Skip to main content

Η απουσία Μητσοτάκη από το Thessaloniki Summit, η νόμιμη… νοθεία στο λάδι και το διπλό ΟΧΙ στους Ιταλούς

Χωρίς τον πρωθυπουργό σήμερα και αύριο η διήμερη… βαλκανική συνάντηση του ΣΒΕ στη Θεσσαλονίκη. Τι δουλειά έχουν στη Νάουσα ΣΕΒΕ και ΔΕΘ και γιατί η Ιταλία εισέπραξε διπλό ΟΧΙ από την Ελλάδα το 2023

Με την παρουσία πολλών Ελλήνων υπουργών -ανάμεσα τους οι κύριοι Γεραπετρίτης, Σκυλακάκης, Σκρέκας, Σταϊκούρας, Καιρίδης-, του αντιπροέδρου της Κομισιόν Μαργαρίτη Σχοινά, των προέδρων του ΣΥΡΙΖΑ Στ. Κασσελάκη και του ΠΑΣΟΚ Ν. Ανδρουλάκη, αρκετών υπουργών από βαλκανικές και μεσογειακές χώρες, αλλά και του πρέσβη του Ισραήλ στην Αθήνα Νόαμ Κατζ πραγματοποιείται σήμερα και αύριο, στο ξενοδοχείο Porto Palace της Θεσσαλονίκης το 7ο Thessaloniki Summit του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος με συνδιοργανωτή το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Η συνάντηση έχει στο επίκεντρο το ενδιαφέρον για τις πολιτικές και διπλωματικές εξελίξεις στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή, καθώς θέμα του Summit είναι «Χάραξη νέας πορείας προς την ευημερία και τη σταθερότητα: Η ώρα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης». Δύο παρατηρήσεις: Πρώτον, παρά το ότι τα τελευταία χρόνια ο πρώην Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος έχει αναβαθμιστεί σε Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος και αναβιβαστεί σε επίσημο κοινωνικό εταίρο, επιστρέφει στην επικαιρότητα με την κορυφαία του σε ετήσια βάση εκδήλωση αφιερωμένη στα Βαλκάνια, δηλαδή σε μια περιοχή που (υποτίθεται ότι) αποτελεί ζωτικό χώρο της Θεσσαλονίκης, αντί να επιλέξει ένα από τα κορυφαία ζητήματα που αφορούν σήμερα τη βιομηχανία της χώρας, όπως -για παράδειγμα- το ενεργειακό ή την αδυναμία εξεύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού. Δεύτερον, από το πρόγραμμα του διημέρου απουσιάζει το… διαμάντι του στέμματος τέτοιων εκδηλώσεων, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Αρκεί να σημειωθεί ότι εδώ και δεκαετίες οι κεντρικές εκδηλώσεις τού πάλαι ποτέ Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (Forum, Summit, Γενική Συνέλευση κ.λπ.) ξεκινούσαν από την παρουσία του εκάστοτε πρωθυπουργού. Θέμα κύρους βλέπετε! Μήπως τελικά η απάλειψη του «Βορείου Ελλάδος» από τον τίτλο του Συνδέσμου, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση του Συνδέσμου Εξαγωγέων, μειώνει αντί να αυξάνει τη δυναμική του προς τα κέντρα λήψης των αποφάσεων; Μήπως έχει πρακτική εφαρμογή αυτό που λέει ο σοφός λαός «καλύτερα πρώτος στο χωριό, παρά τελευταίος στην πόλη»; 

ΣΕΒΕ και ΔΕΘ στη Νάουσα

Την ερχόμενη Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, στις 5 το απόγευμα, στην αίθουσα δημοτικού συμβουλίου της Νάουσας θα πραγματοποιηθεί κοινή συνεδρίαση των Διοικητικών Συμβουλίων του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ) και της ΔΕΘ – Helexpo. Θα συζητηθούν θέματα εξωστρέφειας της οικονομίας και των επιχειρήσεων, με εξειδίκευση στις επιχειρήσεις της Ημαθίας. Κοινό σημείο των δύο συμβουλίων η παρουσία του Γεδεών Βούλη, ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά από τη Νάουσα. Ο ίδιος, που προκάλεσε την κοινή συνεδρίαση, θα δεξιωθεί αμέσως μετά τα μέλη 
των δύο δημοτικών συμβουλίων στις εγκαταστάσεις του κτήματος «Κυρ – Γιάννη».

Τα είδωλα των… άλλων

Το σύνθημα της φωτογραφίας είναι γραμμένο σε έναν βράχο που είναι τοποθετημένος σε πάρκο της παραλιακής λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου, ακριβώς απέναντι από το ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς. Γραμμένο προφανώς από νεανικό χέρι μεταφέρει ως νόημα όλη την αφέλεια της ηλικίας που το σκέφτηκε. «Η ζωή πέρα απ’ τα ψεύτικά τους είδωλα υπάρχει». Διευκρινίσεις για το ποια ακριβώς είναι τα «ψεύτικα είδωλα» και ποιοι είναι αυτοί οι… απέναντι που τα πλασάρουν δεν δίνονται. Πόσα να ζητήσει κανείς από ένα σύνθημα στον τοίχο ή μάλλον σε μια πέτρα; Κι επειδή πρόσφατα τιμήσαμε την 50ή επέτειο του Πολυτεχνείου, μια εξέγερση που γέννησε το περίφημο «Εμπρός στον δρόμο που χάραξε ο Νοέμβρης» άνευ άλλων διευκρινίσεων, θυμηθήκαμε την πένα του γελοιογράφου που λίγα χρόνια μετά το 1973 και βλέποντας τις εξελίξεις έγραψε ευφυών «Εμπρός στον έτσι που χάραξε ο τέτοιος». Και ως γνωστόν στη δημοσιογραφία -κυρίως στις εφημερίδες- οι γελοιογραφίες λένε με τον τρόπο τους, μισοσοβαρά, μισοαστεία, αυτά που πολλές φορές δεν μπορούν να υποστηρίξουν ευθέως και πειστικά τα δημοσιογραφικά κείμενα.  

 

 

Η νόμιμη… νοθεία στο ελαιόλαδο

Πρόσφατα το Καφέ Αριστοτέλους είχε αναφερθεί στην ιμιτασιόν χωριάτικη σαλάτα της Θεσσαλονίκης, την οποία σε πολλές ταβέρνες του κέντρου οι μαγαζάτορες τη σερβίρουν με λευκό τυρί αλλά… ζητούν από τους θαμώνες και δη τους τουρίστες να την πληρώσουν ως greek salad με φέτα. Βέβαια τα γαστρονομικά τερτίπια φαίνεται πως δεν θα έχουν τελειωμό ούτε στην πόλη αλλά ούτε και στην Ελλάδα. Ο λόγος φυσικά για το ελαιόλαδο, η τιμή του οποίου έχει εκτοξευθεί εδώ και λίγους μήνες για λόγους τους οποίους έχουν εξηγηθεί επαρκώς. Και εάν η φέτα ήταν λόγος να τσιμπήσει η τιμή της σαλάτας, τώρα με το πανάκριβο ελαιόλαδο δεν θέλει και πολύ οι εστιάτορες να τη χρεώνουν περισσότερο κι από ένα κυρίως πιάτο. Επειδή η κατάσταση μπορεί να γίνει και χειρότερη, πολλοί είναι αυτοί που εκφράζουν φόβους για νοθεία στα λάδια ώστε να βγει φθηνότερα η κατάσταση. Και εκεί έρχονται οι φίλοι μας και γείτονες Βούλγαροι που είπαν να κάνουν τη νοθεία… νόμιμη! Και το όνομα αυτού «Salad Oil». Διότι μπορεί η νοθεία ελαιόλαδου στην Ελλάδα να απαγορεύεται «δια ροπάλου», αλλά στη γειτονική Βουλγαρία είναι απολύτως νόμιμη. Κάτι που σημαίνει ότι οι γείτονες κάνουν πρόσμειξη ελαιόλαδου με άλλα έλαια, κατά βάση σπορέλαιο, και εφόσον το τυποποιήσουν και το πιστοποιήσουν μπορούν να το διακινήσουν και να το εξάγουν. Γνώστες της αγοράς λένε ότι θα δούμε σύντομα Salad Oil σε προθήκες ελληνικών σούπερ μάρκετ, με τη… νέα αυτή κατηγορία λαδιού να κάνει θραύση ειδικά σε τουριστικά μέρη που επισκέπτονται Βαλκάνιοι. Είναι μάλλον δεδομένο ότι εστιάτορες που κυνηγούν το κέρδος θα το υιοθετήσουν, αφού πρόκειται για ένα κατά πολύ φθηνότερο προϊόν…

Διπλό Όχι στους Ιταλούς

Την ερχόμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου εγκαινιάζεται στο συγκρότημα των Μουσείων Καπιτωλίου στη Ρώμη και συγκεκριμένα στο Παλάτσο Καφφαρέλλι-Κλεμεντίνο μια σπουδαία έκθεση για τον Φειδία, που φέρει το όνομά του και αναμένεται να προσελκύσει ειδικούς και επισκέπτες από όλον τον κόσμο. Αυτό δεν είναι το θέμα. Η έκθεση θα διαρκέσει ώς τις 5 Μαΐου 2024, αλλά ούτε αυτό είναι το θέμα. Η Αρχή Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ρώμης υπέβαλε αίτημα προς την Ελλάδα για τον δανεισμό και την παρουσία στην έκθεση του αγάλματος «Αθηνά της Βαρβακείου», το οποίο αποτελεί αντίγραφο -κατά 12 φορές μικρότερο πάντως και όχι τόσο εντυπωσιακό- του περίφημου χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς, που φιλοτέχνησε ο Φειδίας, βρισκόταν στον Παρθενώνα και έχει χαθεί από αρχαιοτάτων χρόνων. Κι εδώ είναι το θέμα: Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο προς το οποίο κατατέθηκε το αίτημα από τους Ιταλούς, το απέρριψε τον προηγούμενο μήνα με το σκεπτικό ότι αφενός πρόκειται για ένα μοναδικό έκθεμα και αφετέρου ότι βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, ως εκ τούτου κρίνεται επισφαλής η μετακίνησή του. Το αίτημα επανήλθε στην τελευταία συνεδρίαση του ΚΑΣ, την περασμένη Τρίτη, αυτή τη φορά μέσω της Διεύθυνσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, αλλά η απόφαση ήταν και πάλι απορριπτική. Τα μέλη του ΚΑΣ επέμεναν στην άρνηση να μετακινηθεί το πολύτιμο αυτό γλυπτό, προκειμένου να προστατευθεί από τυχόν ανεπιθύμητες βλάβες, έστω και μικρές. Η «Αθηνά της Βαρβακείου» που εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, έχει ύψος 1,05 μ., φιλοτεχνήθηκε τον 3ο μ.Χ. αιώνα και βρέθηκε το 1880 κοντά στη Βαρβάκειο Σχολή, από όπου και πήρε το όνομά της. Η θεά Αθηνά εικονίζεται όρθια με πλήρη πολεμική εξάρτυση. Χαρακτηριστικά της είναι η μεγαλοπρέπεια, η φιλειρηνικότητα, αλλά και η πολεμική υπεροχή. Βρίσκεται σε εγρήγορση, μα όχι σε μάχη, αφού ο πολεμικός της εξοπλισμός είναι κοντά, αλλά όχι σε χρήση.