Skip to main content

Σπίρτζης: Κόβει πόρους από τον ΟΑΣΘ υπέρ των λεωφορείων της Αθήνας

Σε τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΑΣΘ θα προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών. Παράλογη η σύγκριση με την Αθήνα λέει ο πρόεδρος του Οργανισμού

Σε τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΑΣΘ θα προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών, όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Στόχος, σύμφωνα με όσα είπε στη Βουλή, είναι να εξοικονομηθούν χρήματα υπέρ των δημόσιων συγκοινωνιών της Αττικής. Ο κ. Σπίρτζης, προχώρησε σε αυτή την ανακοίνωση κατά τη διάρκεια απάντησης σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Α' Αθηνών της ΝΔ κ. Νικήτα Κακλαμάνη σχετικά με τη λήψη μέτρων αντιμετώπισης των προβλημάτων συντήρησης των λεωφορείων του ΟΣΥ. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε το υπουργείο θα προχωρήσει σε αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΑΣΘ με στόχο την «εξοικονόμηση πόρων από την τροποποίηση του νόμου για τη σκανδαλώδη επιδότηση του ΟΑΣΘ, όπου έχουμε πενταπλάσια επιδότηση από τον ΟΑΣΑ».

Απαντώντας στις ανακοινώσεις του αναπληρωτή υπουργού, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης ξεκαθάρισε ότι δεν μπορεί η κυβέρνηση να προχωρήσει σε μονομερή τροποποίηση της σύμβασης, η οποία υπογράφηκε το 2008. Σημειώνεται ότι η σύμβαση ισχύει έως την ολοκλήρωση του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης με όλες τις προεκτάσεις του, συν επιπλέον δύο χρόνια. «Μία σύμβαση δεν τροποποιείται μονομερώς από τη μια μεριά. Η σύμβαση είναι σε εκτέλεση νόμου και την υπογράφει το υπουργείο Μεταφορών, ο ΟΑΣΘ, η ΚΤΕΛ ΑΕ Θεσσαλονίκης και το Συνδικάτο εργαζομένων» υπογράμμισε ο πρόεδρος του Οργανισμού.

Ο κ. Στεφανίδης, ο οποίος ενημερώθηκε για την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε τροποποίηση της σύμβασης, από τα μέσα ενημέρωσης, χαρακτήρισε αναληθή τα στοιχεία αναφορικά με την επιδότηση προς τον Οργανισμό σε σχέση με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Μάλιστα, χαρακτήρισε άδικο και παράλογο να κάνει αυτή τη σύγκριση ο κ. Σπίρτζης , «τη στιγμή που το δημόσιο χάρισε στις συγκοινωνίες της Αθήνας 5 δισ. ευρώ». Ανέφερε, επίσης, ο κ. Στεφανίδης ότι «είναι διπλάσια η επιδότηση των συγκοινωνιών της Αθήνας από τον ΟΑΣΘ».

Επανέλαβε ότι ο ΟΑΣΘ έχει το χαμηλότερο σε κόστος εισιτήριο στην Ευρώπη.«Βρείτε μου φθηνότερο εισιτήριο σε όλο τον κόσμο, αλλά θα το πληρώνουμε όλοι. Όποιος διατάζει ότι κάποιες κατηγορίες ανθρώπων (ΑΜΕΑ, μαθητές) δεν θα πληρώνουν εισιτήριο ή θα το καταβάλλουν μειωμένο, πρέπει να πληρώνει το κόστος» τόνισε ο κ. Στεφανίδης. Όπως ανέφερε ο κ. Στεφανίδης, η κυβέρνηση κάλεσε τον Οργανισμό να παίρνει τα χρήματα για τις εξαιρέσεις από τα εισιτήρια από τα εκάστοτε υπουργείο, ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, παρά τις αλλεπάλληλες οχλήσεις κανένα υπουργείο δεν προχώρησε σε υπογραφή συμφωνίας. «Από πού θα τα εισπράξω αυτά τα χρήματα, τα οποία είναι περίπου 25 εκατ. ευρώ» διερωτήθηκε ο κ. Στεφανίδης και πρόσθεσε: «Το εισιτήριο κανονικά κοστίζει 1,50 ευρώ και δεν θα θέλω καμία επιδότηση. Το υπουργείο αποφασίζει να καθορίζει το κόμιστρο στο 1 ευρώ, δεν είναι υποχρεωμένο να επιδοτήσει το 0,50 ευρώ;».

Αναφορικά με το θέμα των δαπανών ο πρόεδρος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης σημείωσε ότι ξοδεύονται πολύ λιγότερα χρήματα τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τις λειτουργικές δαπάνες σε σχέση με τον Οργανισμό της Αθήνας. «Αγοράσαμε λεωφορεία την ίδια περίοδο με την Αθήνα και αυτοί τα αγόρασαν ακριβότερα κατά 10 εκατ. ευρώ, αγοράζουμε καύσιμα από την ίδια εταιρεία και εμείς το παίρνουμε φθηνότερα, το ίδιο και για τα λάστιχα. Γιατί αυτή η διαφορά με τις συγκοινωνίες της Αθήνας. Ας μας απαντήσουν σε αυτά. Ακόμα και για το προσωπικό η δαπάνη είναι μικρότερη στον ΟΑΣΘ» σημείωσε, κάνοντας λόγο για λανθασμένα στοιχεία που δίνονται στη δημοσιότητα.

Σύμφωνα με απόρρητη μελέτη του υπουργείου Οικονομικών, την οποία αποκάλυψε «Το Βήμα της Κυριακής» στις 26 Ιανουαρίου 2014, την περίοδο 2007-2013 οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής έλαβαν συνολική επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Την ίδια στιγμή, το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των αποφάσεων που πέτυχε στα διατητικά δικαστήρια έφτασε τα 910 εκατ. ευρώ.

Η μέση ετήσια επιδότηση του ΟΣΥ για 143 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έφτασε τα 140 εκατ. ευρώ, όταν ο ΟΑΣΘ για 42 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (δηλαδή λιγότερο από το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου σε σύγκριση με την Αθήνα) έλαβε 130 εκατ. ευρώ. Κάθε όχημα της ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) λαμβάνει επιδότηση περίπου 55.000 ευρώ, όταν κάθε όχημα του ΟΑΣΘ επιδοτείται με 210.000 ευρώ κατ' έτος.

Αντίστοιχα, η επιδότηση ανά εργαζόμενο στον ΟΣΥ είναι 16.000 ευρώ τον χρόνο, όταν στη Θεσσαλονίκη φτάνει τα 50.000 ευρώ, ενώ η επιχορήγηση ανά επιβάτη, η οποία φτάνει τα 20 λεπτά στον ΟΣΥ, κυμαίνεται στα 80 λεπτά στον ΟΑΣΘ και φτάνει στο 100% της αξίας του κομίστρου, σύμφωνα με την ίδια μελέτη.