Skip to main content

Η Εγνατία Οδός ΑΕ στο κυνήγι έργων 200 εκατ. και νέων αντικειμένων

Συνέντευξη του προέδρου της Εγνατίας Οδού Α.Ε. στη Voria.gr. Μητρώο Απαλλοτριώσεων, εποπτεία του παραχωρησιούχου και υποστήριξη των Περιφερειών.

Ένα μεγάλο «πακέτο» έργων, περίπου 200 εκατ. ευρώ, κυνηγάει να αναλάβει η Εγνατία Οδός Α.Ε., ενόσω η Εταιρεία, διοίκηση και εργαζόμενοι, περιμένουν να φωτιστούν οι πολλές γκρίζες ζώνες που αφορούν κρίσιμα θέματα του διαγωνισμού για την παραχώρηση του οδικού άξονα και των βασικών καθέτων του.

Άπαντες, νυν και πρώην, μέλη διοικήσεων, φορείς των μηχανικών, εκλεγμένοι της κεντρικής πολιτικής σκηνής αλλά και της αυτοδιοίκησης συμφωνούν ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. αποτελεί εθνικό κεφάλαιο στον τομέα των δημοσίου συμφέροντος έργων και πως πρέπει να διασωθεί επειδή έχει έργο να επιτελέσει, παρά την παραχώρηση της διαχείρισης του οδικού άξονα σε ιδιώτη για τα επόμενα 30 ή 35 χρόνια.

Σε ένα περιβάλλον σύνθετο που έχει φόντο τις μνημονιακές δεσμεύσεις, υπεισέρχονται δύο υπουργεία, το Οικονομικών και το Υποδομών, φυσικά το ΤΑΙΠΕΔ, οι εργαζόμενοι με απεργίες που μποϋκοτάρουν τους διαγωνισμούς για νέους σταθμούς διοδίων και, οι ενδιαφερόμενοι, σε πρώτο χρόνο, ιδιώτες που περιμένουν να ξεκαθαρίσουν κεφαλαιώδους σημασίας ζητήματα που αφορούν τον αριθμό των σταθμών διοδίων, το σύστημα των διοδίων που τελικά θα εφαρμοστεί αλλά και τον έλεγχο του άξονα προκειμένου να διαπιστωθεί η κατάστασή του και να διαγνωστεί το κόστος της συντήρησης που θα πρέπει να γίνει.

Σε όλο αυτό το παζλ, μίας ιστορίας παραχώρησης που ξεκίνησε με πολλούς «άγνωστους Χ», το 2011, υπάρχει και η διαφορά Εγνατίας Οδού Α.Ε. και Τράπεζας Πειραιώς, για το δάνειο των 250 εκατ. Ευρώ που είχε λάβει η εταιρεία το 2006 για να ολοκληρώσει τον άξονα και το οποίο σημειωτέον εξυπηρετείται και έχει μειωθεί σήμερα στα 75 εκατ ευρώ. Τουλάχιστον το δάνειο σε 15 μήνες εξοφλείται και ελπίζεται να βρεθεί τελικά συμβιβαστική λύση με την Τράπεζα.

Σε αυτό το περιβάλλον η Εγνατία Οδός Α.Ε., επιδιώκει να εξασφαλίσει αντικείμενο στην εποχή της παραχώρησης, που θα έρθει, αργά ή γρήγορα, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί ο διαγωνισμός (σχεδιάζεται να προκηρυχθεί τέλος Απριλίου).

Κάνει ενέργειες προσαρμογής αλλά και διεκδικήσεων στο νέο περιβάλλον ενώ δηλώνει έτοιμη να υποστηρίξει την Ενιαία Αρχή Μεταφορών & Μετακινήσεων Θεσσαλονίκης, που θα διαδεχθεί τον σημερινή ΣΑΣΘ.

Στην Ευρώπη των Περιφερειών των αυξημένων αρμοδιοτήτων και των σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων, η εταιρεία μπορεί να έχει ως βασικό κορμό των δραστηριοτήτων της την τεχνική υποστήριξη Περιφερειών και Δήμων, δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας Οδού Α.Ε. κ. Απόστολος Αντωνούδης.

Δημιουργία Μητρώου Απαλλοτριώσεων

Παράλληλα, σε συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία και το ΤΑΙΠΕΔ, επιδιώκει να αναλάβει δύο πολύ σημαντικά αντικείμενα, την εποπτεία του παραχωρησιούχου και την δημιουργία πανελλαδικού Μητρώου Απαλλοτριώσεων, εφαρμόζοντας σε επίπεδο χώρας τα εργαλεία που έχει χρησιμοποιήσει (σ.σ. Γεωπύλη) στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται ο οδικός άξονας.

«Το έργο του Μητρώου Απαλλοτριώσεων, είναι πολύ μεγάλο και απαραίτητο και εάν αποφασιστεί η δημιουργία του θα εξασφαλιστεί ένα σημαντικό αντικείμενο για την εταιρεία, για μία τουλάχιστον δεκαετία. Εάν, επίσης, ανατεθεί στην Εταιρεία, η εποπτεία του παραχωρησιούχου, κάτι που πλέον προτείνει και το ΤΑΙΠΕΔ, η Εγνατία Οδός Α.Ε. θα έχει λύσει το ζήτημα βιωσιμότητάς της», είπε ο κ. Αντωνούδης προσθέτοντας:

«Η εταιρεία δεν θα αρκεστεί σε αυτά τα δύο έργα. Ήδη είμαστε κοντά, στους επόμενους μήνες, να αναλάβουμε έργα δεκάδων εκατομμυρίων, περίπου 200 εκατ. Ευρώ, που θα καλύψουν τη λειτουργία της Εγνατίας για μία τριετία, ενώ διεκδικούμε στο εξωτερικό έργα παραχωρήσεων και project management, συνολικού ύψους 10 εκατ. Ευρώ, έργα σε Αλβανία, Αζερμπαϊτζάν, Τουρκία».

Αυτά τα έργα των περίπου 200 εκατ. Ευρώ, που περιμένει να αναλάβει η Ε.Ο.Α.Ε., είναι τα εξής τρία

- Το οδικό έργο Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα, τμήμα του κάθετου άξονα Ξάνθη- Βουλγαρία, ύψους προϋπολογισμού 45 εκατ ευρώ. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και η Εταιρεία είναι έτοιμη να το δημοπρατήσει μόλις υπογραφεί η σχετική απόφαση από τον υπ. Υποδομών.

- Ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό. Το έργο είναι προϋπολογισμού 35 εκατ., οι μελέτες ολοκληρώνονται ( από την ΕΟΑΕ) τον Ιούλιο, έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και θα δημοπρατηθεί ως το τέλος του έτους.

- Στον κάθετο Πτολεμαΐδα- Φλώρινα ( του άξονα Κοζάνη- Φλώρινα- Συνοριακός Σταθμός Νίκης), κατασκευή του τμήματος Ξινό Νερό- Αμμοχώρι. Σε τούτη τη φάση, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Δ.Μακεδονίας, η Ε.Ο.Α.Ε. εκπονεί τις μελέτες. Το έργο κατασκευής, μαζί με την βελτίωση του οδικού τμήματος Ξινό Νερό- Πτολεμαΐδα, εκτιμάται ότι θα είναι προϋπολογισμού περίπου 100 εκατ. Ευρώ.

Μετά την ανακοίνωση που εξέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στις 31 Μαρτίου, με την οποία καταθέτει προτάσεις για την αξιοποίηση της Εταιρείας (σ.σ εποπτεία του παραχωρησιούχου), η εταιρεία περιμένει από πλευράς των δύο υπουργείων, να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν σε διευρυμένη σύσκεψη. Συγκεκριμένα, το υπ. Οικονομικών να διερευνήσει τη δυνατότητα διάθεσης, των εσόδων από ένα σταθμό διοδίων, για την κάλυψη των λειτουργικών της Ε.Ο.Α.Ε. και, από το υπ. Υποδομών, τις αρμοδιότητες που μπορεί να αναλάβει, με την τεχνογνωσία και τα εργαλεία που διαθέτει, η Εταιρεία.

Η «αγορά» των αυτοδιοικητικών έργων

Ο κ. Αντωνούδης υποστηρίζει ότι η υποστήριξη Δήμων και Περιφερειών, μπορεί να είναι βασικό αντικείμενο της Εγνατίας Οδού Α.Ε.

Οι 13 Περιφέρειες, για την προγραμματική περίοδο 2014-2020 έχουν στη διάθεσή τους για έργα από δημόσια δαπάνη ( εθνικοί και κοινοτικοί πόροι) 5,7 δις ευρώ και μεγάλες ανάγκες σε έργα υποδομών. Μεγάλες είναι και οι ανάγκες των δήμων, οι οποίοι, μέσω διαδημοτικών συνεργασιών, μπορούν να βρούνε λύση στο πρόβλημα των λιγοστών διαθέσιμων πόρων, είπε ο πρόεδρος της ΕΟΑΕ.

Μία τέτοια συνεργασία είναι αυτή των δήμων Νεάπολης- Συκεών, Θεσσαλονίκης, Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Παύλου Μελά, για την ανάπλαση της Επαρχιακής Οδού Νο 2, η οποία έχει αφετηρία στην Πλατεία Δημοκρατίας και δια μέσω των οδών Λαγκαδά-Ελ.Βενιζέλου-Ανδρ. Παπανδρέου, καταλήγει στην περιφερειακή στο ύψος των Μετεώρων. Για την συγκεκριμένη οδό η Ε.Ο.Α.Ε. θα έχει σε δίμηνο τεκμηριωμένη πρόταση. Εάν η πρόταση εγκριθεί θα αναζητηθεί χρηματοδότηση από το υπ. Οικονομίας & Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ), για τις μελέτες.

Η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε συνεργασίες με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, είχε υπογραφεί και σχετικό MoU. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας εντάσσεται η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία και, πλέον, η δημιουργία deck στην Παλιά Παραλία, οι μελέτες για την Πλατεία Διοικητηρίου, η υπογειοποίηση της Βασ. Γεωργίου στη θέση του δημαρχείου, ενώ σε συνεργασία με την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή διερευνώνται λύσεις για βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών μεταξύ των οδών Βασ. Γεωργίου και Αγγελάκη.

Η εταιρεία, καταλήγει ο κ. Αντωνούδης μπορεί να έχει παρόν και μέλλον, αρκεί να τις δοθούν τα περιθώρια να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που έχει. Έτσι, θα μπορέσει να αξιοποιήσει το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει.