Skip to main content

Η αλυσίδα των ευθυνών για το χάος με τον χιονιά στον δήμο Θεσσαλονίκης

Το χρονικό των τραγικών χειρισμών που οδήγησαν μία ολόκληρη πόλη σε παράλυση. Τι έγινε λάθος, τι έπρεπε να γίνει. Οι γκάφες και οι ολιγωρίες

Λεπτομέρειες για τους λανθασμένους χειρισμούς και τις σοβαρές ανεπάρκειες του μηχανισμού του δήμου Θεσσαλονίκης στην αντιμετώπιση του χιονιά, που είχαν ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το απόλυτο χάος στους δρόμους της πόλης το απόγευμα της Τρίτης, φέρνει στο φως της δημοσιότητας η Voria.gr.

Έγκυρες πηγές από υπηρεσιακά στελέχη του δήμου Θεσσαλονίκης, που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα για την πολιτική προστασία, περιγράφουν αναλυτικά στη Voria.gr όσα κακώς έγιναν αλλά και όσα έπρεπε να γίνουν αλλά δεν έγιναν ποτέ, αποκαλύπτοντας έτσι τις μεγάλες ευθύνες σε διοικητικό και υπηρεσιακό επίπεδο.

Πρόκειται για λάθη και παραλείψεις που μαρτυρούν -κατά περίπτωση- έλλειψη πρόνοιας και συντονισμού, επιπολαιότητα, άγνοια αλλά και αδιαφορία. Για λάθη και υστερήσεις που έφεραν μία ολόκληρη πόλη σε κατάσταση παράλυσης και νευρικού κλονισμού, με χιλιάδες οδηγούς να παραμένουν εγκλωβισμένοι επί ώρες στα αυτοκίνητά τους.

Η παραγγελία για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης έρχεται ως συνέχεια και συνέπεια της οργής των κατοίκων της πόλης για όσα βίωσαν την Τρίτη.

Τι έγινε και τι έπρεπε να γίνει

Το βασικό και όπως αποδείχθηκε μοιραίο λάθος ήταν η απόφαση των αρμόδιων υπηρεσιών να γεμίσουν με αλάτι τις αλατιέρες, μόλις άρχισαν να γίνονται οι πρώτες ανακοινώσεις για επερχόμενο κύμα κακοκαιρίας, δηλαδή τουλάχιστον 10 ημέρες πριν τελικά χτυπήσει ο χιονιάς την πόλη. Έτσι, οι αλατιέρες έμειναν εκτεθειμένες περιμένοντας να έρθει το κρύο, αλλά στο μεταξύ οι χαμηλές θερμοκρασίες διαρκείας, η υγρασία και το μεγάλο χρονικό διάστημα  μέχρι το χιονιά είχαν ως αποτέλεσμα να πετρώσει το αλάτι.

Οι αλατιέρες, λοιπόν, έπρεπε απλώς να ελεγχθούν ότι λειτουργούν και στη συνέχεια έπρεπε να παραμείνουν άδειες, για να γεμίσουν το βράδυ πριν το χιονιά (δηλαδή το βράδυ της Δευτέρας), με βάση τις πολλές μετεωρολογικές προγνώσεις που είχαν προβλέψει τι έρχεται και πότε.

Απίστευτη γκάφα με τις υδροφόρες

Σαν να μην έφθανε αυτό, οι αρμόδιες υπηρεσίες γέμισαν τις υδροφόρες με νερό 3-4 μέρες πριν χτυπήσει ο χιονιάς και τις άφησαν εκτεθειμένες στο κρύο, με αποτέλεσμα, λόγω των συνεχόμενων χαμηλών θερμοκρασιών, να παγώσουν τα νερά. Τα λάθη που έγιναν με τις υδροφόρες ήταν παιδαριώδη, τέτοια που ακόμα κι ένας άσχετος με το αντικείμενο δεν θα έκανε, εάν απλώς χρησιμοποιούσε την κοινή λογική. Οι υδροφόρες, λοιπόν, έπρεπε να πηγαίνουν άδειες για να γεμίζουν θαλασσινό νερό και στη συνέχεια να το ρίχνουν στους δρόμους. «Ο μεγάλος αριθμός των καινούργιων υδροφόρων έπρεπε να ελεγχθεί ότι δουλεύουν σωστά και να παρέμεναν εντελώς άδειες. Γεμίζουν νερό-ρίχνουν νερό, αυτό κάνουν οι υδροφόρες. Ποτέ δεν αφήνεις σε τέτοιες περιπτώσεις το νερό επί μέρες μέσα σε υδροφόρα, γιατί πολύ απλά θα παγώσει», έλεγαν οι ίδιες πηγές.

Ολιγωρία

Επιπλέον, σημειώθηκε μεγάλη ολιγωρία στην προμήθεια των πολιτών με αλάτι, καθώς μόλις την τελευταία στιγμή και υπό το κράτους του πανικού, οι αρμόδιοι έστειλαν εργάτες για να γεμίσουν σακούλες με αλάτι, εκεί που υπήρχαν μεγάλες ποσότητες συγκεντρωμένες επί της Βασιλίσσης Όλγας 186, στο παλιό πάρκινγκ της αστυνομίας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο 80% των σημείων που ανακοινώθηκαν ότι οι πολίτες μπορούν να εφοδιάζονται σακούλες με αλάτι, δεν υπήρχε τίποτα. «Χρειαζόταν απλώς 30 εργάτες καθαριότητας, από τους συνολικά 1000, μια εβδομάδα πριν, με τις πρώτες ακόμα προβλέψεις για την επερχόμενη παγωνιά, να γεμίσουν τις σακούλες με αλάτι», αναφέρουν οι ίδιες πηγές και προσθέτουν:

«Ταυτοχρόνως, τα μικρά φορτηγάκια του Δήμου έπρεπε να διανείμουν σακούλες με αλάτι στις Κοινότητες, στις εποπτείες καθαριότητας, σε νοσοκομεία, σε σχολεία, σε παιδικούς σταθμούς, σε ιατρικά κέντρα και όπου αλλού ζητούσαν. Επίσης θα έπρεπε να αφήνουν δύο σακούλες με αλάτι σε κάθε στάση του ΟΑΣΘ αλλά και σακούλες με αλάτι κατά μήκος των στενών της πόλης όπου δεν μπορούσε να μπει υδροφόρα ή αλατιέρα».

Όταν ξέσπασε ο χιονιάς

Σε αυτές τις περιπτώσεις, αμέσως μόλις ξεσπάει ο χιονιάς, οι υδροφόρες πλημμυρίζουν τους κεντρικούς και ημικεντρικούς δρόμους της πόλης με θαλασσινό νερό και οι αλατιέρες αρχίζουν να εργάζονται ασταμάτητα. Οι 30 καινούργιες υδροφόρες θα ήταν αρκετές για τον δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ ταυτόχρονα περίπου 700 εργάτες καθαριότητας (που υπήρχαν διαθέσιμοι) θα απλώνονταν σε όλα τα στενά της πόλης ρίχνοντας τις σακούλες με αλάτι που θα έπρεπε να είχαν αφεθεί τις προηγούμενες ημέρες και με φτυάρια (που υπάρχουν) θα καθάριζαν τα πεζοδρόμια.

Την ίδια ώρα, συνεχίζουν οι ίδιες πηγές, τα μικρά φορτηγάκια του Δήμου (δορυφορικά) θα γέμιζαν με χύμα αλάτι και θα το έριχναν αποκλειστικά σε στενά που δεν μπορούσε να μπει υδροφόρα. Τέλος, οι πολίτες θα μπορούσαν να εφοδιαστούν σακούλες με αλάτι από τις Κοινότητες ή από τις εποπτείες καθαριότητας όπου θα είχε προβλεφθεί να υπάρχουν. Αντιθέτως, αυτό που έγινε ήταν, μετά το χτύπημα του χιονιά, να μοιραστούν από 10-15 σακούλες αλάτι σε κάθε εποπτεία Καθαριότητας, που, όμως, εκ των υστέρων, δεν έφταναν ούτε για ένα στενό.

Οι ευθύνες

Ευθύνες για το μπάχαλο προφανώς έχουν, ως πολιτικοί προϊστάμενοι, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο γενικός γραμματέας του δήμου Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος της Πολιτικής Προστασίας Θωμάς Ψαρράς και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς, οι οποίοι αποδείχθηκε ότι υποεκτίμησαν το επερχόμενο κύμα κακοκαιρίας  και αρκέστηκαν στις διαβεβαιώσεις των υπηρεσιακών παραγόντων, χωρίς να έχουν προσωπική εικόνα και επίβλεψη του όλου σχεδιασμού κατά τις κρίσιμες ώρες πριν και με το ξέσπασμα της χιονόπτωσης. Η οποία -και εδώ είναι το χειρότερο- είχε προβλεφθεί και ως προς τον χρόνο και ως προς την ποσότητα...

Ο δήμαρχος, βέβαια, ανέλαβε τις ευθύνες του, έστω με κάποια καθυστέρηση, αλλά την ώρα του μεγάλου πανικού έδειξε ότι δεν είχε συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος και της ταλαιπωρίας που περνούσαν εκείνη την ώρα οι Θεσσαλονικείς, κάνοντας τις περιβόητες δηλώσεις για τις αλατιέρες αλλά και δηλώσεις του τύπου «μπόρα είναι θα περάσει».

Την παραίτησή του υπέβαλε για λόγους ευθιξίας και ο κ. Ψαρράς, την οποία ωστόσο δεν έκανε δεκτή ο κ. Μπουτάρης, ενώ σιγή ιχθύος τηρεί προς το παρόν ο κ. Παππάς.

Στο υπηρεσιακό επίπεδο στο κάδρο των ευθυνών μπαίνουν το αυτοτελές τμήμα Πολιτικής Προστασίας, η Γενική Διευθύνση Τεχνικών Υπηρεσιών, καθώς και η Διεύθυνση Ανακύκλωσης και Διαχείρισης Αστικών Απορριμμάτων και ειδικά τα Τμήματα Καθαριότητας και Κίνησης Οχημάτων (Προϊστάμενοι, Συντονιστές).