Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Ευρώπη και ΗΠΑ έδωσαν τα χέρια για τον αγωγό ΤΑΡ

Πανηγυρικά τα εγκαίνια για την έναρξη κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ στη Θεσσαλονίκη. Τα οφέλη για Ελλάδα και Ευρώπη.

Με τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ η Ευρώπη επιτυγχάνει δύο βασικούς στόχους της ενεργειακής της πολιτικής, τη διαφοροποίηση των ενεργειακών της πηγών και ενεργειακή ασφάλεια και μάλιστα με το φιλικό για το περιβάλλον φυσικό αέριο. Αυτό τονίστηκε στα εγκαίνια της έναρξης κατασκευής του ΤΑΡ, στη Θεσσαλονίκη, έργο που μάλιστα χαιρέτισε ο εκπρόσωπος του υπ. Εξωτερικών των ΗΠΑ, Τζον Κέρι.

Το έργο κατασκευής του ΤΑΡ χαιρέτισαν υψηλοί εκπρόσωποι ένδεκα κρατών που συνδέονται με το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, που ξεκινάει από το Αζερμπαϊτζάν και την Κασπία και θα φθάνει ως την Ιταλία, με προοπτική επέκτασης σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης, μέσω διασυνδετηρίων αγωγών.

«Υποστηρίξαμε από την πρώτη στιγμή το σχεδιασμό του ΤΑΡ και του Νοτίου Διαδρόμου γιατί φέρνει ελπίδα για σταθερότητα σε όλες τις χώρες από τις οποίες περνάει και στις περιοχές γύρω από αυτόν. Να θεωρείτε τη στήριξη των ΗΠΑ δεδομένη», είπε ο εκπρόσωπος της αμερικανικής κυβέρνησης κ. Amos Hochstein, προσθέτοντας ότι τα οφέλη από τον ΤΑΡ θα διευρυνθούν με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας - Βουλγαρίας , τον IGB, καθώς θα μπορούν να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό τους περιοχές της Ευρώπης «που ως τώρα είχαν πολλά προβλήματα», σχόλιο που έφερε στο νου των παρευρισκομένων την Ουκρανία.

Η ασφαλής προμήθεια ενέργειας, φθηνής και καθαρής, έχει... ξεκάθαρες γεωστρατηγικές επιπτώσεις για την Ευρώπη, επιτρέπει τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, δηλαδή στη πραγματικότητα μειώνει την ενεργειακή εξάρτησή της από την Ρωσία και, ενισχύει τις προσπάθειες ανάπτυξης της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αυτό τόνισε με ενθουσιασμό και λίγα «σπαστά» ελληνικά ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπεύθυνος για την Ενέργεια κ. Maros Sefcovic.

Για τον κ. Sefcovic ο ΤΑΡ σημαίνει τρία πράγματα: Eνεργειακή διαφοροποίηση, ενεργειακή ασφάλεια, φθηνότερη και καθαρή ενέργεια. Το αέριο από την Κασπία θα φθάσει στην Ευρώπη το 2020, αλλά στο μεταξύ, να σημειώσουμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο του ΤΑΝΑΡ, του κάθετου αγωγού που παίρνει το φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν (κοίτασμα Σαχ Ντενίζ) και μέσω Γεωργίας το οδηγεί στην Τουρκία, όπου, στα σύνορα με Ελλάδα θα συναντάει τον ΤΑΡ. Ο κάθετος ΤΑΝΑΡ πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2018.

Όμως ο ΤΑΡ, που θα μεταφέρει 10 bćm στην Ευρώπη, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, θα πρέπει να έχει... φιλοδοξίες επέκτασης. Έτσι, όσοι πήραν το λόγο, μίλησαν για τον IGB, τον ελληνο- βουλγαρικό αγωγό που θα μπορεί να μεταφέρει αέριο και προς Ρουμανία, Ουκρανία αλλά και προς Σερβία. Μίλησαν για τον αγωγό Ιονίου- Αδριατικής που θα τροφοδοτεί Μαυροβούνιο και δυτικά Βαλκάνια, αλλά αναφέρθηκαν και σε μία πιθανή επέκταση προς το Τουρκμενιστάν για πρόσθετες ποσότητες αερίου στο δίκτυο μεταφοράς.

Στη μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεων του «Τhe MET», τους υψηλούς προσκεκλημένους χαιρέτισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ κ. Ian Bradshaw που ιδιαίτερα υπογράμμισε τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των χωρών από τις οποίες διέρχεται προσθέτοντας ότι «γιορτάζουμε  και τη συνεργασία με τις ΗΠΑ».

Το λόγο αμέσως μετά πήρε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας που μίλησε για τις προοπτικές επέκτασης του αγωγού σε δεύτερη φάση ως τα 20 bcm αλλά και τα οφέλη του για την ελληνική οικονομία, στην οποία φέρνει επένδυση 1,5 δισ ευρώ και πάνω από 8.000 θέσεις εργασίας όπως επίσης 32 εκατ σε ανταποδοτικά οφέλη για την κοινωνία ( σ.σ δημοσιεύεται σε ιδιαίτερο θέμα η ομιλία του πρωθυπουργού - δείτε εδώ).

Ο επόμενος ομιλητής, ο πρωθυπουργός της Γεωργίας Γκιόργκι Βιρικασβίλι, τόνισε ότι η ενέργεια αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την ανάπτυξη, ενώ επισήμανε ότι ο ΤΑΡ στις χώρες από τις οποίες περνάει θα δημιουργήσει 30.000 θέσεις εργασίας. Τα οφέλη από το Νότιο Διάδρομο του Φυσικού Αερίου θα μεγεθυνθούν με τις επεκτάσεις όπως με την επέκταση προς το Τουρκμενιστάν.

Ο αντιπρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Yaqub Eyyubov, είπε ότι τα διαπιστωμένα αποθέματα φυσικού αερίου της χώρας του είναι 1,2 τρισ κ.μ και πως βούληση της κυβέρνησης της χώρας είναι, να στηρίξει τα σχέδια της Ευρώπης για εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Μίλησε για το Διάδρομο Ιονίου - Αδριατικής και για εφοδιασμό νέων αγορών με φθηνό αέριο.

Μέσα στο β' εξάμηνο του 2016 πρόκειται να αρχίσουν τα έργα του ΤΑΡ και στην Αλβανία, ενός αγωγού που θα πρέπει να συνδεθεί σε επόμενη φάση τόσο με το Μαυροβούνιο, όσο και με το Κόσσοβο, είπε ο αντιπρόεδρος της αλβανικής κυβέρνησης κ. Niko Peleshi.

Tόσο ο TAΡ όσο και ο ΤΑΝΑΡ αποδεικνύουν ότι η συνεργασία μεταξύ κρατών μπορεί να λύσει το θέμα του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης, είπε ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας κ. Berat Albayrak επισημαίνοντας ότι η αλληλεξάρτηση που δημιουργείται απαιτεί και την ενίσχυση μίας διπλωματίας προσανατολισμένης στη συνεργασία των κρατών.

Για τους Ιταλούς, ο ΤΑΡ θα πρέπει να επεκτασθεί με το Διάδρομο Ιονίου - Αδριατικής ενώ όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης κ. Carlo Calenda η κυβέρνηση του πέρασε νομοθετήματα ώστε να μπορεί να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα του έργου. Μάλιστα το 2018 θα έχει εξασφαλιστεί η αντίστροφη ροή για 30 bcm.

Η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Τ.Πέτκοβα, τόνισε ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης της χώρας της είναι η διαφοροποίηση των πηγών και των διαδρομών ενέργειας. «Στο πλαίσιο αυτό», όπως είπε, «υποστηρίζουμε την κατασκευή του IGB, ο οποίος σχεδιάζεται σε πρώτη φάση να μεταφέρει από 3 έως 5 bcm, με προοπτική τα 10 bcm». Η εμπορική λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB τοποθετείται στα μέσα του 2018. Ήδη η πρώτη φάση του διαγωνισμού έχουν υποβάλει μη δεσμευτικές προσφορές εννέα εταιρείες και η δεύτερη φάση του δαγωνισμού θα αρχίσει τον Ιούνιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί με επιτυχία.

Τέλος, ο κ. Walter Steinmann, υφυπ. Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ενέργειας της Ελβετίας, είπε πως το έργο ως ιδέα ξεκίνησε από την Ελβετία πριν δέκα χρόνια και πέτυχε να ξεπεράσει την εποχή των ανταγωνισμών και να κερδίσει τελικώς την υποστήριξη σαν μία εναλλακτική πηγή ενέργειας για την Ευρώπη.

Στην εκδήλωση ήταν παρόντες ο περιφερειάχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης και ο Θανάσης Θεοχαρόπουλος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ενώ ήταν επίσης παρόντες πολλοί υπουργοί της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και βουλευτές της αντιπολίτευσης από τη Θεσσαλονίκη.

Η τελετή των εγκαινίων ολοκληρώθηκε στους χώρους του λιμανιού, όπου συμβολικά τις υπογραφές τους στο έργο έβαλαν επάνω σε σωλήνα του αγωγού, όλοι οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων κρατών.