Skip to main content

Γυναικεία Επιχειρηματικότητα

Οι γυναίκες επιχειρηματίες και οι επιχειρήσεις τους αποτελούν σημαντικό και αναπτυσσόμενο τμήμα του επιχειρηματικού πληθυσμού.
Της Στήβης Σιωζοπούλου
Γεν. Γραμματέας Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Γυναικών
Μέλος Δ.Σ. του Ε.Ε.Θ.
Επίτιμο μέλος της Ομοσπονδίας Νέων Επιχειρηματιών Ελλάδος-Ευρώπης
   

Καθοριστική η συμβολή των γυναικών


Η συμβολή των Γυναικών επιχειρηματιών στην οικονομική δραστηριότητα και απασχόληση αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Οι γυναίκες επιχειρηματίες και οι επιχειρήσεις τους αποτελούν σημαντικό και αναπτυσσόμενο τμήμα του επιχειρηματικού πληθυσμού. Οι γυναίκες επιχειρηματίες έχουν δημιουργήσει μια ποικιλία νέων επιχειρήσεων και έχουν συμβάλει στην ανάπτυξη πολλών υπηρεσιών και προϊόντων.
Ωστόσο, παρά την αυξανόμενη τάση που έχει παρατηρηθεί, το ποσοστό των γυναικών επιχειρηματιών στην Ευρώπη παραμένει χαμηλό. Η αύξηση, όμως, του ποσοστού δημιουργίας νέων επιχειρήσεων από γυναίκες είναι σημαντική για την τόνωση της καινοτομίας και της απασχόλησης στις οικονομίες μας
Προκειμένου να διευκολυνθεί η δημιουργία επιχειρήσεων από γυναίκες και η επέκταση και βιωσιμότητα των ήδη υπαρχόντων, έχουν ληφθεί διάφορα μέτρα για την αντιμετώπιση διάφορων ζητημάτων. Είναι αρκετά όμως;

Η Γυναικεία επιχειρηματικότητα είναι ένας σημαντικός άξονας των προγραμμάτων ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας σε Ευρώπη και Αμερική. Είμαστε σε μια περίοδο που η οικονομία χρειάζεται μια νέα δυναμική. Η επιχειρηματικότητα  παραμένει  για τη γυναίκα η τελευταία της επιλογή. Γιατί όμως; Είναι μια κατάσταση της κοινωνίας μας η οποία μπορεί να ερμηνευθεί από το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας στους θεσμούς και στη Δημοκρατία όλα αυτά τα χρόνια η οποία όμως έχει φθάσει στο κατώτατο όριό της.

Τρία θεωρώ τα ιδιαίτερα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν ώστε να απογειωθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα στη θέση που θα έπρεπε να έχει στην κοινωνία μας:

Η νοοτροπία, ο τρόπος με τον οποίο μεγαλώνουν γυναίκες και άνδρες σε σχέση με τον επαγγελματικό προσανατολισμό.

 Το θέμα της εκπαίδευσης. Η τάση των γυναικών δεν οδηγεί προς την κατεύθυνση της επιχειρηματικότητας.

Τα επιπλέον προσόντα που αφορούν τη συνεχή και δια Βίου Μάθηση. Η γυναίκα υστερεί σε θέματα εκπαίδευσης ( σύγχρονες τεχνολογίες, μάρκετινγκ, οργάνωση, κοστολόγηση κ.λ.π.).

Για την αντιμετώπιση του τρίτου ζητήματος, το Εθνικό Επιμελητηριακό Δίκτυο Γυναικών υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και στο Ε.Ε.Θ. ήδη έχουμε φέρει την υπηρεσία αυτή η οποία απευθυνόταν αρχικά στις Γυναίκες επαγγελματίες  και τώρα πλέον απευθύνεται σε όλα τα μέλη του Επιμελητηρίου μας. Τον Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει ο νέος κύκλος μαθημάτων και μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να προσέλθει στο Επιμελητήριο να δηλώσει το ενδιαφέρον του για παρακολούθηση των μαθημάτων.

Εκτός των παραπάνω ζητημάτων που πρέπει να αντιμετωπισθούν από την Κεντρική Διοίκηση με λήψη μέτρων και πρωτοβουλιών που θα στοχεύουν στην σταδιακή αλλαγή της σημερινής κατάστασης, η Γυναίκα για να επιχειρήσει χρειάζεται και άλλα μέτρα υποστήριξης.
Συγκεκριμένα χρειάζεται:

-Χρηματοδότηση. Θα πρέπει να δημιουργηθεί ειδικό γραφείο στις Τράπεζες που να ασχολείται με τη Γυναικεία επιχειρηματικότητα και την υποστήριξη των γυναικών στη δανειοδότηση. Στην Κύπρο έχει ιδρυθεί Συναιτεριστική Τράπεζα Γυναικών.

-Κατάρτιση. Καθοδήγηση, υποστήριξη, παροχή συμβουλών. Τα προγράμματα που αφορούν τη Γυναικεία επιχειρηματικότητα θα πρέπει να διαθέτουν, καλά οργανωμένες, συμβουλευτικές υπηρεσίες.

-Διαμόρφωση κοινωνικών υποδομών. Θα πρέπει να διευκολυνθεί η γυναίκα επιχειρηματίας να εξισορροπήσει την επαγγελματική και την προσωπική και οικογενειακή της ζωή.

-Οι Φορείς να χρησιμοποιούν γυναίκες καθοδηγητές, εκπαιδευτές και συμβούλους, όπου είναι δυνατόν, προκειμένου να αυξηθεί η σημασία των μέτρων που λαμβάνονται για τις γυναίκες και να παρασχεθούν πρότυπα ρόλων.

-Δικτύωση. Η δικτύωση μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη πηγή έμπνευσης με την ανταλλαγή εμπειριών που προσφέρει. Επίσης μπορεί να προσφέρει στις επαγγελματίες την απαραίτητη αυτοπεποίθηση και να ενισχύσει το προφίλ τους, ευαισθητοποιώντας σχετικά με τα προβλήματα και τις δυνατότητές τους.

 Η συνεργασία μπορεί να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες της καθεμιάς μας.