Skip to main content

Η ανάπλαση της Νοτιοανατολικής Πύλης - Τι σχεδιάζει ο Δ. Θεσσαλονίκης

Το σχέδιο για την αναγέννηση της περιοχής μεταξύ Νέας Ελβετίας - Κεραµείων Αλλατίνη. Η διάνοιξη της Ψελλού, οι χρήσεις γης και η κυκλοφοριακή πρόταση.

Να μετατρέψει σε έναν υπερτοπικό πόλο πρασίνου, πολιτισμού και κεντρικών λειτουργιών το νοτιοανατολικό άκρο της Θεσσαλονίκης, και συγκεκριμένα την περιοχή Ν. Ελβετίας - Κεραµείων Αλλατίνη, σχεδιάζει για τα επόμενα χρόνια ο κεντρικός δήμος.

Πρόκειται για την λεγόμενη «Νοτιοανατολική Πύλη», η οποία είναι συνολικής έκτασης, περίπου 360 στρεμμάτων και βρίσκεται στα διοικητικά όρια του δήμου Θεσσαλονίκης με τους δήμους Πυλαίας – Χορτιάτη και Καλαμαριάς.

Η συγκεκριμένη έκταση είναι στο μεγαλύτερο μέρος της ενταγμένη στο σχέδιο πόλης, ενώ υπάρχει και ένα τμήμα της περιοχής, με συνολικό εμβαδόν 96 στρεμμάτων, που είναι εκτός σχεδίου και καταλαμβάνεται κυρίως από την ιδιοκτησία Κεραμείων «Αλλατίνη».  

Για την περιοχή ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε προκηρύξει το 2006 διεθνή διαγωνισμό μελετών με αντικείμενο τη διατύπωση συνολικής πρότασης ανάπλασης της περιοχής. Για την υλοποίηση της ανάπλασης της «ΝοτιοΑνατολικής Πύλης» απαιτείται η προκήρυξη, σε δεύτερη φάση, της πλήρους μελέτης.

Προϋπόθεση για τη δεύτερη φάση του έργου είναι η τροποποίηση των προβλέψεων του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την περιοχή.

Η διαμόρφωση της λεγόμενης νοτιοανατολικής πύλης της Θεσσαλονίκης είναι σε συνάρτηση με τη διάνοιξη της οδού Ψελλού και τη διαμόρφωση του τερματικού σταθμού του μετρό στην περιοχή της Νέας Ελβετίας.

Για μια σημαντική ανάπλαση στην πόλη και για ένα έργο πνοής το οποίο θα δρομολογηθεί τα επόμενα 2-3 χρόνια, κάνει λόγο, μιλώντας στη Voria.gr ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάσης Παππάς.

Αρχικά, μέσα στις προτεραιότητες των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου είναι η ένταξη στο σχέδιο πόλης του συνόλου της εκτός σχεδίου περιοχής και συγκεκριμένα, των Κεραμείων «Αλλατίνη», προκειµένου εν συνεχεία να εκπονηθεί συνολική µελέτη.

Αγκάθι για την υλοποίηση της ανάπλασης, σύμφωνα με τον κ. Παππά, αποτελεί το κόστος των απαλλοτριώσεων στις οποίες απαιτείται να προχωρήσει ο δήμος. Μάλιστα, για το θέμα η δημοτική αρχή είναι σε διαδικασία αναζήτησης χρημάτων με σχετικό αίτημα προς το Πράσινο Ταμείο. Ήδη, πάντως, στην περιοχή, μετά από ενέργειες του δήμου, απαλλοτριώθηκε μια μεγάλη μάνδρα οικοδομικών υλικών.



Σημαντικό βήμα για την συνολική ανάπλαση της περιοχής είναι η διάνοιξη της οδού Ψελλού, η οποία κρίνεται ζωτικής σημασίας, ώστε να μην αποχαρακτηριστούν βασικοί χώροι. Ήδη ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει ζητήσει τη συμβολή του υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη διάνοιξη της οδού και τις απαλλοτριώσεις. «Υπάρχει μια θετική εξέλιξη, καθώς το υπουργείο ανέφερε ότι θα εντάξει τη διάνοιξη της Ψελλού στις δημόσιες επενδύσεις», τόνισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, σύμφωνα με τον οποίο, ο δήμος επανήρθε με νέο αίτημα για το θέμα προς το υπουργείο.

Στα σχέδια του δήμου είναι να υπάρξει ένας σχεδιασμός για τον τερματικό σταθμό του μετρό στην περιοχή της Ν. Ελβετίας. Όπως εξήγησε ο κ. Παππάς, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κόμβος στον τερματικό σταθμό, στον οποίο θα βρίσκονται όλα τα μέσα μεταφοράς, ΚΤΕΛ, λεωφορεία, ταξί».



Μέσα στον σχεδιασμό σημειώνεται πως είναι και η ανάπλαση του πάρκου της Ν. Ελβετίας, με την αύξηση του πρασίνου στην περιοχή και τη δημιουργία παιδικής χαράς με δωρεά από το Ίδρυμα Νιάρχος. Συγκεκριμένα, στα σχέδια του δήμου Θεσσαλονίκης είναι η βελτίωση του πρασίνου με νέες φυτεύσεις, η δημιουργία του πάρκου και η λειτουργία του αναψυκτηρίου, το οποία εκτιμάται ότι θα δώσει νέα ζωντάνια στο χώρο.

Παράλληλα, στη συνολική ανάπλαση της περιοχής εντάσσεται και το σχέδιο του δήμου για την αξιοποίηση έκτασης σχεδόν 3 στρεμμάτων, στη συμβολή των οδών Παπαναστασίου με Βούλγαρη, στη Χαριλάου, ακριβώς δίπλα στη Νέα Ελβετία. Μεταξύ άλλων, σχεδιάζεται η κατασκευή ενός καναλιού, μήκους περίπου 42 μέτρων και πλάτους 1 μέτρου, στο οποίο θα ρέει νερό με φυσική ροή. Επίσης, σχεδιάζεται να διαμορφωθούν θέσεις ξεκούρασης και να εγκατασταθεί υπαίθρια αθλητική υποδομή με στόχο την ενθάρρυνση της γυμναστικής στην ύπαιθρο και στα πάρκα.

Τι προβλέπει η μελέτη ανάπλασης «Γιαννακού Αθηνά, PROAP LDA, ΒΑΣΙΣ-ΣΥΣΜ ΑΕ, Ηρ.Βαλιούλης & Συνεργάτες ΕΕ, Μιχαήλ Ρωμανός»

Σύμφωνα με την πρόταση χρήσεων γης της Προκαταρκτικής Πολεοδομικής Μελέτης, ανασχεδιάζονται οι Πολεοδομικές Ενότητες της περιοχής μελέτης και της περιβάλλουσας περιοχής, ώστε αφενός να περιλάβουν και το εκτός ΓΠΣ τμήμα της περιοχής και αφετέρου να συγκροτούν λειτουργικά και πολεοδομικά βιώσιμες ενότητες-γειτονιές.

Βασικές αλλαγές πολεοδομικού χαρακτήρα είναι οι παρακάτω:

⦁    Το προτεινόμενο από την Προκαταρκτική Μελέτη σχέδιο προβλέπει μερικό αποχαρακτηρισμό του αρχικού χώρου πρασίνου με σκοπό τη δημιουργία ενός οικοδομικού τετραγώνου γραφείων – καταστημάτων (τοπικό κέντρο) προς την οδό Βούλγαρη και ενός οικοδομικού τετραγώνου για χώρο αθλητικού κέντρου στη διασταύρωση των οδών Ψελλού και Ιατρού Γωγούση.  

⦁    Η περιοχή της επέκτασης του ρυμοτομικού σχεδίου (νότιο τμήμα περιοχής μελέτης) οργανώνεται με νέες χρήσεις και οικοδομικά τετράγωνα πρασίνου, αμιγούς κατοικίας και κεντρικών λειτουργιών επίπεδου πόλης, καθώς και με υπόγειο σταθμό μέσων μαζικής μεταφοράς. Επίσης, καθορίζονται οι χρήσεις μουσείου και πολιτισμού-αναψυχής στα διατηρητέα κτίρια των Κεραμείων «Αλλατίνη».

⦁    Οι δύο παραπάνω περιοχές χωρίζονται από την οδό Μ. Ψελλού, της οποίας η χάραξη διαφοροποιείται μερικώς στη συμβολή με την οδό Αλ. Παπαναστασίου.
⦁    Οι δύο περιοχές συνδέονται μεταξύ τους με πλέγμα πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και πλατειών.  

Το διατηρητέο σύνολο προτείνεται όχι μόνο ως μουσείο του εαυτού του αλλά ως ευέλικτος χώρος πολιτισμού και αναψυχής.

Βασικά σημεία κυκλοφοριακής πρότασης:

Οι οδικές υποδομές βασίζονται στη λογική της υιοθέτησης των ήπιων και με τις μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρεμβάσεων. Περιορίζονται στις διανοίξεις των απολύτως απαραίτητων οδικών τμημάτων, στη βελτίωση των γεωμετρικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών του υφιστάμενου οδικού δικτύου, στην υιοθέτηση πολιτικής στάθμευσης ελεγχόμενης προσφοράς αποκλειστικά εκτός οδού και την αναδιάρθρωση του δικτύου των λεωφορειακών γραμμών βάσει της λειτουργίας του σταθμού του μετρό.  

Τμήμα της οδού Υψηλάντου μήκους 50 μέτρων πεζοδρομείται (από την οδό Γληνού προς ανατολικά)

Η στάθμευση επιτρέπεται αποκλειστικά εκτός οδού και σε οργανωμένους υπόγειους σταθμούς αυτοκίνητων χωροθετημένους σε συγκεκριμένες θέσεις.

Το πλήθος των προσφερόμενων θέσεων περιορίζεται στο ελάχιστο επιτρεπτό όριο εξυπηρέτησης των διαφόρων χρήσεων.

Προτείνεται η κατασκευή τριών δημόσιων υπόγειων σταθμών αυτοκινήτων συνολικής χωρητικότητας 1.474 θέσεων για την εξυπηρέτηση των γενικότερων δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχής.

Συμπληρωματικά, προτείνεται η κατασκευή δύο ιδιωτικών σταθμών μικρής χωρητικότητας (100 και 90 θέσεων) για την εξυπηρέτηση αναγκών συγκεκριμένων χρήσεων (κτήρια γραφείων). Υπόγειες θέσεις στάθμευσης θα εξυπηρετούν και τις ανάγκες του συγκροτήματος των κατοικιών.

Συνολικά, στην περιοχή προσφέρονται 1.838 θέσεις στάθμευση εκτός οδού, 380 εκ των οποίων, προορίζονται για την εξυπηρέτηση αναγκών στάθμευσης και επιβίβασης (park and ride).