Skip to main content

Έργα ύψους 400 εκατ. ευρώ έως το 2010 ανακοίνωσε ο Ρέππας

Nέα περιφερειακά έργα προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ δημοπρατούνται από το υπουργείο Υποδομών έως το τέλος του τρέχοντος έτους. Mέσα στο 2011 θα δημοπρατηθούν νέα έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, επιπλέον.
Νέα περιφερειακά έργα προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ δημοπρατούνται από το υπουργείο Υποδομών έως το τέλος του τρέχοντος έτους και μέσα στο 2011 θα δημοπρατηθούν νέα έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, επιπλέον.

Παράλληλα, το υπουργείο σχεδιάζει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα, που θα περιλαμβάνει τη βελτίωση του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος οδικού δικτύου σε μήκος πλέον των 10.000 χλμ. με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ επίσης σχεδιάζει ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών.

Εν τω μεταξύ σε «αγώνα δρόμου» έχει επιδοθεί το υπουργείο για να επιλύσει, το ταχύτερο δυνατό, όλα τα προβλήματα, που παρουσιάζονται στην υλοποίηση των πέντε μεγάλων έργων παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων «χωρίς επιβαρύνσεις για το κοινωνικό σύνολο, αλλά και με τις λιγότερες δυνατές απώλειες».

Όπως δήλωσε ο υπουργός, Δ. Ρέππας, οι συμβάσεις παραχώρησης των έργων αυτών:

-Αφορούσαν έργα ανώριμα από τεχνικής άποψης, για τα οποία υπάρχουν καταγγελίες

-Είχαν υπογραφεί πριν την εμφάνιση της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης και πολύ περισσότερο της εθνικής οικονομικής κρίσης

-Υλοποιούνται εν μέσω οικονομικής κρίσης και εν μέρει αμφισβήτησης της αξιοπιστίας της χώρας από τους διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.

Όπως υπογράμμισε και στη Βουλή, ο κ. Ρέππας «οι καθυστερήσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση δημιουργούν δικαιώματα στους αναδόχους για διεκδικήσεις αποζημιώσεων».

Το υπουργείο Υποδομών διερευνά εναλλακτικές λύσεις για τις χαράξεις που έχουν ήδη απορριφθεί από το Συμβούλιο Επικρατείας, όπως για παράδειγμα η χάραξη της Ιόνιας Οδού στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα, ή έχουν αμφισβητηθεί, μέσω προσφυγών, όπως π.χ. η περιοχή Κλόκοβας της Ιόνιας Οδού, όπου αναζητούνται ήδη εναλλακτικές λύσεις, ή οι υπάρχουσες χαράξεις συγκρούονται με τις χαράξεις του δικτύου του ΟΣΕ.

Επιπλέον αναμένεται η εκδίκαση προσφυγών στο Συμβούλιο Επικρατείας για τη χάραξη των τμημάτων του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, του ΠΑΘΕ, τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, περιοχή Βραχναίϊκα, ενώ οι υπηρεσίες του Υπουργείου βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τις Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες αμφισβητούν την καταλληλότητα της χάραξης του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας σχεδόν στο σύνολό του, θεωρώντας ότι αυτός στα διάφορα τμήματά του θίγει διαφορετικά οικοσυστήματα, δίνοντας συνεχείς διευκρινίσεις.

Προβλήματα με τις Απαλλοτριώσεις

Από το υπουργείο έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την επιτάχυνση των απαλλοτριώσεων των μεγάλων έργων, καθώς και διαδικασίες βελτιστοποίησης των διατάξεων του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ΚΑΑΑ).

Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, επειδή η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων καθυστερεί υπερβολικά, το ελληνικό δημόσιο αναγκάζεται συχνά να προσφεύγει στη διαδικασία των επιτάξεων για την έγκαιρη εξασφάλιση των αναγκαίων ακινήτων για την εκτέλεση των έργων, με στόχο την εγκατάσταση του Αναδόχου και την έναρξη εργασιών κατασκευής, πριν την ολοκλήρωση των διαδικασιών συντέλεσης των απαλλοτριώσεων.

Επίσης, το υπουργείο, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, επεξεργάζεται νομοθετικές ρυθμίσεις, προκειμένου να συντμηθούν οι χρόνοι και οι διαδικασίες για τη συντέλεση των απαλλοτριώσεων των μεγάλων έργων.

Η κυβέρνηση επιταχύνει τις απαλλοτριώσεις, αρχικές και συμπληρωματικές, με πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου, εφαρμόζοντας το άρθρο 17 παρ. 4 του Συντάγματος και το άρθρο 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων. Ήδη, έχει εφαρμοστεί η διαδικασία αυτή για τις συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, τα ποσοστά παράδοσης χώρων με απαλλοτριώσεις ή επιτάξεις, έχουν ως εξής:

1. Για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας - Ε65 έως τον τρέχοντα μήνα του τρέχοντος έτους 81% (το αντίστοιχο διάστημα πέρσι 62%)

2. Για την ΠΑΘΕ Ελευσίνα - Κόρινθος - και Ιόνια Οδό: Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, 38% (πέρσι 11%)

3. Για τον άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη, 92% (πέρσι 24%)

4. Για την Ιόνια Οδό: Αντίρριο - Ιωάννινα και την ΠΑΘΕ: Αθήνα (Α/Κ Μεταμόρφωσης) - Μαλιακός (Σκάρφεια) Σχηματάρι - Χαλκίδα, 42% (πέρσι 30%) και

5. Για την ΠΑΘΕ: Μαλιακός Κλειδί, 65% (πέρσι 27%)

Η κυβέρνηση, εξάλλου, επιταχύνει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις με τη συνεργασία των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος, τόσο για τους ίδιους τους αυτοκινητόδρομους και τις παραλλαγές τους, όσο και για τα βοηθητικά έργα. Επίσης, επιταχύνει τις αρχαιολογικές έρευνες στις περιοχές των έργων. Στοπ πλαίσιο αυτό, συντάχθηκε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το οποίο διευκόλυνε τις σχέσεις και τις συνεννοήσεις των υπηρεσιών των εμπλεκομένων Υπουργείων και επιτάχυνε τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.

Επιπλέον, επιταχύνθηκε η κατασκευή και παράδοση των δημοσίων έργων, τα οποία προβλέπεται να ενταχθούν στις συμβάσεις παραχώρησης και «καρκινοβατούσαν», κυρίως λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου η πρόοδος του φυσικού αντικειμένου των έργων έχει ως εξής:

1. Για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας - Ε65, το ποσοστό ολοκλήρωσης των εργασιών ήταν 4% και το αντίστοιχο διάστημα του 2010 έφτασε το 13%

2. Για την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ ΠΑΘΕ Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα Ιόνια Οδός: Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, το ποσοστό ολοκλήρωσης τον 9ο του 2010 έφτασε το 17% έναντι του αντίστοιχου περσινού 6%.

3. Για τον δρόμο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη το ποσοστό ολοκλήρωσης τον Σεπτέμβριο του 2010 είναι 55% έναντι 27% πέρσι την αντίστοιχη περίοδο.

4. Για την Ιόνια Οδό: Αντίρριο - Ιωάννινα, ΠΑΘΕ: Αθήνα (Α/Κ Μεταμόρφωσης) - Μαλιακός (Σκάρφεια) - Σχηματάρι - Χαλκίδα το ποσοστό ολοκλήρωσης είναι 24% σε αντίθεση με το 13% της προηγούμενης αντίστοιχης περιόδου και

5. Για την ΠΑΘΕ: Μαλιακός Κλειδί το ποσοστό υπερέβη το ήμισυ της δουλειάς (52%) έναντι 30% πέρσι.

Διόδια

Άλλο ζήτημα, που καλείται να αντιμετωπίσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών είναι η μεγάλη αντίδραση των πολιτών στην καταβολή των διόδια, έτσι όπως αυτά έχουν οριστεί στις Συμβάσεις Παραχώρησης.

Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, «η αντίδραση αυτή καθημερινά αυξάνεται, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται και πάλι απαιτήσεις των παραχωρησιούχων για αποζημιώσεις από το Δημόσιο».

Διευκρινίζεται δε, πως το γεγονός ότι εισπράττονται διόδια σε τμήματα, όπου οι αυτοκινητόδρομοι δεν είναι ακόμα έτοιμοι, είναι αποτέλεσμα του εγκεκριμένου χρηματοοικονομικού σχεδίου των έργων και τα διόδια αυτά έχουν ληφθεί υπόψη στη διαμόρφωση οποιασδήποτε περαιτέρω αποζημίωσης των παραχωρησιούχων.

Ο υπουργός είπε πρόσφατα στη Βουλή ότι καταβάλλεται προσπάθεια να βρεθούν πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την κατασκευή του παράπλευρου οδικού δικτύου του ΠΑΘΕ, κυρίως σε Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία και Πιερία, ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι των περιοχών, μέσω αυτών, και να μην υποχρεούνται να κάνουν χρήση του αυτοκινητόδρομου για τοπικές μετακινήσεις και να επιβαρύνονται με τα διόδια.

Μέτρο Αθήνας

Σε ό,τι αφορά το Μετρό της Αθήνας, προχωρούν οι διαδικασίες επέκτασης της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά και η έναρξη κατασκευής της τοποθετείται εντός του 2011. Επιπλέον, προετοιμάζεται η νέα κυκλική γραμμή 4, που θα ξεκινά από το Γαλάτσι και μέσω Συντάγματος - Καισαριανής θα καταλήγει στο Μαρούσι. Το Υπουργείο στοχεύει στη δημοπράτηση του έργου περί τα τέλη του 2011.

Μέτρο Θεσσαλονίκης

Σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, αυτήν την περίοδο αξιολογούνται τα ανοιχτά συμβατικά θέματα, που έχουν ανακύψει μεταξύ της Αττικό Μετρό και του Αναδόχου. Δρομολογείται η αντιμετώπιση των θεμάτων, που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, στο πλαίσιο που καθορίζονται από τη σύμβαση, με γνώμονα την υλοποίηση του έργου και κατ΄ επέκταση τη σύντομη παράδοσή του στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών είναι η επανεκκίνηση του έργου με εντατικούς ρυθμούς, τόσο σε επίπεδο διάνοιξης σηράγγων, όσο και σε επίπεδο κατασκευής των σταθμών.

Σε ό,τι αφορά στις επεκτάσεις του Μετρό προς την Καλαμαριά, το Υπουργείο στοχεύει σε έναρξη κατασκευής περί τα τέλη του 2011. Σε διαδικασία ωρίμανσης βρίσκονται οι μελέτες στη δυτική επέκταση προς Σταυρούπολη / Ευκαρπία.

Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης

Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο έργο, η ηγεσία του Υπουργείου κάνει λόγο για «παταγώδη αποτυχία της προηγούμενης κυβέρνησης».

«Δεν παγώσαμε εμείς το έργο, ούτε ζημιώσαμε εμείς το κράτος», σημείωσε ο κ. Ρέππας, την περασμένη εβδομάδα, στη Βουλή και πρόσθεσε: «Αυτό το κατάφερε η κυβέρνηση της ΝΔ με τις προχειρότητες και τις παραλείψεις της, όταν την ίδια στιγμή ο κ. Σουφλιάς, κομπάζοντας, έλεγε ότι το κολοβό έργο της κ. Παπανδρέου το κατέστησε πλήρες και λειτουργικά ικανό να υλοποιηθεί με τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Αντίθετα εμείς, προσπαθούμε να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες και παράλληλα διερευνούμε τη καταλληλότερη λύση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, για την ολοκλήρωση του εσωτερικού δακτυλίου της Θεσσαλονίκης».