Skip to main content

Έξι + δύο ερωτήματα για μια δημιουργική σχέση παιδιών με το Διαδίκτυο

Ο συγγραφέας του βιβλίου «Κι αν το παιδί σας είναι ο επόμενος Bill Gates;» Σπύρος Αρσένης μιλάει στη Voria.gr και εξηγεί τα βασικά του σημεία

Ένα βιβλίο με τίτλο «Κι αν το παιδί σας είναι ο επόμενος Bill Gates;» προκαλεί ενδιαφέρον.

Η επίκληση του ονόματος ενός από τους επιδραστικότερους –και, πλέον, πλουσιότερους- ανθρώπους των τελευταίων δεκαετιών στον πλανήτη –πόσο μάλλον το τυπωμένο στο εξώφυλλο όνομα- εξάπτει την περιέργεια. Πέρα, όμως, από την πρώτη εντύπωση, στις 106 σελίδες του συγκεκριμένου βιβλίου, το οποίο υπογράφει ο Σπύρος Αρσένης, αναλύεται με πρακτικό τρόπο ένα θέμα που απασχολεί στην πράξη το σύνολο της κοινωνίας. Την αγωνία των γονιών για τη σχέση των παιδιών τους με το Διαδίκτυο, καθώς από πολύ μικρή ηλικία βρίσκονται «καρφωμένα» στην οθόνη ενός τάμπλετ στην αρχή, ενός λάπτοπ, ενός υπολογιστή ή ενός smartphone στην εφηβεία. Ο συγγραφέας γνωρίζει το Διαδίκτυο λόγω σπουδών και επαγγέλματος.  Ο ίδιος είναι πατέρας δύο αγοριών και η ιδέα για το βιβλίο ξεκίνησε από τη συναναστροφή του με άλλους γονείς, οι οποίοι είχαν παρόμοιες ανησυχίες.

Ο Σπύρος Αρσένης μιλώντας στη Voria.gr εξηγεί τα βασικά και τους στόχους του βιβλίου, το οποίο θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, στο Public της Τσιμισκή, στις 7 το απόγευμα της προσεχούς Τρίτης 27 Μαρτίου.

Κύριε Αρσένη ποια είναι τα βασικά ερωτήματα στα οποία προσπαθείτε να απαντήσετε μέσω του βιβλίου;  

Είναι πολλά. Πόσο «κακό» είναι τελικά το διαδίκτυο; Πόσο πρέπει να ελέγχουμε τα παιδιά και τι όρια να θέτουμε; Πόσο πρέπει να μας απασχολεί ο χρόνος παραμονής στο διαδίκτυο και πότε πρέπει απλώς να αφήσουμε τα παιδιά μας ανεξάρτητα; Ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Πώς μπορούμε να χειριστούμε εμείς οι γονείς το ακατάλληλο περιεχόμενο; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ξεχωρίσουν το ψεύτικο από το πραγματικό και τη διασκέδαση από την αποχαύνωση; Σε κάθε ηλικία οι απαντήσεις είναι διαφορετικές, αλλά πάντα αντιπαραβάλλονται με το τι κάνουν οι γονείς και το τι συνήθως ψάχνουν τα παιδιά στην πραγματική ζωή. Αναφέρομαι σε παραδείγματα από τα όρια που θέτουμε –διότι πρέπει να θέτουμε όρια-, αλλά και από το πόσο «παρόντες» είμαστε στην πραγματική ζωή. Τελικά ίσως δύο να είναι οι καθοριστικές ερωτήσεις. Πώς θα ωφεληθεί ένα παιδί από τις εκπληκτικές ευκαιρίες μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης; Και πως θα γίνει υπεύθυνος «ψηφιακός πολίτης»;

Ποιο είναι για σας το σημείο – κλειδί για να καταφέρει ένας γονιός να βοηθήσει το παιδί του και ταυτόχρονα να το προστατεύσει από το Διαδίκτυο;  

Αν οι συστάσεις για ασφαλή τεχνολογία δεν συνοδεύονταν από συμβουλές για να εντοπίσουμε τυχόν ταλέντο του παιδιού μας στην πληροφορική και τον προγραμματισμό τότε θα είχαμε μια «φοβική», μια «αμυντική» προσέγγιση του θέματος.

Στο βιβλίο γίνεται προσπάθεια να εξηγηθεί, με απλά λόγια, ο νέος διασυνδεδεμένος κόσμος στον οποίο μεγαλώνουν τα σημερινά παιδιά -ένας κόσμος που προσφέρει εκπληκτικές ευκαιρίες μάθησης, εποικοδομητικής διασκέδασης και προσωπικής ανάπτυξης. Για κάθε ηλικία του παιδιού, προτείνονται δύο-τρία πράγματα που μπορούν να κάνουν οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους για κατευθύνουν τη διαδικτυακή τους μόρφωση καθώς και απλοί κανόνες για τα παιδιά και για εμάς τους ίδιους. Επίσης, στο βιβλίο πέραν των προκλήσεων, προσπαθώ να εξηγήσω πως οι γονείς θα βρεθούν σε θέση να διαγνώσουν μια τέτοια κλήση και πώς θα ενθαρρύνουν το παιδί τους προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως ακριβώς συμβαίνει με τη ζωγραφική, τη μουσική, τα μαθηματικά, τις ξένες γλώσσες. Διότι η εμπειρία έχει καταδείξει ότι άνθρωποι που διέπρεψαν σε αυτό το πεδίο όπως ο Bill Gates και ο Steve Jobs, είχαν δείξει τα πρώτα σημάδια ήδη από το γυμνάσιο, τα οποία ενισχύθηκαν με αμέριστη στήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον. Γι’ αυτό υπάρχουν αναφορές στα παιδικά χρόνια των ιδρυτών της Microsoft, της Google, του Facebook και του Amazon, ώστε να αντιληφθούν όλοι τη θετική επίδραση που μπορεί να έχει η τεχνολογία στη ζωή των παιδιών και τις δυνατότητες που προσφέρει το Διαδίκτυο για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Σημαντικό είναι επίσης να καταφέρουμε να αποτρέψουμε ένα παιδί που «φυσάει» στον προγραμματισμό από το να γίνει χακερ, δηλαδή να μην αναμειχθεί με παράνομες δραστηριότητες.

Εάν το παιδί μας δεν έχει την ικανότητα να γίνει ο επόμενος Μπίλ Γκέιτς τι θα κερδίσει από τη συστηματική ενασχόλησή του με το Διαδίκτυο;

Το Διαδίκτυο δεν είναι μόνο ψυχαγωγία, προσφέρει και πολλές ευκαιρίες δουλειάς. Κατά τα φαινόμενα το μέλλον της επιχειρηματικής δραστηριότητας κινείται στον άξονα της ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας. Διότι, πολύ απλά μόνο ο «συνδεδεμένος κόσμος» μπορεί να αποτελέσει μία τόσο μεγάλη αγορά που να είναι σε θέση να αποφέρει αμύθητα κέρδη. Πάρτε για παράδειγμα μεγάλες εταιρείες παγκόσμιου βεληνεκούς. Η uber ή η airbnb: δεν τους ανήκει κανένα ταξί ή κανένα τουριστικό κατάλυμα, αλλά είναι οι μεγαλύτερες πλατφόρμες μίσθωσης, που απογειώνουν τα κέρδη τους εκμεταλλευόμενες το περιβάλλον του διαδικτύου.

Άρα αυτό που προτείνετε είναι να μάθουν οι άνθρωποι να σκέφτονται ψηφιακά και όχι αναλογικά, αφού ζούμε, πλέον, σε ψηφιακό κόσμο;

Λόγω της «ανεξέλεγκτης» αγοράς του Διαδικτύου -το πιο πιθανό είναι ότι δεν θα γνωρίσει ποτέ κανείς από κοντά κανένα πελάτη του- και της πολυπλοκότητας τέτοιων εγχειρημάτων, η ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα προϋποθέτει την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων διαφορετικών ειδικοτήτων. Μόνο με τεχνικές γνώσεις ή μόνο με γνώσεις μάνατζμεντ ή μάρκετινγκ δεν μπορεί κανείς να αναλάβει εξ’ ολοκλήρου τέτοια επιχειρηματικά σχέδια. Σε έναν κόσμο που γίνεται όλο και πιο «εγωκεντρικός» οφείλουμε –ακόμη κι αν το παιδί μας είναι το μεγαλύτερο ταλέντο στον προγραμματισμό- να
του ενισχύσουμε το ομαδικό πνεύμα και πάλι με τη χρήση του Διαδικτύου.

Με δεδομένο ότι οι απόψεις και οι υποδείξεις σας αφορούν οικογένειες και «λεπτές» σχέσεις όπως αυτές των γονιών με τα παιδιά τους, εκτιμάτε ότι μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις περιπτώσεις;  

Είναι σκόπιμο οι χρήσιμες παρατηρήσεις του βιβλίου να προσαρμόζονται στα δεδομένα της κάθε οικογένειας και να φιλτράρονται από το τι πραγματικά είναι σε θέση να διαχειριστεί ο κάθε γονιός με τις εμπειρίες και τις προσλαμβάνουσες που έχει. Ας μη ξεχνάμε ότι όλοι προερχόμαστε από διαφορετικά περιβάλλοντα.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ

Ο Σπύρος Αρσένης έχει σπουδάσει ηλεκτρολόγος μηχανικός, είναι διδάκτορας τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής, ειδικευμένος στο διαδικτυακό μάρκετινγκ και τη διαδικτυακή επικοινωνία. Ο ίδιος αυτοπροσδορίζεται - στο Linkedin- ως Passionate innovation strategist αλλά στην ακρίβεια συντονίζει τo προγράμμα καινοτομίας της Εθνικής Τράπεζας NBG Business Seeds που περιλαμβάνει τις χρηματοδοτήσεις καινοτόμων επιχειρήσεων και τον ετήσιο διαγωνισμό «Καινοτομίας & Τεχνολογίας» για τη στήριξη και την προώθηση της νέας και νεανικής επιχειρηματικότητας. Αυτή η ενασχόληση τον φέρνει καθημερινά σε επαφή με νέους και νέες που αξιοποιούν τις τελευταίες τεχνολογικές δυνατότητες, ενσωματώνουν ή προσπαθούν να ενσωματώσουν στοιχεία καινοτομίας στις επιχειρηματικές προσπάθειές τους με το βλέμμα στραμμένο στις ξένες αγορές και την ελπίδα ότι θα είναι οι επόμενοι Bill Gates που θα αλλάξουν τον κόσμο.