Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2017
x

Η ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η βασική γραμμή βρίσκεται στο 55% της περάτωσής της - Τι γίνεται με τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά, Δυτικές Συνοικίες και Αεροδρόμιο «Μακεδονία»

Όλα τα στοιχεία για τη φάση, στην οποία βρίσκονται τα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης, δημοσιοποίησαν σε κοινή τους συνέντεξη Τύπου στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Γιάννης Μυλόπουλος.

Όπως φαίνεται από τα διαθέσιμα στοιχεία, το έργο, το οποίο ανατέθηκε το 2006, βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο 55% της περάτωσής του, το 15% του οποίου έχει ολοκληρωθεί την περίοδο 2016-2017.

Πιο συγκεκριμένα:

Έργο: Μελέτη, Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης (Σύμβαση CON-06/004)

Αντικείμενο:  9,6 χλμ υπόγειας γραμμής διπλής τροχιάς
13 σταθμοί (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός έως Νέα Ελβετία)
Αμαξοστάσιο Πυλαίας
Επίσταθμος Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού
4 Διασταυρώσεις Τροχιογραμμών
2 Διακλαδώσεις Επεκτάσεων
Ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα
18 συρμοί

Ανάδοχος     :    Κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ / IMPREGILO / ANSALDO STS / SELI / HITACHI RAIL ITALY (*)

Συμβατικό τίμημα     :    1.011.955.682,28 € (χωρίς ΦΠΑ)

Ημερομηνία ανάθεσης     :    07.04.2006

Ημερομηνία περαίωσης     :30.11.2020

Πρόοδος υλοποίησης    :    55 %

Απορροφήσεις

 

Περίοδος 2006-2015

Περίοδος 2016-2017

Σύνολο

Πρόοδος απορροφήσεων

40%

15%

55%

Πρόοδος ανά αντικείμενο

 

Περίοδος

2006-2015

Περίοδος 2016-2017

Σύνολο

Έργα Πολιτικού Μηχανικού

55%

25%

80%

Σήραγγες ΤΒΜ

76,5%

23,5%

100%

Αρχιτεκτονικά Έργα

12%

24%

36%

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ

Η πρόοδος της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά βρίσκεται στο 35% της ολοκλήρωσής του.

Έργο     :    Μελέτη, Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία της Επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (Σύμβαση CON-002/13)

Αντικείμενο     :    4,8 χλμ υπόγειας γραμμής διπλής τροχιάς
5 σταθμοί (Νομαρχία έως Μίκρα)
Επίσταθμος Μίκρας
3 Διασταυρώσεις Τροχιογραμμών
2 Φρεάτια Αερισμού
Ηλεκτρομηχανολογικός και σιδηροδρομικός εξοπλισμός

Ανάδοχος     :    ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

Συμβατικό τίμημα     :    399.814.661,29 € (χωρίς ΦΠΑ)

Ημερομηνία ανάθεσης     :    25.06.2013

Ημερομηνίας περαίωσης     : 18.12.2019
Πρόοδος υλοποίησης    :    35 %

Απορροφήσεις

 

Περίοδος 2013-2015

Περίοδος 2016-2017

Σύνολο

Πρόοδος απορροφήσεων

10,8%

24,8%

35,6%

Πρόοδος ανά αντικείμενο

 

Περίοδος

2013-2015

Περίοδος 2016-2017

Σύνολο

Έργα Πολιτικού Μηχανικού

22%

56%

78%

Σήραγγες ΤΒΜ

0%

23%

23%

Πρόοδος εργασιών ανά θέση

Α. Σταθμοί, Διακλαδώσεις, Διασταυρώσεις κλπ

Έχουν ολοκληρωθεί, ή ολοκληρώνονται εντός του Σεπτεμβρίου οι κύριες εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στους 16 από τους 18 σταθμούς της Θεσσαλονίκης και της Καλαμαριάς:
1.    “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” (ΝΣΣ),
2.    “Δημοκρατίας”,
3.    “Σιντριβάνι”,
4.    “Πανεπιστήμιο”,
5.    “Παπάφη”,
6.    “Ευκλείδης”,
7.    “Φλέμινγκ”,
8.    “Ανάληψη”,
9.    “Πατρίκιος”,
10.    “Βούλγαρη”,
11.    “Ν. Ελβετία”,
12.    “Νομαρχία”,
13.    “Καλαμαριά ”,
14.    “Αρετσού”,
15.    “Ν. Κρήνη” και
16.    “Μίκρα ”

Στους σταθμούς “Βενιζέλου” και “Αγ. Σοφία”, όπου έχουν αποκαλυφθεί σημαντικές για την πόλη αρχαιότητες, έχουν ληφθεί, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ αποφάσεις προκειμένου να διατηρηθούν κατά χώρα οι αρχαιότητες στη μεγαλύτερη δυνατή έκταση. Για το σκοπό αυτό τροποποιείται ο σχεδιασμός των σταθμών. Συγκεκριμένα:

α)     Ο σταθμός “Βενιζέλου” αναμορφώνεται σημαντικά και κατασκευάζεται υπόγεια, με διαφορετική μέθοδο κατασκευής και νέα διαμόρφωση προσβάσεων, ενσωματώνοντας ουσιαστικά στη λειτουργία του σταθμού, τον αρχαιολογικό χώρο που έχει αποκαλυφθεί. Προχωρούν οι μελέτες και παράλληλα οι εργασίες κατασκευής.

β)    Ο σταθμός “Αγ. Σοφία” τροποποιείται στη βόρεια πρόσβαση και τον εξαερισμό, προκειμένου να διατηρηθούν κατά χώρα τα κατάλοιπα σημαντικών κτισμάτων που αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή. Προχωρούν οι μελέτες και παράλληλα με την ανασκαφή.

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι αρχαιολογικές ανασκαφές στις προσβάσεις του σταθμού “Αγ. Σοφία”, στη νότια πρόσβαση του σταθμού “Σιντριβάνι-ΔΕΘ” και στη νότια πρόσβαση του σταθμού “Δημοκρατία”. Όταν ολοκληρωθούν οι απαραίτητες τεχνικές εργασίες, θα συνεχιστεί στο σταθμό “Βενιζέλου”.

Επίσης έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στις δυο διακλαδώσεις στις διασταυρώσεις και σε έναν επίσταθμο ως εξής:
1.    Διακλάδωση “Δημοκρατίας”,
2.    Διακλάδωση “Πατρίκιος”,
3.    Διασταύρωση “Σιντριβάνι”
4.    Διασταύρωση “Ανάληψη”
5.    Διασταύρωση “Νομαρχία”
6.    Επίσταθμος Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού,

Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες στον επίσταθμο Μίκρας.

Οι αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις βρίσκονται σε εξέλιξη στις εξής θέσεις:

1.    Σταθμός “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός”,
2.    Σταθμός “Δημοκρατίας”,
3.    Σταθμός “Σιντριβάνι”,
4.    Σταθμός “Πανεπιστήμιο”,
5.    Σταθμός “Παπάφη”,
6.    Σταθμός “Ευκλείδης”,
7.    Σταθμός “Φλέμινγκ”,
8.    Σταθμός και διασταύρωση “Ανάληψη”,
9.    Σταθμός “Ν. Ελβετία”,
10.    Διασταύρωση “Νομαρχία” και
11.    Σταθμός “Ν. Κρήνη”

Η εγκατάσταση των  κυλιόμενων κλιμάκων έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 30% και αρκετά από τα υπόλοιπα Η/Μ συστήματα βρίσκονται στο στάδιο της παραγωγής και των εργοστασιακών δοκιμών.

Β. Σήραγγες

Ι. ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ

1.    Σήραγγες ΤΒΜ: Ολοκληρώθηκε η διάνοιξη των δίδυμων σηράγγων με ΤΒΜ, από το σταθμό “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός”, μέχρι το σταθμό “Ν. Ελβετία”. Το συνολικό μήκος των σηράγγων ΤΒΜ είναι 15,7 Km περίπου. Από τις αρχές του 2016 κατασκευάστηκαν τα 3,7 Km περίπου.
2.    Σήραγγα μεταξύ του σταθμού “Ν. Ελβετία” και του Αμαξοστασίου: Η σήραγγα διπλής τροχιάς, μήκους 1,1 Km, κατασκευάστηκε με τη μέθοδο cut & cover, εκτός από δυο τμήματα μήκους 118 m που κατασκευάστηκαν με υπόγεια εκσκαφή (ΝΑΤΜ). Το τμήμα cut & cover έχει ολοκληρωθεί όπως και η μια σήραγγα ΝΑΤΜ και υπολείπεται η σκυροδέτηση και της δεύτερης σήραγγας ΝΑΤΜ. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2016 και το ποσοστό ολοκλήρωσης τους είναι στο 95%.

Σε εξέλιξη είναι η εργασία κατασκευής της σιδηροδρομικής επιδομής που ξεκίνησε τον Ιούνιο 2017.

ΙΙ. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ

Σήραγγες ΤΒΜ : Σε εξέλιξη βρίσκεται η διάνοιξη των σηράγγων με δυο ΤΒΜ, συνολικού μήκους 7 Km.  Ήδη από τον Ιούνιο 2017 που ξεκίνησαν οι εργασίες, έχουν κατασκευαστεί 1,61 Km, που αντιστοιχεί στο 23%.

Γ. Αμαξοστάσιο

Ολοκληρώθηκε η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη και ο φέρων οργανισμός των κτιρίων και οι υποδομές, μετά την ολοκλήρωση της αρχαιολογικής ανασκαφής. Σε εξέλιξη βρίσκονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και η σιδηροδρομική επιδομή. Η πρόοδος των έργων Πολιτικού Μηχανικού, από 36% στις αρχές του 2016, σήμερα ανέρχεται στο 90%.

3. Προβλήματα που επιλύθηκαν

Ι. ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ

1.    Έπειτα από μία μακρά περίοδο στασιμότητας του έργου, με αποκορύφωμα την υποβολή αίτησης από τον Ανάδοχο κατασκευής για διάλυση της σύμβασης, τον Ιανουάριο του 2016 επανεκκίνησαν οι εργασίες σε όλα τα μέτωπα του Έργου κατόπιν ενεργειών του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών. Τον Ιούνιο του 2017 η Ανάδοχος Κ/ξία απέσυρε οριστικά την αίτηση διάλυσης της σύμβασης και δεσμεύτηκε να συνεχίσει το έργο μέχρι το πέρας αυτού, στα τέλη του 2020.
2.    Εγκρίθηκε το Χρονοδιάγραμμα του Έργου, σύμφωνα με το οποίο το έργο θα λειτουργεί τον Νοέμβριο 2020.
3.    Βρέθηκε τεχνικά υλοποιήσιμη λύση για την κατασκευή του σταθμού “Βενιζέλου” με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί. Η λύση ικανοποιεί απόλυτα τόσο το ΥΠΠΟΑ, όσο και τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Οι αρχαιολογικές εργασίες, οι οποίες είχαν διακοπεί από τον Δεκέμβριο 2012, επανεκκίνησαν τον Μάιο του 2017 και συνεχίζονται οι κατασκευαστικές εργασίες μετά την έγκριση των μελετών.
4.    Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα είχαν εκφράσει επισήμως σοβαρές επιφυλάξεις για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του έργου εξαιτίας της στασιμότητας που είχε παρατηρηθεί, γεγονός που έθετε σε σοβαρό κίνδυνο τη συνέχιση της χρηματοδότησης, αλλά και τα κονδύλια που είχαν ήδη διατεθεί στο έργο. Έπειτα από τις διαβουλεύσεις που έγιναν, οι επιφυλάξεις αυτές άρθηκαν και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση του έργου από το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014-2020.
5.    Επιλύθηκε το σύνολο σχεδόν των τεχνικών προβλημάτων και με την ολοκλήρωση της κατασκευής των σηράγγων και των σταθμών στον αστικό ιστό της πόλης, καθώς και της αρχαιολογικής ανασκαφής στις θέσεις των σταθμών, έχουν ουσιαστικά εκλείψει οι παράγοντες ρίσκου στην ολοκλήρωση του έργου.

ΙΙ. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ

1.    Καταργήθηκε η εγκατάσταση των βαριών υποστηρικτικών εγκαταστάσεων των ΤΒΜ στον Σταθμό “Αρετσού”, ο οποίος γειτνιάζει με ιδρύματα κοινωνικού ενδιαφέροντος για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
2.    Επιλύθηκε το θέμα των υψομέτρων στις θέσεις των προσβάσεων των σταθμών “Αρετσού”, “Ν. Κρήνη” και “Μίκρα” οι οποίοι χωροθετούνται σε αδιάνοικτο τμήμα της οδού Πόντου και δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί από τον Δήμο Καλαμαριάς που έχει την αρμοδιότητα, αναλαμβάνοντας την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών, με αποτέλεσμα να αποφευχθούν σημαντικές καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου.

Σήμερα, το μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην κυριολεξία σε πλήρη εξέλιξη προς όλες τις κατευθύνσεις. Το 2019 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των σταθμών και η προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού και του τροχαίου υλικού και θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες των συρμών που θα κρατήσουν περίπου έναν χρόνο.

Η εμπορική λειτουργία του έργου της βασικής γραμμής θα ξεκινήσει το 2020, ενώ της επέκτασης προς Καλαμαριά λίγους μήνες αργότερα. Επομένως, μπορούμε με ειλικρίνεια και πλήρη διαφάνεια να διαβεβαιώσουμε τους Θεσσαλονικείς ότι αυτό που όλοι βλέπουν κυκλοφορώντας στην πόλη είναι αλήθεια. Το έργο «τρέχει», τα προβλήματα λύθηκαν και το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί τηρείται πλέον αυστηρά.

4. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΔΥΤΙΚΕΣ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

Έχουν ολοκληρωθεί οι γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες για την Επέκταση προς Παύλου Μελά, ενώ αυτές για την Επέκταση προς Αμπελόκηπους-Μενεμένη-Εύοσμο-Κορδελιό θα ολοκληρωθούν το πρώτο τρίμηνο του 2018. Η Αττικό Μετρό προγραμματίζει εντός του 2018 να ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς των δυο Επεκτάσεων.
Για την Επέκταση προς Αεροδρόμιο εξετάζονται εναλλακτικές λύσης υπέργειας διαδρομής, προκειμένου να μειωθεί το σχετικός κόστος.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ