Skip to main content

«Φρένο» στο σφράγισμα μεταχρονολογημένων επιταγών πριν τη λήξη τους

Σε αναδίπλωση οδηγήθηκαν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας που είχαν διολισθήσει στην πρακτική να σφραγίζουν, πριν τη λήξη τους, μεταχρονολογημένες επιταγές επιχειρήσεων. Οι έντονες αντιδράσεις τ
Σε αναδίπλωση οδηγήθηκαν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας που είχαν διολισθήσει στην πρακτική να σφραγίζουν, πριν τη λήξη τους, μεταχρονολογημένες επιταγές επιχειρήσεων – πελατών τους, οι οποίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξυπηρέτηση υποχρεώσεών τους, λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας στην αγορά.

Το φαινόμενο πήγε να… ξεφύγει την περίοδο λίγο πριν την εκπνοή του 2009, όταν και διαπιστώθηκαν συγκεκριμένα κρούσματα της πρακτικής αυτής και στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Η συντονισμένη όμως δράση τοπικών παραγωγικών φορέων φαίνεται πως απέτρεψε την εξέλιξή του, η οποία θα μπορούσε να αποβεί θρυαλλίδα για την πρόκληση συστημικού κινδύνου, με ανυπολόγιστες συνέπειες στην τοπική οικονομία.

Στη δίνη του κυκλώνα, κατά τις ίδιες πηγές, βρέθηκε εμπορική εταιρεία από τον κλάδο της υπόδησης, με έδρα στη δυτική Θεσσαλονίκη, η οποία εισάγει υποδήματα -κατά τεκμήριο- από την Κίνα και τα εμπορεύεται σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, με δίκτυο 15-20 σημείων πώλησης που διαθέτει. Η εν λόγω επιχείρηση λέγεται ότι έχει ένα τραπεζικό «άνοιγμα» άνω των 20 εκ. ευρώ και μόλις άρχισε να παρουσιάζει ορισμένες δυσκολίες στην εξυπηρέτηση υποχρεώσεών της, που την ανάγκασαν να καταθέσει αίτημα για την υπαγωγή της στο καθεστώς του πτωχευτικού κώδικα, κάποιες πιστώτριες τράπεζες προέβησαν στο σφράγισμα μεταχρονολογημένων επιταγών, πριν αυτές να λήξουν. Ανάλογο πρόβλημα αντιμετώπισε και μια ακόμη τεχνική εταιρεία από την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, η οποία, επίσης, αναζήτησε καταφύγιο στον πτωχευτικό κώδικα.

Οι αντιδράσεις ήταν μεγάλες και το όλο θέμα κοινοποιήθηκε και στο Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο της Θεσσαλονίκης, ενώ το τελευταίο απευθύνθηκε σε φορείς και υπουργεία για να μπει ένα «φρένο» σε αυτή την πρακτική, την οποία, μάλιστα, χαρακτήρισε καταχρηστική. Μια από τις ενέργειες που έκανε το ΕΒΕΘ ήταν να στείλει σχετικές επιστολές –περιγράφοντας το πρόβλημα, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω ως τακτική είναι αντίθετη και με τα χρηστά ήθη των συναλλαγών, όπως αυτά διαμορφώθηκαν με την πάροδο των ετών, όπως αναφέρεται - τόσο στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και στο τραπεζικό συνήγορο, όσο και στο υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Ο κ. Χάρης Καστανίδης, μάλιστα, βρήκε δίκαιη την επιχειρηματολογία του Επιμελητηρίου και με προσωπική του επιστολή προς τον ομόλογό του στο υπουργείο Οικονομικών, Γιώργο Παπακωνσταντίνου, του ζήτησε να παρέμβει και να αναλάβει όλες τις αναγκαίες πρωτοβουλίες. Άποψη του κ. Καστανίδη, όπως περιγράφεται στη σχετική επιστολή προς τον κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, είναι ότι «η επικράτηση αυτής της πρακτικής, που δεν φαίνεται να βρίσκει έρεισμα στο νόμο, συνιστά απειλή για τους συναλλασσόμενους, τις επιχειρήσεις και σε απώτερη αναγωγή την εθνική οικονομία». Έκτοτε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι τράπεζες φαίνεται πως συμμορφώθηκαν, καθώς επισήμως, τουλάχιστον, δεν υπάρχει αντίστοιχου περιεχομένου καταγγελία από την επιχειρηματική κοινότητα της περιοχής, μολονότι τα αιτήματα για την υπαγωγή στο καθεστώς του πτωχευτικού κώδικα βαίνουν αυξητικά.