Skip to main content

Οι 19+ παρεμβάσεις στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης - 500 εκατ. ευρώ ως το 2030

Τι προβλέπει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τη νέα ταυτότητα, τη «Ριβιέρα της Θεσσαλονίκης».

Πεντακόσια εκατομμύρια ευρώ κόστος και ολοκλήρωση μέχρι το 2030. Ενδεικτικός προϋπολογισμός και χρονοδιάγραμμα για να υλοποιηθεί η μεγαλύτερη παρέμβαση για τη νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, το ενιαίο παραλιακό μέτωπο, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε στη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας.

«Ένας ενδεικτικός αρχικός προϋπολογισμός για την υλοποίηση των παρεμβάσεων είναι 500 εκατομμύρια ευρώ. Η χρηματοδότηση θα προέλθει από το νέο ΕΣΠΑ , την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και όποια άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία είναι διαθέσιμα. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης προβλέπει έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος στο τέλος του 2022 ή στις αρχές του 2023. Στο διάστημα 2023 – 2024 προβλέπεται η εκπόνηση μελετών και αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και η δημοπράτηση των έργων έως την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων προβλέπεται για την περίοδο 2025 – 2030», τόνισε ο κ. Μπίλλιας.

Τζιτζικώστας: Τα πλεονεκτήματα του έργου

Όπως επισήμανε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, «πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έγινε για τη Θεσσαλονίκη. Έπρεπε τέτοια έργα να έχουν σχεδιαστεί και υλοποιηθεί πριν από δεκαετίες. Η κατάσταση του παραλιακού μετώπου κράτησε τη Θεσσαλονίκη πίσω επί πολλά χρόνια. Αναλάβαμε και μέσα από ευρύ δημόσιο διάλογο διαμορφώσαμε το νέο πλαίσιο για το παραλιακό μέτωπο 40 χλμ. από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι. Σήμερα κλείνει το πρώτο κεφάλαιο αυτού του μεγάλου έργου. Το νέο παραλιακό μέτωπο που θα διαμορφωθεί θα δίνει αναπτυξιακές δυνατότητες στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή, ενώ θα αναβαθμίσει σημαντικότατα την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών δημιουργώντας ταυτόχρονα τη νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης. Θα συνδεθεί πια η πόλη και η ευρύτερη περιοχή με τη θάλασσα κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει. Επίσης μπαίνουν επιτέλους κανόνες. Σήμερα στα 40 χλμ. του παραλιακού μετώπου δυστυχώς είναι εμπλεκόμενοι πολλοί φορείς, χωρίς να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου υπάρχουν εγκαταλειμμένες περιοχές, περιοχές περιβαλλοντικά υποβαθμισμένες, αλλά ταυτόχρονα και περιοχές που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την περιοχή μας. Με το έργο δημιουργούμε ζώνες περιπατητικές, ζώνες ποδηλατικές, ζώνες αστικών αναπλάσεων για να μπορούν οι πολίτες, όπως περπατούν σήμερα και εκμεταλλεύονται το δημόσιο χώρο της παραλίας από το Μέγαρο Μουσικής μέχρι το Λευκό Πύργο και το Λιμάνι, να δημιουργήσουν τέτοιες διαδρομές για το σύνολο των 40 αυτών χιλιομέτρων από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι».

Δυτικά

Ειδική αναφορά έκανε ο περιφερειάρχης στο δυτικό παράκτιο μέτωπο: «Με αυτό το έργο θα αναβαθμιστεί όλη η δυτική πλευρά της πόλης, όλο το δυτικό παράκτιο μέτωπο για το οποίο η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες απορρύπανσης και περιβαλλοντικής αναβάθμισης, τόσο επί της γης όσο και κάτω από τη γη και στη θάλασσα σε όλη την περιοχή από το λιμάνι μέχρι το Καλοχώρι. Αναβαθμίζουμε περιβαλλοντικά την περιοχή βάζουμε ένα τέλος στην υποβάθμιση, στην επιβάρυνση της δημόσιας υγείας, και ταυτόχρονα όταν ολοκληρωθεί το έργο αυτό μετά από περίπου ενάμιση χρόνο θα παραδοθεί πλέον με ποδηλατικές και περιπατητικές διαδρομές, με αναπλάσεις, για να μπορούμε όλη αυτή την περιοχή που σήμερα κανένας συμπολίτης μας δεν θέλει και δεν μπορεί να πλησιάσει, και για λόγους δυσοσμίας, να μπορεί να την επισκέπτεται και να θέλει να την επισκεφθεί και να αποτελέσει έτσι ένα νέο τοπόσημο για την πόλη μας. Τα έργα αυτά έχουν ήδη ξεκινήσει εδώ και μερικούς μήνες και τρέχουν με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς».

Ανατολικά

Ανάλογη παρέμβαση όμως θα γίνει και ανατολικά. Όπως τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας: «Θα δοθεί η δυνατότητα αναβάθμισης και ανάπτυξης όλου του ανατολικού παράκτιου μετώπου, όπου και εκεί δυστυχώς η κατάσταση είναι πολύ υποβαθμισμένη δεν υπάρχει απολύτως καμία πρόνοια και καμία λειτουργία φιλική για τους πολίτες ως προς τη χρήση. Ένα άλλο πολύ θετικό στοιχείο που προκύπτει μέσα από αυτό το σημαντικό έργο είναι ότι θα θεσμοθετηθούν οι χρήσεις γης και έτσι πια θα γνωρίζει οποιοσδήποτε πολίτης, επιχειρηματίας, ενδιαφερόμενος, ποιες είναι οι χρήσεις γης για κάθε εκατοστό γης αυτών των 40 χλμ. και έτσι θα μπορούν να αναπτυχθούν και ήπιες μορφές επιχειρηματικής δραστηριότητας, μορφές πολιτισμού αθλητισμού και άλλες».

Πορεία

Όσον αφορά στην πορεία του σχεδίου, ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε: «Είμαστε σε μια φάση τώρα που κλείνει η διαβούλευση με όλους τους φορείς. Με τη σημερινή συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο κλείνει ο πρώτος κύκλος και μπαίνουμε πια στο επόμενο βήμα. Φιλοδοξούμε εντός του 2022 αφού έχουμε αποστείλει όλες τις προτάσεις μας και τις επιφυλάξεις φορέων μέσα από αυτή τη διαβούλευση στην Αθήνα φιλοδοξούμε μέσα στο 2022 να έχουμε πια προεδρικό διάταγμα και μετά ξεκινάμε. Και σε αυτή την πορεία η συζήτηση αυτή δεν είναι προσχηματική είναι ουσιαστική, γιατί πολλές από τις παρατηρήσεις θα τις υιοθετήσουμε. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε το νέο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης που θα στηρίζεται στη συνεργασία και τη συνεννόηση, γιατί μόνο έτσι θα πετύχει. Δεν θέλουμε το παραλιακό μέτωπο να είναι ένα ακόμη από εκείνα τα έργα της Θεσσαλονίκης που δυστυχώς καθυστερούν πολλές φορές λόγω διαφωνιών. Σας ζητώ να πάμε ενωμένοι να κατανοήσουμε όλοι ότι αυτό το έργο, θα είναι το έργο εκείνο που θα αλλάξει τη δυναμική όλης της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας, να το πιστέψουμε να δουλέψουμε μαζί εποικοδομητικά και να καταφέρουμε αυτό που εδώ και δεκαετίες δυστυχώς κανένας στη χώρα μας και την περιοχή μας δεν τόλμησε να αλλάξει».

Διαβούλευση με 130 φορείς

Ο κ. Μπίλλιας ανακοίνωσε όλες τις νέες προτάσεις και τις ρυθμίσεις που προβλέπονται να γίνουν στην παράκτια ζώνη της Θεσσαλονίκης, ώστε το σημαντικότερο πρότζεκτ μέχρι το 2030 να γίνει πράξη. Οι προτάσεις και ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο σύνολό τους στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, η δημόσια διαβούλευση επί του οποίου ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες. Διαβούλευση στην οποία κλήθηκαν από την Περιφέρεια και κατέθεσαν τις απόψεις τους περισσότεροι από 130 φορείς, όπως τόνισε ο κ. Μπίλλιας.

Συνολική περιοχή

Το παραλιακό μέτωπο μήκους 40 χλμ. από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι χωρίστηκε σε τρεις περιοχές:

-Περιοχή 1: Το τμήμα δυτικά του Λιμανιού (Γαλλικός - ΟΛΘ ) με επιμέρους ενότητες:

1.1 Τον κηρυγμένο υγροβιότοπο ως εθνικό πάρκο.

1.2 Το τμήμα με διαβρωμένη ακτογραμμή και υποβαθμισμένη παράκτια ζώνη με συγκέντρωση

αποθηκών πετρελαϊκών προϊόντων.

-Περιοχή 2: Το παράκτιο τμήμα του αστικού ιστού (ΟΛΘ – Περιφερειακή Τάφρος) με επιμέρους

ενότητες:

2.1 Το τμήμα βορείως του λιμανιού του.

2.2 Το ρυθμισμένο πολεοδομικά με τον ανασχεδιασμό του Hebrard διαμορφωμένο τα τελευταία 100 χρόνια κέντρο της πόλης.

2.3 Το αντίστοιχο διαμορφωμένο τα τελευταία 60 χρόνια και πρόσφατα αναπλασμένο τμήμα της

νέας παραλίας.

2.4 Το τμήμα σε λειτουργική ασυνέχεια λόγω φυσικού ανάγλυφου με τον αστικό ιστό της Καλαμαριάς.

-Περιοχή 3: Το εξωαστικό τμήμα έως το αεροδρόμιο με υποβαθμισμένη ακτογραμμή.

-Περιοχή 4: Το νότιο περιαστικό τμήμα (Αεροδρομιο – Αγγελοχωρι) με επιμέρους ενότητες.

4.1 Το τμήμα με διαβρωμένη ακτογραμμή και υποβαθμισμένη παράκτια αδόμητη ζώνη.

4.2 Το τμήμα με υποβαθμισμένη ακτογραμμή σε συνέχεια οικιστικής περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού.

Οι 19+ παρεμβάσεις που προβλέπονται

Οι νέες προτάσεις και ρυθμίσεις ανά περιοχή, όπως τις περιέγραψε ο κ. Μπίλλιας είναι οι εξής:

-Καλοχώρι – ΟΛΘ:

1.Στη λιμνοθάλασσα στο Καλοχώρι η εφαρμογή της μελέτης που εκπόνησε το ΕΚΒΥ καθώς και ένα αλιευτικό καταφύγιο, το οποίο επιπρόσθετα θα λειτουργήσει ως στάση της θαλάσσιας συγκοινωνίας σε περίπτωση επέκτασής της.

2.Δημιουργία διαδρομής πεζού και ποδηλάτου επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο.

3.Ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγ. Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά.

4.Εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων με συνέχιση της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου έως την οδό 26ης Οκτωβρίου.

-Περιοχή ΟΛΘ – Δυτικής Εισόδου:

5.Δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού εμπορευματικού σταθμού σε συνέχεια των προβλεπόμενων εγκαταστάσεων του Μουσείου Ολοκαυτώματος με την ένταξη σε

σχέδιο πόλης περιοχής μεγέθους 140 στρ. ιδιοκτησίας της ΓΑΙΟΣΕ.

6.Δημιουργία διαδρομής από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού και του ΟΛΘ ως πορεία μνήμης, σε ανάδειξη της Νεώτερης Ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

-Πρώτος Προβλήτας ΟΛΘ – Μέγαρο Μουσικής:

7.Συνέχιση της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου από τον 1ο προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο με επέκταση του κρηπιδώματος σε κυμαινόμενο πλάτος με χρήση αναστρέψιμων κατασκευών χωρίς εμπλησμό.

8.Πολεοδομικές ρυθμίσεις στην περιοχή των ναυτικών ομίλων για την ενσωμάτωση των προτεινόμενων ακτομηχανικών παρεμβάσεων στον αστικό ιστό.

9.Χωροθέτηση μεγάλου μεγέθους υπόγειων χώρων στάθμευσης στα οικοδομικά τετράγωνα ανατολικά της οδού Μεγ. Αλεξάνδρου.

-Μέγαρο Μουσικής – Ποσειδώνιο – Αλλατίνι:

10.Ρυθμίσεις στο νότιο άκρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με σκοπό την ενιαία πολεοδομική αντιμετώπιση της περιοχής του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη και της εκτός σχεδίου παράκτιας περιοχής στο όριο με τον Δήμο Καλαμαριάς με τη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πόλου Πολιτισμού , Αθλητισμού και Τουρισμού με στόχο:

-Την επανάχρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη των ιστορικών διατηρητέων κτιρίων των Μύλων Αλλατίνη και την άμεση προβολή τους στο παραθαλάσσιο μέτωπο.

-Τη δημιουργία ενός μεγάλου κοινόχρηστου χώρου στη θέση του Ποσειδώνιου από τους Μύλους Αλλατίνη έως τον Κελλάριο κόλπο.

-Την ενσωμάτωση των κτιρίων του ΟΜΜΘ στον αστικό ιστό με τη δημιουργία νέας πλατείας ως σημείο αναφοράς τη σημειακή εκτροπή ή μερική υπογειοποίηση της οδού Μαρία Κάλλας και τη σύνδεσή της με την οδό Γκόνη.

-Τη δημιουργία νέου Ναυταθλητικού υπερτοπικού κέντρου.

-Την κατασκευή μικρού μεγέθους εμπλησμού μετά από ακτομηχανική μελέτη και έγκριση της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων.

-Περιοχή Δήμου Καλαμαριάς – Περιοχή Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη:

11.Πολεοδομικές ρυθμίσεις στο παράκτιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς, για τις πρώην εγκαταστάσεις του Κυβερνείου, του ΙΚΑ και του ΝΟΚ και για τη χωροθέτηση του μνημείου των Απολυμαντηρίων.

12.Δημιουργία της πρώτης αστικής τεχνητής κολυμβητικής περιοχής μετά από ακτομηχανικές μελέτες στην πλαζ της Αρετσούς.

13.Δημιουργία ζώνης παραλιακού κοινόχρηστου χώρου για την ανάπτυξη κολυμβητικών περιοχών στο μέτωπό της μετά από μελέτες και ακτομηχανικά έργα.

14.Ενσωμάτωση στον πολεοδομικό σχεδιασμό της γραμμής επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο, και των αναγκαίων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.

15.Επαναπροσδιορισμός των πολεοδομικών κατευθύνσεων και επιλογών της παραλιακής περιοχής της Δ.Ε. Πυλαίας που εντάσσεται σε σχέδιο πόλης με στόχο τη δημιουργία υπερτοπικού πόλου κεντρικών λειτουργιών και τουρισμού – αναψυχής, με παράλληλη απομάκρυνση και μετεγκατάσταση σε άλλη θέση των υφιστάμενων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων.

-Αγρόκτημα Θέρμης – Δήμος Θερμαϊκού:

16.Δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου σε τμήμα της έκταση του ΑΠΘ πλησίον του αεροδρομίου με ταυτόχρονη διατήρηση της χρήσης των εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων και ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, καθώς και η χωροθέτηση στάσης ΜΕΤΡΟ και Θαλάσσιας συγκοινωνίας με τις απαιτούμενες συνοδές υποστηρικτικές χρήσεις.

17.Χωροθέτηση Επιχειρηματικού Πάρκου για την ανάπτυξη Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.

18.Επαναπροσδιορισμός των πολεοδομικών ρυθμίσεων της ευρύτερης περιοχής του πρόσφατα χωροθετημένου Τεχνολογικού Πάρκου Thess-INTEC.

19.Επανάκτηση του ρόλου και των στοιχείων ανάπτυξης της παράκτιας περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού, ως κύριας ζώνης θαλάσσιας αναψυχής του ΠΣΘ, με την επικαιροποίηση των δεδομένων και την προβολή των αναμνήσεων των δεκαετιών του '60 και '70.