Skip to main content

Η ασφάλεια στην Κ. Μακεδονία, τα ψώνια της Σαρακοστής, η γέφυρα – καρμανιόλα στη Χαλκιδική και η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας

Με τους δημάρχους της κεντρικής Μακεδονίας σχεδιάζει να συναντηθεί ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης μετά την έξαρση βίας των τελευταίων ημερών - Σε ποιον δρόμο της Χαλκιδικής οι παρεμβάσεις για λόγους ασφαλείας έφεραν το αντίθετο αποτέλεσμα και πώς εξηγείται να υπάρχουν πλαστά εκθέματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Συνάντηση με τους δημάρχους της Κεντρικής Μακεδονίας αναμένεται να έχει το επόμενο διάστημα ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη. Η συνάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι μια πρωτοβουλία του ίδιου του κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος άλλωστε κατάγεται από τη Βέροια και δικαιολογημένα έχει… αδυναμία στην περιοχή. Μάλιστα, συνεργάτες του επικοινώνησαν ήδη με τον πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, τον δήμαρχο Πυλαίας - Χορτιάτη Ιγνάτιο Καϊτεζίδη, τον οποίο και ενημέρωσαν σχετικά. Η συνάντηση θα έχει στο επίκεντρο τα καυτά θέματα ασφάλειας και εγκληματικότητας, που εσχάτως αναδεικνύονται δυναμικά στην καθημερινότητα της περιοχής, και πιθανόν θα πραγματοποιηθεί στην έδρα της Περιφερειακής Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας. Ακόμη κι αν η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του υπουργού δεν προχωρήσει ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ προτίθεται να συγκαλέσει ειδική συνεδρίαση του Σώματος προκειμένου να συζητηθούν και να καταγραφούν τα προβλήματα που υπάρχουν στους δήμους για τα θέματα ασφάλειας. Τα οποία ως φαίνεται βρίσκονται, πλέον, ψηλά στην ατζέντα των δημάρχων.

Τα ψώνια της Σαρακοστής

Τα ψώνια πλέον των νοικοκυριών είναι συνυφασμένα με ένα… εκπτωτικό καλάθι, που κάθε λίγο αλλάζει και όνομα. Τώρα τρέχει το επίκαιρο «Καλάθι της Σαρακοστής» την ώρα, όμως, που οι τιμές στα σαρακοστιανά έχουν πάρει «φωτιά», με τη δημοφιλή ταραμοσαλάτα και τον αγαπητό παραδοσιακό χαλβά, μεταξύ άλλων προϊόντων, να επιδίδονται σε σπριντ.  Οι συζητήσεις δίνουν και παίρνουν ακόμη και εντός των σούπερ μάρκετ με τους Θεσσαλονικείς να διαμαρτύρονται για ανατιμήσεις.

Αν μάλιστα επισκεφτεί κανείς παντοπωλεία τότε οι διαμαρτυρίες γίνονται εντονότερες με τους καταστηματάρχες να προσπαθούν να δικαιολογήσουν και τους πελάτες, συνήθως ηλικιωμένους, να είναι σε κάποιες περιπτώσεις, σχεδόν έξαλλοι. Και πώς να μην είναι όταν, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τα 450 γραμ. ταραμοσαλάτας φέτος κοστίζουν 3,44 ευρώ όταν ένα χρόνο πριν ήταν στο ήμισυ της τιμής, δηλαδή 1,74 ευρώ. Από κοντά και ο χαλβάς, με τη συσκευασία 400γρ, πέρυσι να κοστίζει 2,80-3,00 ευρώ και φέτος να ακολουθεί την ανιούσα φτάνοντας στα 4,15 ευρώ. 

Και όλα αυτά σε μία περίοδο που κάποιοι ξεκινούν τη νηστεία και βλέπουν τα πορτοφόλια τους μαζί με όλες τις άλλες υποχρεώσεις που τρέχουν, να αδειάζουν με… ταχύτητα φωτός. Όπως έλεγε κάποιος ηλικιωμένος κύριος «τι να τα κάνω τα καλάθια, όταν έχουμε χάσει τα αυγά και τα πασχάλια με την ακρίβεια!».
 

Γέφυρα καρμανιόλα στη Χαλκιδική

Αγανακτισμένοι είναι κάτοικοι στη Χαλκιδική μετά από μια ακατανόητη είναι αλήθεια τοποθέτηση στηθαίου. Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που έστειλε επαγγελματίας, ο οποίος διέρχεται συχνά από το σημείο, το μεταλλικό στηθαίο τοποθετήθηκε στη γέφυρα του Ολύνθιου ποταμού, στην επαρχιακή οδό Ν. Μουδανιών - Σιθωνίας. Το κακό είναι ότι η μεταλλική κατασκευή μπήκε σύριζα (οποιαδήποτε ομοιότητα συμπτωματική) με το οδόστρωμα, κάνοντας το κατά τα αλλά έργο ασφαλείας, κανονική καρμανιόλα, ειδικά το βράδυ που δεν υπάρχει φωτισμός. Και απόδειξη της επικινδυνότητας είναι ότι το πρώτο ατύχημα έγινε λίγα 24ωρα μετά την τοποθέτηση της μπάρας. Και ακόμη βρισκόμαστε στον Μάρτιο, μια περίοδος κατά την οποία στη συγκεκριμένη διαδρομή κυκλοφορούν οι ντόπιοι κάτοικοι της περιοχής και οι επαγγελματίες. Από το Πάσχα και μετά, αλλά φυσικά και ολόκληρο το καλοκαίρι, ο συγκεκριμένος δρόμος έχει μεγάλη κυκλοφορία και τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες. Τι θα συμβεί τότε;  Διότι κανείς δεν μπορεί να έχει αντίρρηση για παρεμβάσεις που στοχεύουν στην οδική ασφάλεια, αλλά παντού και πάντα πρέπει να υπάρχει λογική.

Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας

Υπάρχουν πλαστά αρχαία αντικείμενα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης; Η ερώτηση ξενίζει, αλλά η απάντηση είναι «ναι». Δόθηκε, μάλιστα, με τον πλέον επιστημονικό τρόπο σε μια εξαιρετική ημερίδα που έγινε το βράδυ της Τετάρτης στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ. με θέμα την πλαστογραφία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και αφορμή τις δύο σχετικές εκθέσεις που είναι σε εξέλιξη.

Η πλαστογραφία είναι μια... τέχνη που ανθεί από την αρχαιότητα και πήρε μεγάλες διαστάσεις κατά την περίοδο της Αναγέννησης, ενώ με αυτή ασχολήθηκε στα πρώτα του χρόνια ακόμη και ο Μιχαήλ Άγγελος, όπως ανέφερε η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ., Ελένη Μανακίδου. Μία από τις πρακτικές που χρησιμοποιούσαν οι πλαστογράφοι ήταν το να θάβουν τα έργα τους -πιστά αντίγραφα των αρχαιοτήτων- στο χώμα, έτσι ώστε να τους δίνουν μια επίφαση παλαιότητας. Ή και να τα καπνίζουν ακόμη, για να φαίνεται ότι καταστράφηκαν από φωτιά. Ένας ευφυής καλλιγράφος, αντιγραφέας χειρογράφων ήταν ο Κωνσταντίνος Σιμωνίδης, γνωστός ως «ο μεγαλύτερος πλαστογράφος του 19ου αιώνα», ενώ νεότερός του και με... ειδίκευση στα νομίσματα ήταν ο Κωνσταντίνος Χριστοδούλου. Ως πρύτανης της αρχαιοκαπηλίας στην Ελλάδα, έχει χαρακτηριστεί ο Γερμανός, Στέφαν Γκέριγκε, ο οποίος συνελήφθη πέντε φορές, απέδρασε άλλες τόσες και η τύχη του αγνοείται. Το 1968 κατασχέθηκε ένας μεγάλος αρχαιολογικός θησαυρός, λίγο πριν βγει από τα ελληνογιουγκοσλαβικά σύνορα και αποδόθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, αλλά όπως απέδειξε η προϊσταμένη του Τμήματος Συλλογών Κεραμικής, Μεταλλοτεχνίας και Μικροτεχνίας του Μουσείου, Ευαγγελία Τσαγκαράκη, οι 51 μινωικές σφραγίδες ήταν «εξωτικές μεν, πλαστές δε».

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης υπάρχουν και δύο κορινθιακά αγγεία, ένας αρύβαλλος του τέλους του 7ου π.Χ. αιώνα και ένα κύπελλο του τελευταίου τετάρτου του 5ου π.Χ. αιώνα, που όπως εξήγησε αναλυτικά η αρχαιολόγος Άννα Αρβανιτάκη, τα αγγεία, τα οποία προέρχονται από τη Συλλογή Παπαηλιάκη, είναι μεν αυθεντικά, αλλά η επιζωγράφησή τους είναι μεταγενέστερη.

Πλαστά έργα εντοπίστηκαν και στο Μουσείο Εκμαγείων του Α.Π.Θ., προερχόμενα κυρίως από τη Συλλογή Γρηγόρη Εμπεδοκλή (1861-1951), την οποία δώρισαν στο Α.Π.Θ., οι απόγονοί του το 1994. Και εκεί υπάρχουν ανάλογες, ενδιαφέρουσες ιστορίες για την κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας.