Skip to main content

ΟΑΣΘ: Η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων και οι οφειλές των υπουργείων

Τέλος στον παραλογισμό που διήρκεσε εδώ και περίπου τρία χρόνια, επειδή δεν υπήρχε σύμβαση του ΟΑΣΘ με το υπουργείο Εργασίας.

Του Νίκου Ηλιάδη

Με τη χθεσινή απόφαση της διοίκησης του κρατικού πλέον ΟΑΣΘ περί δωρεάν μετακίνησης των ανέργων καθώς και διαγραφής των προστίμων τα οποία είχαν επιβληθεί έως τώρα, δίνεται τέλος σε έναν παραλογισμό ο οποίος διήρκεσε εδώ και περίπου τρία χρόνια. Ο παραλογισμός ήταν ο εξής: οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ επέβαλλαν πρόστιμα σε όσους ανέργους δεν έκοβαν εισιτήριο και εν συνεχεία οι άνεργοι ήταν υποχρεωμένοι να μεταβούν ως τα γραφεία του ΟΑΣΘ προκειμένου να τους διαγράψουν το πρόστιμο! Υπήρχαν, ωστόσο και εκατοντάδες οι οποίοι δεν έμπαιναν σε αυτήν την παράλογη ταλαιπωρία με αποτέλεσμα τα πρόστιμα σε βάρος τους να εκκρεμούν. Μεταξύ αυτών υπήρχαν ασφαλώς και κάποιοι οι οποίοι δήλωναν άνεργοι, χωρίς ωστόσο να διαθέτουν τα αναγκαία πιστοποιητικά (κάρτα ανεργίας κ.ά.).

Η αλλαγή του 2015

Όλο αυτό γινόταν από τα τέλη του 2014 και μετά όταν άλλαξε ο τρόπος της καταβολής της κρατικής χρηματοδότησης. Έως τότε, η κάθε λογής κρατική ενίσχυση δινόταν στον ΟΑΣΘ από το υπουργείο Μεταφορών. Είτε αφορούσε την επιδότηση του εισιτηρίου, είτε το αντιστάθμισμα της κοινωνικής πολιτικής για τη δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνηση ειδικών πληθυσμιακών ομάδων (μαθητές, φοιτητές, ΑμΕΑ, άνεργοι, εργαζόμενοι στα σώματα ασφαλείας κ.ο.κ.). Από το 2015 το υπουργείο Μεταφορών ανέλαβε την καταβολή μόνον του ποσού το οποίο αντιστοιχεί στην επιδότηση του εισιτηρίου. Για τα υπόλοιπα ποσά έπρεπε ο ΟΑΣΘ (όπως και ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα) να υπογράψει ξεχωριστές συμβάσεις με καθένα από τα υπουργεία Παιδείας, Εργασίας και Εθνικής Άμυνας προκειμένου να δικαιούται να εισπράξει τα ποσά έναντι της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής.

Διεκδίκηση 110 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με όσα δήλωνε επανειλημμένως η προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ, από τα τρία υπουργεία μόνον το Εθνικής Άμυνας προσήλθε για υπογραφή σύμβασης και ήταν το μόνο υπουργείο το οποίο κατέβαλε και τα αναλογούντα σε αυτό ποσά, τα οποία ανέρχονται σε μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Τα άλλα δύο υπουργεία δεν υπέγραψαν συμβάσεις με αποτέλεσμα να εκκρεμεί ο προσδιορισμός του οφειλόμενου προς τον ΟΑΣΘ ποσού. Μάλιστα, για τον λόγο αυτόν η προηγούμενη διοίκηση προσέφυγε στη διαιτησία ζητώντας περίπου 110 εκατ. ευρώ από τα υπουργεία Παιδείας και Εργασίας. Εξ αυτών τα 47 αφορούν στο 2015, τα 35 στο 2016 και άλλα περίπου 27 αφορούν στο μισό του 2017. Σύμφωνα με τον τέως πρόεδρο του ΟΑΣΘ Χρήστο Στεφανίδη «η επιβολή των προστίμων στους ανέργους γινόταν επειδή δεν υπήρχε σύμβαση με το υπουργείο Εργασίας και γι’ αυτό, τα πρόστιμα ήταν η μόνη απόδειξη βάσει της οποίας μπορούσαμε να διεκδικήσουμε αυτά τα ποσά. Όσα πρόστιμα διαγράφαμε με αποφάσεις του δ.σ., τα βάζαμε στον ειδικό λογαριασμό για την είσπραξη των χρημάτων από το υπουργείο Εργασίας».

Νομοθετημένη η δωρεάν μετακίνηση

Μιλώντας στη Voria.gr ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Σάββας Παναγιωτίδης είπε ότι «η ελεύθερη μετακίνηση των ανέργων προβλέπεται στο νόμο 4331/2015». Τόνισε, παράλληλα, ότι «υπάρχουν συμβάσεις με τα υπουργεία Παιδείας και Εργασίας» και πως «εάν υπάρξει ανάγκη κάποιας περαιτέρω προσθήκης σε αυτές τις συμβάσεις ειδικά για τους ανέργους, αυτό θα το δούμε και θα το ρυθμίσουμε». Συμπλήρωσε, δε, πως «αυτό είναι άνευ σημασίας. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι στο εξής οι άνεργοι θα μπορούν να μετακινούνται δωρεάν». Όσον αφορά τα επιβληθέντα πρόστιμα ο κ. Παναγιωτίδης δήλωσε πως «αυτά δεν πρόκειται να πληρωθούν, θα ακυρωθούν». Επιπλέον, επέστησε την προσοχή στους ανέργους λέγοντας ότι για τη δωρεάν μετακίνησή τους θα απαιτούνται τρία έγγραφα: η αστυνομική ταυτότητα, η κάρτα ανεργίας αλλά και η ανανέωσης της κάρτας στην οποία να φαίνεται έως πότε ισχύει το δελτίο ανέργου.

Τα ερωτήματα τα οποία αναφύονται είναι, πρώτον εάν η νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ θα διεκδικήσει τα οφειλόμενα από τα υπουργεία Εργασίας και Παιδείας για τα δυόμισι προηγούμενα χρόνια και δεύτερον, εάν η υπογραφή συμβάσεων με αυτά τα υπουργεία διασφαλίζει πράγματι την είσπραξη αυτών των χρημάτων. Απάντηση στο δεύτερο ερώτημα δίνει η περίπτωση του ΟΑΣΑ στην Αθήνα, στον οποίο μόνον για το 2016 οφείλονται περί τα 110 εκατ. ευρώ.