Skip to main content

Η ανάπλαση της πλατείας Μαβίλη - Όλες οι βιοκλιματικές αλλαγές (φωτο)

Πρόκειται για μια βιοκλιματική παρέμβαση, σε μια έκταση περίπου 6,5 στρεμμάτων. Οι «λωρίδες», το συντριβάνι, οι νέες φυτεύσεις

Την ανάπλαση της πλατείας Μαβίλης, με δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, με ελεγχόμενη στάθμευση, νέες φυτεύσεις, δημιουργία σιντριβανιού και χώρους ανάπαυσης, καθώς και αναβάθμιση του φωτισμού, σχεδιάζει για το επόμενο διάστημα ο δήμος Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για μια βιοκλιματική παρέμβαση, σε μια έκταση περίπου 6,5 στρεμμάτων και περιλαμβάνει την πλατεία Μαβίλης και τις οδούς Μαβίλη, Γλάδστωνος, Κ. Παλαμά, Φειδίου και Ζεφύρων.

Η πλατεία Μαβίλη - περιοχή της αρχιτεκτονικής μελέτης - βρίσκεται στην Β’ Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, σε άμεση σχέση με την περιοχή των 12 Αποστόλων και των λουτρών «Πασά Χαμάμ», στην  οποία ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει ολοκληρώσει ήδη έργα ανάπλασης. Έτσι, σύμφωνα με τη Διεύθυνση Αρχιτεκτονικών Μελετών, σχεδιάζεται οι δύο περιοχές να συνδεθούν αρμονικά ώστε να μην διασπασθεί η εικόνα συνοχής και να διατηρηθεί η αίσθηση της συνέχειας.

Η μελέτη, προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ, βασίστηκε στην πρόταση που είχε βραβευτεί στο πλαίσιο του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών «Θεσσαλονίκη Χ4», η οποία επεδίωξε να ανασχεδιάσει βιοκλιματικά την περιοχή κυρίως ως χώρο περιπάτου και αναψυχής.

Η παρέμβαση αποσκοπεί στον πλήρη ανασχεδιασμό της περιοχής. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάση Παππά, μεταξύ των βασικών στόχων που τέθηκαν είναι:

  • ο περιορισμός της ελεύθερης στάθμευσης οχημάτων  με την επιβολή ελεγχόμενης στάθμευσης και την απόδοση  της πλατείας και των πεζοδρομίων στους  πεζούς με  αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων και  τοποθέτηση εμποδίων στάθμευσης
  • η ανάδειξη  του υφιστάμενου πράσινου και εμπλουτισμός του, με νέες φυτεύσεις και νέα δένδρα
  • η χρήση “ψυχρών” υλικών  στο οδόστρωμα,  στην πλατεία και στα πεζοδρόμια που θα συμβάλλουν θετικά στο μικροκλίμα
  • η δημιουργία θέσεων ανάπαυσης και χώρου συγκέντρωσης  των  κατοίκων, με την τοποθέτηση νέου αστικού εξοπλισμού.

Σύμφωνα με την μελέτη, απομακρύνονται όλα τα δάπεδα, οι διαμορφώσεις και τα στοιχεία εξοπλισμού, προτείνονται νέες διαμορφώσεις, με καλύτερη διαχείριση πρασίνου, νέα χάραξη πεζοδρομίων, τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων χαμηλής κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, η μελέτη προβλέπει τις εξής επεμβάσεις:

  • καθαρισμός του χώρου της περιοχής από ότι παλιό και φθαρμένο υπάρχει. Αποξηλώσεις των ασφαλτοστρώσεων και των πεζοδρομίων, των δαπέδων,παρτεριών, κρασπέδων της πλατείας, των δένδρων που έχουν καεί από παγωνιά και όλου του παλαιού αστικού της εξοπλισμού.
  • κατασκευή νέων διαπλατυσμένων πεζοδρομίων στις οδούς Μαβίλη,Γλάδστωνος και Κ. Παλαμά Φειδίου και Ζέφυρων ώστε να υπάρχει επαρκής χώρος για δενδροφύτευση,
  • κατασκευή οδηγού τυφλών, ζώνη τοποθέτησης σημάνσεων, αστικού εξοπλισμού και ζώνης ελεύθερης όδευσης πεζού,
  • κατασκευή νέων δαπέδων στις θέσεις στάθμευσης οχημάτων και νέων δαπεδοστρώσεων στα πεζοδρόμια και στην πλατεία διαχωρισμένων με τη μορφή λωρίδων
  • κατασκευή τριών νέων δενδροδόχων- χτιστών καθισμάτων στην πλατεία,  κατασκευή νέων παρτεριών στην πλατεία και στα πεζοδρόμια των οδών Μαβίλη Γλάδστωνος και Κ.Παλαμά,  νέων δενδροδόχων και φύτευση νέων δενδροστοιχιών στις οδούς,Μαβίλη, Γλάδστωνος,Παλαμά, Φειδίου Ζεφύρων,
  • τοποθέτηση  νέου αστικού εξοπλισμού και επανατοποθέτηση ορισμένων στοιχείων του υφιστάμενου αστικού εξοπλισμού που είναι σε καλή κατάσταση σε νέες θέσεις

Οι «λωρίδες», το συντριβάνι, οι νέες φυτεύσεις

Στην αρχιτεκτονική μελέτη εφαρμογής οι κοινόχρηστοι χώροι, (δρόμοι και πλατεία) οργανώνονται σε «λωρίδες». Επομένως, ο δρόμος, που είναι ο ίδιος λωρίδα, υποδιαιρείται με τη σειρά του, με τη μορφή στενότερων λωρίδων, σε επιμέρους λειτουργίες κινήσεων, στάσεων, φυτεύσεων, υλικών.

Οι διασταυρούμενες οδοί Μαβίλη, Παλαμά- Γλάδστωνος και Φειδίου – Ζεφύρων ανασχεδιάζονται ως δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, οπότε δεν απαγορεύεται η διέλευση των οχημάτων αλλά επιτρέπεται η κίνηση τους για την εξυπηρέτηση των κατοίκων, των επισκεπτών, των καταστημάτων και των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης.

Στη μελέτη εφαρμογής  προτείνεται να  υπάρχει  ελεγχόμενη στάθμευση στους κοινόχρηστους χώρους της περιοχής και προβλέπονται, συνολικά, 28 θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης. Η ελεγχόμενη στάθμευση  προβλέπεται  σε όλες τις οδούς  της περιοχής μελέτης. Η όλη περιοχή μελετήθηκε έτσι ώστε να είναι προσβάσιμη από ΑΜΕΑ. Σε όλες τις διασταυρώσεις οδών υπάρχουν ράμπες στα πεζοδρόμια



Για την βιοκλιματική αναβάθμιση της πλατείας και τη βελτίωση του μικροκλίματος της προτείνεται να εμπλουτιστεί η φύτευση της με περισσότερα δένδρα και παρτέρια και  να επιστρωθεί  μεγάλο τμήμα της με υλικά  που επιτρέπουν την διείσδυση του πρασίνου. Η περιοχή εμπλουτίζεται συνολικά με 68 δένδρα, 1134 θαμνώδη και 213 πολυετή ποώδη φυτά. Στα παρτέρια θα φυτευτούν 491 πολυετείς θάμνοι.



Κατά μήκος των πεζοδρομίων και στην πλατεία τοποθετούνται καλαθάκια απορριμμάτων και ξύλινα καθιστικά . Μάλιστα στην πλατεία στις ζαρντινιέρες των δύο υφιστάμενων μεγάλων δέντρων, τμήμα της επίστεψης τους επενδύεται με ξύλο για να  λειτουργούν αυτές και ως καθιστικά.

Για τον φυσικό δροσισμό της κατά τους θερινούς μήνες τοποθετείται στο δυτικό τμήμα της σιντριβάνι από τρεις σειρές με πίδακες νερού. Για τον φωτισμό της περιοχής πλατείας Μαβίλη προτείνονται δύο τύποι φωτιστικών σωμάτων με λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας, ο ένας για τους δρόμους και ο άλλος για την πλατεία.  

Όλες οι εργασίες ανάπλασης θα γίνουν υπό την επίβλεψη αρχαιολόγου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης.

Η Οικονομική Επιτροπή του δήμου ενέκρινε τη δαπάνη ποσού 1.500.000 ευρώ για την εκτέλεση του έργου. Το κόστος, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάση Παππά, θα καλυφθεί αρχικά από τα δημοτικά ταμεία, ωστόσο, δεν αποκλείεται να εξεταστεί στη συνέχεια η κάλυψη του ποσού από το ΕΣΠΑ Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη - Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση.

Σε δεύτερη φάση πιθανότητα η δημοτική αρχή να προχωρήσει στην περιοχή το σχέδιο για τη δημιουργία ενός ανοιχτού εκπτωτικού mall σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης.

Για τη δημιουργία του Open Street Outlet Mall γύρω από την πλατεία θα απαιτηθεί μια νέα μελέτη – συμπληρωματική – είτε από το δήμο είτε από τον ΕΣΘ. Σύμφωνα, πάντως, με τον κ. Παππά, η δημοτική αρχή βλέπει θετικά αυτή την πρόταση, η οποία, ωστόσο, σε αυτό το στάδιο βρίσκεται σε επίπεδο αρχικών συζητήσεων.

Η συγκεκριμένη περιοχή, που άλλοτε έσφυζε από οικονομική δραστηριότητα, σήμερα παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης, εμπορικής και οικιστικής. Πολλά από τα καταστήματα της  περιοχής, όπως συνεργεία στα ισόγεια καταστήματα αλλά και βιοτεχνίες κυρίως σε ορόφους κτιρίων, είναι κλειστά. Ενδεικτικές της υποβάθμισης της περιοχής είναι οι τιμές των μηνιαίων μισθωμάτων.