήσει τη Σερβία και μεγάλο κομμάτι της Βουλγαρίας και όχι μόνο το νότιο τμήμα της χώρας. Το λιμάνι εξακολουθεί να είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης και η ανάπτυξη του θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά στην ευρύτερη περιοχή. Ιδιαίτερα εάν βελτιωθούν οι σιδηροδρομικές υποδομές, σε συνδυασμό με την διασύνδεση του λιμένα με την Εγνατία οδό, το μεταφορικό και διαμετακομιστικό έργο προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη διευκολύνεται πολύ.

Από τις 31 Ιανουαρίου 2017 τη διαχείριση του αεροδρομίου «Μακεδονία» αναλαμβάνει για τα επόμενα 40 χρόνια η γερμανοελληνική κοινοπραξία με επικεφαλής την Fraport, η οποία έχει ανακοινώσει ότι μέχρι τον Απρίλιο του 2020 θα πραγματοποιήσει επενδύσεις 90 – 95 εκατ. ευρώ. Τελικός στόχος είναι ο διπλασιασμός της χωρητικότητας του αεροδρομίου. Σύμφωνα με τη Fraport οι επιβάτες του αεροδρομίου ήταν το 2015 περί τα 5,3 εκατ. και εκτιμάται ότι το 2020 θα αυξηθούν στα 6,5 εκατ. και το 2026 στα 7,9 εκατ. Αυτό σημαίνει αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς Χαλκιδική, Πιερία, αλλά και την ίδια τη Θεσσαλονίκη, καθώς και ενίσχυση της προσπάθειας εξωστρέφειας και εξαγωγών των επιχειρήσεων της Κ. Μακεδονίας.
Μικρότερης οικονομικής σημασίας, αλλά πολύ μεγάλης αξίας για το κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι η πώληση του περίπου 44% που κατείχε το δημόσιο στην κλειστή αγορά τροφίμων Μοδιάνο, σε επιχειρηματικό σχήμα υπό τον Μισέλ Φάις, έναντι 1,9 εκατ. ευρώ. Η ανακαίνιση – ανακατασκευή της αγοράς, που θα φιλοξενεί καταστήματα τροφίμων, εστίασης και ψυχαγωγίας, θα απαιτήσει επενδύσεις 3,5 – 4 εκατ. ευρώ. Αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2018, να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019 και θα έχει θετικές επιπτώσεις σε τρία επίπεδα:

1. Στην τόνωση της εμπορικής κίνησης του κέντρου, καθώς στο κτιριακό συγκρότημα υπάρχουν 144 χώροι, που σήμερα είναι στην πλειοψηφία τους κενοί.

2. Στην αναβάθμιση της ευρύτερη περιοχής, καθώς η αγορά Μοδιάνο αποτελεί στην ουσία ενιαίο σύνολο για τη Νέα Αγορά, που είναι μεσοτοιχία, και την ανοιχτή αγορά Βλάλη (Καπάνι), που βρίσκεται ακριβώς απέναντι, στο επάνω μέρος της οδού Ερμού.

3. Στην αισθητική αναβάθμιση και την ενίσχυση της τουριστικής ταυτότητας του κέντρου της Θεσσαλονίκης, στο οποίο έτσι κι αλλιώς η σφραγίδα του παραδοσιακού εμπορίου είναι πολύ έντονη.