Skip to main content

Έρευνα ΠΑΜΑΚ: Η στάση των φοιτητών απέναντι στην επιχειρηματικότητα

Τα στοιχεία της έρευνας θα παρουσιαστούν το Σάββατο 19 Νοεμβρίου από τις 11 το πρωί, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Αίθουσα Συνεδρίων, 1ος όροφος).

Η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από το μισό του διεθνούς μέσου όρου επιχειρηματικής πρόθεσης αμέσως μετά τις σπουδές, σύμφωνα με διεθνή έρευνα για το επιχειρηματικό πνεύμα των φοιτητών, η οποία πραγματοποιήθηκε σε περισσότερες από 50 χώρες, πάνω από 1.000 Πανεπιστήμια και με τη συμμετοχή 122.000 φοιτητών.

Τα στοιχεία της έρευνας θα παρουσιαστούν το Σάββατο 19 Νοεμβρίου από τις 11 το πρωί, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Αίθουσα Συνεδρίων, 1ος όροφος), κατά τη διάρκεια ημερίδας στην οποία ερευνητές και εκπαιδευτικοί θα συζητήσουν για την αξία της κουλτούρας της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση.

Η ημερίδα, που διοργανώνει το  Εργαστήριο Επιχειρηματικότητας  του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών με θέμα «Η κουλτούρα της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση», πραγματοποιείται στο πλαίσιο της παγκόσμιας εβδομάδας επιχειρηματικότητας.

Έρευνες για την αξία της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση διαπιστώνουν τη θετική συμβολή που μπορεί να έχει για την καλλιέργεια συγκεκριμένων δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, την αναγνώριση ευκαιριών, την ανάληψη ρίσκου, την προσαρμογή, την ευελιξία, την παραγωγή αξίας σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Διεθνείς Οργανισμοί, όπως η UNESCO, η UNCTAD, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν αναγνωρίσει τη σημασία αυτών των ερευνητικών αποτελεσμάτων και έχουν υιοθετήσει πολιτικές για την ένταξη της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση.

Παρόλα αυτά η Επιχειρηματικότητα παραμένει στο περιθώριο των επίσημων προγραμμάτων σπουδών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αναπτύσσεται σταδιακά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ για  το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού εξακολουθεί να συνδέεται αποκλειστικά με το κέρδος και να αντιμετωπίζεται με καχυποψία.

Στο πλαίσιο αυτό θα συζητήσουν για την ελληνική πραγματικότητα:

  • ο Σχολικός Σύμβουλος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Δρ. του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Δημήτρης Μυλωνάς, ο οποίος θα αποτυπώσει την υπάρχουσα κατάσταση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, 
  • ο Εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Άγγελος Πατσιάς, ο οποίος θα μιλήσει για την εμπειρία του από την υιοθέτηση της επιχειρηματικότητας στο δημοτικό σχολείο του ορεινού Φουρφουρά στην Κρήτη,
  • η  Δρ. Σταυρούλα Λασπίτα  η οποία θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα έρευνας για την τάση των φοιτητών προς την επιχειρηματικότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η σχετική έρευνα εκπονήθηκε στο πλαίσιο διεθνούς έρευνας για το επιχειρηματικό πνεύμα των φοιτητών που πραγματοποιήθηκε παράλληλα σε περισσότερες από 50 χώρες και πάνω από 1.000 Πανεπιστήμια, με συμμετέχοντες 122.000 φοιτητές.  

Για την Ελλάδα την έρευνα συντονίζει το Εργαστήριο Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και η καθηγήτρια Κατερίνα Σαρρή, ενώ συμπεριλαμβάνει δείγμα φοιτητών από 11 διαφορετικά Πανεπιστήμια που αφορά τόσο προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές.  

Με βάση τα ευρήματα της Έρευνας και τη σύγκρισή τους με τα αποτελέσματα του διεθνούς report που συγκεντρώνει τα αποτελέσματα από 50 διαφορετικές χώρες, η   συντονίστρια της έρευνας για την Ελλάδα Καθηγήτρια Κατερίνα Σαρρή και η μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Δρ. Σταυρούλα Λασπίτα ανάμεσα σε άλλα διαπιστώνουν ότι:

  • Η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από το μισό  του διεθνούς μέσου όρου επιχειρηματικής πρόθεσης αμέσως μετά τις σπουδές (Ελλάδα: 4% - Δ.Μ.Ο: 8,8%). Ωστόσο, είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με τις υπόλοιπες χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου, (Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία).
  • Ως υπάλληλοι σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, κατά σειρά προτίμησης, επιθυμούν οι φοιτητές στην πλειοψηφία τους να εργαστούν αμέσως μετά το τέλος των σπουδών τους. Αντίθετα, η πρόθεση τους να γίνουν επιχειρηματίες επικρατεί ως επιλογή πέντε χρόνια μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους. Η πρόθεση των φοιτητών να αποκατασταθούν στον δημόσιο τομέα έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν.
  • Ως σημαντικά θετική αξιολογείται η συμβολή του Πανεπιστημίου. Το 41,1% των φοιτητών θεωρούν ότι το πανεπιστήμιο τους εμπνέει να αναπτύξουν νέες επιχειρηματικές ιδέες, το 36% των φοιτητών εκτιμούν ότι υπάρχει ευνοϊκό κλίμα στο πανεπιστήμιο τους για να γίνει κάποιος επιχειρηματίας το 55,1% των φοιτητών πιστεύουν ότι οι γνώσεις που πήραν από το πανεπιστήμιο σε θέματα επιχειρηματικότητας ενίσχυσε την ικανότητα τους να εντοπίσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Περισσότερα ευρήματα θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια της ημερίδας, ενώ το σύνολο της έρευνας θα δημοσιευθεί σύντομα.   

Επιπλέον κατά τη διάρκεια της ημερίδας η κ. Μαρία Γιοκαρίνη, θα παρουσιάσει μία πιλοτική πρόταση του Εργαστηρίου για το συνδυασμό Εκπαίδευσης στην Επιχειρηματικότητα και Θερινής Κατασκήνωσης για εφήβους.

Την εκδήλωση συντονίζει η καθηγήτρια Κατερίνα Σαρρή, διευθύντρια του Εργαστηρίου Επιχειρηματικότητας.

Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να συμμετάσχουν στην ημερίδα μπορούν να συμπληρώσουν τη σχετική φόρμα συμμετοχής στον παρακάτω σύνδεσμο: https://goo.gl/forms/sE3Mu8P3Axka2IEv1

Λίγα λόγια για το Εργαστήριο Επιχειρηματικότητας

Το Εργαστήριο Επιχειρηματικότητας του Τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2016 με σκοπό να ενισχύσει τη διεπιστημονική έρευνα για την Επιχειρηματικότητα στο αντίστοιχο Τμήμα και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, να υποστηρίξει επιχειρηματικές προσπάθειες φοιτητών και αποφοίτων του Τμήματος και του Πανεπιστημίου και επιπλέον να συμβάλλει στη διάδοση της κουλτούρας της Επιχειρηματικότητας και των οφελών της στην κοινωνία.  

Ήδη σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πολυτεχνείο Κρήτης και το κέντρο στήριξης της απασχόλησης και της γυναικείας επιχειρηματικότητας ΕΡΓΑΝΗ μέλη του Εργαστηρίου συμμετείχαν σε ερευνητικό έργο σχετικό με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα  κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.  Επιπλέον, έχει συνεργαστεί με το κέντρο UNESCO για τις Γυναίκες και την Ειρήνη στα Βαλκάνια. Για το επόμενο διάστημα οι δράσεις του Εργαστηρίου δίνουν έμφαση στην Επιχειρηματικότητα στην Εκπαίδευση και στην καλλιέργεια της κουλτούρας της επιχειρηματικότητας στους πρόσφυγες.